Mietin ihan vakavasti että lopetan e-pillerit nyt heti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Onko ihan pöljästi tehty?
Mua pelottaa veritulppa ja nuo viimepäivien uutiset ei oikein kauheasti ole auttaneet.
Onneksi en sentään saanut yaz tai yasminia.
Olen syönyt e-pillereitä nyt puolitoista viikkoa.
Tekis mieli lopettaa jo tänään ja siirtyä takaisin minipillereihin.

No johan on taas tää hössötys, toi veritulppariskikin on ollut tiedossa iät ja ajat yhdistelmäehkäisypillereissä/laastarissa/renkaassa. Ja sitä riskiä nostaa myös se, että polttaako, kuinka terveellisesti elää, käyttääkö paljon alkoholia, onko migreenitaipuvainen. Lukee myös ihan siellä käyttöohjeissa että onko suotavaa käyttää jos polttaa jne.

juu huomasin kans uutisen, ite syön yasminea. jäi kyllä tän päivänen välistä. harmi, ettei mulle meinaa oikeen sopia mikään muukaan.. kai pitää koittaa keksiä joku muu ehkäsykeino..

[QUOTE="asd";28602760]No johan on taas tää hössötys, toi veritulppariskikin on ollut tiedossa iät ja ajat yhdistelmäehkäisypillereissä/laastarissa/renkaassa. Ja sitä riskiä nostaa myös se, että polttaako, kuinka terveellisesti elää, käyttääkö paljon alkoholia, onko migreenitaipuvainen. Lukee myös ihan siellä käyttöohjeissa että onko suotavaa käyttää jos polttaa jne.[/QUOTE]

toki riski on olemassa kaikissa e-pillereissä. Käsittääkseni tää tämän hetkinen hössötys johtuu siitä että yasmin ja yaz aiheuttaneet tavallista enemmän vakavia haittoja ja kuolemia. Tosin yaz ja yasminin suurempi veritulppariski on kyllä ollut tiedossa ainakin mulla jo vuosia sitten.

Minulla on taipumusta migreeniin.

Pillereiden aloittamiseen liittyy aina riski veritulpan saamiseen. E-pillerit ovat aivan turvallisia käytettäväksi jos käytät niitä säännöllisesti ilman turhia taukoja. Joka kerta kun päätät aloittaa pillereiden käytön uudestaan, on sinulla riski sairastua. Pillereiden hyödyt ovat paljon suuremmat kuin niiden haitat.

Jos minä nyt lopetan yhdistelmäpillerit en niihin enää palaa vaan käytän sitten minipillereitä johon ei liity veritulppariskiä. jalkoja on särkenyt niin monena päivänä että sekin on yksi syy miksi en uskalla jatkaa.

Olen myös ymmärtänyt, että raskauden aikana veritulpan saamisen riski on paljon suurempi kuin pillereitä syödessä. Tästä ei kuitenkaan lööpit huuda eikä mammat panikoi. Jokaisen oma asia, mutta itse aion käyttää yhdistelmäpillereitä tästä viimeisimmästä kohusta huolimatta samoin kun ennenkin. Koen myös, että hyödyt ovat haittoja suuremmat :)

[QUOTE="katjuli";28602764]juu huomasin kans uutisen, ite syön yasminea. jäi kyllä tän päivänen välistä. harmi, ettei mulle meinaa oikeen sopia mikään muukaan.. kai pitää koittaa keksiä joku muu ehkäsykeino..[/QUOTE]

Ei kapseli, kierukka, ruiske, rengas, minipillerit?

Tästä olen saanut lukea viime päivinä aika paljon. Kuinkahan monella pillerihysterian uhriksi joutuvalla on korkea koulutus? Kyllä tämä minusta kertoo kyvyttömyydestä ymmärtää ja suhteuttaa riskejä sekä osittain huonosta medialukutaidosta.

Suosittelen! En pelkästään veritulppariskin vuoksi, vaan siksi että kun itse lopetin, muuttui olo paljon paremmaksi. Jatkuvat, selittämättömät vatsavaivat mm. katosivat.

Pilsut ovat persiistä!

Tästä olen saanut lukea viime päivinä aika paljon. Kuinkahan monella pillerihysterian uhriksi joutuvalla on korkea koulutus? Kyllä tämä minusta kertoo kyvyttömyydestä ymmärtää ja suhteuttaa riskejä sekä osittain huonosta medialukutaidosta.

ja miten tämä liittyy asiaan? En kärsi pillerihysteriasta. Kärsin jalkakivuista ja jalkojen puutumisesta mitkä voi olla merkkejä kehittyvästä veritulpasta. Mun mielestä miehen on huono kommentoida e-pilleri asioihin kun miehillä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta niistä.

No kyllähän tuo riski nyt onkin varmasti kaikilla tiedossa mutta eikös nyt oltu huomattu noiden tiettyjen merkkien aiheuttavan "normaalia" enemmän veritulppia/halvauksia. Siitä kai se "kohu" johtui.

ja miten tämä liittyy asiaan? En kärsi pillerihysteriasta. Kärsin jalkakivuista ja jalkojen puutumisesta mitkä voi olla merkkejä kehittyvästä veritulpasta. Mun mielestä miehen on huono kommentoida e-pilleri asioihin kun miehillä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta niistä.

Sori vaan, mutta tuo sun perustelu on aika huono. Moni mies tietää ja osaa suhteuttaa pillereiden riskit paremmin kuin niitä käyttävät naiset - kyse on kuitenkin pitkälti tilastotieteestä (jossa miehen usein luontaisesti parempia) ja farmakologiasta.

Mutta sun pähkäilyyn: jos nuo tuntemukset jaloissa on kehittynyt nyt kun olet pillereitä syönyt niin jätä ihmeessä pois.

Itse ainakin ottaisin miehiltäkin neuvoja vastaan.. varsinkin jos jos mies olisi lääkäri tai muu terveydenalan ammattilainen. Mullakin se gyne ollu aina mies, kiva jos oisin sanonu sille, et ei kiinnosta ku et tiedä tästä kuitenkaan mitään. :D Ihan OT.

Ei se molempiin jalkoihin tule yhtäaikaa. :D

Ja arvaa mitä, tuostakin vielä selviää hengissä. Tunnen yhden pillereistä tulpan saaneen, äitini. Hänellä todettiin sen jälkeen perinnöllinen taipumus veren liikahyytymiseen, ja hän myös tupakoi tuolloin, joten aika korkea riski oli. Ei se tulppa kovin helposti tule perusterveelle, jonka suvussa ei ole tulppia ollut.
Itseltäni tutkittiin ennen aloitusta hyytymistekijät ja löydettiin toista äidinpiäuolen sukuhaaraa kulkeva hyytymistekijöiden puutos, eli syön Yasmineni ihan rauhassa.

Mun mielestä miehen on huono kommentoida e-pilleri asioihin kun miehillä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta niistä.
Vain sivistymätön ihminen voi ajatella pelkästään kokemuksellisen tiedon olevan validia tietoa. Aivan käsittämätön argumentti. Ihmisen oma kokemus ei sitä paitsi kerro mitään siitä, mitkä ovat jonkin lääkevalmisteet riskit eikä se myöskään auta näiden riskien arvioinnissa ja suhteuttamisessa. Siihen tarvitaan ihan oikeaa tietoa ja harkintakykyä.

Ei se molempiin jalkoihin tule yhtäaikaa. :D

Ja arvaa mitä, tuostakin vielä selviää hengissä. Tunnen yhden pillereistä tulpan saaneen, äitini. Hänellä todettiin sen jälkeen perinnöllinen taipumus veren liikahyytymiseen, ja hän myös tupakoi tuolloin, joten aika korkea riski oli. Ei se tulppa kovin helposti tule perusterveelle, jonka suvussa ei ole tulppia ollut.
Itseltäni tutkittiin ennen aloitusta hyytymistekijät ja löydettiin toista äidinpiäuolen sukuhaaraa kulkeva hyytymistekijöiden puutos, eli syön Yasmineni ihan rauhassa.

kuka sanoi että kipu on molemmissa jaloissa?
Toki varmaan monikin selviää veritulpasta jos se jalkaan tulee ja menee ajoissa hoitoon. Jotkut veritulpat ei edes oireile ennen kun lähtevät liikkeelle ja päätyvät keuhkoihin.

Vain sivistymätön ihminen voi ajatella pelkästään kokemuksellisen tiedon olevan validia tietoa. Aivan käsittämätön argumentti. Ihmisen oma kokemus ei sitä paitsi kerro mitään siitä, mitkä ovat jonkin lääkevalmisteet riskit eikä se myöskään auta näiden riskien arvioinnissa ja suhteuttamisessa. Siihen tarvitaan ihan oikeaa tietoa ja harkintakykyä.

no missä sekin sanotaan että pelkkä kokemus painaa? Molemmista tiedoista on hyötyä. Tilastot ei kaikkia riskialttiina olevia paljasta.

Mutta en aijo väitellä tästä tän enempää koska se ei ollut tämän keskustelun tarkoitus

Olen kokeillut useampia e-pillereitä ja pitänyt pitkiäkin välejä pillereiden käytössä. Mikään e-pilleri ei tunnu sopivan vaan aiheuttaa minullakin aina kovaa jomottelua ja kipua molemmissa jaloissa. Ilman pillereitä sitten taas ei ole jaloissa mitään vaivoja. Ja veritulppia ei ole tullut, vaikka kipuja on ilmennytkin. Oireet ilmenee vaihtelevana eri kuukautiskierron vaiheessa. Ei mikään siedettävä oire, harmittaa kun ei mikään tunnu sopivan pillereistä.

Yhteistyössä