miestä ei kutsuttu häihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä ystäväni meni naimisiin ja kutsu ei sisältänyt puolisoa. Soitin ja tarkistin ja koska tila oli pieni, niin vieraita oli pakko karsia. Tuntuihan se tyhmälle, mutta toisaalta ymmärrän myös ystävääni. Kivat häät oli.

Ollaan mekin jääty listan ulkopuolelle, parina. Sen ymmärrän että rajat on ja sen mukaan mietitään järkevästi vieraat. Yksin en olisi lähtenyt. Ne käytöstavat ja muiden ihmisten huomioonottaminen on monelta hukassa nykään.

Hassultahan se tuntuu häävieraana olla ilman avec kutsua tai ettei saanut edes puolisioa tuoda kun huomaatkin paikanpäällä että juhlissa sen sata henkeä kevyesti ja sinulle selitetään ettei puolisosi ole tervetullut kun johonkin se raja vedettävä ja niin on tilanpuutteen vuoksi jätettävä kutsumatta ...
muiden ystävien puolisot on tulleet mukana ja ihmettelee miksi minun ei tullut.
Parasta vielä kun hääpari yhtyy ihmettelyyn mukaan hääjuhlassaan ja kun kerrot siinä että minähän kysyin ja te kielsitte niin sitten vasta ne lopulliset vihasi saatkin päälle kun menit muiden kuulle puhumaan totuuden,
tokihan minun olisi pitännyt olla hyber gyber onnellinen että minut kutsuttiin juhliin ja muilla oli avec kutsut ja tokihan minun olisi kuulunut olla vain hiljaa kun ihmeteltiin missä puolisoni on ja keksiä tekosyy kuin puhua totuus.

Minun ystäväni piti kanssa häät, ja vaikka hän ei tuntenut miestäni eikä edes välttämättä tykännyt tuolloin (lomareissulta ulkomailta tuotu puoliso jonka kanssa pika-aviot, tietystii ihmiset oli vähän ihmeissään) he silti kutsuivat meidät molemmat juhliinsa. Varmasti heillä oli budjetti rajattu ja häät maksoivat heidän tilanteessaan aika kalliisti.

Kyllähän ne avecit pitäisi saada mukaan jokaisen kutsutun tai sitten jättää kutsumatta... Tosin vaikeaa miellyttää koska sitten suututaan kun ei saa kutsua ollenkaan. Pitää muistaa että ne häät on sitä hääparia varten ensisijaisesti, ja jokaisen tulisi tyytyä siihen että on heidän tärkeimmästä päivästään kyse, joten jättää ne omat loukkaantumiset ja suuttumiset vähemmälle ja tyytyy onnittelemaan sekä hymyilemään näille ihmisille.

Ihan varmasti tulisi kyselyjä "missä miehesi on", "oletteko eronneet". Ainakin ajatuksen tasolla.

Ja tuosta rahapuolesta, lahjaksi pyydettiin rahaa joka on pariskunnalta yleensä vähintään se 50e. Polttarit myös maksaa ystävät ja sekin on yleensä 40-100 e henkilöltä. Polttarit maksoin, mutten kyllä oleta saavani niitäkään rahoja vaikken ole menossa. Vieraat kyllä maksavat osansa juhlista.

Saahan sitä toki kutsua häihinsä ketä haluaa, mutta se ei muuta sitä miksikään et toi on etikettivirhe ja todella tökeröä. Mä en varmaan menis. Tai sit ihan ikeyttäni menisin ja onnitteluvuorossa toitottaisin kovaan ääneen miten mies lähetti kanssa onnittelunsa. No joo, enpä sit olis paljoa hääparia fiksumpi.

Musta on ikävää, että ei ymmärretä kuinka paljon häät maksaa. Monta tarinaa kuullu kuinka pari haluaisi naimisiin, muttei ole varaa järjestää niitä häitä, pitäisi kutsua niin pljon porukkaa jotta kukaan ei suuttuisi. Moni onkin "karannut" naimisiin ja ollut pitämättä koko juhlia, kerta niistä ei saa tehdä sellaisia kuin haluaa ja mihin on varaa.

Olen ollut häissä joihin oli kutsuttu vain ne ihmiset joiden kanssa hääpäri on tekemisissä, siinä jäi monen aviomies pois, samoin sukulaiset ja ei kukaan valittanut, vaan kunnioitettiin hääparin toiveita, jokainen ymmärsi miksi näin on. Mä ymmärrän jos ei halua laittaa juhliin kauheesti rahaa ja haluaa silti juhlia hienoa päivää LÄHEISTEN kanssa.

On se nykyisin, kun pitää järjestää niin stanan kalliit häät, ettei ole enää varaa ihmisiä kutsua niihin. Kutsukorteista alkaen kaikki pitää olla niin viimeisen päälle, ja hemmetin turhamaisia juttuja pitää hankkia.

No, joillakin sitten ei olis varaa edes 300 euron häihin, mutta naimisiin on päästävä.

En tiedä loukkaantuisinko. Yks lapseni serkuista(isänsä puolelta) rajasi häänsä ainakin niin, että täysikäisiä serkkuja ei kutsuttu häihin. Eli osa perheiden lapsista pääsi, osa ei. Mun lapsi oli alaikäinen, ja pääsi häihin. Oishan tuo voinut vielä rajata senkin pois, koska lapsi ei asu isänsä luona. Mutta se olisi voinut tuntua lapsestani tosi pahalta, koska samanikäiset serkkunsa pääsi juhliin.

Jos ap:n ystävän muiden ystävien miehet on kutsuttu, niin tottakai ap:stä tuntuu pahalle tuollainen kutsu saada. Jos ei yksin huvita mennä, niin ei ystäväkään saa loukkaantua siitä, ettei ap mene hänen häihinsä.

En mä nyt tuosta jaksaisi ottaa hernettä nekkuun. Minä ja mieheni ollaan oltu monissa häissä myös erikseen - jos toinen ei edes tunne morsiusparia, tai on vaikkapa työpaikkansa, harrastusseuran tai lapsuudenystävyyden kautta tuttu.

Ehkä olisin tilanteessasi vähän hämmästynyt, että edes itseni on kutsuttu. Jos häät on kaukana ja itsellä perhettä kotona eikä ko ystävä enää ole kovin tiiviisti elämässäni, varmaankin vastaisin lähettämällä onnittelukortin, kiittämällä kutsusta ja toivomalla mukavaa hääpäivää ja hyvää loppuelämää.

En minä tuosta loukaantuisi vaikka se hieman kummalliselta kuulostaakin. En jättäisi osallistumatta sen vuoksi että epäilisin muiden ajattelevan että suhteeni puolisoon ei ole kunnossa jos hän ei ole mukana (riippumatta siitä onko hänet kutsuttu vai ei). Itseasiassa siitä saattaisin vähän loukaantukin jos kuulisin että joku tekee tuollaisia johtopäätöksiä asiasta, joka ei todennäköisesti edes hänelle kuulu.

En loukkaantuisi tai ainakin yrittäisin olla loukkaantumatta, mutta en myöskään menisi häihin. Jos häät olisivat samalla paikkakunnalla, niin silloin voisin harkita osallistumista yksin. Vieraalle paikkakunnalle, jossa pitäisi järjestää hotelliyöpyminen etäisyyden vuoksi, en lähtisi ilman miestäni.

Mielestäni häiden ei pidä olla minkään sinkkujuhla, vaan parisuhdejuhla. Sen vuoksi puolisoiden poisjättäminen ei sovi kuvioon, ellei ole isot häät, joihin kutsutaan työkaverit, harrastekaverit yms.

Yhteistyössä