Mietteitä abortista vol. miljoona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Henkilökohtaisesti en ole oikein kumpaakaan mieltä. En kykenisi tekemään aborttia,ainakaan tässä elämäntilanteessa. Ymmärrän hyvin jos joku päättää toisin. Mutta nyt ei ole tarkoitus aloittaa juupas-eipäs väittelyä,vaan ihan mielenkiinnosta kysyn:

Jos abortti kiellettäisiin,mitä tapahtuisi vastentahtoisesti synnytetyille lapsille? Kuka näistä vauvoista ottaa vastuun ja mihin heidät laitetaan?

Miten se vaikuttaa yhteiskuntaan taloudellisesti?

On todella sinisilmäistä kuvitella,että kaikki adoptioon annetut lapset päätyvät hyviin koteihin rakastaville vanhemmille.

Välittääkö kukaan näistä lapsista syntymän jälkeen? Jos on niin tärkeää,että lapsi saa syntyä elävänä,niin eikö se ole yhtä tärkeää,että lapsen elämä on elämisen arvoista? Vai onko tämä tyypillistä "kyllä kaikki järjestyy" -ajattelua?

Mun mielestä niillä,jotka vastustavat aborttia kiihkeästi,tulisi olla myös valmis vastaus siihen mitä tapahtuu ei-toivotuille lapsille.

en vastusta, kukin tavallaan, mä en olisi valmis aborttiin missään tapauksessa, luulisin... lisää lapsia ei tule, koska endometrioosi niin paha, eli mun huolehdittava satavarmasti ehkäisystä, tai on abortti edessä, mun kunto ei kestäis toista raskautta... eikä psyyke toista ihanaa valvovaa vauvaa ;)

Luulen että ainakin osa lapsista päätyisi lastenkoteihin tai sijoitusperheisiin, joissa he eivät kuitenkaan olisi adoptiolapsen asemassa. Se ei ole lapselle koskaan paras elinympäristö, vaikka olot olisivatkin lähtökohtaisesti hyvät.

Aborttikielto olisi askel taaksepäin naisen aseman suhteen.

Toivon todella, että ehkäisyäkin ei kohta aleta kyseenalaistaa.

Tietenkään sivistyneessä yhteiskunnassa ei kyseenalaisteta kenenkään ihmisen syntymisen oikeutta! Vielä vähemmän aleta laskea että paljonko säästettäisiin jos ei annettaisi syntyäkään. On meidän jokaisen velvollisuus huolehtia vähempiosaisista. Vähintäänkin sillä, että ohjaa omia lapsia ottamaan kaveriporukkaansa sijaiskoti/lastenkoti lapsia. Meillä näitä on kaveriporukoissa. On ihana nähdä kuinka lapsessa on voimavarat eheytyä rankastakin lähtökohdasta. Suomessa tehdään paljon abortteja pelkästään sillä perusteella että lapsi ei sovi suunnitelmaan juuri nyt. On valtava menetys naiselle kun lähipiirin tuki puuttuu tarttua uuteen pieneen käteen ja taluttaa alkumatka. Se on paljon merkityksellisempää kuin uraputkessa juoksu. Kukaan ei tule vanhainkotiin kysymään että kuinka tärkeä olit työssäsi. Omat lapsesi sentään käyvät edes sen tarkistamassa mitä lääkkeitä syöt. Siinäkin on sitten taas eroja, ketä käydäään katsomassa ja ketä ei. Riippuu tasan siitä, millaista kiintymyssuhdetta olet itse luonut ensimmäisten 15 vuoden aikana.

Aborttikielto olisi askel taaksepäin naisen oikeuksien suhteen, koska silloin uusi elämä arvostetaisiin korkemmalle kuin naisen mukavuudenhalu ja oikeus surmata syntymätön lapsi. Kielto olisi kuitenkin suuri askel, koska sikiö saisi ihmisoikeudet.

Suomessa kaikille vauvoille löytyisi adoptiovanhemmat. Jotkut vanhemmista olisivat "parempia" kuin toiset, mutta niinhän se on kaikkien vanhempien kohdalla.

Jos sitten ajatellaa tilannetta, että vauvoille ei löytyisikään adoptivanheia, niin edes se ei oikeuta murhaamaan syntymätöntä lasta. On löydyttävä muita ratkaisuja, että lapset saavat elää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiitollinen elämästä;23587351:
Tietenkään sivistyneessä yhteiskunnassa ei kyseenalaisteta kenenkään ihmisen syntymisen oikeutta! Vielä vähemmän aleta laskea että paljonko säästettäisiin jos ei annettaisi syntyäkään. On meidän jokaisen velvollisuus huolehtia vähempiosaisista. Vähintäänkin sillä, että ohjaa omia lapsia ottamaan kaveriporukkaansa sijaiskoti/lastenkoti lapsia. Meillä näitä on kaveriporukoissa. On ihana nähdä kuinka lapsessa on voimavarat eheytyä rankastakin lähtökohdasta. Suomessa tehdään paljon abortteja pelkästään sillä perusteella että lapsi ei sovi suunnitelmaan juuri nyt. On valtava menetys naiselle kun lähipiirin tuki puuttuu tarttua uuteen pieneen käteen ja taluttaa alkumatka. Se on paljon merkityksellisempää kuin uraputkessa juoksu. Kukaan ei tule vanhainkotiin kysymään että kuinka tärkeä olit työssäsi. Omat lapsesi sentään käyvät edes sen tarkistamassa mitä lääkkeitä syöt. Siinäkin on sitten taas eroja, ketä käydäään katsomassa ja ketä ei. Riippuu tasan siitä, millaista kiintymyssuhdetta olet itse luonut ensimmäisten 15 vuoden aikana.

Noh. Jos nyt kuitenkin puhutaan näistä ääripäistä. Narkkareista,pahoinpitelijöistä ym. Sinusta se on kiva katsoa miten rankoistakin oloista ponnistetaan ylöspäin,mutta ymmärrätkö todella mitä se pieni ihmisen alku joutuu kokemaan? Elämään laitoksissa,ei-kenenkään omana. Ehkäpä jopa vaikeasti vammautuneena äidin piittaamattomuuden vuoksi.

Ei se ihan riitä että lapset opetetaan ottamaan kaveriporukkaan ne heikommatkin,on kyse paljon enemmästäkin.

Tässä aloituksessa en puhu niistä,jotka tekevät ns. mukavuusabortteja. Entäs vaikeasti mielenterveysongelmaiset? Ihmiset jotka eivät kerta kaikkiaan kykene vanhemmuuteen. Ketään ei voi pakottaa huolehtimaan lapsestaan,ketään ei voi pakottaa vanhemmaksi. Jos vauva tästä huolimatta syntyy,kuinka kauan sen täytyy kärsiä huonoissa oloissa ennen kuin joku puuttuu asioihin? Ja siitäkin alkaa loputon kierre sijaisperheiden ja laitosten maailmassa.

Miksi Suomessakin on lastenkoteja,jos kaikki tarvitsevat saisivat hyvät vanhemmat? Toki on meidän velvollisuutemme huolehtia yhteiskunnan heikoimmista,mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Kuinka moni on oikeasti valmis avaamaan kotinsa ovet lapselle,joka on vammautettu päihteillä tai kärsii lopun elämäänsä vaikeista psyykkisistä ongelmista? Ennen kuin on itse valmis tekemään mitään konkreettista,on turha lätistä siitä miten jonkun muun tulee menetellä. Jos kieltää toisen oikeuden aborttiin on kai sitten valmis itse henkilökohtaisesti kantamaan seuraukset?

Abortti on hyväksyttävä mutta ehdottomasti ei ehkäisykeinona. Jos nainen raiskataan tai lapsia on jo niin monta että ei vaan riitä energiaa enään yhdelle tai nainen on liian nuori eli vielä lapsi itsekkin tai lapsella on jokin vakava sairaus ja sen voi selvittää ennen kuin se 12 raskausviikkoa täyttyy.

Mutta sitä en hyväksy että harrastetaan seksiä ilman ehkäisyä ja sit tehdään abortteja tosta noin vain useita, se menee mun ymmärryksen yli. Jos ei lasta haluta, niin ehkäisystä pitää huolehtia.

Toinen on se että lapsen voi aina antaa adoptioon, mutta se ei takaa että lapsi saisi hyvän elämän koska voi olla että häntä ei adoptoida tai joutuu huonoon perheeseen. Jos ei vaan pysyt tekemään aborttia mutta ei myöskään kykene huolehtimaan lapsesta, niin silloin adoptio on varmaankin oikea ratkaisu.

Aborttikielto olisi askel taaksepäin naisen oikeuksien suhteen, koska silloin uusi elämä arvostetaisiin korkemmalle kuin naisen mukavuudenhalu ja oikeus surmata syntymätön lapsi. Kielto olisi kuitenkin suuri askel, koska sikiö saisi ihmisoikeudet.

Suomessa kaikille vauvoille löytyisi adoptiovanhemmat. Jotkut vanhemmista olisivat "parempia" kuin toiset, mutta niinhän se on kaikkien vanhempien kohdalla.

Jos sitten ajatellaa tilannetta, että vauvoille ei löytyisikään adoptivanheia, niin edes se ei oikeuta murhaamaan syntymätöntä lasta. On löydyttävä muita ratkaisuja, että lapset saavat elää.

meinaatko että laitospaikat on niin kivoja että sinne kannattaa lapsia urakalla laittaa?
arveletko että lapseen ei vaikuta rakkauden puute, se että kukaan ei välitä ja huolehdi, ei ole läheisiä välejä niihin 2 tärkeään ihmiseen joita isäksi ja äidiksi kutsutaan?

Ovatko nämä abortin vastustajat ollenkaan tietoisia menneisyydestä, eli siitä mihin aborttikielto on Suomessakin johtanut?

Muistaako kukaan näitä 60- 70-luvun opiskelijatyttösiä, jotka paniikissa hakivat joltain lepsulta psykiatrilta vääriä "hullun papereita" abortin saadakseen. Ja kärsivät hullun leimasta tänäkin päivänä.

Tai tietävätkö he menneiden vuosien enkelintekijöitä, jotka ottivat epätoivisia naisia vastaan jossain saastaisessa peräkammarissa. Puolet naisista kuoli tai sai elinikäisen vamman.

Ei abortti kieltämällä mihinkään häviä. Se menee piiloon, sinne minne ei lain pitkä koura ulotu. Eli samalla myös kaikenlaisen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ulottumattomiin.

Abortista voi olla mitä mieltä haluaa, mutta kieltämään sitä ei pidä lähteä.

Abortista voi olla mitä mieltä haluaa, mutta kieltämään sitä ei pidä lähteä.

olen samaa mieltä vaikka olenkin enemmän abortin vastustaja kuin kannattaja.. Mun mielestä vain abortin saamista pitäisi "vaikeuttaa" eli siis sitä varten pitäisi vaikka käydä useammalla lääkärillä puhumassa siitä miten tähän tilanteeseen jouduttiin ja abortissa pitäis olla EHDOTON vaatimus siitä että joku varma ehkäisy otetaan heti abortin jälkeen käyttöön esim. abortin jälkeen asennettaisiin kierukka tmv. (siis niin että aborttia ei saa jos ei suostu tuohon..)

olen samaa mieltä vaikka olenkin enemmän abortin vastustaja kuin kannattaja.. Mun mielestä vain abortin saamista pitäisi "vaikeuttaa" eli siis sitä varten pitäisi vaikka käydä useammalla lääkärillä puhumassa siitä miten tähän tilanteeseen jouduttiin ja abortissa pitäis olla EHDOTON vaatimus siitä että joku varma ehkäisy otetaan heti abortin jälkeen käyttöön esim. abortin jälkeen asennettaisiin kierukka tmv. (siis niin että aborttia ei saa jos ei suostu tuohon..)

Tästä mä oon samaa mieltä. Että abortin saamisen tulisi olla melkoisen hankalaa,ei ehkäisykeino. Ihanne tietysti olisi,että ihmiset huolehtisivat ehkäisystä,mutta vahinkojakin sattuu. Kuitenkin kolmekymppisen,naimisissa olevan ja omillaan toimeentulevan tilanne on eri kuin 15-vuotiaan tytön,joka on kertahairahduksesta tullut raskaaksi. Siinä menis pahimmassa tapauksessa pilalle kaks elämää.

Itse olen abortinvastustaja, mutta...ei abortin kieltämisestäkään hyvää seuraisi.
Abortin vaan saa tänäpäivänä Suomessa niin helposti, että siinä kyllä voitaisi tehdä jotain...ja siinä, että abortin saa joissakin tapauksissa niin myöhään! Mielestäni sitä ristiriitaa ei missään nimessä saa olla olemassa, että abortoitu sikiö on sen ikäinen, että voisi selvitä keskoshoidolla...se on niin karmea ristiriita, että se pitäisi ehdottomasti poistaa.:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kiitollinen elämästä;23587351:

Tää menee ohi aiheen, mutta mä en kestä tätä ku täällä aina syyllistetään uraa tekeviä naisia. Kaikille ne lapset ei tee elämää merkitykselliseksi. Minun elämän tekee merkitykselliseksi monet asiat, joista yksi on työ ja joista yksikään ei ole lapsi. Teen tärkeää työtä ja tähtään koko ajan pidemmälle. Ehkä kukaan ei tule vanhainkodissa kysymään kuinka tärkeä olin työssäni, mutta ehkä he tulevat kiittämään minua siitä, että tutkimukseni pelasti henkiä. Yhteiskunta ei kehity, jos kaikki vain tekevät lapsia. Minkä takia vain miehillä pitäisi olla oikeus kehittää yhteiskuntaamme? Minkä takia minun pitäisi tehdä lapsia jos en niitä halua? Jotta liittyy vähän aiheeseekin niin sanotaan vielä, että minusta on hyvä, että minullakin on oikeus tehdä abortti, jos joskus tilanne siihen tulee, sillä minä en halua olla äiti ja en usko, että olisin myöskään hyvä äiti.

[QUOTE="mutsi";23588178]Itse olen abortinvastustaja, mutta...ei abortin kieltämisestäkään hyvää seuraisi.
Abortin vaan saa tänäpäivänä Suomessa niin helposti, että siinä kyllä voitaisi tehdä jotain...ja siinä, että abortin saa joissakin tapauksissa niin myöhään! Mielestäni sitä ristiriitaa ei missään nimessä saa olla olemassa, että abortoitu sikiö on sen ikäinen, että voisi selvitä keskoshoidolla...se on niin karmea ristiriita, että se pitäisi ehdottomasti poistaa.:flower:[/QUOTE]

no eihän sitä saa kuin hyvistä syistä viikolle 24 asti, viikolle 12 asti sen saa suht helposti mutta sehän on vain kaikkien etu.
kehityshäiriöiden tai äidin terveyden takia sen on oltava mahdollinen myöhäisille viikoille asti, vähintäänkin synnytyksen ennenaikaisena käynnistämisenä.

Yhteistyössä