Mietiskelin tuossa itsekseni,,(ruoka asiaa, sorry)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jätkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jätkä

Tunnettu jäsen
25.10.2004
37 008
46
48
Mitenkä lapset oikeesti 'oppivat' maistamaan ja syömään vähän erilaisempia ja eksoottisempia ruokia, kun esim kouluissa ja päiväkodeissa ruoka on sitä mautonta sotkua välillä?

Esimerkiksi tänään meidän kunnassamme oli tarjolla 'kiinalainen wokki' ja riisiä, salaatti. No tuo sotku ei edes muistuttanut wokkia, saatikka sitten kiinalaista wokkia. Ylikypsiä vihanneslötkäkkeitä, seassa epämääräisiä lihasuikaleita. Salaatti, siis pelkkää jäävuorisalaattia ja mandariinia nami nami. :x

Okei, mausteita on kyllä tarjolla välillä(chilijauhe, pippuri, curryjauhe), niillä peittää mainiosti ruoan maun. :p

Kalaruoastakin haluan motkottaa nyt tässä samalla, kun vauhtiin pääsin. :p

Olen törmännyt koulussa ainostaan kaksi kertaa kalaruokaan, joka oli oikeesti hyvää; kahdenkalankeitto ja sinappisilli(<-jouluna)
Uunikala kunnassamme on aina arvausten arvaus, meillä on itseasiassa erään opettajan kanssa joskus vedonlyönti siitä, mitä kalaa söimmekään tänään. Yleensä se on hajutonta, mautonta ja lötköä. Pahaa. Ei ihme, että paljon joudutaan heittämään hukkaan, kun aikuisillekaan ei maistu.

Ja se halavatun puuropäivä.
Omat lapseni tulevat todella nälkäisinä koulusta päivinä, jolloin on pelkkää puuroa tarjolla. Pikkunen sentään saa eskarissa vielä välipalan, mutta kyllä meillä ovat nuo isommat ratsanneet jääkaapin urakalla noina päivinä.
Itselläkin tekee tiukkaa aikuisena pärjätä lautasellisella puuroa klo 17 asti, olenkin varautunut nykyään helpolla ja nopealla lämmittämistä vaille olevalla ruoalla kotona, siitä voivat isommat syödä heti kun kotiutuvat.

Kunnan tarjoamasta välipalasta en edes jaksa mitään naputella. Sen tosissaan sanon, että meillä ainakin kerholaisten vanhemmat maksavat, että lapsi saa kunnon välipalan. Aina se ei todellakaan toteudu. :x

Ugh, olen jaaritellut.

:xmas:

Kotona oppivat, toivottavasti, jos vanhemmat ovat kokeilunhaluisia ihmisiä! :p
Puuropäivä on mun mielestä typerä, vaikka kai silläkin kannattajia on.
Mutta kun, ei se ole ruokaa.

Ihan hyvin oppivat. Ruokanautinnothan koetaan kotona, laitoksissa täytetään vatsaa. Ei meillä ole ollut asian suhteen mitään ongelmaa. Sitäpaitsi mun muksut ovat sanoneet, että kouluruoka EI ole pahaa. Ei se kuulemma ole hyvääkään. Se vaan ei maistu miltään. Mutta kurnivaan vatsaansa syö vaikka kiviä ja kastematoja.

Ihan hyvin oppivat. Ruokanautinnothan koetaan kotona, laitoksissa täytetään vatsaa. Ei meillä ole ollut asian suhteen mitään ongelmaa. Sitäpaitsi mun muksut ovat sanoneet, että kouluruoka EI ole pahaa. Ei se kuulemma ole hyvääkään. Se vaan ei maistu miltään. Mutta kurnivaan vatsaansa syö vaikka kiviä ja kastematoja.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:

Kaksipiipuista tuokin. Pikkunen oli tänään ollut intona, että nami wokkia ja maistoi. Siihen jäi se syöminen, riisit kelpasivat ja salaatti. Se wokki oli oikeesti kamalaa. :x

Pikkunen nyt iltasella jutteli, että kotona on maailman parhainta wokkia, hän ei enää tykkää syödä päiväkodissa.
Mitäpä tuohon voin sanoa, kun itse olen aivan samaa mieltä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Kaksipiipuista tuokin. Pikkunen oli tänään ollut intona, että nami wokkia ja maistoi. Siihen jäi se syöminen, riisit kelpasivat ja salaatti. Se wokki oli oikeesti kamalaa. :x

Pikkunen nyt iltasella jutteli, että kotona on maailman parhainta wokkia, hän ei enää tykkää syödä päiväkodissa.
Mä olen muksuille sanonut, että se nyt vaan on syötävä se, mitä mä niska limassa niille veroeuroillanikin kustannan.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:

No niinpä niin.. :D
Pojan toiveet (maksalaatikko ja mustamakkara ) eivät taida koskaan toteutua päivähoidossa ollessaan, mutta onneksi niillä voi herkutella vapaa-ajalla. :p
Kurjaa se on syödä oikeasti pahalta maistuvaa ruokaa, ja meilläkin kun salaatti tarkoittaa pahimmassa tapauksessa ihan vaan salaatin lehtiä niin niillä ei juuri vatsaa täytetä!

En jaksa puhua mitään minäkään, kun vanhemmat eivät välitä vaikka lapset joutuvat syödä mautonta einesmössyä, jota kuljetellaan isoissa kaupungeissa yhdestä paikasta tuhansille syöjille. Ei varmasti ole vitamiineja eikä mitään muutakaan, vatsantäytettä, jos lapset eivät kotona saa terveellistä ruokaa, lasten anemia ja puutostaudit taattuja.

oikeestaa poika puhui samasta asiasta tuossa eräänä päivänä. kysyi miksi koulussa ruoka on niin mautonta eikä edes mausteita ole tarjolla.

sanoin sille että on pakko tehdä ruokaa joka maistuu kaikille. (se ei tietty selitä sitä miks ei tarjolla ole vaikka chilikastiketta)

pitipähän tuohon vielä lisätä että samanlainen mauton ruoka jatkuu sitten työpaikkaruokailupaikoissa... ( olen kymmenissä syänyt ja ruoka aina yhtä mautonta..) :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Oon kokkina yhdellä koululla, siellä tehdään itse ruoka ja ihan hyvää on. Kasvisruoka vaan on aika ankeeta, eipä oo kauheesti panostettu kasvisruokailijoiden sapuskaan :(

Meillä tuo kasvisruoka on aika ok, mautonta sekin. :/

Oon kokkina yhdellä koululla, siellä tehdään itse ruoka ja ihan hyvää on. Kasvisruoka vaan on aika ankeeta, eipä oo kauheesti panostettu kasvisruokailijoiden sapuskaan :(

Yks päivä kun oli lihakeittoa, kasvisruokailijoille oli keittoa, jossa oli perunaa ja porkkanaa :| Useimmiten kasvisruuissa ei ole mitään mistä sais proteiineja.

Yleensä laitoskasvisruoka vastaa ravitsemukseltaan lähinnä välipalaa. Kyllä mä juoduin aikoinaan panostamaan paljonkin likan ruokiin juuri siksi, että lounasta ei voinut laskea raudan, proteiinin ym suhteen kuin korkeintaan välipalaksi. Pääsääntöisesti laitosten kasvisruoka on lähes raudatonta.

Yks päivä kun oli lihakeittoa, kasvisruokailijoille oli keittoa, jossa oli perunaa ja porkkanaa :| Useimmiten kasvisruuissa ei ole mitään mistä sais proteiineja.

Meillä oli eräänä päivänä lihapullia,perunoita ja salaatti. Kasvisruokailijoille aivan sama, kasvispullilla(mauttomia nekin).

Mutta joku aika sitten oli kyllä todella ihania täytettyjä tomaatteja. :p Eikä herkkusienikiusauskaan pahaa ollut. =)

Meillä sitte ollaan onnelisessa asemassa, kun lapset on Yliopiston harjoittelukoulussa ja siellä on Amiga-ravintola. Saa valita kahdesta ruuasta, kumpaa haluaa. Joka päivä on tuoreet leivät ja salaattia on aina. Joinakin päivinä on jälkiruoka tarjolla myös. Yläasteelle siirtyminen tuo meidänkin lasten ulottuville sen kuuluisan kouluruuan.

Toki olen sitä mieltä, että ruokailutottumukset opitaan aika pitkälti kotona. Se on vanhempien tehtävänä opettaa syömään monipuolisesti.

Sitä vissiin pitäs alkaa jo heti lapsen saatuaan valmistaa mauttomia mössjä jotta lapsi ei kursailis sitten koulussa.

On laitoksia missä saa hyvää ruokaa esim. kun olin palvelualojen oppilaitoksessa teki siellä kokkiopiskelijat sapuskat, mutta sairaalan ruoka ei maisttunut miltään.

Mun mielestä kouluruoka on ihan hyvää! Toki aina löytyy ruokalistalta myös ruokia, jotka eivät ole ihan niin hyviä... mutta pääosin kyllä syötävää on, ja jopa herkullista:p

Täytyy miettiä myös sitä, että sillä rahalla, mitä kouluruokailuun on varattuna, ruoka on ihmeen hyvää! "Hinta-laatusuhde" on mielestäni kohdallaan:)

Ja tosiaan, ei se kouluruoka mitään kauhean mausteista ole, mutta ehkä siten palvelee isompaa osaa lapsista (käsitykseni mukaan iso osa lapsista ei tykkää kovin maustetusta ruuasta). Jos lapset taas tykkäävät mausteisesta ruuasta, kotona voi sitten hyvin maustaa ruokia ihan niin paljon kuin lystää:p

Mun mielestä pitäisi olla kiitollinen siitä, että meillä Suomessa tarjotaan ilmainen (toki verorahoilla maksettu, mutta silti...) ruoka, joka on pääosin terveellistä ja ravitsevaa... Ja ainakin omasta mielestäni myös ihan hyvää:)

Kouluruoka on hirveää, onneksi jämiä ei saa syöttää enää edes sioille. Ravitsevuus on säälittävällä tasolla ja koko tökötti perustuu kauheaan hiilarimössöön. Kauhulla ajattelen että meidänkin lapsi joutuu moista törkyä joskus syömään. Tulisi edes maksulliseksi tuo ruokailu, niin voisi vaatia parempaa.

Yhteistyössä