mietin vaan että enpä ihmettele jos niitä haavereita sattuu koirien ja lasten kesken...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla on pieni söpö koira, ja vuosien varrella on melko moneen otteeseen käynyt niin että kun ollaan esim. vieraissa ja siellä on lapsia myös, niin joku pitää koiraani sylissä ja tunkee sen lapsen naaman eteen, ja sitten lässytetään. Miksi niin moni tekee näin? Koirani ei ole koskaan purrut eikä murissut kenellekkään, mutta se näyttää ihan selvästi kuinka epämukava tilanne sille on; se kääntää päätä, korvat menee luimuun, se vähän saattaa tärrätä ja vetää suupielet taakse.

Sanon AINA että ei saa tunkea koiran naaman lähelle, pistäkää koira maahan ja se kyllä tulee itse tutustumaan ja haistelemaan jos haluaa.

No joo, kyllä minä ja omat lapset voidaan tunkea naamaamme koiran naamaan ja pusutella eikä koira ole moksiskaan vaan nauttii, mutta eihän se nyt päde jokaiseen vieraiseen lapseen :O vai johtuuko tämä vain siitä että koirani rotu on ns. lelukoirana pidetty, joten ei osata ajatella että se puree siinä missä muutkin jos kokee tilanteen uhkaavaksi?

Monet ihmiset ovat täysin kykenemättömiä "lukemaan" koiria. Siksi se onkin koiran omistajan tehtävä huolehtia siitä, ettei noita vahinkoja pääse sattumaan. Miksi ihmeessä siis epävarma koira pitää viedä vieraisille johonkin lapsiperheeseen? Siinä oikein kerjätään noita vahinkoja. Ja vaikka miten se kersa toimisi väärin koiran kanssa, niin kusessa sinäja rakkisi olette kuitenkin, jos jotain sattuu.
Meillä on itsellä koira, joka tulee hyvin lasten kanssa toimeen, mutten silti pästä sitä moikkailemaan vieraita, etenkään lapsia. Lähinnä siksi, että se saattaa innoissaan nuolla lasten naamat, ja siten säikäyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26535071:
kaippa sä olet myös muistanut kysyä, kun sinne vieraisille menet, että saako koiran ottaa mukaan, vai tungetko kylään rakkeinesi ihan tuosta noin vaan kysymättä

Tietysti olen kysynyt, aina. Voihan ihmisillä olla esim. allergiaa :O mutta se ei liity mun aloitukseen, mutta ilmeisesti sinä kuulut niihin jotka näin tekee, kerran pitää vastata niin mulkusti.

[QUOTE="alma";26535136]Monet ihmiset ovat täysin kykenemättömiä "lukemaan" koiria. Siksi se onkin koiran omistajan tehtävä huolehtia siitä, ettei noita vahinkoja pääse sattumaan. Miksi ihmeessä siis epävarma koira pitää viedä vieraisille johonkin lapsiperheeseen? Siinä oikein kerjätään noita vahinkoja. Ja vaikka miten se kersa toimisi väärin koiran kanssa, niin kusessa sinäja rakkisi olette kuitenkin, jos jotain sattuu.
Meillä on itsellä koira, joka tulee hyvin lasten kanssa toimeen, mutten silti pästä sitä moikkailemaan vieraita, etenkään lapsia. Lähinnä siksi, että se saattaa innoissaan nuolla lasten naamat, ja siten säikäyttää.[/QUOTE]

No aika harvaa koiraa voisi sitten viedä mihinkään ikinä, jos kriteerinä on se että kaikkien on saatava tunkea naamansa sen naamaan kiinni.

Ja tottakai päästän koiraa moikkailemaan lapsia ja vieraita, miten ihmeessä se muuten tottuisi muihin ihmisiin ellei näin pienestä saakka toimita? ja toki munkin koira voi nuolla ja NUOLEE myös vieraiden ihmisten naamoja, mutta vasta kun on itse tutustunut ja nuuhkinut henkilöä. Se on ihan eri asia.

Sun tehtävä on huolehtia, ettei koirasi joudu noihin uhkaaviin tilanteisiin. Jotain vikaa sinun kommunikointikyvyssäsi on, jos tuttavasi ei ymmärrä puhettasi. Itse kyllä jättäisin ihan sovinnolla sen koiran kotiin, helpompaa kaikille. Kuulostaa sille, että nuo teidän kyläilyreissut on todella stressaavia koiralle, en muista, että oma koirani olisi kyllä koskaan "tärrännyt" noin pienestä. Mutta se ei olekaan "lelukoira- rotuinen".

• Tykkää
Reactions: Fortune
[QUOTE="alma";26536249]Sun tehtävä on huolehtia, ettei koirasi joudu noihin uhkaaviin tilanteisiin. Jotain vikaa sinun kommunikointikyvyssäsi on, jos tuttavasi ei ymmärrä puhettasi. Itse kyllä jättäisin ihan sovinnolla sen koiran kotiin, helpompaa kaikille. Kuulostaa sille, että nuo teidän kyläilyreissut on todella stressaavia koiralle, en muista, että oma koirani olisi kyllä koskaan "tärrännyt" noin pienestä. Mutta se ei olekaan "lelukoira- rotuinen".[/QUOTE]

Missä sanoin ettei tuttavat ymmärrä puheitani? :D kun näin on tehty, olen heti ohjannut toimimaan toisin ja niin he ovat tehneet. Eikä kyse nyt ole vain minun koirastani, vaan mietin että toimiiko ihmiset näin useinkin koirien kanssa, kun niin moni on niin erehtynyt tekemään. Siis että aletaan pusuttelemaan sitä vierasta koiraa.

Ja joo, koirani tärisee helposti jos sitä jännittää, se on innostunut, sitä paleltaa, se haistaa hyvää ruokaa jne.

En usko että reissut itsessään on koiralle kovinkaan stressaavia koska se pitää ihmisistä ja tykkää olla menossa mukana, mutta jos joku on erehtynyt tekemään noin niin tilanne on ollut koiralle hämmentävä/ epävarma. Ihan tosiko teidän kaikkien koirat tykkää jos vieraat tunkee nenänsä kiinni niiden nenään? :O vau, olen varmaan sitten todella kadoksissa, koska kaikki koirani ovat tälläistä toimintaa vierastaneet vaikka EIVÄT KOSKAAN OLE PURREET TAI EDES MURISSEET.

Valitettavasti monella ei ole käsitystäkään miten vieras koira kohdataan. Tässä hyvä esimerkki

http://www.voice.fi/uutiset/viihde/koiran-puremaksi-suorassa-lahetyksessa-joutunut-uutistoimittaja-palasi-toihin/2/37122

Oho, kierrokset nousee näköjään jo heti alkuun keskustelijoilla tässä aiheessa. :O

Itse koiranomistajana olen huomannut saman, tietenkään ihmiset jotka ei koirien kanssa ole eivät tunnista koiran eleitä.

Viimeksi eilen oli tapaus jossa ihan ystävällisesti tilanteessa kerroin koirani rapsuttajalle ettei koirani pidä siitä kohtaa rapsuttelusta, huomaat sen siitä kun koira laittaa korvat taakse ja näytin sen epämukavan ilmeen.

Rapsuttelija tajusi heti ja hetken päästä kuulinkin kun sanoi lapselleen että täytyy rapsuttaa tästä ja tästä, tuosta paikasta ei hauva tykkää.

Eli on meillä koiranomistajillakin vastuuta näissä tilanteissa ja sama homma toisella puolella.

Vinkki koirattomille: Paras tapa tervehtiä vierasta koiraa on olla huomioimatta se kokonaan.

Jos et tiedä mitä koira pitää vieraista, tai uskaltaako heti rapsuttaa, niin paras vaihtoehto on olla kuin ei koiraa olisikaan ja antaa koiran haistaa sinua jos niin haluaa.

"Kyllä koira koiran tunnistaa"

Pätee hirvittävän hyvin, jos olet koiraihminen, osaat lukea koiraa ja koira kyllä ymmärtää tämän nopeammin kuin sinä itse, ja reagoi tilanteeseen. Tottakai, eri tavalla kuin silloin jos koiraa ei ymmärretä, vaan tungetaan tämän omalle henkilökohtaiselle alueelle "pyytämättä lupaa" siihen.

Itse en koiraani tieten tahtoen vie paikkoihin, missä tiedän ettei ihmiset kuuntele minua siitä, mitä koirastani kerron. En halua stressata koiraa väkisin, koska sietorajansa silläkin on, vaikka ei ketään ole koskaan purrut, tai osoittanut aggressiivisuutta muulloin kuin tarvittaessa (koulutus).

Tämä on aina vähän sellainen aihe, jota voi olla vain joko puolesta tai vastaan.. Mitään kultaista keskitietä ei ole.

[QUOTE="vieras";26536294]Oho, kierrokset nousee näköjään jo heti alkuun keskustelijoilla tässä aiheessa. :O

Itse koiranomistajana olen huomannut saman, tietenkään ihmiset jotka ei koirien kanssa ole eivät tunnista koiran eleitä.

Viimeksi eilen oli tapaus jossa ihan ystävällisesti tilanteessa kerroin koirani rapsuttajalle ettei koirani pidä siitä kohtaa rapsuttelusta, huomaat sen siitä kun koira laittaa korvat taakse ja näytin sen epämukavan ilmeen.

Rapsuttelija tajusi heti ja hetken päästä kuulinkin kun sanoi lapselleen että täytyy rapsuttaa tästä ja tästä, tuosta paikasta ei hauva tykkää.

Eli on meillä koiranomistajillakin vastuuta näissä tilanteissa ja sama homma toisella puolella.[/QUOTE]

Tietysti on vastuuta, en ymmärrä miksi juttu kääntyi nyt niin ettäkö MINÄ koiranomistajana en ota asiasta vastuuta. Puutun HETI kun näen ja ohjaan toimimaan toisin. Mutta enhän minä nyt jo sisään tullessani ala latelemaan sivullista ohjeita ja sääntöjä miten koirani kanssa pitäisi toimia :D

Myönnän, pidän ehkä vähän outona ettei aikuiset ihmiset osaa kohdata koiraa alkuunkaan, vaan tungetaan se koira lapsen naamaan kiinni tai omaan. Ainakin minulle on pienestä saakka opetettu ihan alkeelliset asiat että ensin ojennetaan oma käsi, ja koira saa sitten itse tulla haistamaan sitä kättä. Eikä aleta silittämään esim. keskeltä päätä yllättäen.

Mutta kyllä on yhtä paljon myös koirattomia ihmisiä jotka osaa toimia fiksusti vieraan koiran kanssa.

Meillä on pieni koira, tipsu. On siis tosi pieni tipsuksikin, pienempi mitä kissat yleensä. Koira on jo 13,5v ja oli 4,5v esikoisen syntyessä. Olen aina kieltänyt omilta lapsiltakin koiran kantamisen ja syliin nostamisen. Olen sanonut, että lattialla saa silittää. Nyt kun esikoinen on 9v niin oisko viimeisen vuoden saanut nostaa koiraa syliinsä ja kantaa sitä. Luotan siihen, että siinä ei enää mitään haveria tapahdu mutta esim 7v ei edes kysy, että saako nostaa.

Luotan koiraan kuin kallioon. Olen aina tiennyt, että vaikka sitä ahdistaisi niin ei varmasti pure. Eikä ole purrut. Ei edes toista koiraa ole näykännyt vaikka joskus on silminnähden vituttanut hampaat irvessä. Nyt koiralla on enää kahdeksan hammasta. Eilen viimeksi kylään tuli perhe jolla oli kaksi lasta. Nuorempi alle 2v. Kävi repimässä koiralta karvaa huomaamatta, koira vinkaisi ja näytti siltä että tulkaa äkkiä auttamaan, mutta ei edes irvistänyt lapselle.

itse olen elänyt koko elämäni koirien keskellä ja nyt omani elävät. Ainoa koira joka on minua "purrut" lahkeesta tai näykkäissyt on mäyräkoira ja chihuahua, ja nekin tilanteessa että kävelin ohi. Monet ihmiset eivät tajua koiria, eivätkä osaa niiden kanssa olla. oli ne sitten pieniä tai suuria. Aina pelätään suuria koiria, vaikka suuret koirat on oman kokemukseni mukaan paljon leppoisampia kuin pienet.

älä vie koiraa mukanasi noihin paikkoihin!

[QUOTE="vieras";26536356]Tietysti on vastuuta, en ymmärrä miksi juttu kääntyi nyt niin ettäkö MINÄ koiranomistajana en ota asiasta vastuuta. Puutun HETI kun näen ja ohjaan toimimaan toisin. Mutta enhän minä nyt jo sisään tullessani ala latelemaan sivullista ohjeita ja sääntöjä miten koirani kanssa pitäisi toimia :D

Myönnän, pidän ehkä vähän outona ettei aikuiset ihmiset osaa kohdata koiraa alkuunkaan, vaan tungetaan se koira lapsen naamaan kiinni tai omaan. Ainakin minulle on pienestä saakka opetettu ihan alkeelliset asiat että ensin ojennetaan oma käsi, ja koira saa sitten itse tulla haistamaan sitä kättä. Eikä aleta silittämään esim. keskeltä päätä yllättäen.

Mutta kyllä on yhtä paljon myös koirattomia ihmisiä jotka osaa toimia fiksusti vieraan koiran kanssa.[/QUOTE]

juu, kyllä minä ymmärsin täysin mitä avauksella tarkoitit vaikka vastaukset kirjoituksiisi olikin ihan asian vierestä.

Totta on että helpottaisihan se hirveästi jos jokainen ihminen hiukan ymmärtäisi koiria.

Väitän että suuri osa tapauksista, joissa koira puree lasta,olisi helposti vältettävissä jos paikalla olisi ollut yksikin henkilö joka koirien käytöksen ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja böh;26536360:
itse olen elänyt koko elämäni koirien keskellä ja nyt omani elävät. Ainoa koira joka on minua "purrut" lahkeesta tai näykkäissyt on mäyräkoira ja chihuahua, ja nekin tilanteessa että kävelin ohi. Monet ihmiset eivät tajua koiria, eivätkä osaa niiden kanssa olla. oli ne sitten pieniä tai suuria. Aina pelätään suuria koiria, vaikka suuret koirat on oman kokemukseni mukaan paljon leppoisampia kuin pienet.

älä vie koiraa mukanasi noihin paikkoihin!

Niin, meillä ei ole mitään "tiettyä paikkaa" missä näin aina tapahtuisi, vaan tämä tilanne on tullut vastaan monesti vuosien varrella, ihan uusien ihmisten kanssa. Ei mun lähipiirissä ole ketään niin kovakalloista, joka edelleen toimisi noin vaikka olen ohjannut toimimaan toisin, ei siitä ole kysymys. Kaikki on päinvastoin suhtautuneet asiaan ihan hyvin. Mutta mietin vaan yleisesti että onko ihmisten tietotaso noin surkeaa koirista ja näin toimitaan useinkin? koiria kun sentään on vähän joka toisella, vaikka ei itsellään olisikaan.

Niinhän se valitettavasti on, että ihmiset, jotka eivät ole koiriin niin tottuneet, eivät välttämättä osaa lainkaan tulkita koiria, eivätkä näin toimia oikein. Minun toinen koirani on arka, eikä sitä voi mennä vieraat suoraan silittämään. Minun mielestäni tuon arkuuden kyllä huomaa koirasta, jos menee lähelle, mutta silti monet vieraat menevät suoraan kohti ja ihmettelevät kun koirani säntää pakoon. Joissain paikoissa olen huomannu helpommaksi pitää koiraa sylissä, jolloin pystyn paremmin kontrolloimaan koiraan kohdistuvia lähestymisiä.

Yhteistyössä