Mietiskelen tässä kestovaippa-asioita.Vinkkejä ja mielipiteitä kaipaisin!

Eli mulla 2v3kk lapsi jolla käytössä enää yövaippa.Mietiskelen kannattaisko hommata 3-4 kpl kestovaippoja tuohon yökäyttöön,vai pysyttelenkö kertiksissä?
En oo siis koskaan perehtyny tähän aiheeseen,voiko kestot pestä muun pyykin seassa,vai onko ne pestävä erillään?Sen tiiän et huuhteluainetta niille ei saa käyttää,mut en käytä sitä muutenkaan.
Ja mikä ois sellainen vaippa mitä suosittelisitte,lähinnä mietiskelin jotain kuorivaippaa(?) jonne taitellaan harsoa sisälle.Onko sellaisia?Harsoja on vinot pinot jäänyt kaappiin pyörimään.
 
:D
Kestovaippa on ihan OK jos lapsi on jo enimmäkseen kuiva öisin. Ja mitä harsoihin tulee, mulla on ne edelleen käytössä , niillä pestään lattioita ja pyyhitään pöytiä ja tehdään vaikka mitä muuta - ja mun kuopus on 15 v :D
 
voi pestä muun pyykin seassa.

Yövaipaksi mä valitsisin sisätäyttövaipan ja villahousut. Sinne voi sitten täyttöä laittaa sen mukaan miten pissaa.

Jos on runsaasti pissaava, ei pelkkä harso kyllä taida koko yötä pitää. Ja pelkkä kuori+harso voisi muutenkin falskata, riippuu miten levottomasti toinen nukkuu.

Meillä kun loppu päivävaippailu, siirryin takas kertikseen yöksi koska en kestä sitä hajua mikä siitä yövaipasta aamulla tulee :x ja mä tykkäsin pestä vaipat omana koneellisena niin ei ois koneellista tullu ikinä jos yks vaippa vuorokaudessa ois vaan pestävänä...
 
vieras
Mä miettisin tuossa sitä, että jos lapsi ei ole aiemmin käyttänyt kestoja, voi olla että ei tykkää tai tuntuu oudolta päällä. Meinaan vaan, että ne tuntuvat kosteammilta kuin kertis ja jos taas oikein imukykyisen "paketin" meinaa tehdä, voi tuntua olo vähän tönköltä oudokseltaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kylmä ämmä:
Poika ei oo runsaasti pissaava,pienet lirut on tehny yön aikana vaippaan ja aamulla sit herättyään lorottaa potan puolilleen.
Uh,en tullu ajatelleeks et se haju voi olla yön jälkeen aika :x ...
no jos on melkein kuiva öisin niin tuskin hajuongelma on niin suuri. Meillä kun pissaa vielä reippaasti yöllä.
 
maaam
jos yksinkertaista ja halpaa vaihtoehtoa kestoista etsit, voisin yöksi suositella vauvamallin pikkarit+harso pötköksi sisään taiteltuna (lisäimua jos kaipaa, voi laittaa vaikka vanhan mini käsipyyhkeen, onko se koko 30cm * 50cm, kolmin kerroin taiteltuna harson kanssa. Toki voit ommella pötkö imuja itsekkin, monestakin materiaalista, ja saa näitäkin valmiina, kuinka vain)..
Imuiksi käy sen harson lisäksi esim villa imu , jonka saat tosi helposti tehtyä, koko esim 10cm*30cm, mitä vain neuletta. tai bambulangasta (esim novita) vastaavasti, voi heittää koneeseen joka käytön jälkeen. Lisäksi, jos iteltäsi neulomistaitoa löytyy, merinovillahousut, tai hahtuvavillahousut itse kutomalla saat aikasta edullisesti. ohjeita netti pullollaan. Lankoja näihin saat netistä tilaamalla, tai monessa kaupungissa on kestovaippakauppoja,tai ekolo,tai ruskovillan tuotteita myynnissä, joita saa neuvoa lisää, ja tuotteet helposti.
Villaisia ei pestä joka käytön jälkeen, on itsestään puhdistuvaa materiaalia, pestään esim oliivi öljysaippualla käsin, tarvittaessa tahrat sappisaippualla, (saa ihan prismasta) ja aika ajoin ja pesun jäljiltä lanoliinitetaan (on villarasvaa-> tekee villasta pehmoisempaa, ja sen "pissan pidon"). Tätä saat kestovaippakaupoista, ja meillä ainakin kaupoista joissa myydään ruskovilla tuotteita)
Kuoria löytyy jos jonkin moisia, esim Bummis on ainakin meillä ollut tosi hyvä, ja edullinen ja pommin varma.
Kestovaippainfon sivuilta löytyy paljon tietoa.
 
maaam
jatkan vielä..:) Jokainen vaippa säästää luontoa, ja kukkaroa, myös usein lapsen pyllylle mukavampi vaihtoehto. Meillä esim. muksun iho ei kestä kerttis vaippoja.
Villa kuorista vielä sellaista että nehän hengittää ihan toisella tapaa kuin kerttis vaippa, ei siis haudo. Eikä ole kuuma, villa kun sopeutuu keon lämpötilaan. Ruskovillan sivuilla on paaaaljon asiaa tästä, ja mielenkiintoista juttua muutenkin. siellä myydään juurikin tätä villahousu harso tyyppistä vaippa systeemiä, ja kerrotaan asiasta. jos haluaa iloisemman värisiä, saa niitä joko netistä tilaamalla, taikka itse tekemällä. Ruskovillalta saa myös ilmaisen esitteen käsittääkseni tilattuakin, mulle tuli just uusin postissa. Villavauva nimisessä oppaassa/tuotelehtisessä näistä enemmän juttua kuin varsinaisessa ruskovilla kuvastossa.

Jos haluaa että vaippa on kuivemman oloinen iholle, niin voi ostaa valmiita kuivaliinoja, taikka leikata fleecestä, tai pikkaisen mukavampi, ja nyppäntymättömämpi on mikrofleece. Nämä kun leikkaa vaan saman kokoiseksi kuin se imu, tai hieman isommaksi, ja laittaa ihoa vasten ekana, sit se harso, sit pikkarit, ja kuori (on se sitten villa tai muu kuori).

On olemassa myös sisätasku vaippoja joka on hieman hienompi versio pikkari systeemistä. Se on vaipan mallinen, kiinnitetään joko nepeillä, tarroilla, tai näpsyllä. sisään voi pujottaa sen imun, on se sitten harso tai mikä vaan. se tarvitsee myös kuoren. näissä on usein tuo fleece sisäpintana (tai coolmax, tai kuivaliinakangas, joka pitää ihon kuivana)

vielä hienompi aste näistä on all-in-one vaippa, aio.ksi kutsutaa, jossa on kaikki yhdessä, ja jalkaan vaan. nämä ovat helppoja, mutta kuivuvat aika kauan. näihin ei voi hyödyntää mainitsemiasi harsoja.

Jos haluat nopeuttaa kuivaksi oppimista, se kuivaliina (fleece tms) ei ole välttämätön. Eikä kaikki muutenkaan käytä kuivaliinaa.

Vaipat voi pestä muun pyykin seassa, 60´c , ilman huuhteluainetta (niin kuin tiesitkin). pesuaineessa saippuaa pitää olla <5% .. ja muutama muu seikka. mutta sopivat aineet löytyy ihan marketista, ja mitä ne ovat löytyy esim kestovaippainfon sivustolta.

Kerron tässä vain omia kokemuksiani, mainitsen että en ole mikään kaikkitietäjä näissä asioissa, mutta on tuo oma muksu vaipatettu kestoin, joten sen verran kokemusta löytyy. Toivottavasti näistä oli iloa/apua.. :) Nyt tieni suuntaa aika pian nukkumatin maille, mutta jos kiinnostuit ja haluat kysyä lisää varmaankin huomenna tai viimeistää ylihuomenna vilkaisen ketjua uudestaan. toki moni muukin osaa vastata kysymyksiisi.
 

Yhteistyössä