[QUOTE="vieras";24661860]En mä ainakaan kirjastovirkailijana ole ikinä tarvinnut mitään muuta kieltä kuin englantia, jossa siinäkin olen äärimmäisen huono, päivittäisistä asiakaspalvelutilanteista olen selvinnyt kuitenkin jotenkuten. Todellakaan mitään ruotsiakaan osaa, jos ruotsinkielinen asiakas tulisi tänne, niin en kyllä osaisi sille sanoa yhtään mitään. Ei meillä täällä kyllä ole ruotsinkielisiä kirjojakaan, että en tiedä mitä täällä tekis ihminen, joka ei osaa edes asioida suomeksi tai englanniksi, mitä se tajuaisi noista kirjoistakaan sitten.
En tiedä mitään paikkaa, missä kirjastovirkailijat pitäisivät minkäänlaisia koulutuksia, kirjastonhoitajat kylläkin. Asiakaspalvelua työhön kyllä varmasti kuuluu käytännössä joka paikassa. Itse ujona pidän kuitenkin kirjastoa helppona paikkana työskennellä, koska hankalia asiakkaita käy siellä äärimmäisen harvoin verrattuna esim. kaupan kassaan eikä tarvitse tyrkyttää tai markkinoida mitään.[/QUOTE]
No, itse tarvitsen päivittäin ruotsia, englantia ja pari kertaa kuussa saksaa. Varmaan on kiinni siitä, missäpäin Suomea työskentelee. Meillä vaaditaan myös korkeakoulutkinto, johon pitää sisältyä informaatiotutkimuksen opinnot. Käyttäjäkunta on kyllä paljolti tutkijoita, mutta myös ihan "tavallisia" suomalaisia. Ja koulutuksia, tietoiskuja ym. joutuu antamaan viikottain. Hyllytys ja muu senkaltainen työ on lähinnä opiskelijoiden vastuulla.