Mietin Lappeenrantaan muuttoa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai että mä pääsen kehaisemaan Lappeenrantaa. Olen sieltä kotoisin.
Mielestäni Lappeenranta on muuttunut edukseen, koska keskustaa on niin runsaasti uusittu. Vanhaa on myös säilytetty. Satama on kesällä loistavaa aluetta satamatoreineen, kahvikioskeineen ja hiekkalinnakin löytyy. Satamassa on leikkipuisto. Linnoituksessa poikasi tykkäisivät kirmata linnoituksen valleilla. Uimarantoja on kaupungissa useita. Uimahalli on uudistettu.

Kaupunki on siitäkin mielenkiitoinen, että keskusta-alueen maasto vaihtelee, eikä ole mikään lättänä. Kauppoja on moneen makuun erityisesti sen takia, että monet venäläiset tekevät ostosmatkoja Lappeenrantaan. Samalla lappeenrantalaiset hyötyvät kauppaketjujen perustaessa uusia liikkeitä kaupunkiin asiakasmäärien takia.

Pitkästä aikaa menen taas Lappeenrantaan ensi viikolla viikonlopuksi. Suosittelen sulle muuttoa sinne.

Asunut täällä nyt vajaan vuoden ja on kyllä ihan mukiinmenevä paikka. Venäläisiä tosiaan pitää sietää tai ainakin opetella sietämään, täällä vallitsee tällainen hiljainen ymmärrys niitä kohtaan ja harvat kritisoi ääneen, ne kun kuitenkin tavallaan pitää koko mestan pystyssä taloudellisesti. Julkinen liikenne on ok (parannettavaakin ois, mutta minkä kaupungin julkisessa ei olisi?), ja isoja kauppoja ja marketteja on riittämiin. Niihin kaikkiin pitää vaan mennä autolla. Ns. keskuksia on useampia, esim Sammonlahti ja Lauritsala yksinä suurimmista, molemmat n. 5 km ydinkeskustasta, ja niistä löytyy kaikki peruspalvelut myös, miksei muualtakin. Asuinalueena Kanavansuu on idyllinen, ja Sammonlahti - Skinnarila on yksi paikoista, jonne ei kannata mennä jos muuallekin ois mahis. Täällä siis nyt itse asun, vielä yhden päivän :D

Edit: Lisään vielä, että Lappeenrannan omat nettisivut on tosi kattavat, siellä on kuvauksia kaikista palveluista ja eri asuinalueista. Suosittelen tutustumista niihin.

Minkä tyylistä asuinaluetta olet ajatellut? Kerrostaloa keskustasta vaik kenties jotain rauhallista omakotialuetta? Sammonlahtea ja Skinnarilaa en minäkään suosittele (vaikka Skinnarilassa onkin nykyisin jokunen tosi hulppea omakotitalo, niin paljon siellä on myös ongelmia ).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä tyylistä asuinaluetta olet ajatellut? Kerrostaloa keskustasta vaik kenties jotain rauhallista omakotialuetta? Sammonlahtea ja Skinnarilaa en minäkään suosittele (vaikka Skinnarilassa onkin nykyisin jokunen tosi hulppea omakotitalo, niin paljon siellä on myös ongelmia ).

No siis mieluiten vähän rauhallisempaa. mieluiten rivitaloa. En ainakaan ihan heti omaa osta, mutta mahdollista jossain vaiheessa. Ajattelin aloittaa puhtaalta pöydältä kaiken lapsien kanssa alusta :)

Rauhallisia asuinalueita on ainakin Kanavansuu (siellä oli jokunen vuosi sitten asuntomessut, miinuksena on, ettei lähellä ole kauppoja ), Karhuvuori (paljon uusia taloja, isoja kauppoja lähellä ), Kariniemi on ihan ok alue (apteekki, lähikauppa ym lähellä ). Niin ja Skinnarilan ja Sammonlahden lisäksi välttelisin Tirilää.

Kokonaisuudessaan lappeenranta on tosi mukava ja viihtyisä kaupunki, Venäläisiä on vain siedettävä (törttöilevät joskus liikenteessä ja ohittelevat kaupan jonossa - ei onneksi kaikki, mutta jotkut ).

Mä olen asunut täällä 12v. Kiva kaupunki. Satama ja linnoitus ovat todella kauniita ja mukavia paikkoja lapsillekin kesällä. Ja kauppoja on tullut paljon lisää ihan lähiaikoina. Pieniä puistoja on paljonkin. Harrastusmahdollisuuksia laidasta laitaan lapsille ja aikuisille.

Kaupunginosista itse tykkään eniten Uus-Lavolasta ja Karhuvuoresta. Sammonlahteen, Hovinpellolle ja Skinnarilaan en muuttaisi.

Kanavansuun rivitaloasumisesta olen kuullut sen verran, että siellä suunnalla asuu paljon mustalaisia. Mutta kaipa niidenkin kanssa oppii elämään. Itse suosittelisin Uus-Lavolaa ja Kivisalmea, molemmissa olen itse asunut. Uus-Lavolassa lähellä sammonlahden palvelut, jumpat, lasten harrastuksia, leikkipuistoja muutamia ja useampi päiväkotikin lähettyvillä, samoin kouluja.. Kivisalmessa suppeammat palvelut, mutta ihan ookoo aluetta asua sekin. Sammonlahtea ja Skinnarilaa en tosiaan minäkään suosittele, enkä lauritsalaa.

Karhuvuoresta minäkin tykkään, tosin ehkä en lähtisi sinne asumaan jos ei autoa käytettävissä. Uus-Lavolassa paremmat liikenneyhteydet.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Kanavansuun rivitaloasumisesta olen kuullut sen verran, että siellä suunnalla asuu paljon mustalaisia. Mutta kaipa niidenkin kanssa oppii elämään. Itse suosittelisin Uus-Lavolaa ja Kivisalmea, molemmissa olen itse asunut. Uus-Lavolassa lähellä sammonlahden palvelut, jumpat, lasten harrastuksia, leikkipuistoja muutamia ja useampi päiväkotikin lähettyvillä, samoin kouluja.. Kivisalmessa suppeammat palvelut, mutta ihan ookoo aluetta asua sekin. Sammonlahtea ja Skinnarilaa en tosiaan minäkään suosittele, enkä lauritsalaa.

Karhuvuoresta minäkin tykkään, tosin ehkä en lähtisi sinne asumaan jos ei autoa käytettävissä. Uus-Lavolassa paremmat liikenneyhteydet.. :whistle:

Kiitos! Tuota Uus-Lavolaa ehkä sitten harkitsen. Onko siellä miten vuokra-rivareita? Entä mitä vuokravälitystoimistoja on? Kun en tosiaan uskalla ottaa ihan heti lainaa, säästöillä päästään jonkin matkaa mutta työpaikka kuitenkin ensin :)

Olen asunut Lappeenrannassa 14 vuotta aikoinaan.
Kaunis kaupunki kesällä ja tarpeeksi on virikkeitä ja kauppoja.

Kaupunginosista suosittelisin Harapaista, Alakylää ja Pallon seutua.

Skinnarila ja Sammonlahti on paikkoja joihin en lähtisi yksinkään, saati sitten lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kiitos! Tuota Uus-Lavolaa ehkä sitten harkitsen. Onko siellä miten vuokra-rivareita? Entä mitä vuokravälitystoimistoja on? Kun en tosiaan uskalla ottaa ihan heti lainaa, säästöillä päästään jonkin matkaa mutta työpaikka kuitenkin ensin :)

Niin olen itse asunut LPR:ssa kohta 9 vuotta. Ensin skinnarilassa ihan yliopiston vierellä, kun opiskelukämppä oli, sitten kivisalmessa ja sit täällä Uus-lavolassa, tosin ok-taloalueella.. Valitettavasti en osaa sanoa, että onko tällä alueella vuokrarivareita. Mutta ehkä joku toinen tietää..?!

Uus-lavolassa ei ainakaan jokunen vuosi siten ollut vuokra-asuntoja. Kaupungilla majavankatu, mutta kun kyselin niin oli suunnattu joillekin kuntoutujille tmv...
Miettisin myös sitä, että eikös Uus-lavolasta mennä Sammonlahteen kouluun? En haluaisi sitä.
Itse olen tykännyt Karhuvuoresta, Kariniemestä, Kahilanniemestä.

täällä myös yksi lappeenrantalainen...oon asunut mustolassa, hovinpellolla, kanavansuulla, skinnarilassa,sammonlahdessa ja vastikään muutettiin tänne uus-lavolaan.. Näistä enitein suosittelen skinnarilaa-sammonlahtea ja uus-lavolaa. vaikka kaikki "hakukkuukin" skinnarilaa-sammonlahtea niin tuskinpa moni heistä on itse siellä asunut. Sammonlahdesta/skinnarilasta on todella hyvä kulkuyhteydet (3 bussia menee keskustaan) kun täällä uus-lavolassa vain yksi ja sekin kiertelee ja kaartelee todella pitkät matkat. Lisäksi sammonlahdessa on kaikki tarvittavat palvelut lähellä, joten miulla ei ainakaan oo mitään moittimista. Muuten tää uus-lavola on tosi rauhallista aluetta mutta täällä ei taida olla kyllä vuokra-asuntoja, jollei joku yksityinen vuokraa omaa rivaria tai ok-taloaan. Suosittelen lämpimästi tänne muuttoa, on todella kiva kaupunki :)

Vielä noista vuokrahinnoista nimenoman rivitalossa, että jos 3h etsit, niin saat maksaa siitä vähintäänkin sen 700?...muutenkin vuokrat on kalliit etenkin keskustan liepeillä. niin ja vuokra-rivarit ovat_kiven_alla!!! Itse olen sivusilmällä etsiskellyt kohta vuoden... Tai jos löytyykin niin 800? kolmiosta ei ole vielä mikään ihme... :D

Itse olen syntyperäinen lappeenrantalainen ja asun tällä hetkellä keskustassa vuokralla. Olen kyllä tyytyväinen, mutta onhan se kallista.

Kaupungissa on hyvät perhekerhot/avoimet päiväkodit jne. eli siinä mielessä kiva kaupunki. Kuntalisääkin maksetaan, tietyin ehdoin toki.

Kysele lisää... yritän auttaa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Astralberry:
täällä myös yksi lappeenrantalainen...oon asunut mustolassa, hovinpellolla, kanavansuulla, skinnarilassa,sammonlahdessa ja vastikään muutettiin tänne uus-lavolaan.. Näistä enitein suosittelen skinnarilaa-sammonlahtea ja uus-lavolaa. vaikka kaikki "hakukkuukin" skinnarilaa-sammonlahtea niin tuskinpa moni heistä on itse siellä asunut. Sammonlahdesta/skinnarilasta on todella hyvä kulkuyhteydet (3 bussia menee keskustaan) kun täällä uus-lavolassa vain yksi ja sekin kiertelee ja kaartelee todella pitkät matkat. Lisäksi sammonlahdessa on kaikki tarvittavat palvelut lähellä, joten miulla ei ainakaan oo mitään moittimista. Muuten tää uus-lavola on tosi rauhallista aluetta mutta täällä ei taida olla kyllä vuokra-asuntoja, jollei joku yksityinen vuokraa omaa rivaria tai ok-taloaan. Suosittelen lämpimästi tänne muuttoa, on todella kiva kaupunki :)

OLEN asunut itse Sammonlahdessa ja vieläpä melko uusi oli se vuokratalo. Mutta niissä ympäröivissä taloissa oli niin huhhuh-porukkaa, etten lasteni halunnut sellaisten kodeissa vierailevan...

Uus-lavolassa ei ainakaan jokunen vuosi siten ollut vuokra-asuntoja. Kaupungilla majavankatu, mutta kun kyselin niin oli suunnattu joillekin kuntoutujille tmv...
Miettisin myös sitä, että eikös Uus-lavolasta mennä Sammonlahteen kouluun? En haluaisi sitä.

Meillä ainakin pojat menee uus-lavolan kouluun.. :whistle:

No huva, että korjasit. Mutta yläaste on kai ainakin Sammonlahdessa?

Alkuperäinen kirjoittaja Astralberry:

OLEN asunut itse Sammonlahdessa ja vieläpä melko uusi oli se vuokratalo. Mutta niissä ympäröivissä taloissa oli niin huhhuh-porukkaa, etten lasteni halunnut sellaisten kodeissa vierailevan...

Totta.. Totta.. Miun mielestä skinnarilan puolella on "siistimpää" väkeä asumassa..lähempänä yliopistoa..Siellä vanhoja ok-taloja.. Niin no ja sit on se korpisuon-mäen ja ties minkä kadut..siellä uudempia taloja ja ehkä vähän siivompaa porukkaakin asumassa..Mut sehän onkin jo aika lähellä uus-lavolaa se alue tavallaan...?!

No huva, että korjasit. Mutta yläaste on kai ainakin Sammonlahdessa?

Joo yläaste ilmeisesti on joo.. En ole vielä niin pitkälle ajatellut, kun me tuskin asustellaan täällä enää siinä vaiheessa kun vanhin lähtee yläasteelle. On siis 6v nyt ja talo käymässä pieneksi..

Yhteistyössä