Miesystävä ei osaa puhua tunteistaa, ei sanoa, että rakastaa ja eikä edes aina oikein tajua (jatkuu). Mitä tekisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dippi

Vieras
Olemme olleet puolisen vuotta yhdessä. Edellisessä suhteessani mulle oli iso ongelma se, että mies ei osannut keskustella. Keskustelutaito puuttui ja esim. kehujen antamien oli äärettömän vaikeaa.
Nykyinen miesystäväni on näissä asioissa oikeastaan vielä paljon "vaikeampi". Asioista puhuminen on todella vaikeaa. Vaikka yrittäisin miten määrätietoisesti ja rauhallisesti johdatella keskustelua, niin vähän pintaa syvemmälle menevistä asioista puhuminen tuntu olevan miehelle ihan universumin vaikein tehtävä.
Mies osaa kyllä jutella niitä näitä, mutta jos mennään edes hieman henkevämmäksi, niin jostakin ilmestyy vetoketju suun eteen. Eikä pysty edes kirjoittamaan. Olen sitäkin kokeillut, olisiko esim. tekstareilla helpompi kysyä joitakin asioita, mutta ei.

Joissakin asioissa mieheltä puuttuu ns. tilanntaju. Jos mulla on tosi paha mieli jostakin, niin mies ei esim. tajua sitä, että haluaisin ehkä kertoa asian. Usein saattaa sanoa puhelimessa vaikkapa "no mutta jutellaan siitä huomenna, täytyy nukkumaan". Ei ymmärrä sitä, että pari minuuttia lisäaikaa ja menisin paljon paremmalla mielellä nukkumaan.

Itse kehun miestä paljon ja sanon useasti, että rakastan häntä. Mies ei tee tuollaista ikinä. Joskus voi vastata "samoin"..

Muistan myös tilanteen, jossa oli pieni väärinkäsitys ja mä kysyin mieheltä, haluaako hän jatkaa kanssani. Silloinkin lopetti kesken ja sanoi, että kello on niin paljon että menee nukkumaan. Jätti siis minut yötä vasten miettimään asiaa, haluaako hän olla kanssani. Olisi mennyt 10s antaa vastaus.

Ja suhteemme ei ole mitään jatkuvaa draamaa ja avautumista. Nämä vain ovat ne asiat, jotka mua vaivaa. Enkä tiedä, miten ottaa puheeksi.

Mulle on varmaan keskivertoa enemmän merkitystä sillä, että ihminen osaa keskustella. Mä tarvitsen aika ajoin syvällisiä keskusteluita. Mä olen aika herkkä ja tunteikas ihminen. Mä myös tarvitsen suhteessa jonku verran kehuja. En ylenpalttisesti, mutta haluan säännöllisin väliajoin kuulla, että olen kaunis, ihana tms. Haluan myös edes aina välillä kuulla ihan selvällä suomen kielellä: rakastan sinua.

Useimmat miehet eivät edes ymmärrä monimutkaisia tunteita. Miksi ihmeessä naiset olettavat miehen tunne-elämän olevan samallaista kuin naisella? On ahdisatavaa yrittää keskeustella sellasista josta ei mitään ymmärrä. Miehen tunteet ovat yksinkertaisia, kuten; tykkään tuosta naisesta tai en tykkää tuosta naisesta. Mies ei myöskään tiedä mikä on suhteen tila nyt, eikä varsinkaan sitä mikä se voi olla vuoden kuluttua.

Useimmat miehet eivät edes ymmärrä monimutkaisia tunteita. Miksi ihmeessä naiset olettavat miehen tunne-elämän olevan samallaista kuin naisella? On ahdisatavaa yrittää keskeustella sellasista josta ei mitään ymmärrä. Miehen tunteet ovat yksinkertaisia, kuten; tykkään tuosta naisesta tai en tykkää tuosta naisesta. Mies ei myöskään tiedä mikä on suhteen tila nyt, eikä varsinkaan sitä mikä se voi olla vuoden kuluttua.

Juuri näin, mutta tätä(kään) naiset eivät tajua.

mutta miksi olet miehen kanssa? olisiko parempi olla jonkun toisen kanssa? puhut kuin voisi vaan hakea jonkun kadulta ja opettaa sopivaksi jollakin konstilla. kaikki ovat erilaisia.

Miesten tunne-elämä on yhtä monisyistä kuin naistenkin. Kaikilla miehillä ei kuitenkaan ole riittävää itsetuntemusta ja vuorovaikutustaitoja tunteiden ja suhdeasioiden tiedostamiseen ja ilmaisemiseen. Vaikuttaa siltä, ettei tämä yksilö ole sinulle sen sopivampi kuin edellinenkään.

Vaihtoon vaan. Kokemuksesta voin sanoa ettet pysty muuttamaan miestä avoimemmaksi. Minä jaksoin liian kauan uskoa siihen. Mitään kehitystä ei kuitenkaan yhdessäolomme aikana tapahtunut.

Minkä ikäinen tuo miehesi ap on? Itse olen pitkään saanut samanlaisia vastauksia mieheltä, jota rakastan yli kaiken ja pitäisi olla omani ihan eli väittää, ettei muita ole, vaikka nyt ollaankin erilläänl¨
Mulla ainakin alkaa hermot palaa loppuun, koska tuntuu että olen hänelle vain ilmaa ja kuitenkin muut miehet ottaisivat heti eli tarjontaa olisi.

Yhteistyössä