Miestä ei kiinnosta kodin hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Miestä ei kiinnosta siivous, tiskaus, ruoanlaitto jne. Ei vaan huomaa laittaa asioita paikalleen. Sekasotku ei häntä haittaa. Ja kaikki talvivaatteiden vintille vienti ja puolen vuoden päästä haku, peittojen pesu ja lattioiden moppaus on hänesta ihan turhaa, jättäisi mieluiten tekemättä. Siivous riittäisi hänen mielestään kerran kuussa jne.

Lapsia meillä ei vielä ole.
Ja kun pyydän, niin mies kyllä koettaa tsempata aina jostain asiasta kerrallaan. Mutta sitten se taas unohtuu...

Muuten meillä on onnellinen parisuhde.
Miten sais tän kotityöhommankin toimimaan, onko kellään ideoita?

Et mitenkään. Mä olen kuten miehesi ja opetellut oikeesti koko ikäni, mutta kun ei vaan huomaa niin ei vaan huomaa. Maailmassa on niin paljon mielenkiintoisempia ja tärkeämoiä asioita kun se onko astiat olkkarin pöydällä vai muistiko ne viedä tiskikoneeseen, että ei noin toissijaisiin vaan muista kiinittää huomiota.

Et mitenkään. Mä olen kuten miehesi ja opetellut oikeesti koko ikäni, mutta kun ei vaan huomaa niin ei vaan huomaa. Maailmassa on niin paljon mielenkiintoisempia ja tärkeämoiä asioita kun se onko astiat olkkarin pöydällä vai muistiko ne viedä tiskikoneeseen, että ei noin toissijaisiin vaan muista kiinittää huomiota.

Mä ymmärrän tuon!
Mutta sitten kun mä taas ahdistun siitä, että kaikki hommat jää mulle. Ja mä en myöskään kestä sitä sekasotkua... Niin joku toimiva systeemihän tähän pitäisi kehittää.

Miten teillä LisaMarie sitten hommat hoituu? Tekeekö miehesi kaiken? Eikö hän hermostu? Vai onko teillä ehkä kuitenkin jonkinlaisia sopimuksia aiheesta?

[QUOTE="mietiskelijä";28355016]Miten teillä LisaMarie sitten hommat hoituu? Tekeekö miehesi kaiken? Eikö hän hermostu? Vai onko teillä ehkä kuitenkin jonkinlaisia sopimuksia aiheesta?[/QUOTE]

No jaa...periaatteessa mä teen kotityöt, koska mä teen kuitenkin mieluummin ns. sisätyöt kun noi ulkopuolen hommat, mitä maatilalla on ihan riittämiin. Mutta ei ne hoidu :D!
MIes joskus aina siivoo ja sit vähän aikaa huomauttelee kaikille, jotka jättää tavaroitaan ja patistaa muita, mutta aina se pikkuhiljaa kyllästyy siihen ja kaikki on kuin ennenkin -ja niiden kausien aikana mä oon kun perseeseen ammuttu karhu, koska mun mielestä se on nalkuttava kyylä.
Meillä on sopimuksia aiheesta; se siivoo, joka sotkee, mutta aina ryhtiliikkeen jälkeen se ihan oikeestikin muuttuu vähän semmoseks kyyläämiseks. (Kaikki koittaa varsinkin löytää jotain, mistä pääsis sanomaan isälle ja isä koittaa todistaa, että sekaisuus johtuu minusta eikä liiasta tavaramäärästä, kuten mä mielelläni sanoisin)
Nykyään meillä siivoo toi 14 v :D! Eli ongelma on ratkennu kun lapset on kasvanu tarpeeks isoksi.

Lastensaannin jälkeen asiat tuskin muuttuu. Joudut tekemään kaiken silloinkin ja se sitten raskasta onkin. Kandee miettiä niitä lapsia hankkiiko niitä tuommosen miehen kanssa. Itselläni on samanlainen ja tekee jotain kotitöitä hirmuisen tsemppauksen ja ponnistusten myötä. Ja lapsia on kaksi perheessä, itse joudun siis aika koville kun hoidan lapset ja 99% kotitöistä.

No, mä voisin sanoa että ehkä yksi promille vaan miehistä tajuaisi mikä idea on tossa että kesävaatteet viedään pois syksyllä, talvivaatteet keväällä.
Eikä ne oma-aloitteisesti sitä tekisi, ei varmaan yksikään.

Siivous ja ruoanlaitto pitäisi kyllä saada sujumaan niin, että ne olisivat kummankin hommia, mutta
käsitykset siisteystasosta voivat olla erilaisia.
Mä olen nainen, mutta en todellakaan mikään himosiivoaja. Mulle riittää se ettei ole likaista, sekaista saa olla ja onkin. Mun mielessä tietty sekaisuus on ihan kodikastakin.

Meillä on pakko siivota joka viikko, meillä on kaksi teini-ikäistä lasta, iso koira ja kissa.
Yleensä minä siivoan kun olen päivät kotona. Teen siis töitä kotona. Mieskin siivoaa ja teinitkin, teinit ainakin kun käsketään.

Jos mies tekisi siivouksen tilalla esim. mieluummin kauppareissut, autonpesut ym., niin siivoa sinä sitten. Toki vaatteensa saa viedä itse pyykkiin, likaset astiat keittiöön ja muut sellaiset mikä pakollista, ettei sinusta tule kotiorjaa.

Lastensaannin jälkeen asiat tuskin muuttuu. Joudut tekemään kaiken silloinkin ja se sitten raskasta onkin. Kandee miettiä niitä lapsia hankkiiko niitä tuommosen miehen kanssa. Itselläni on samanlainen ja tekee jotain kotitöitä hirmuisen tsemppauksen ja ponnistusten myötä. Ja lapsia on kaksi perheessä, itse joudun siis aika koville kun hoidan lapset ja 99% kotitöistä.

No tätähän mä tässä just mietin :D Mut kun muuten ollaan onnellisia.

[QUOTE="vieras";28355059]Jos mies tekisi siivouksen tilalla esim. mieluummin kauppareissut, autonpesut ym., niin siivoa sinä sitten. Toki vaatteensa saa viedä itse pyykkiin, likaset astiat keittiöön ja muut sellaiset mikä pakollista, ettei sinusta tule kotiorjaa.[/QUOTE]

Vähän tollasta jakoa ollaan yritettykin. Mies hoitaa jotkut hommat, mä toiset. Mutta mä kyllä siivoan aika paljon enemmän + oon se priimusmoottori ihan mille vaan hommalle.

Talvivaatteita en ehkä ittekään veis vintille, ellei vaan asuinneliöitä ois niin vähän, että on ihan pakko!

Minusta tekemättömyys ei ole tuossa pahinta, vaan se, ettei ymmärrä miksi niin "usein" pitäisi siivota. Se tarkoittaa, että ei osaa sitten arvostaa sinun tekemääsi työtä tai koskaa tuuraa sinua, jos olet esim.
kipeä.

[QUOTE="vieras";28355050]

Siivous ja ruoanlaitto pitäisi kyllä saada sujumaan niin, että ne olisivat kummankin hommia, mutta
Mä olen nainen, mutta en todellakaan mikään himosiivoaja. Mulle riittää se ettei ole likaista, sekaista saa olla ja onkin. Mun mielessä tietty sekaisuus on ihan kodikastakin.
[/QUOTE]

Mikään himosiivoaja en ole minäkään. Mulle riittäis kerran viikossa imurointi & vessanpesu, keittiön siivous & järjestely. Lattian moppauksen oon ihan tyytyväinen jättämään kuukauden parin välein tehtäväksi jne. Mutta kun toi kerran viikossakin on miehestä liikaa. :/

Mä kärsin kun koti on sotkussa. Mut sit en haluis, et kaikki vastuu on mun harteilla... Onpahan ongelma!

[QUOTE="mietiskelijä";28355106]Mikään himosiivoaja en ole minäkään. Mulle riittäis kerran viikossa imurointi & vessanpesu, keittiön siivous & järjestely. Lattian moppauksen oon ihan tyytyväinen jättämään kuukauden parin välein tehtäväksi jne. Mutta kun toi kerran viikossakin on miehestä liikaa. :/

Mä kärsin kun koti on sotkussa. Mut sit en haluis, et kaikki vastuu on mun harteilla... Onpahan ongelma![/QUOTE]
Tuon tekee kyllä yksinkin ja paremmalla mielellä, kun se, että tappelisi koko viikon asiasta. Suosittelen kyllä useammin siivoamista, koska esim. viikossa kylppäri pinttyy kuurattavaksi.

[QUOTE="vieras";28355119]Tuon tekee kyllä yksinkin ja paremmalla mielellä, kun se, että tappelisi koko viikon asiasta. Suosittelen kyllä useammin siivoamista, koska esim. viikossa kylppäri pinttyy kuurattavaksi.[/QUOTE]
Veikkaan, että teillä on liikaa mattoja,esineitä tasoilla, huonekaluja ja muuta tavaraa, jos tuntuu vaivalloiselta. Tee asunnosta helposti siivottava.

[QUOTE="vieras";28355119]Tuon tekee kyllä yksinkin ja paremmalla mielellä, kun se, että tappelisi koko viikon asiasta. Suosittelen kyllä useammin siivoamista, koska esim. viikossa kylppäri pinttyy kuurattavaksi.[/QUOTE]

No ei se nyt kahdella aikuisella viikossa mihinkään pinty :) Kerran viikossa olis musta ihan riittävä, mutta mies on tähän mennessä suostunut vain kerran kahteen viikkoon...

[QUOTE="vieras";28355126]Veikkaan, että teillä on liikaa mattoja,esineitä tasoilla, huonekaluja ja muuta tavaraa, jos tuntuu vaivalloiselta. Tee asunnosta helposti siivottava.[/QUOTE]

Tähän oon koettanut kiinnittää huomiota. Siksi juurikin vien myös niitä talvivaatteita sinne vintille jne. Mutta ehkä vielä tosiaan olisi karsittavaa.

No meillä on ihan samanlaista. Meillä on miehen kanssa ihan erilainen siisteyskäsitys eli hänen mielestään kaikki voi olla ok eli ei ole syytä siivota tms, vaikka mun mielestä koti on ihan räjähtänyt. Miehen mielestä sopiva imurointiväli olisi varmaan kerran kahdessa kuussa ja pölyjen pyyhkiminen ja vessan pesu on täyttä ajanhukkaa.

Mut puhuminen tossa lopulta on se avain, et tehdään joku sopimus. Pitäs kummankin kuunnella toista. Kyllähän mäkin tykkäisin, et on siistiä, mutta mä en huomaa niitä epäkohtia matkalla epäsiisteyteen vaan vasta kun räjähdys on tapahtunu.
JOten v*tutuksesta huolimatta mä koitan sietää sen, että mies huomauttaa asioista.
Mut meillä on sillai eri näkemys siivoomisesta, että mun mielestä siivoomista on lattioiden pesu ja kuran poisto eteisestä, miehen mielestä tärkeempää on, ettei tavaroita seilaa missään...Joten kyllä välillä ollaan törmäyskurssilla, vaikka on pakko oppia hyväksymään toinen sellaisena kun se on -tai sitten todeta että meistä ei oo elämään yhdessä, mutta tuo nyt ei oo meillä ollu sen tasoin kynnyskysymys, vaikka onkin oikeestaan ainoa sellainen toistuva tiukan keskustelun aihe.

[QUOTE="...";28355146]No meillä on ihan samanlaista. Meillä on miehen kanssa ihan erilainen siisteyskäsitys eli hänen mielestään kaikki voi olla ok eli ei ole syytä siivota tms, vaikka mun mielestä koti on ihan räjähtänyt. Miehen mielestä sopiva imurointiväli olisi varmaan kerran kahdessa kuussa ja pölyjen pyyhkiminen ja vessan pesu on täyttä ajanhukkaa.[/QUOTE]

Miten te sit ootte ratkoneet ongelmaa?
Onko teillä lapsia?
Entä siivousvuoroja, vastuualueita, mitä nyt sit voiskaan olla? En ees tiiä... :)

Mut puhuminen tossa lopulta on se avain, et tehdään joku sopimus. Pitäs kummankin kuunnella toista. Kyllähän mäkin tykkäisin, et on siistiä, mutta mä en huomaa niitä epäkohtia matkalla epäsiisteyteen vaan vasta kun räjähdys on tapahtunu.
JOten v*tutuksesta huolimatta mä koitan sietää sen, että mies huomauttaa asioista.
Mut meillä on sillai eri näkemys siivoomisesta, että mun mielestä siivoomista on lattioiden pesu ja kuran poisto eteisestä, miehen mielestä tärkeempää on, ettei tavaroita seilaa missään...Joten kyllä välillä ollaan törmäyskurssilla, vaikka on pakko oppia hyväksymään toinen sellaisena kun se on -tai sitten todeta että meistä ei oo elämään yhdessä, mutta tuo nyt ei oo meillä ollu sen tasoin kynnyskysymys, vaikka onkin oikeestaan ainoa sellainen toistuva tiukan keskustelun aihe.

Ei tää meilläkään kynnyskysymys oo, rakastetaan toisiamme ja muilta osin sovitaan hyvin yhteen. Meillä on yhteisiä asioita ja omia asioita ja hyvin samanlaisia unelmia. Mutta tää siivous...

Puhua mä yritän, sekin on hankalaa, kun tietää, et se on toiselle ärsyttävä aihe. Mut täytyy vaan jaksaa yrittää. Sopimuksiakaan ei oo oikein keksitty, mies ei niin sellaisia ehdottele ja jos mä ehdotan, niin se saattaa suostua, mut sit se unohtuu taas...

Me alettiin seurustelemaan niin tein ruuan ja kotityöt, sitten muutettiin yhteen niin mies alkoi yllättämään tekemällä ruokaa ja siivoamalla silloin tällöin. Sitten siitä tuli tapa, hän pesee vaatteet, siivoaa, kerää roskat, tekee ruokaa. Nyt minä olen alkanut tekemään kun töistä on enempi vapaata niin on mies ollut ihan äimänä ja nöyränä kun pyykit on pesty ja ruoka valmiina ja käskee jättää jotain hänellekkin. Hän tosiaan ahdistuu jos koti on epäsiisti (toisin kuin minä) ja hänestä huomaa heti että kokee epämiellyttäväksi jos minä teen kaiken.

Hänen äitinsä kehui että olen kouluttanut hänen poikansa hyvin, mutta en tiedä mitä olen tehnyt. :D On se vaan ihana mies. Minä tosin en jaksa nipottaa pienistä enkä suutu jos sukat on lattialla yms. Tää toimii meillä.

Meillä oli eksän kanssa lista. Keittiön kaapin ovessa, sisäpuolella. Siinä oli ihan rasteille paikka. Että kerran viikossa hoidin asiat x ja eksä ne toiset. Omaan tahtiin tehtiin, kun elettiin vuorotöitä molemmat. Mutta näin saatiin hommat rullaamaan ilman riitoja. Eksä piti myös jotain vessanjynssäystä ihan turhana, joten mä hoidin ne ja hän esimerkiksi tyhjenti ja täytti tiskaria.

Meillä oli eksän kanssa lista. Keittiön kaapin ovessa, sisäpuolella. Siinä oli ihan rasteille paikka. Että kerran viikossa hoidin asiat x ja eksä ne toiset. Omaan tahtiin tehtiin, kun elettiin vuorotöitä molemmat. Mutta näin saatiin hommat rullaamaan ilman riitoja. Eksä piti myös jotain vessanjynssäystä ihan turhana, joten mä hoidin ne ja hän esimerkiksi tyhjenti ja täytti tiskaria.

Tässä vois olla ainesta meillekin! Silloin jokainen voi tehdä itselleen sopivalla ajalla. Mutta... edelleen mietityttää, toimiiko tuo? Mitä kävi, jos ei tehnytkään hommiaan?

[QUOTE="vieras";28355050]No, mä voisin sanoa että ehkä yksi promille vaan miehistä tajuaisi mikä idea on tossa että kesävaatteet viedään pois syksyllä, talvivaatteet keväällä.
Eikä ne oma-aloitteisesti sitä tekisi, ei varmaan yksikään.

Meillä on pakko siivota joka viikko, meillä on kaksi teini-ikäistä lasta, iso koira ja kissa.
Yleensä minä siivoan kun olen päivät kotona. Teen siis töitä kotona. Mieskin siivoaa ja teinitkin, teinit ainakin kun käsketään.[/QUOTE]

mun ukko pesi just lapsen toppavaatteet, pakkasi koko porukan talvikamat säilytykseen varastoon ja kevätvaatteet tilalle. järjesteli vielä kaikki huivit/hanskat etc. semmonen ukko mulla :D pesee kaikki pyykit ja järjestelee myös mun vaatekaapin. mä kyllä hoidan muuten siivoukset koska en kestä sitä kun se kolluuttaa imuria huonekaluihin ja listoihin! vessanpesussa luotan vain omaan kädenjälkeen.

ap: mulla oli kerran mies joka ennen yhteenmuuttoa vannoi että kunhan vain joku hänelle ruokaa laittaa niin varmasti siivoaa jäljet! lupausta kesti varmaan kaksi viikkoa... sen jälkeen jouduin huutamaan kuin pikkukakaralle että tekisi jotain kodin eteen. kamalaa!!! ei ikinä enää paskatoukkaa mulle!

Yhteistyössä