Migreeni synnytyksen jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja Enkelimankeli
  • Ensimmäinen viesti
Enkelimankeli
Onko täällä muita vaivasta kärsiviä. Minulla alkoi migreenikohtaukset toisen lapsen synnytyksen jälkeen. Kolmas lapseni syntyi kesällä ja migreeni on palannut. Varasin soittoajan neurologille, jotta saisin ohjeet miten syödä estolääkettä. Kohtauksiin olen nyt ottanut Panacodia ja Buranaa, mutta huonolla menestyksellä. Muuta kun ei voi oikein ottaa, koska imetän. Kuinkahan kauan pitää olla imettämättä, jos joutuu pakosti ottamaan esim. Relert-tabletin?

Kertoilkaahan kokemuksia, kuinka olette pärjäilleet migreenin ja imetyksen kanssa.
 
mulla myös
Mulla migreeni alkoi ekan lapsen syntymän jälkeen. Raskausajat aina helpompia, muistaakseni. Oletko kokeillut punaisessa pakkauksessa olevaa panadol comp(ia)?Mulle auttanut parhaiten noista ilman reseptiä saatavista lääkkeistä.Sisältää kofeiinia joka parantaa parasetamolin vaikutusta ja piristää myös.Minä käytin raskauden ja imetyksen aikana.Kun ensioireet tulevat kannattaa ottaa heti tuo 2 pilleriä.Toivottavasti auttaa sinullekin!
 
Mulla synnytyksestä reilu 2 kk ja kaksi migreenikohtausta jo ollut sen jälkeen. Onneksi molemmilla kerroilla on panadol ja panacod auttanut. Ennen synnytystä oli todella harvoin aurallinen migreeni, mutta nyt nuo molemmat ovat olleet sellaisia, mutta säryltään onneksi lieviä.

Ibuprofeeni ei kai oikein tehoa migreenisärkyyn eli sitä ei vissiin kannata siihen syödä.

Tässä pitää nyt sitten vielä muutamia kuukausia yrittää pärjätä panacodeilla (joita lääkäri ei antanut mulle lisää imetyksen takia..en kyllä ymmärrä, että miksi...?) ja sitten kun on imetyksen lopettanut, saa taas käyttää täsmälääkkeitä. Toivottavasti ei nyt imetystä tarvitse sitten sen takia lopettaa aikaisemmin :(.
 
Ibuprofeeni kyllä on yksi parhaista käsikauppa lääkkeistä migreeniin ketorinin lisäksi, mutta neurologin ohjeistus buranaan oli minulle, että aloitus annos 1200mg ja jos ei auta niin täsmä lääkettä. Tämä siis ennen raskautta ja myöskin ennen tuota kodeiini riippuvuutta. Myöskin nyt vuosien panacod käytön jälkeen lääkärit ovat alkaneet miettimään, että miksi ihmeessä migreeniin on koskaan edes määrätty mitään kodeiini pitoista lääkettä, sillä kodeiini alkaa jo melko lyhyellä käyttö ajalla aiheuttamaan niitä kohtauksia. Tätä seikkaa vaan monet lääkärit eivät ota huomioon tai eivät tiedä muutakaan vahvempaa lääkettä mitä imettäjälle voisi migreeniin määrätä. Siksi todella suosittelen käymään neurologilla, ennenkö kodeiini alkaa aiheuttamaan niitä lisä kohtauksia. Koittakaahan pärjäillä ja toivotaan, että lääkärit löytävät sopivan lääkityksen myös imettäjille.
 
Ibuprofeenia 1200 mg kerralla on tietääkseni liikaa, 800 mg annos kerralla on maksimi, jota määrätään akuuttiin leikkauskipuunkin... ei se määrä ratkaise, vaan se tehoaako ko.lääke ylipäätään. Yliannoksilla haittavaikutukset vaan lisääntyy eikä etuja saavuteta. Terapeuttisen leveyden ylitys ei kipuun tehoa. Jos sallittu annos ei riitä, on lääke ko.vaivaan tehoton. Kannattaa kokeilla esim. ibuprofeiini 800mg + parasetamoli 1g tai panacod 2 tbl ja kuppi vahvaa kahvia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 23:26 mertsi kirjoitti:
Ibuprofeenia 1200 mg kerralla on tietääkseni liikaa, 800 mg annos kerralla on maksimi, jota määrätään akuuttiin leikkauskipuunkin... ei se määrä ratkaise, vaan se tehoaako ko.lääke ylipäätään. Yliannoksilla haittavaikutukset vaan lisääntyy eikä etuja saavuteta. Terapeuttisen leveyden ylitys ei kipuun tehoa. Jos sallittu annos ei riitä, on lääke ko.vaivaan tehoton. Kannattaa kokeilla esim. ibuprofeiini 800mg + parasetamoli 1g tai panacod 2 tbl ja kuppi vahvaa kahvia.
Mulle lääkäri sanoi, et kolmekin 600mg ibuprofeenia voi ottaa kolmesti päivässä. Toisaalta sitten taas kuullut, ettei se oikein migreenityyppiseen särkyyn auttaisi.
 
Siis sen voi ilmeisesti kerralla ottaa koko päivän maksimi annoksen, mutta näitä isoja ohjeita määrätäänkin vasta sitten, kun on kokeiltu voltaren, ketomex, miranax, panadol, clotam ja muutama muu lääke ja jos esim. rahaa ei ole käyttää täsmälääkkeitä. No imetyksen aikanahan ollaan siinä tilanteessa, ettei täsmälääkkeitä kai voi käyttää ollenkaan, joten silloin on kaikista paras kysellä neurologilta kaikki mahdolliset vinkit, että mitä voisi kokeilla.

Ja mitä sitten kofeiiniin tulee niin sekin on varmasti jokaisessa paikassa (missä on näitä listoja migreenin aiheuttajista) yksi migreenin aiheuttaja, eli kahvia pitäisi välttää, mutta jos on riippuvainen kahvista niin siitähän seuraa kofeiinipäänsärky :/ . Itse vaihdoin kahvin muutama vuosi sitten teehen ja nyt olen yhtä kova juomaan teetä, kuin ennen kahvia ja teessähän on myös kofeiinia, että saattaapi olla että aiheutan itse tämän päivittäisen migreenini..
Kuinka usein te muut saatte kohtauksia ja miten oli raskausaika?

Itselläni kohtaukset katosivat kokonaan melkein koko raskausajaksi ja sitten tuli raskaus myrkytys ja viikon päänsärky, mikä muuttui aina migreeniksi iltaan mennessä ja sitten synnytys ja heti sen jälkeen ovat kohtaukseni palanneet päivittäisiksi tai välillä voi olla yksi tai jopa kaksi väli päivää, mutta kuitenkin. Olen pulassa tämän pääni kanssa, kun lääkärini on lomalla ja mikään ei auta noihin kohtauksiin. Kerran on nyt viikon aikana auttanut almogran, mutta maxalt ei toiminut ollenkaan ja kolmena päivänä olen sitten joutunut vaan kestämään sen säryn, kun ei noitä lääkkeitä turhaan jaksa popsia.
Onko muille käynyt niin, että täsmälääkkeetkään eivät auta ainakaan aina tai lakkaavat auttamasta enää ollenkaan? En siis ole koskaan käyttänyt täsmälääkkeitä päivittäin, kun minulle määrättiin se hemmetin panacod rahaa säästämään, eli siitäkään ei kai kyse ole, että olisin käyttänyt niitä liikaa ja varsinkin nyt, kun olin monta kuukautta lähes kokonaan ilman. Voiko ne vaan lakata toimimasta?
 
Enkelimankeli
Mulla raskausaikana oli kohtaukset poissa. Mikä autuus... Ennen raskautta söin estolääkettä ja kokeilin useimpia eri täsmälääkkeitä. Zomig 5mg söin jonkin aikaa mutta niistä meni teho?? Seuraavaksi siirryin Relert nimiseen lääkkeeseen ja auttoi raskauteen asti. Tosin estolääkitys auttoi hyvin ja kohtauksia tuli harvemmin. Nyt kohtauksia on ollut 1-3 kertaa viikossa. Muuten tuolla jollain viestissä oli hurja määrä ibubrofeenia kerta-annoksena, jotain yli 3000mg... Mun mielestä noin isoa määrää ei voi kyllä ottaa?!? Kyllä mulle neurologi antoi ohjeen, että 1200mg esim. Buranaa ja täsmälääke niin pitäs kivun helpottaa. Nyt tietysti ei voi noita paukkuja ottaa kun imettää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 22:41 danin äippä kirjoitti:
Minkälaisia oireita migreeni on teillä tehnyt? Onko oudompia oireita kun päänsärky ja oksettaminen?
Useimmiten on valonarkuutta ja sitä päänsärkyä vaan onneksi. Mut muita oireita vaihdellen: toinen puoli kropasta puutuu asteittain, näköhäiriöitä, sahalaitaa, oksentelua ja tuskanhikeä.
 
Minulla ensinnäkin migreeni tulee kirkkaista valoista, auringosta (aina siis arskat päässä jos vähänkin aurinko pilkottelee taivaalla), kaikista hajusteista, (paitsi luonnon tuoksut kuten mandariini, omena, banaani ym.), myös savu ja sipulin tuksu, sekä jopa oma hikeni haju laukaisevat sen, (kuitenkin voin polttaa tupakkaa ja se tekee tuosta savun hajun sietämättömyydestä aika oudon, en voi istua nuotiolla, mutta voi itse savustaa itseäni) stressin laukeaminen tai kova stressaminen, erittäin ärsyttävä musiikki myöskin laukaisee helposti kohtauksen jne. En tämän vuoksi kuuntele juurikaan radioo tai käy missään, missä joutuu kuuntelemaan jotain sellaista musiikkia, mitä en kertakaikkiaan siedä. Tuntuu välillä, että juuri tuo haju ja musiikki ärsyke tekee elämästäni todella vaikeaa, kun tekisi mieli sanoa vaikka kaverille, että sammuta se hemmetin radio nyt heti tai mene pesemään tuo hajuvetesi pois, kun minä saan migreenin.

No ystäväni kyllä tietävät nämä migreenin aiheuttajani ja esim. hajuvesistä olen kertonut heille, että kyse ei todellakaan ole siitä, että kyseinen tuoksu olisi mielestäni paha tai mitään vastaavaa vaan, kun sen haistaa niin heti vihlaisee ensimmäisen kerran päässä. Aina tuo muutama vihlaisu ei johda kohtaukseen, mutta pidemmällä "altistumisella" migreeni on taattu.

Sitten kun se kohtaus alkaa niin enemmistöstä poiketen, minulla se on koko päässä, eikä juurikaan sellainen jomottava niin kuin pitäisi vaan melko tasainen, mutta todella kova. Enää en ole vuosiin oksentanut kohtauksen aikana, mutta lapsena oksensin joka kerta. Kohtauksen aikana nuo edellä mainitsemani ärsykkeet ovatkin sitten aivan hirvittäviä, kun ne vain koko ajan pahentavat kipua jos joudun niitä sietämään. Auraa minulla ei ole, joten kohtaus vain tulee yhtäkkiä ja varoittamatta.
 
Enkelimankeli
Mulla kohtauksen aikana on vasenpuoli päästä pois pelistä, aivan invalidisoivaa särkyä. Tietysti huono olo, en oksenna. Ennakko-oireena on hirvitttävä makean himo ja kuoleman väsymys, joka on niin totaalinen, että nukahtaa vaikka istuvilleen. Myös todella herkästi hermostuu pienistä asioista ja semmoisista joista ei niin tavallisesti ottaisi pulttia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 23:46 Heidi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2006 klo 22:41 danin äippä kirjoitti:
Minkälaisia oireita migreeni on teillä tehnyt? Onko oudompia oireita kun päänsärky ja oksettaminen?
Useimmiten on valonarkuutta ja sitä päänsärkyä vaan onneksi. Mut muita oireita vaihdellen: toinen puoli kropasta puutuu asteittain, näköhäiriöitä, sahalaitaa, oksentelua ja tuskanhikeä.
Mulla samat oireet. Lääkkeistä Imigran tehoaa aina ja nopeasti. Lääkettä saa tablettina, injektiona tai nenäsuihkeena. Nenäsuihkeen pystyy ottamaan, vaikka oksettaisi ja se auttaa.

Raskaana ollessa ei ole muuta mahdollista lääkettä kuin Panacod (tai Panadol). Litalginia pienenä annoksena voi myöhemmin käyttää lääkärin mukaan, muttei alkuraskaudessa.
 

Yhteistyössä