Miettikääpäs virpojien vihaajat

  • Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti
---
Me sisarusten kanssa valmistauduttiin aina huolella nuutinpäivään ja virpomispäivään syystä että meillä vanhemmat juoppoja eikä "varaa" nameihin ikinä ollut. Niinpä sitä siis sai nuutinpäivänä ja palmusunnuntaina, ehkä kaverisynttäreillä, jouluna ja mummolassa. Niistä hedelmistäkin oltiin onnellisia ja purkasta. Ei meillä muuten hedelmiä tai purkkaa ollut. Jaettiin mandariini aina tasan, jos niitä ei kaikille saman vertaa riittänyt, kun se oli herkkua. Inhottavaa, että AIKUISET ihmiset viitsivät halveerata lapsia ja miettiä miten ne rumasti karkoittaisi. Kyllä itsekin, jos joku ei esim. kiitä niin kehotan kiittämään, mutta palkan annan aina ja 90% siitä kiitetään iloisena. Ikinä ei tiedä, kuka siellä oven takana viettää samanlaista elämää kuin itse lapsena.
 
"vieras"
Kerjäämistä se virpominen kuitenkin on. Jos ei vanhemmilla ole varaa nameihin, ei se ole kuitenkaan mikään ratkaisu, että kierretään kerjäämässä niitä ilmaiseksi toisilta ihmisiltä. Miksi toisten ihmisen pitäisi rahoittaa toisia ihmisiä, jos nipin napin pystyy rahoittamaan itsensä/omat lapset?
 
[QUOTE="vieras";25991104]Kerjäämistä se virpominen kuitenkin on. Jos ei vanhemmilla ole varaa nameihin, ei se ole kuitenkaan mikään ratkaisu, että kierretään kerjäämässä niitä ilmaiseksi toisilta ihmisiltä. Miksi toisten ihmisen pitäisi rahoittaa toisia ihmisiä, jos nipin napin pystyy rahoittamaan itsensä/omat lapset?[/QUOTE]
Pah, vaihtokauppaapas. Vaihdetaan koristeltu oksa namuihin tai muuhun tuotteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia ja Dongxi
"vieras"
[QUOTE="vieras";25991104]Kerjäämistä se virpominen kuitenkin on. Jos ei vanhemmilla ole varaa nameihin, ei se ole kuitenkaan mikään ratkaisu, että kierretään kerjäämässä niitä ilmaiseksi toisilta ihmisiltä. Miksi toisten ihmisen pitäisi rahoittaa toisia ihmisiä, jos nipin napin pystyy rahoittamaan itsensä/omat lapset?[/QUOTE]

Jos noin köyhää on, niin älä avaa ovea.
 
"aha"
mutta eihän se silti sitä tarkoita että täytyy siitä oven lävitse tulla tai olla aamulla klo 8.00 vinkumassa saako virpojat virpoa.
Oli lapsia tai ei tai juoppoja vanhempia niin ei pidä lastenkaan suuttua kun kaikki ei halua heti aikasin aamulla herätä siihen että virpoja haluaa virpomaan ja tulee suunnilleen oven läpi.

Meilläkin kerran yhdet virpojat ei tyytyeet siihen että ovikelloa rimputti ja en jaksanut avata ovea vaan tullaan hakkaamaan vielä (rivari) ikkunaakin
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25991104]Kerjäämistä se virpominen kuitenkin on. Jos ei vanhemmilla ole varaa nameihin, ei se ole kuitenkaan mikään ratkaisu, että kierretään kerjäämässä niitä ilmaiseksi toisilta ihmisiltä. Miksi toisten ihmisen pitäisi rahoittaa toisia ihmisiä, jos nipin napin pystyy rahoittamaan itsensä/omat lapset?[/QUOTE]

Suurimmalle osalle ihmisistä se virpominen tai nuutittaminen nyt ei kuitenkaan ole rahakysymys. Jos on, niin ehkä ovea ei kannata avata ollenkaan? Mutta tuollainen, että varsin hyvinkin toimeen tulevat ihmiset suorastaan inhoavat virpojia ja miettivät että miten ne mahdollisimman rumasti karkoittaisi, on ikävää. Kerjäämistähän se tavallaan on, mutta se on perinne. Kyllä ne rikkaankin perheen lapset varmaan yhtä mielellään virpovat ja nuutittavat. Ei meilläkään rahassa kylvetä, mutta jos nyt vaikka vitosella ostan virpomisnameja naapuruston lapsille, niin en mene vararikkoon ja ihan kivat palkat saavat.
 
"a p"
[QUOTE="aha";25991113]mutta eihän se silti sitä tarkoita että täytyy siitä oven lävitse tulla tai olla aamulla klo 8.00 vinkumassa saako virpojat virpoa.
Oli lapsia tai ei tai juoppoja vanhempia niin ei pidä lastenkaan suuttua kun kaikki ei halua heti aikasin aamulla herätä siihen että virpoja haluaa virpomaan ja tulee suunnilleen oven läpi.

Meilläkin kerran yhdet virpojat ei tyytyeet siihen että ovikelloa rimputti ja en jaksanut avata ovea vaan tullaan hakkaamaan vielä (rivari) ikkunaakin[/QUOTE]

Ei ole lapsille opetettu tapoja. Eikö tähän voisi aikuisena sitten todeta lapsille, että meille saa tulla virpomaan vasta klo se ja se, kenties ottaa ovikello pois ennen sitä ajankohtaa? Ikkunaan koputteleville voi sanoa, että se on huonoa käytöstä, oveen koputetaan, eikä ikkunoihin. Lapsia saa ohjeistaa ja pitääkin ohjeistaa, kun kaikkien vanhemmat ei sitä tee.
 
Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten tämä virpominen on joillekin niin hampaita kiristävä asia. :LOL: Mitä vaikeaa on sanoa että ei saa virpoa tai olla avaamatta koko ovea? Voi vaikka laittaa oveen laun "ei saa virpoa" jos ei mitenkään saa sanottua suustaan sitä kieltävää sanaa. Pitää nyt vielä lapsia alkaa tahallisesti loukkaamaan. Huh huh missä käytöstavat?

Jotkut ovat niin tosikkoja että kaikki aiheuttaa tuhahtelua ja suorastaan vihaa. Varmaan helppo elää itsensä kanssa jos noinkin pieni asia tulistuttaa. :D
 
hiphopp
Ei virpominen perimmäiseltä tarkoitukseltaan mitään kerjäämistä ole. Siinähän lusutaan virvontaloru, jolla toivotetaan onnea ja terveyttä virvottavalle henkilölle. Ennen vitsat jopa siunattiin, että niilä sitten voitiin virpoa sukulaisille ja naapureille.

Lapset ei varmasti vielä tätä perimäistä tarkoitusta ymmärrä, mutta aikuisina kyllä. Ja minusta on mukava ajatella se virpominen juuri tällä perimmäisellä tarkoituksellaan :)
 
[QUOTE="vieras";25991197]En sanoisi vaihtokaupaksi sellaista, jossa vaihtokauppa on yksipuolista.[/QUOTE]
Ei ole yksipuolista, itse jos antaa luvan virpoa, suostuu vaihtokauppaan, jossa saa itse vitsan ja antaa vaihdossa jotain. Itseasiassa lapsella on isompi prosenttimahdollsuus hävitä kaupassa, koska ei tiedä etukäteen mitä tulee saamaan. Eikä niiden oksien koristelikaan ihan ilmaista puuhaa ole ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
"vieras"
Virpojat vaan vanhenee. Mun lapsuudessa(lankalauantaina) kierrettiin about alle kouluikäisenä, ei muistaakseni enää koululaisena, oli jo jotenkin hävettävää. Kyllä pienet noidat on söpöisiä, sen sijaan 10-vuotiaat jässikät joku noidanhattu päässä ei niin lämpimiä tunteita herätä mutta namut tottakai annetaan. Joistakin näkee, että liikkeelle on lähdetty valtavan oksakasan kanssa.
Minusta virpominen on ok perinne ja omat lapset tykkää, alle kouluikäiset pikkutrullini kävivät juuri muutaman lähinaapurin ovilla ja sangen iloisina tulivat palkkojensa kanssa takaisin.
 
"a p"
Mutta jos ne oksat koristelee kunnolla niin ei sekään ilmaista ole. Sillä rahalla saisi jo ostettua aika kasat karkkia mikä menee niihin härpäkkeisiin.
Me kerättiin aina jo valmiiksi edellisestä kesästä alkaen ulkoa linnunhöyheniä, säästettiin karkkipapereita ja esim. synttäripaketista nauhoja ja ruusukkeita. Niillä koristeltiin. Ihan hienoja tuli. Ei niitä pakko silkkipapeprilla ole koristella.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25991104]Kerjäämistä se virpominen kuitenkin on. Jos ei vanhemmilla ole varaa nameihin, ei se ole kuitenkaan mikään ratkaisu, että kierretään kerjäämässä niitä ilmaiseksi toisilta ihmisiltä. Miksi toisten ihmisen pitäisi rahoittaa toisia ihmisiä, jos nipin napin pystyy rahoittamaan itsensä/omat lapset?[/QUOTE]

Kyllä mulla on varaa ostaa namuja lapselle, vaikka virpomassa käviskin.
 
"..."
[QUOTE="vieras";25991287]Kyllä mulla on varaa ostaa namuja lapselle, vaikka virpomassa käviskin.[/QUOTE]
Samoin. Ei se mitään kerjäämistä ole, mun mielestä pääsiäisen toivotusta. :)
 
..
Mun mielestä virpominen on vaan tosi kiva tapa. Itse muistan lapsena ainakin odottaneeni pitkään sitä päivää ja pääsiäiset on kyllä yksiä parhaimpia lapsuusmuistoja. Ei siis vain sen karkin takia. Meillä päin on pääsiäiskokot ja se koko päivä oli aina semmonen erikoinen ja karkkeja syötiin sitten kokolla.

Asuttiin semmosessa pienessä kylässä, jossa mummoilla ja papoilla ei ollut varmaan edes mahdollisuutta käydä kaupassa mitään pääsiäismunia hakemassa. Joiltakin tuli jotain väkeviä yskänkarkkeja tai hedelmiä tai joku pikkukolikko.

Kyllä mun mielestä on tosi kummallista, jos jotain noin kovasti ärsyttää virpojat. Minusta se on ihan suloista, lapset ovat nähneet vaivaa ja odottavat jännityksellä, mitä saavat. Miksi se pitää niiltä kieltää? Ja jos tosiaan on niin köyhä, ettei ole rahaa ostaa karkkipussia tai sitten muuten vaan ärsyttää niin olkaa sitten avaamatta. Ei nyt ainakaan tarvi pahaa mieltä lapsille omien traumojen takia tuottaa.
 
Keittiönoita
Mä en yhtään ihmettele, että nykyisin suhtaudutaan niin nuivasti virpojiin. Kuvastaa mielestäni hyvin sitä, että nykyisin suhtaudutaan yleensäkin vieraisiin lapsiin nuivasti. Joskus mietin, toivovatko tämän päivän pienten lasten äidit, että myös heidän omiin mussukoihinsa suhtaudutaan kaupoissa, pihoilla jne yhtä nuivasti kuin he suhtautuvat muiden lapsiin. Luultavasti toivovat.
 
  • Tykkää
Reactions: nöppönen
"vieras"
Ei ole yksipuolista, itse jos antaa luvan virpoa, suostuu vaihtokauppaan, jossa saa itse vitsan ja antaa vaihdossa jotain. Itseasiassa lapsella on isompi prosenttimahdollsuus hävitä kaupassa, koska ei tiedä etukäteen mitä tulee saamaan. Eikä niiden oksien koristelikaan ihan ilmaista puuhaa ole ollut.
Rahallisessa arvossa mitattuna "vaihtokaupan" häviävä osapuoli on virpomisen kohde.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25991320:
Mä en yhtään ihmettele, että nykyisin suhtaudutaan niin nuivasti virpojiin. Kuvastaa mielestäni hyvin sitä, että nykyisin suhtaudutaan yleensäkin vieraisiin lapsiin nuivasti. Joskus mietin, toivovatko tämän päivän pienten lasten äidit, että myös heidän omiin mussukoihinsa suhtaudutaan kaupoissa, pihoilla jne yhtä nuivasti kuin he suhtautuvat muiden lapsiin. Luultavasti toivovat.
Tää on kyllä niin totta. Itse ainakin toivon, että omillenikin riittää ymmärrystä ja huolenpitoa vierailtakin. Koitan aina suhtautua lapsiin lapsina, en voi ymmärtää miksi se on jollekkin niin vaikeaa.
 
"heh"
Oon pohtinu, et lapsille kyllä toitotetaan, kuinka pitää käyttäytyä nätisti virpomisreissulla, olla kohtelias jne. Ja näin tottakai, vaan missäpä on niiden virpojien vihaajien käytöstavat, kun ovlta ärjäistään tyyliin painukaa helvettiin tms... jokainen aikuinen varmaan yhtenä päivä kestää sen, jos lapsia käy oventakana, ja pitäis osata nätisti sanoo, että ei saa virpoa, kun lapset sitä kysyvät. ja jos niitä virpojia ei oikeesti haluta, niin oveen lappu, tai ovikellosta patterit pois. Mut ei se nyt niin vakavaa oo kuiteskaan, et ihan hermojaan tarttee menettää.

Meillä lapset valmistautuivat virpomaan koko viikon, siis joka päivä tekivät oksia (muutama per päivä), tänään panostettiin sitten vaatetukseen, ja käytöstavatkin ovat kohdallaan. ja kivastihan sitä namia oli kertynyt kun äsken kävivät kotosalla. Eikä onneksi olleet kohdanneet nokkavia ihmisiä, yhdessä paikassa ei saanut virpoa, mutta sekin oli sanottu ihan ystävällisesti ja hyvää pääsiäistä toivotellen...

Ja kerjuuta tai ei, mä ainakin tykkään saada lasten väkertämiä oksia maljakkoon koristukseksi, ja pikkunoidat ym ovat ihania. Ja varasin kyllä runsaalla kädellä namia tarjolle, ja onhan noita virpojia jo mukavasti käynytkin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="a p";25991349]Tää on kyllä niin totta. Itse ainakin toivon, että omillenikin riittää ymmärrystä ja huolenpitoa vierailtakin. Koitan aina suhtautua lapsiin lapsina, en voi ymmärtää miksi se on jollekkin niin vaikeaa.[/QUOTE]
Mä suhtaudun ystävällisesti kaikkiin lapsiin, iästä riippumatta. Ajattelen niin, että ei ole lasten vika, jos heidän vanhempansa ovat ikäviä ihmisiä.
 
"juups"
[QUOTE="vieras";25991247]Virpojat vaan vanhenee. Mun lapsuudessa(lankalauantaina) kierrettiin about alle kouluikäisenä, ei muistaakseni enää koululaisena, oli jo jotenkin hävettävää. Kyllä pienet noidat on söpöisiä, sen sijaan 10-vuotiaat jässikät joku noidanhattu päässä ei niin lämpimiä tunteita herätä mutta namut tottakai annetaan. Joistakin näkee, että liikkeelle on lähdetty valtavan oksakasan kanssa.
Minusta virpominen on ok perinne ja omat lapset tykkää, alle kouluikäiset pikkutrullini kävivät juuri muutaman lähinaapurin ovilla ja sangen iloisina tulivat palkkojensa kanssa takaisin.[/QUOTE]

Miksi virpomisessa pitäisi tuijottaa ikää? Mitä pahaa siinä on, jos virpoja opn 10v tai vanhempikin? Lapsia kumminkin!

Mulle on ihan sama vaikka naapurin 15v jässikkä tulis meille virpoon, kuhan on vähän nähnyt vaivaa oksan ja kenties pukeutumisen suhteen. Pukeutumattomat, pelkällä koristelemattomalla pajunoksalla virpovat taas saa mun niskavillani pystyyn, onneks semmosiin tosin törmaa harvoin, mut joskus kumminkin.
 
Blue
[QUOTE="vieras";25991104]Kerjäämistä se virpominen kuitenkin on. Jos ei vanhemmilla ole varaa nameihin, ei se ole kuitenkaan mikään ratkaisu, että kierretään kerjäämässä niitä ilmaiseksi toisilta ihmisiltä. Miksi toisten ihmisen pitäisi rahoittaa toisia ihmisiä, jos nipin napin pystyy rahoittamaan itsensä/omat lapset?[/QUOTE]

Olen pahoillani kun teillä on noin tiukka elämänvaihe.
 

Yhteistyössä