Migreeni/päänsärky lapsella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Onko teidän lapsilla ollut ja miten nuoresta? Meidän ekaluokkalainen poika on nyt koulun alettua alkanut kärsiä migreenistä. Itse oon migreenipotilas joten tunnistan kyllä tämän päänsärky tyypin pojalla juuri migreeniksi, kun on kovaa särkyä, valonarkuutta, pahoinvointia jne. Itsellänikin jo nuorena alkoi migreeni, muttei kyllä vielä 6/7-vuotiaana.

Pitäisköhän pojan kanssa mennä lääkäriin siitä, kun tuntuu toistuvan nykyään aika usein nuo migreenikohtaukset ja koulussa yleensä alkavat. Pitäis opettajallekin varmaan siitä jotain sanoa? Koska tärkeäähän olis, että lääke otettais heti oireiden alkaessa. Eilenkin vaan kun tuli koulusta kotiin niin oli kohtaus jo päällä ja todella kipeä ja huonovointinen :(

Mulla alkoi aikanaan 6-vuotiaana. Kannattaa tietty tutkituttaa, ettei ole muuta, mutta just oli jossain uutisissakin siitä, että migreeni puhkeaa entistä useammin pienillä koululaisilla.

Me pidettiin koululla toisesta luokasta lähtien yhtä imigrania kohtauksen varalta. totta kai opettajan on tiedettävä asiasta.

pienet on tosin jotenkin niin fiksuja, että he usein nukkuvat kohtausten ohi, ja opin näkemään, että jos normaalisti virkkua lasta ei saanut aamulla hereille, hänellä oli hyvin todennäköisesti tulossa parin tunnin sisällä kohtaus, vaikka näköhäiriöitä tms. muuta ei ollutkaan.

Minulla itsellä alkoi alta kouluikäisenä, mieheni ei osannut aspiriinia sanoa kun hänellä se jo oli, eli hyvin pienenä. Mun vanhimmat lapset ovat säästyneet tältä vaivalta, mutta nämä pienemmät; pojalla alkoi jo kun oli 5v., tytöllä on ollut oireita tänä keväänä. (täyttää 8v. kesällä
)

Tämä kevät, auringonpaisteineen ja lumineen on pahin.

Minä olen kertonut asiasta opettajille ja lapsilla on särkylääkkeet laukuissaan. Toistaiseksi särky saadaan pois Pamol F:llä ja disperinillä; kunhan ne ottaa sen heti oireitten ilmaannuttua. ( tässä tahtoo tökkiä )

Lääkärissä en ole käynyt itseni tai lasten kanssa migreenin takia, niin kauan kun pärjätään ilman oikein vahvoja lääkkeitä niin on hyvä.

Selvästi tuo huonontaa elämänlaatua, viime perjantaina poika ei voinut mennä kaverin synttäreille vaikka olisi niin halunnut.

lehdessä oli suunnilleen viikko takaperin että migreeni alkaa usein ennen kouluikää, että vois hyvinkin olla sitä. ja jos se ei ole migreeniä on sen syy ehdottomasti selvitettävä kiireesti. eli lääkäriin mars.

Meillä tytöllä torettiin migreeni 3 vuotiaana.Mut kannattaa käyrä tarkistas silmät jos ny koulus on alannu oloon päänsärkyä koska joutuu kattoa taulyulle ja kirjottaa ja lukea niin silmäkki voi aiheuttaa päänsäryn.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Me pidettiin koululla toisesta luokasta lähtien yhtä imigrania kohtauksen varalta. totta kai opettajan on tiedettävä asiasta.

pienet on tosin jotenkin niin fiksuja, että he usein nukkuvat kohtausten ohi, ja opin näkemään, että jos normaalisti virkkua lasta ei saanut aamulla hereille, hänellä oli hyvin todennäköisesti tulossa parin tunnin sisällä kohtaus, vaikka näköhäiriöitä tms. muuta ei ollutkaan.

Juuri näin meidnkin pojalla on ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHuli:
Meillä tytöllä torettiin migreeni 3 vuotiaana.Mut kannattaa käyrä tarkistas silmät jos ny koulus on alannu oloon päänsärkyä koska joutuu kattoa taulyulle ja kirjottaa ja lukea niin silmäkki voi aiheuttaa päänsäryn.

Hänellä on silmät tarkastettu ja näkö on hyvä. Mutta itsellänikin laukeaa migreeni usein jos esim. katsoo seinälle heijastettua kalvoa tai jos taululle osuu ikkunasta valoa tms. Ja olenkin huomannut, että usein poika tulee juuri koulusta kotiin pääsärkyisenä.

Niin ja mulla on ollut nyt monta kuukautta migreeni pois, kun sain purentakiskon! Eli purentakin kannattaa tarkastaa... Himpun verran v&%uttaa, jos tässä on ehtinyt kaksikymmentä vuotta kärsiä kohtauksista turhaan... :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:

Hänellä on silmät tarkastettu ja näkö on hyvä. Mutta itsellänikin laukeaa migreeni usein jos esim. katsoo seinälle heijastettua kalvoa tai jos taululle osuu ikkunasta valoa tms. Ja olenkin huomannut, että usein poika tulee juuri koulusta kotiin pääsärkyisenä.

Eihän koulussa ole homeongelmia...?

Mun esikoiselta diagnosoitiin pitkien tutkimusten jälkeen migreeni 2 vuotiaana. Sai kovia kipukohtauksia noin 1,5 alkaen tai silloin ainakin oppi ilmaisemaan niitä. Sai ensin naproksenia lääkkeeks ja nyt välillä oli estolääkityksin. Mutta kuten tuo neurologi silloin sanoi, voi lapsuusiän paha migreeni kadota aikuistuessa. Nyt poika on 17 v ja migreeniä on enää todella harvoin. Pienenähän sitä oli jopa 2-3 krt viikossa pahimpina aikoina.
Lääkäriin kannattaa mennä, että saat selvyyden onko migreenia, ja että saat lapselle sopivan lääkityksen. Ettei mene koulunkäynti energia kipuiluun.

Keväällä iskee muutaman kerran esikoiselle. Opettaja tietää ja laukussa on aina käsikauppahätävarat: kahta särkylääkettä ja kofeiinia. Ajoissa jos ottaa, tehoaa suht hyvin.

Itselläni migreenikohtaukset alkoivat ala-asteella. Puhekyky meni, toinen puoli halvaantui ja muuta pelottavaa.

Mulla itsellä migreeni jo jopa ennen kouluikää, ala-asteiässä pahimmillaan. Kahdesta tyttärestä toisella alkoi migreeni jo leikki-ikäisenä ( ei osannut vielä silloin raukka edes sanoa muuta kuin että mahaan koskee ja seuraavaksi tulikin sitten jo migreeniin liittyvä oksennus ), toisella ei koskaan ole ollut yhtäkään migreenikohtausta. Nyt migreenitytär onneksi jo 12-vuotias, jotta voi käyttää täsmälääkkeitä ja onneksi hänellä on iän ja kunnollisten silmälasien myötä sekä migreeni että matkapahoinvointi alkanut helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:

Eihän koulussa ole homeongelmia...?

Koulu on 2006 valmistunut, joten ei luulis vielä homeongelmia olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Niin ja mulla on ollut nyt monta kuukautta migreeni pois, kun sain purentakiskon! Eli purentakin kannattaa tarkastaa... Himpun verran v&%uttaa, jos tässä on ehtinyt kaksikymmentä vuotta kärsiä kohtauksista turhaan... :kieh:

Hänellä on hampaistossa juuri vaihdunta menossa eli maitohampaita lähtenyt ja pysyviä puhkeamassa eli tässä vaiheessa ei purentaa voi varsinaisesti tutkia eikä purentakiskoakaan tehdä.

Meillä alkoi kuopuksella migreenikohtaukset vähän ennen kuin täytti 5 vuotta. Ihan perinteisesti voimattomuutta, väsymystä, pahoinvointia, valoherkkyyttä. Meillä ainakin huomattu, että säännölliset ruoka- ja nukkumisajat sekä ulkoilu/liikunta ehkäisevät kohtauksia. Eli kohtaukset ajoittuneet yleensä loma-aikaan, kun "lipsuttu" normaalista. Meillä on tutkittu poika aika tarkkaan, eli otettu aivosähkökäyrä sekä magneettikuva. Käyrällä näkyi epileptisiä häiriöitä, neurologin mukaan voi olla, että just ne aiheuttaa migreeniä, mut saattaa olla että epilepsiakin puhkeaa. Mut muuten on "kauniit aivot", lääkäriä lainatakseni =)

Niin, et nyt mennään ihan tavallisilla särkylääkkeillä. Lapsi ei vain suostu ottamaan tablettina, suussa liukeneva maistuu pahalle (oksentaa sen suoraan) ja supot vaikuttaa niin hitaasti. Meillä tutkittiin tarkkaan just sen takia, et kun alkoi kohtaukset alle kouluikäisenä. Mut kyllä minä ap:nä veisin lapsen tutkittavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja JuhlaMokka:
Meillä alkoi kuopuksella migreenikohtaukset vähän ennen kuin täytti 5 vuotta. Ihan perinteisesti voimattomuutta, väsymystä, pahoinvointia, valoherkkyyttä. Meillä ainakin huomattu, että säännölliset ruoka- ja nukkumisajat sekä ulkoilu/liikunta ehkäisevät kohtauksia. Eli kohtaukset ajoittuneet yleensä loma-aikaan, kun "lipsuttu" normaalista. Meillä on tutkittu poika aika tarkkaan, eli otettu aivosähkökäyrä sekä magneettikuva. Käyrällä näkyi epileptisiä häiriöitä, neurologin mukaan voi olla, että just ne aiheuttaa migreeniä, mut saattaa olla että epilepsiakin puhkeaa. Mut muuten on "kauniit aivot", lääkäriä lainatakseni =)

Niin, et nyt mennään ihan tavallisilla särkylääkkeillä. Lapsi ei vain suostu ottamaan tablettina, suussa liukeneva maistuu pahalle (oksentaa sen suoraan) ja supot vaikuttaa niin hitaasti. Meillä tutkittiin tarkkaan just sen takia, et kun alkoi kohtaukset alle kouluikäisenä. Mut kyllä minä ap:nä veisin lapsen tutkittavaksi.

Meillä on kyllä melko tarkat ruoka- ja nukkumisajat, oikeastaan kyllä ihan kellon tarkat ja päivittäin poika liikkuu ja ulkoilee. Itse oon taas huomannut sen, että loma-aikaan kohtaukset eivät tule vaan juuri liittyvät aina jollain tavalla kouluun. Liekö sitten joku jännitys osasyy vai mikä, mutta yleensä aina koulussa alkanut päänsärky.

Meillä on kyllä melko tarkat ruoka- ja nukkumisajat, oikeastaan kyllä ihan kellon tarkat ja päivittäin poika liikkuu ja ulkoilee. Itse oon taas huomannut sen, että loma-aikaan kohtaukset eivät tule vaan juuri liittyvät aina jollain tavalla kouluun. Liekö sitten joku jännitys osasyy vai mikä, mutta yleensä aina koulussa alkanut päänsärky.

Eihän koulussa sitten ilmanvaihto ole päin p:tä. Tosin uusi rakennus, joten pitäis olla tarkistettu, mut eihän noista tiedä. Voishan opettajan kans keskustella, et tietää ope tarkkailla, et milloin/mikä vois laukaista oireet?

Yhteistyössä