Migreeni+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Auttakaa mua. Olen yrittänyt lasta yli vuoden ilma tuloksetta. Onko kellän ollut migreeniä kun raskautta on yritetty? Voiko lääkkeet vaikuttaa raskautumiseen? Syön vain kohtaus lääkkeitä. Mulla on särkyä aina menkkojen aikaan ja joskus oviksen. Nyt kun oli ovis niin mulla on neljä päivää särkenyt päätä ja on tosi outoo kun yleensä särkee menkka aikoina. Niin ja aina kun särkee niin pelkkä panadol ei auta joten on pakko ottaa kovempia lääkkeitä muuten ei selviä:( Tämä on tosi raastaavaa kun ei tiedä välillä että mitä tekis kun migreeni jyllää ja raskutta toivon...

Olen syönyt ennen ekaa raskautta kohtauksiin täsmälääkettä Zomig. Ennen tokaa raskautta Imigran. Tulin raskaaksi heti molemmilla kewrroilla. Raskauden aikanahan migreenilääkkeitä ei saa käyttää.
Lue Odotus lehdestä (uusin numero) on juttua migreenistä.

p

Syön imigramia. Söitkö siinä kierossa kun olit raskaanà? Mun on täytynyt ottaa ainakin monta lääkettä kun särky vain meinaa tulla aina uudestaan. Se mua pelottaakin kun sit jos on raskaana niin se voi vaikuttaa sikiöön..vai? Loppuiko säryt kun tulit raskaaksi?

Mä söin Imigrania ja tulin helposti raskaaksi. Säryt ei kylläkään loppuneet yhtään mihinkään, pahenivat vain. Mun on pakko ottaa Imigrania nyt raskaana ollessakin. Sitä ei ole suoranaisesti kielletty, monesti on parempi ottaa lääkettä kuin kärsiä tuhottomasti vaikka se neljä päivää, minkä kohtaukset nyt tuppaavat kestämään. Imigranilla ei ole todettu olevan mitään haittavaikutuksia sikiöön, tosin tehty tutkimus ei ole järin laaja. Ohjeissakin sanotaan, että neuvottele lääkärin kanssa, jos olet raskaana. Ei lue että ehdottomasti ei saa käyttää. Mun on vaan pakko ottaa sen suhteen pieni riski, koska ei tästä migreenistä selviä millään ilman lääkitystä.

Kati

Ihan totta paheniko sulla migreeni kun tulit raskaaksi. Se on tosi ikävää.. Se on juuri se pelko kun täytyy ottaa sitä imigramia jos vaikka tulee jotakin. Kävin kanssa lääkärissä ja kysyin imigramin vaikututksesyta niin sanoi että raskauden kolmaneksen ei ole vaikutusta tai miten se nyt olikaan, että kyllä voi käyttää. Niin mitä se kolmaneksen tarkoittaa?? Onko se alku vaiheessa?? Kiitti kovasti avusta:)

Se kolmannes tarkoittaa just ensimmäistä kolmannesta. Siinä olenkin just menossa, toivottavasti nämä kohtaukset hellittää kun päästään seuraavaan kolmannekseen. En tiedä mitä sitten teen, jos jatkuvat. Varmaan on pakko edelleen riskeerata ja syödä Imigrania jos ei muu auta. Joku voi pitää hulluna kun noin ""vaarantaa"" lapsen, mutta sitä kipua ei kyllä pysty muut käsittämään. Se on niin kamalaa, että sille on vaan pakko tehdä jotain. Ei auta mikään hiljaa pimeässä makoilu sitten yhtään.

Joo, todellakin mulla migreeni paheni. Tai ei ne kohtaukset pahentuneet, ne on aina olleet pahoja, mutta niitä on tullut todella usein. Ennen raskautta saattoi olla kuukausiakin välissä, nyt niitä on monta viikossa!

Kati

Joo se on tuskaa se kipu mikä on. Ei siinä auta tosiaankaan pelkkä makoilu pimeässä. Moni ei ymmärrä millaista se on, ne ketkä kärsii niin tietävät ainostaa mitä migreeni on.

Varmaan johtuu hormooneista kun olet raskaana eikös ne vaikuta jotenkin.. Jollaikin helpottaa kun tulee raskaaksi ja jollakin vain pahenee.

Söin Imigrania pari päivää ennen hedelmöittymistä, en sen jälkeen. Migreenit loppui, kun tulin raskaaksi. Ekassa raskaudessa oli vain yksi paha kahden päivän kohtaus, kun oksensin ja makasin sängyssä. Olisivat ottaneet tiputukseen seuraavana päivänä, jos migreeni ei olisi loppunut.

Tässä toisessa raskaudessa olen joutunut alussa syömään muutamia Panacodeja, mutta ne ovat sallittuja. imigrania ei saa käyttää raskauden eikä imetyksen aikana. Imetyksessä oltava 8h tauko.

P: hei please, älkää sanoko noin ehdottomasti ""imigrania ei saa käyttää raskauden aikana"". Kyllä saa. Tosin siitä pitää aina neuvotella lääkärin kanssa, mutta se ei ole mikään ehdoton kielto, etteikö saisi käyttää. Joidenkin vaan on ihan pakko käyttää (lääkärin luvalla).

Minun lääkärini sanoi, ettei Imigrania saa käyttää raskauden aikana. Hän on töissä vieläpä terakologisella tutkimuslaitoksella. kirjoitti minulle reseptin, mutta sanoi, että tätähän et sitten syö, kun raskaaaksi tulet!
Puhun vain omasta puolestani!

No miten kaikki lääkärit sanoo eri tavalla mun lääkärini ei kieltänyt kokonaan. Eikä se kertakaan sanonut että ei missän nimessä saa ottaa raskauden aikana... Tosi outoo kun ei tiedä mitä uskoa mutta pakko se on vaan joskus ottaa jos ei meinaa helpottaa eikä sitä jaksa pari päivää sängyssä maata...

Hei! Itse olen kärsinyt migreenistä jo 25 vuotta. Keskustelin erään neurologin kanssa asiasta (joka myös itse kärsii migreenistä) ja hänen neuvonsa oli seuraava: ennenkuin päänsärky alkaa, jo kun ensimmäiset kohtausoireet ilmenevät, näköharhat, valonarkuus, tms. ota mahdollisimman voimakasta tulehduskipulääkettä. Raskauden aikana tietenkin vain panacodia tai vastaavaa lääkärin määräämää. Jolleivat oireet häviä, ota uusi annos (muutaman tunnin kuluttua?)
Näin migreeni, joka oikeastaan on aivokuoren sisäinen tulehdus, ei pääse edes syntymään. Olen kokeillut muutaman kerran, ja usein on auttanut! :) Juttele kuitenkin ensin lääkärisi kanssa.

Tätäkin olen yrittänyt, mutta jos oireet ei ekalla lääkkeenotolla häviä, ei ne kyllä häviä seuraavallakaan. Mulla ainakin migreeni tulee niin nopeesti, että jo puolen tunnin kuluttua otettu ""tavallinen"" lääke on ihan turha. Joskus harvoin oireet häviää tolla yhdellä tosi aikaisin otetulla, mutta sitten on peli jo muutamassa kymmenessä minuutissa menetetty, jos se ei olekaan tehonnut. Buranakaan ei muuten ole ehdottomasti kielletty raskauden aikana.

Mulla on kanssa sama ongelma kun katilla ei ne särkylääkeet ja muut auta kun mipu iskee. Tai siis auttavat vähäksi aikaan ja migreeni tulee aina vaan uudesta ja uudestaan pelkällä särky/tulehduslääkkeillä. Ne siirtävä migreenia aina muutamaala tunnilla kun ottaa esim. panadol tai buranan. Olen kokeilut sitä ja aina se vaan särkee.. Jos ottaa imigramin niin helpottaa heti, mutta joskus on kyllä niinkin että tulee uudestaan.. Taitaa tulla lääke kierre jos pelkkä imigram ei auta ja sit jopa on mentävä ensiapuun ottaan piikkiä:(

Ei se haittaa, jos ennen raskautta ottaa täsmälääkkeitä. Tulehduskipulääkkeet (Burana tms) voi haitata ovulaatiota. Imigrania voi ottaa raskauden aikana, jos on pakko, mutta sitä ei suositella etenkään 12 ekan viikon aikana, jolloin sikiön elimet muodostuu.. Suuria annoksia esim Buranaa voi ottaa turvallisesti loppuraskauteen (muistaakseni h32) asti, jolloin tulehduskipulääkkeitä ei saa käyttää (voivat aiheuttaa valtimotiehyen sulkeutumisen vauvalla) .

Yhteistyössä