Migreeniä?

• Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Hei!

Onko muilla ollut vastaavaa. Elän säännöllistä elämää (nukkuma-ajat, ruokailu ym.) ja yhtäkkiä tuli viikonloppu, jolloin olin reissulla ja syöminen oli epäsäännöllistä, oli stressiä, autossa istumista hunoissa asennoissa, lämpötilojen vaihtelua.

Eilen illalla iski jonkinlainen ? migreenikohtaus. Päätä jomotti aivan kamalasti, otin Panacodin, ei auttanut, toinen piti ottaa, ei sekään meinannut auttaa. Melkein koko yö meni tuskissa, hyvä kun nukuttua sain. Yritin pitää ikkunaa auki, se helpotti sekä kylmä kääre.

Käytän E-pillereitä, jo muutaman vuoden. Kuukautisia ennen myös päänsärkyä mutta nyt tuli tuollainen, olen hyvin herkkä.

Mikä lääke auttaisi parhaiten tuollaiseen kipuun? Panacodit ovat ainakin tehokkaampia kuin burana-tyyppiset. Kokemuksia?

KIRJO
Mulla ihan sama juttu. Olen käyttänyt e-pillereitä pian 8-vuotta. Silloin kun ekat menkat alkoi olin 14 ja minulle nousi kuume ja tulin ihan sairaaksi. Myöhemmin minulla alkoi tulla päänsärkyä aina kun pääsin koulusta. Päähän koski kaikki ne linja-automatkat kotiin saakka. Lukion jälkeen menin töihin ja töissä joudun tuojottamaan paljon ruutua, joten niskat ja hartiat jatkuvasti lukossa ja päähän koskee joka ilta. Joskus päänsärky muuttuu kohtaukseksi, jolloin ei auta muu kuin mennä pimeään huoneeseen ja laittaa kylmäkääre otsalle.Kirkkaat valot koskevat silmiin ja lisäävät kipua. Parhaaksi lääkkeeksi olen kohtauksen aikana kokenut nenän kautta otettavan imigran suihkeen. Ne ovat melko kalliita ja kun olet ottanut suihkeen suuhun tulee sitkerä maku ja tekee mieli oksentaa. Itse olen allerginen kaikille asperiineille, buranoille,disperiineille ja kaikille missä asetysalisyyliä käytetty.

Tiituli
Parhaiten auttaa nimenomaan migreenilääke. Tavalliset särkylkääkkeet saattavat vähän helopttaa, mutta ne pitää hoksata ottaa TOSI ajoissa ja yleensä tupla-annos, ellei 400 vahvempaa ole, eli toimii vain, jos oppii tunnistamaan oireet ajoissa.

Itselläni on migreeniä keskimäärin vain kerran vuodessa, mutta silti sain työterveyslääkäriltä imigran-suihkeen reseptin. Juuri tällä viikolla sitä ekan kerran käytin, en oikein osaa sanoa miten hyvin tehosi. Näköhäiriöt ainakin helpottivat, mutta kun kävin nukkumaan (kohtaus tuli illalla) ja heräsin aamuyöllä, niin kyllä päätä vielä jomotteli. Aamulla kipu oli poissa, mutta sellainen tyypillinen vähän jäätynyt fiilis oli, koko päivän olin vähän normaalia "hitaammalla" ja aika väsynyt. Luulen, että lääkkeen otosta huolimatta olisi pitänyt vetäytyä saman tien pimeään lepäämään ja käyttää kylmää käärettä, niin uskon että teho olisi ollut toista luokkaa.

Imigranista tosiaan tulee paha jälkimaku suuhun, mutta mua ei se oksettanut. -Jos en olisi ottanut lääkettä, niin yöllä olisi varmaan oksettanutkin...

Veteraani
Minulla Imigran ei vaikuta kuin muutaman tunnin - jos lainkaan - mutta Zomig sen sijaan vaikuttaa pitempään, jopa 10-12 tuntia. Käytän Zomig Rapimeltiä (sulaa suussa) + oksennusmigreenissä lisäksi pahoinvointisuppoa (Metopram), jolloin lääke ei mene vahingossakaan hukkaan. Tavallisia särkylääkkeitä en ole edes yrittänyt syödä migreenikohtaukseen enää viiteen vuoteen, sillä ne eivät auta lainkaan, ärsyttävät vain vatsaa. Zomig on ollut minulle täydellinen: huomattavasti Imigrania halvempi ja sivuoireina vain ihon pistely ja herkkyys lämpövaihteluille - ei siis käytännössä mitään verrattuna kolmenkin päivän hoitamattomaan painajaiskohtaukseen.

Käyttäessäni vielä e-pillereitä 90-luvulla sain järkyttäviä syöksyoksennuskohtauksia jopa 10 kertaa kuussa, enkä millään tahtonut myöntää itselleni, että syy oli osin juuri pillereissä. Nyt minut on steriloitu, ja saan kohtauksia harvakseltaan, ehkä kerran-pari kuukaudessa, jos sitäkään. Kannattaa siis jutella aluksi vaikka oman terveysasemansa lääkärille ja kokeilla eri vaihtoehtoja, sillä lääkkeitä on markkinoilla jo useita.

ex-migreeni
Heissan kaikille
Minä sain aikoinani lähetteen parikymppisenä ensin kaikkiin mahdollisiin aivotutkimuksiin, jossa suljettiin pois kaikki muut mahdolliset sairaudet ym. Sitten vielä gynelle jossa e-pillerit vaihdettiin sellaisiksi jotka vähiten aihetuttaisi migreeniä. Tämän jälkeen vielä aloitettiin estohoito. (kärsin migreenistä useita kertoja viikossa).
Estolääkityksen kanssa elelin useita vuosia suht onnellisena, päänsärkyä/migreeniä esiintyi yleensä vain e-pillerien tauon aikana.
Estolääkityksen lopetin muutama vuosi sitten, syötyäni niitä kuutisen vuotta. Vieroitus kesti kolme kuukautta, vähennettiin pikku hiljaa ennen lopettamista.
E-pillerit lopetin puolivuotta sitten ja en ole kärsinyt enää migreenistä lainkaan.

Päätä särkee välillä, mutta se on sellaista normaalia päänsärkyä joka ei ole juuri mitään migreenikipuun verrattuna :)

Minni
Myös minulla on migreeniä. Itselläni sen aiheuttaa stressi ja kiire useimmiten, myös niskojen kireys ja ensimmäinen oire kohtauksen alkaessa on haukottelu kun verisuonet päässä aloittaa supistumisensa. Kohtaukset ovat kovia eli sängyn pohjalle, oksettaa mutta koskaan en ole oksentanut. Tällä hetkellä minulla on hyvät lääkeet, Imigran joilla saan kohtauksen melkein ehkäistyä kokonaan tai ainakin loppumaan. Ennen söin erimerkkisiä vanhoja kovia lääkkeitä,Anervan-merkkisiä. Näillä lääkkeillä on kuulemma tod paljon haittavaikutuksia eikä niitä enää oikein määrätäkkään kenellekkään. Elimistöni tuli riippuvaiseksi näille lääkkeille, koska olivat niin vahvoja. Siksi aloin saada jatkuvasti, useita kertoja viikossa kohtauksia, elimistöni tarvitsi lääkettä. Tätä jatkui parisen vuota.Tämän kierteen seurauksena menin lääkäriin, sain nämä uudet paremmet lääkkeet ja nyt kohtauksia enää n. 1-3 vuodessa. Migreenikohtaus ei mene ohi buranalla tms vaan vaatii omat kunnon lääkkeet. Oppikaa ajoissa tunnistamaan migreenin puhkeaminen (esim tämä haukottelu) niin kohtauksia voi onnistua välttämään kun heti otaa lääkkeen. ja migreenilääkkeitä otettaessa muistakaa levätä n puoli tuntia, muutoin lääkeen vaikutus ei niin hyvä. Migreeni vapaana riehuessaan pilaa ja säätelee todella paljon ihmisen elämää, pilaa monta ihanaa ja jännittävääkin hetkeä. Teidän täytyy olla itsenne herroja, kukistakaa migreenin valta. Puhun kokemuksesta. Omaa elämääni migreeni sääteli n 4 vuotta mutta ei enää -kiitos hyvien lääkkeiden ja oman oppimiseni. Ja turhaa jännitystä/stressiä kannattaa välttää, eihän olle mitään kireä-kaarinoita vaan nautitaan elämästä.

Yhteistyössä