Miestä ei kiinnosta kodin hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mietiskelijä";28355638]Tässä vois olla ainesta meillekin! Silloin jokainen voi tehdä itselleen sopivalla ajalla. Mutta... edelleen mietityttää, toimiiko tuo? Mitä kävi, jos ei tehnytkään hommiaan?[/QUOTE]

No ei meillä varsinaisesti mitään "viikkorahan menetyksiä tullut", mut kyllä siitä sai v*ttuilla kaverille ihan urakalla :D Mut kumma kyllä, toi lista teki tehtävänä, tavallaan siitä näki, että toinen tekee yhtä paljon.

Olen vähän samanlainen kuin LisaMarie, olen siis nainen eikä mulla vaan pysy koti siistinä. Meillä on pikemminkin just niin päin, että mies on se nalkuttava kyylä, joka vahtii että on varmasti siistiä. Meillä olikin yks päivä oikeen riita siitä. Olin laittanut roskispussin jotenkin huolimattomasti ja mies sitten alkoi siitä nalkuttaa. Suutuin ja huusin että jumalauta minä alan nyt siivoamaan, että on varmasti herralle tarpeeksi siistiä. Sitten aloinkin puunaamaan paikkoja mielenosoituksellisesti.

Mä en vaan huomaa sotkua. Eikä se häiritse. Yritän petrata, olen yrittänyt koko elämäni, mutta aina kämppä on vain hetken ajan siisti ja sen jälkeen se pikkuhiljaa taas sotkeentuu karmeen näköseksi...

Mä en ymmärrä, mikset ap voi itse siivota jos se on sulle niin tärkeää. Itse laitan myös ruuan mieluummin, koska tykkään siitä ja olen siinä mielestäni parempi (ainakin nopeampi) kuin mies. Jätän sitten ne ikävät hommat miehelle (siivous, ulkotyöt). Minusta edelleen voi olla naisten ja miesten hommia. Oisko susta kiva, jos mies alkais yhtäkkiä nalkuttaa että sä et ikinä vaihda talvirenkaita, aina hän joutuu sen tekemään? Kun jotkut hommat vaan luonnistuu toisilta paremmin kuin toisilta.

Jospa yrittäisit ajatella asiaa niin, että jos asuisit yksin, niin joutuisit tekemään nuo asiat jokatapauksessa :)

Mun mies ei koskaan siivoa keittiötä, ei siis koskaan. Minä olen se joka laittaa tiskit koneeseen, pyyhkii pinnat jne. Siinä vaiheessa meinaa mennä hermot, kun en ole sitä hetkeen tehnyt ja mies tulee keittiöön ja toteaa "taas ihan täynnä paskaa koko keittiö, eikä yhtään puhtaita astioitakaan" :D
Mut olen oppinut jo, ettei hän sitä tarkoita silleen miltä se ehkä kuulostaa. Joskus oon sanonut, että siinä laittaa koneeseen ja pesee :snotty:

MUTTA, meillä mies yleensä hoitaa pyykinpesukoneen. Imurointi on vähän sellainen, että se imuroi kuka hoksaa et tarttee imuroida :D

Mutta toi keittiö, sen joutuisin joka tapauksessa siivoamaan, vaikkei mies täällä asuisikaan, joten en ole ottanut siitä ongelmaa

Meil se on mies joka tekee kaiken, oikeastaan melkein kirjaimellisesti kaiken. Hävettää ihan myöntää.
Hän on sellainen ADHD, ja minä olen juuri päinvastainen, antiADHD? :D Laiskuuden perikuuva.

Olen hänelle sanonut että minäKIN voin tiskata ja tehdä asioita, mutta hänen pitää tosiaan patistaa/käskeä. Ei vihaisesti tai riidanhaluisesti, mutta käskeä kuitenkin, ei siitä muuten mitään tule.

Ainut asia minkä minä teen aina on puhtaiden vaatteiden viikkaus ja pistän kaappiin, sitä hän ei tee eikä ole koskaan tehnyt. Ja keittiötasojen siivous ja pesu.
Hän on se joka tiskaa, pesee pyykit, imuroi ja pesee lattiat. Olen tosi huono tyttöystävä :rolleyes: Yritän korjata tätä tilannetta ostamalla kauppareissuilla kivoja (kivannäköisiä pulloja, minä mitään oluista tiedä :D ) kalliita oluita mitä hän ei itse raaski ostaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja plääh...;28356855:
Mä en vaan huomaa sotkua. Eikä se häiritse. Yritän petrata, olen yrittänyt koko elämäni, mutta aina kämppä on vain hetken ajan siisti ja sen jälkeen se pikkuhiljaa taas sotkeentuu karmeen näköseksi...

Samanlainen olen itsekin. Keittiössä tiskaan(/tiskaisin) siinä vaiheessa kun tiskivuori alkaa olemaan romahduspisteessä. Ja siinä kestää kauan koska itse yleensä käytän tiettyjä astioita (oma muki, lasi, lautanen jne) ilman tiskausvälejä, huuhtasen vain... Eli tiskejäkään ei syntyisi juuri koskaan ellei tuo mies aina sotkisi niin paljoa niitä astioita! :D

Jaa'a. Musta tuntuu monesti, että mieheni on ainoana lapsena jotenkin kasvanut siihen että kaikki tehdään yhdessä. Tai ei oikein ole kykenevä itsenäisesti aloittamaan mitään hommia. Sillä tulee omatunto jos vain minä siivoan, mutta ei välttämättä jaksa sillä hetkellä itse siivota. Ja ei sitten syystä X voi oma-aloitteisesti itse alkaa siivoamaan myöhemmin.

En tiiä mistä tuo johtuu, mutta meillä sujuu siivous hommat jos yhdessä aloitetaan. Eli pidetään siivous päiviä. Tämä on välillä vähän haastavaa, kun meillä on hyvin erilaiset työajat ja jos kämppä alkaa olemaan järkyttävä niin yleensä minä siivoan siellä sit yksinäni enemmän.

Näin on meilläkin. Minä teen melkein kaikki kotityöt. En edes muista koska viimeksi miehellä on ollut imuri kädessä tai täyttäny tiskikoneen :D Mutta mä olenkin aika tarkka siitä jäljestä. Miehenikään ei tykkää sotkusta mutta kun se raukka pyyhkii liian märällä rätillä tasot ja minä tulen perässä kotkottaen että ei noin :D Ollaan tyytyväisiä kummatkin kun minä siivoan ja mies on poissa tieltä :) Jos sotkua tulee niin kyllä mies siivoaa omalla tavallaan. Hän inhoaa myös kauppareissuja, ja nekin olen nyt monesti tehnyt itse kun en jaksa sitä ahdistuspuuskutusta :) Ja ihan tyytyväinen olen. Itse olen miehenki valinnut. Nyt yritän opettaa häntä laittamaan edes kaapin ovet kiinni :D Se ahdistaa! Tai jos vieraita tulee niin mistä hitosta se mies kaivaa ne kaikkein rumimmat mukit ja lautaset tai pyyhkeet jos menevät saunaan! Tätä olen ihmetellyt jo kauan

Toi lista on hyvä idea. Jos käy niin että toinen ei silti saa aikaiseksi ai muista tehdä niitä asioita mitä siinä on, miten olisi joka päivä yhteinen siivoushetki vaikka töiden jälkeen tai illalla? 15, 20 tai 30 min, mikä nyt tuntuu hyvältä idealta. Silloin molemmat tekee päivän aikana rästiin jääneitä hommia ja mitä nyt keksiikään, pääasia et tekee jotain. Meillä tuo toimii, kun mies ei yleensä saa siivottua jälkiään heti, mutta illalla tekee sitten kerralla useamman pikkujutun. Tyhjentää vaikka kaeittiön tasoilta roskat jotka sinne on jääneet kun ei ole saanut niitä heti roskikseen jne.

[QUOTE="vieras";28357698]Näin on meilläkin. Minä teen melkein kaikki kotityöt. En edes muista koska viimeksi miehellä on ollut imuri kädessä tai täyttäny tiskikoneen :D Mutta mä olenkin aika tarkka siitä jäljestä. Miehenikään ei tykkää sotkusta mutta kun se raukka pyyhkii liian märällä rätillä tasot ja minä tulen perässä kotkottaen että ei noin :D Ollaan tyytyväisiä kummatkin kun minä siivoan ja mies on poissa tieltä :) Jos sotkua tulee niin kyllä mies siivoaa omalla tavallaan. Hän inhoaa myös kauppareissuja, ja nekin olen nyt monesti tehnyt itse kun en jaksa sitä ahdistuspuuskutusta :) Ja ihan tyytyväinen olen. Itse olen miehenki valinnut. Nyt yritän opettaa häntä laittamaan edes kaapin ovet kiinni :D Se ahdistaa! Tai jos vieraita tulee niin mistä hitosta se mies kaivaa ne kaikkein rumimmat mukit ja lautaset tai pyyhkeet jos menevät saunaan! Tätä olen ihmetellyt jo kauan[/QUOTE]

Tästä tuli mieleen pyykkien ripustaminen...Mulla on SYSTEEMI siihen; lapsen vaatteet lämpöiseen pesuhuoneeseen = kierto nopeampaa, kuivavat nopeammin, aikuisten vaatteet toiselle telineelle.

Mies tunkee kaikki samalle telineelle oikomatta vaatteita edes mitenkään. Kiva sitte silitellä niitä umpiruttusia vaatteita..

Toisaalta hän täyttää autoni pissapojan pyytämättä yms. ulkohommat.

No ei meillä varsinaisesti mitään "viikkorahan menetyksiä tullut", mut kyllä siitä sai v*ttuilla kaverille ihan urakalla :D Mut kumma kyllä, toi lista teki tehtävänä, tavallaan siitä näki, että toinen tekee yhtä paljon.

Joo, mitä enemmän tätä mietin, niin sitä paremmalta tää alkaa vaikuttaa. Utelen vielä yksityiskohtia, millainen se teidän lista tarkemmin oli?

Ja jos on joku muukin listapariskunta, niin pliis kertokaa!

Alkuperäinen kirjoittaja plääh...;28356855:
Mä en ymmärrä, mikset ap voi itse siivota jos se on sulle niin tärkeää. Itse laitan myös ruuan mieluummin, koska tykkään siitä ja olen siinä mielestäni parempi (ainakin nopeampi) kuin mies. Jätän sitten ne ikävät hommat miehelle (siivous, ulkotyöt). Minusta edelleen voi olla naisten ja miesten hommia. Oisko susta kiva, jos mies alkais yhtäkkiä nalkuttaa että sä et ikinä vaihda talvirenkaita, aina hän joutuu sen tekemään? Kun jotkut hommat vaan luonnistuu toisilta paremmin kuin toisilta.

Mä en halua lähteä tohon, että mä aina siivoan. Sen verran oon toki valmis joustamaan, että kun mulle siisteys on tärkeämpää, niin mä voin siivota jonkun verran enemmän. Jos mentäis ihan vaan ton mukaan, että mitä nyt kenenkin tekee mieli tehdä ja mikä häiritsisi ketäkin, niin mä päätyisin tekemään 99,5 % kotitöistä. Se ei ole musta alkuunkaan hyvä tilanne eikä varsinkaan hyvä lähtökohta perheenperustamiselle. Asiat on sovittavissa toisinkin.

Jos meillä olis auto, ja jos mä en ikinä vaihtais siihen talvirenkaita, niin totta helkutissa mies sais siitä mulle huomauttaa. Siinä sit mietittäis, että oliskohan munkin syytä niitä välillä vaihtaa, tai jaettaisko hommia jotenkin toisin.

Mut ei jokaviikkoinen siivousvuoro nyt ihan talvirenkaiden vaihtoon oo verrattavissa... Meinaan ekassa on tuntimääräisestikin aika helvetin paljon enemmän hommaa noin vuositasolla.

[QUOTE="Vieras";28356964]Jaa'a. Musta tuntuu monesti, että mieheni on ainoana lapsena jotenkin kasvanut siihen että kaikki tehdään yhdessä. Tai ei oikein ole kykenevä itsenäisesti aloittamaan mitään hommia. Sillä tulee omatunto jos vain minä siivoan, mutta ei välttämättä jaksa sillä hetkellä itse siivota. Ja ei sitten syystä X voi oma-aloitteisesti itse alkaa siivoamaan myöhemmin.

En tiiä mistä tuo johtuu, mutta meillä sujuu siivous hommat jos yhdessä aloitetaan. Eli pidetään siivous päiviä. Tämä on välillä vähän haastavaa, kun meillä on hyvin erilaiset työajat ja jos kämppä alkaa olemaan järkyttävä niin yleensä minä siivoan siellä sit yksinäni enemmän.[/QUOTE]

Tälleen ollaan tähän asti toimittu. Mut jotenkin se siivouspäivä on hankala, aikataulut on erilaiset ja homman vetovastuu jää mulle. Siksi etsiskelenkin nyt sellaista systeemiä, jossa molemmilla olis selvää, mikä on omalla vastuulla ja millä aikavälillä se pitää hoitaa. Ehkä siinä aidommin hommat sit jakautuis kahdelle ja mäkin osaisin päästää irti siitä tunteesta, että mun pitää huolehtia.

[QUOTE="vieras";28357698]Näin on meilläkin. Minä teen melkein kaikki kotityöt. En edes muista koska viimeksi miehellä on ollut imuri kädessä tai täyttäny tiskikoneen :D Mutta mä olenkin aika tarkka siitä jäljestä. Miehenikään ei tykkää sotkusta mutta kun se raukka pyyhkii liian märällä rätillä tasot ja minä tulen perässä kotkottaen että ei noin :D Ollaan tyytyväisiä kummatkin kun minä siivoan ja mies on poissa tieltä :) Jos sotkua tulee niin kyllä mies siivoaa omalla tavallaan. Hän inhoaa myös kauppareissuja, ja nekin olen nyt monesti tehnyt itse kun en jaksa sitä ahdistuspuuskutusta :) Ja ihan tyytyväinen olen. Itse olen miehenki valinnut. Nyt yritän opettaa häntä laittamaan edes kaapin ovet kiinni :D Se ahdistaa! Tai jos vieraita tulee niin mistä hitosta se mies kaivaa ne kaikkein rumimmat mukit ja lautaset tai pyyhkeet jos menevät saunaan! Tätä olen ihmetellyt jo kauan[/QUOTE]

Mä en ees oo! Ei mee sen piikkiin.
Mut joo, ei tilanne ihan näin kärjistynyt meillä oo, kyllä toi mies siivoaa. Tähän asti lähinnä silloin kun mä oon sitä pyytänyt. Toiveena olis, että se tekis sen oma-alotteisesti eikä mua tarvittais siihen pyytämään / huomauttamaan / vaatimaan.

Ei se nyt voi olla aikuiselle miehelle liikaa hoitaa vessan siivous ja imurointi kerran kahdessa viikossa. Veikkaan, että keksii vaan sellaisen siivoustason, että ei tarvitsisi koskaan tehdä mitään, koska sinä et siivottomuutta kestä. Laita tekemään ne jutut oman rytmin mukaan aluksi ja siivoa muuten. Luulen, että sekin jää tekemättä.

Et mitenkään. Mä olen kuten miehesi ja opetellut oikeesti koko ikäni, mutta kun ei vaan huomaa niin ei vaan huomaa. Maailmassa on niin paljon mielenkiintoisempia ja tärkeämoiä asioita kun se onko astiat olkkarin pöydällä vai muistiko ne viedä tiskikoneeseen, että ei noin toissijaisiin vaan muista kiinittää huomiota.

aikuinen ihminen ymmärtää että on vastuussa itse omista sotkuistaan! lisäksi aikuinen ihminen ymmärtää että ei vo ikäyttää puolisoaan hyväksi!

Meillä sama juttu. Mä teen kaikki kotityöt ja hoidan tyttärenkin. Siihen viä lisänä, että passaan miestä, eli käytännössä melkein kaiken nenäneteen. Alkuun jaksoin vääntää ja jankuttaa tosta, mutta väsyin ja luovutin. Nyt mielummin teen ja sillon myöskin oon varma, että ne on tehty ja ei tarvii turhaan riidellä. Toki teen joinakin päivinä vähemmän ja toisinaan taas enempi. Näin illasta, sitten huilaan ja nyt varsinkin, kun mies on kaverillaan kattomassa jääkiekkoo, niin saa olla vaan ja passata ite, itteään :D.

Meillä sama juttu. Mä teen kaikki kotityöt ja hoidan tyttärenkin. Siihen viä lisänä, että passaan miestä, eli käytännössä melkein kaiken nenäneteen. Alkuun jaksoin vääntää ja jankuttaa tosta, mutta väsyin ja luovutin. Nyt mielummin teen ja sillon myöskin oon varma, että ne on tehty ja ei tarvii turhaan riidellä. Toki teen joinakin päivinä vähemmän ja toisinaan taas enempi. Näin illasta, sitten huilaan ja nyt varsinkin, kun mies on kaverillaan kattomassa jääkiekkoo, niin saa olla vaan ja passata ite, itteään :D.

Musta ei oo tähän. Luulen et olisin helvetin kiukkuinen koko ajan jos tekisin näin :D Mut eiköhän tässä jotain keksitä, tosta listasta aloitetaan.

[QUOTE="mietiskelijä";28358834]Joo, mitä enemmän tätä mietin, niin sitä paremmalta tää alkaa vaikuttaa. Utelen vielä yksityiskohtia, millainen se teidän lista tarkemmin oli?

Ja jos on joku muukin listapariskunta, niin pliis kertokaa![/QUOTE]

No en mä enää muista, siitä on kymmenen vuotta aikaa. Mut sen muistan, et lista laadittiin niin, et jaettiin työtehtäviä sen mukaan, että valittiin aina omaan listaan ne,mitä inhos vähiten. Sit jos omilla listoilla oli samoja, niin sit käytiin kauppaa :D

Sit siitä tuli se lopullinen lista.

Jos kaikki oli hoidettu muutama viikko niin kun oli yhteinen vapaailta, niin käytiin hyvin syömässä. Se oli tavallaan se palkinto.

No en mä enää muista, siitä on kymmenen vuotta aikaa. Mut sen muistan, et lista laadittiin niin, et jaettiin työtehtäviä sen mukaan, että valittiin aina omaan listaan ne,mitä inhos vähiten. Sit jos omilla listoilla oli samoja, niin sit käytiin kauppaa :D

Sit siitä tuli se lopullinen lista.

Jos kaikki oli hoidettu muutama viikko niin kun oli yhteinen vapaailta, niin käytiin hyvin syömässä. Se oli tavallaan se palkinto.

Jee, hauskoja ideoita! :) Kiitti!

Mun ystävällä on sellainen tapa saada mies tekemään hommia että se kysyy siltä mieheltä " kuoritko perunat vai pesetkä vessan?" ja mies valitsee niistä mieluisimman ja siis tekee jotain. Vaihtoehtona ei siis ole "en tee mitään", näin molemmille on aina joku homma.

Meillä mies ei myöskään siivoa, ei huomaa sotkuisuutta ja mä olen taas turhankin tarkka. Siivoan tietysti paljon jo ihan kotona nyt ollessani ja olen opettanut 1 ja 2-vuotiaatkin korjaamaan sotkujaan. Ja lasten opettaminen on paaaljon helpompaa kuin aikuisen miehen.
Itsekin käytän miehelle usein tuota valitse-kumman-homman-teet- menetelmää ja ne mies tekee mukisematta. Mutta kyllä mä 99% kaikista kotitöistä teen ja en valita siitä kuin äärimmäisen harvoin sillä siivousintoilija olen ollut aina, jos asuisin yksin niin siivoisin vieläkin enemmän.
Ja sitten kun palaan töihin niin mies tietää että senkin on osallistuttava kotitöihin, mä en töistä tule siivoamaan sen ja kolmen lapsen sotkuja. Mutta aika sitten näyttää kuinka tuo todellisuudessa onnistuu.

Meillä sama, mutta onneksi mies sentään tekee ruokaa ja käy kaupassa. Käytän paljon tuota 2good..:n mainitsemaa "ripustatko pyykit vai tyhjennätkö tiskikoneen" jne. Toimii aika hyvin, mitä nyt mies yrittää sanoa "ihan kohta" grrrr.... se kohta on miehen mielestä mieluiten ensi viikolla, jos silloinkaan.
Miten jaksaakin ärsyttää, kun mies syö lapsen kanssa, niin kaikki astiat jätetään pöytään kuivumaan. Mies tulee lapsen kanssa ulkoa, kaikki ulkovaatteet ja kengät jätetään eteiseen kasaan, miten vaan sattuvat tippumaan.

Yhteistyössä