Migreenistä kärsivät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkaroskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Matkaroskis

Aktiivinen jäsen
10.02.2007
1 103
1
36
Finland
voisitteko kertoilla mulle migreenistä?Oon ymmärtäny et sitä voi olla paljon erilaisilla oireilla?Mietityttää,et onko mulla..
Pari kertaa varmasti on ollut migreenikohtaus(nuorempana) mutta nyt sit joskus tulee semmonen kausi,et on huonoa oloa ja päässä omituinen tunne ( :D ) eli siis välillä keinuttaa ja sit on pää kipeä..paniikkihäiriöisenä alkaa miettiin,ettei ois mitään vakavampaa.Lääkärissä käyny joulukuussa ja sillon siis taas alotettiin ssri-lääkitys ku ajateltiin josko tää liittyis paniikkihäiriöön.
Oho,jopsa tuli pitkä selostus :)

Näköhäiriöitä, välillä sumua välillä sahalaitaa, kömpelyyttä päivä ennen kuin särky alkaa, pahoinvointia, oksentamista, ripulia. Joskus on vain sellainen omituinen tunne päässä. Näin keväisin riittää vain auringonpaiste hangella, sitten päässä repäsee ja alkaa jumalaton särky.

Minä selviän näistä edelleen disperinillä kunhan otan sen ajoissa.

Kiitos! Kun sitäki mietin,että mulla se päänsärky ei sit mene aina ihan tosi kovaks..buranaa on toki otettava,mutta muuten kyllä pärjää.Mietin sitäki vaihtoehtoa,et voiko tää kaikki olla jumissa olevista hartioista?

Mulla aiemmin ollut migreenikohtauksia max 1-2 krt vuodessa; sahalaitaa silmissä, toispuoleinen päänsärky, valonarkuus, pahoinvointi...
Viime kesänä otin hormonikierukan (en tiedä johtuuko siitä tai jostain muusta syystä), jonka jälkeen kohtaukset on tihentyneet ja niitä on nyt 2-3 krt kuukaudessa. Edellisten oireiden lisäksi näkyy joskus valopalloja ja jopa ollut puhehäiriöitä kohtausten aikana. Päänsärky kestänyt pahimmillaan yhtäjaksoisesti 2,5 vrk ja lääkäriajan sain helmikuun lopulle (ei pidetty kiireellisenä tapauksena kun olen hoitovapaalla :D

Mulla alkaa kohtaus aikalailla näin: Ihmeen tönkkö olo, silmiä alkaa painaa ja sitten tulee kirkkaat salamavalomaiset sahalaidat. Kun näköhäiriöt alkaa hävitä, alkaa aivan karmea päänsärky ja ERITTÄIN raju oksentaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja nystymuikio:
Kiitos! Kun sitäki mietin,että mulla se päänsärky ei sit mene aina ihan tosi kovaks..buranaa on toki otettava,mutta muuten kyllä pärjää.Mietin sitäki vaihtoehtoa,et voiko tää kaikki olla jumissa olevista hartioista?

Onko se sellaista aaltomaista särkyä? Toki voi johtua hartioista, ja hieronta voisi tehdä hyvää.

Minä nyt tunnistan migreenin hyvin koska se alkoi minulla jo alta kouluikäisenä, joskus mulla on myös päänsärkyä johtuen hartoista mutta se ei ole niin paha.

Disperiinin olen todennut olevan paras särkylääke migreeniin (jos ei halua ottaa täsmälääkkeitä ), johtuiskohan sen vertaohentavasta vaikutuksesta?

Mulla oli nuorena migreenilääkkeet. Lasten myötä aloin pärjäillä Buranalla ajoissa otettuna, siksipä en jää koskaan ilman lääkkeitä - se on varma migreeni muuten.
Kovassa stressissä alkoi tulla sitä sahalaitaa vasemman silmän nurkkaan ja huono olo, päätä ei särkenyt. Säikähdin mitä on mutta Buranalla asettui. Se loppui stressin mentyä.
Jos pääsee villiintymään menee loppuun saakka, saa olla pimeässä, äänettömyydessä ja lopulta oksentaa.

ei oo ollu vielä muita ennakoivia oireita kun toisen silmän takaa hiljalleen alkava jomotus, joka sitten räjähtää täysillä jos en saa lääkettä ajoissa. Eikä aina auta sittenkään. Makeanhimo tulee myös, on pakko saada suklaata..
Kun alkaa kunnolla särkemään niin on pakko päästä viileään huoneeseen pitkälleen ja koittaa nukkua pieni aika. Yleensä myös pahoinvointi tulee samalla. Nopeat liikkeet, hajut, valo tekee häijyä

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Onko se sellaista aaltomaista särkyä? Toki voi johtua hartioista, ja hieronta voisi tehdä hyvää.

Minä nyt tunnistan migreenin hyvin koska se alkoi minulla jo alta kouluikäisenä, joskus mulla on myös päänsärkyä johtuen hartoista mutta se ei ole niin paha.

Disperiinin olen todennut olevan paras särkylääke migreeniin (jos ei halua ottaa täsmälääkkeitä ), johtuiskohan sen vertaohentavasta vaikutuksesta?

Mie oon tyhmä joo,mutta millaista aaltomaista? :D Ku ei ainakaan minun mielestä oo..kai.
Yleensä ku mulla menee pää kipeeks niin eka saattaa olla huono-olo päivän ja sit seuraavana päivänä on pää kipeä ja hönö olo ja pahimmillaan kaikki liikkuminen on tuska ku kipu pahenee niin paljon siitä.

Mulla alkaa vasemmasta silmästä häviämään näkö, sit alkaa hirveä kipu silmien takana ja sit se kipu onkin jo koko päässä :( Oksentaminen alkaa n. puol tuntia kohtauksen alkamisen jälkeen ja sit oksennankin niin kauan kunnes kohtaus on ohi. Sekava olo välillä ja vielä senkin jälkeen ku kohtaus ohi niin tuntuu että on kännissä :(

Mie oon tyhmä joo,mutta millaista aaltomaista? :D Ku ei ainakaan minun mielestä oo..kai.
Yleensä ku mulla menee pää kipeeks niin eka saattaa olla huono-olo päivän ja sit seuraavana päivänä on pää kipeä ja hönö olo ja pahimmillaan kaikki liikkuminen on tuska ku kipu pahenee niin paljon siitä.

Aaltomainen= voi hetkeksi hieman rauhoittua iskeäkseen taas uudella voimalla. Kivun paheneminen liikkuessa viittaa kyllä migreeniin, mutta voisithan sinä käydä ihan lääkärissä, minä olen vain viittä vaille tradenomi. ;)

Aaltomainen= voi hetkeksi hieman rauhoittua iskeäkseen taas uudella voimalla. Kivun paheneminen liikkuessa viittaa kyllä migreeniin, mutta voisithan sinä käydä ihan lääkärissä, minä olen vain viittä vaille tradenomi. ;)

No on mulla sitte aaltomaista särkyä juu :) fiksu minä..
Mutta joo kai se on parempi jossain välissä taas lääkärillä käydä ihan oman mielen rauhottamiseks :)

Alkuperäinen kirjoittaja JanuLiitus:
Mulla alkaa vasemmasta silmästä häviämään näkö, sit alkaa hirveä kipu silmien takana ja sit se kipu onkin jo koko päässä :( Oksentaminen alkaa n. puol tuntia kohtauksen alkamisen jälkeen ja sit oksennankin niin kauan kunnes kohtaus on ohi. Sekava olo välillä ja vielä senkin jälkeen ku kohtaus ohi niin tuntuu että on kännissä :(

Minusta tuntuu,et nää minun kohtaukset saattaa pahimmillaan kestää monta opäivää,sillee et eka huono olo yhden päivän ja sit seuraavana hönö olo ja sit vasta pää alkaa mennä kipeeks..

Mulla ensimmäinen oire on aina vasemman silmän näkökyvyn puolittuminen. Sitten saman puolen kättä vähän puuduttaa.
Siinä sitten jonkun ajan päästä tulee kova päänsärky. Joka menee migreenilääkkeellä ohi, mutta jäljelle jää armoton väsymys ja tosi paha olo.
Huono olo saattaa kestää muutamankin päivän.
Paska tauti. :/

http://www.tohtori.fi/?page=5277649 <<tuolla on päänsärkukartoitus, tee se, antaa osviittaa siihen, onko kyse migreenistä.

Mulla migreenin oireina on silmien valoherkkyys, näköhäiriöt, puheen sekavuus, pahoinvointi joskus. Ja särky on aina toispuoleista, tuntuu aina vasemmalla puolella päätä.

Yhteistyössä