Mies yrittää sabotoida suhteeni lapsiini :,(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaiskakkaz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaiskakkaz

Vieras
Takana siis riitaisa avioero. Mies hoksasi olevansa homo, petti ja jätti, muutti omaan asuntoon ihan lähelle lasten takia. 1,5kk mies on nyt asunut omassa asunnossaan.

Sovimme keskenämme, että meillä on yhteishuoltajuus. Lapset ovat 5- ja 10-vuotiaita ja puolet ajasta miehellä ja puolet minulla. Kumpikin ollaan lapsille tärkeitä ja rakkaita.

Viime viikolla sanoin lapsille heidän ollessaan minulla ja kun olivat tekemässä lähtöä isänsä luokse, että tulkaa käväisemään luonani huomenna (saavat vierailla myös isänsä luona kun mieli tekee vaikka ovatkin minulla) ja käytetään vaikka koiranpentua yhdessä ulkona. Tähän 10-v meni vaikeaksi ja sanoi sitten, että isänsä on kieltänyt, etteivät saa käydä luonani kun ovat isänsä luona. Tuntui pahalta. exä sanoi tämän kerrotuani, että häntä pelottaa että lapset "valitsevat" minut koska haluavat usein tulla minua moikkaamaan (kuten haluavat luonani ollessaan käydä moikkaamassa isäänsä ja sen sallin).

Nyt miehelläni on parisuhde tämän tyypin kanssa, jonka kanssa petti minua. Ovat lähdössä yhteiselle reissulle jne. Olen jo aiemmin puhunut, että minusta meidän täytyy kertoa lapsille miesystävästä, miehen homoudesta ja eron syystä (se kun tapahtui lasten silmin tosi nopeasti, äkillisesti ja rajusti - mies yhtäkkiä vaan hoksasi olevansa homo). Ajatuksenani on ollut, että lapset ehtivät sopeutua ajatukseen ennen kuin näkevät isänsä miehen kanssa. Ja toisaalta exäni peittelee kamalasti suhdettaan ja se on lähipiirillekin paljastunut aina vahingossa, ns "housut nilkoissa" lähes ja silti hän on yrittänyt kieltää kaiken. Asia on siis hänellekin varmasti vielä vaikea. Mutta en halua, että lapset joutuvat sen kokemaan noin, sillä asian voi selittää rauhallisesti ja asiallisesti, kyllä lapset sen ymmärtävät ja hyväksyvät.

Ja niin 10-vuotiaani eilen illalla luonani ollessaan sitten purskahti itkuun sohvalla istuessamme ja sanoi, etten saa enää uhkailla "isiä". Olin vähän että mitä ihmettä.... Lapsi selitti, että isänsä oli kertonut, että olen uhkaillut häntä eron syyn kertomisella lapsille ja hän haluaa kertoa sen uhkailun vuoksi asian heille. Ja oli siis kertonut homoudestaan.

Ei siinä mitään, hienoa, että kertoi. Lapset hyväksyivät sen. Mutta se tapa, jolla hän asian kertoi...esittäen lapsille, että kertoi vain koska olin uhkaillut. Vaikka en ole uhkaillut, olen perustellut asiaa ja kertonut, että minun mielestäsi lasten on järkevää tietää tässä tilanteessa. Eli tästäkin jäi sitten lapsille "hirveä äiti" -kuva.

Mies on lasten kanssa päivät, kun olen itse töissä. Minua suoraan sanottuna pelottaa, mitä kaikkea hän ehtii minusta mustamaalaamaan lapsille :,( tuntuu tosi kurjalta, sillä itse en ole hänestä puhunut yhtään pahaa lapsille, koska tiedän isän olevan heille hyvin tärkeän ja isä-lapsisuhteen myös.

Ei ole mitenkään tavatonta, että vanhemmat mustamaalaavat toista vanhempaa eron jälkeen. Varsinkin heti eron jälkeen jos on ollut riitaisaa tai muutoin vaikeaa. Kai sitä niissä alkutunnelmissa jotenkin pelkää menettävänsä lapset toiselle vanhemmalle ainakin henkisesti jos ei muutoin.

Näin ei saisi toimia ja se ei ole lapsille todellakaan helppoa, mutta vanhemmat ovat kykenemättömiä huomioimaan lasten tunteita oikealla tavalla tuollaisissa kriiseissä.

Tästä ei ole kauaa kun taisi Hesarissa olla iso artikkeli siitä, kuinka paljon tuota mustamaalamista tapahtuu.

On kyllä kurja tilanne teille kaikille. Itse varmaan puhuisin lapsille asiasta niin, että tuntuu kyllä kurjalta, että isi tilanteen näkee tuolla tavalla uhkailuna. Ja että isiä ja äitiä molempia harmittaa, että perhe on hajonnut ja molemmat haluavat olla paljon lasten kanssa. Ja että joskus aikuiset saattavat sanoa asioita, joita eivät välttämättä tarkoita (tuo uhkailu- juttu) ja voi olla, että isi on ymmärtänyt äidin väärin kun äiti on ollut sitä mieltä, että lapsilla olisi hyvä tietää tilanteesta enemmän.

Koittaisin kyllä keskustella miehellekin siitä, että kumpikaan ei saa johdatella lapsia tilanteeseen, missä joutuvat "valitsemaan" jomman kumman ja että oikeasti on lasten kannalta tosi tärkeää että saavat vierailla halutessaa myös toisen vanhemman luona. Ei se tarkoita sitä, että toinen "omisi" lapsia.

Juuri tällaisessa tilanteessa olisi ensiarvoisen tärkeää, että lasten ei tarvitsisi asettua kenenkään puolelle ja kokisivat molemmat vanhemmat tilanteesta huolimatta yhtä arvokkaiksi ja tärkeiksi.

Mies on varmaan itsekin vielä hukassa itsestään ja pelkää, että lapset homouden vuoksi hylkäisivät hänet ja siksi koittaa käytöksellään saada itseään parempaan asemaan lasten silmissä kuin äiti on (etteivät vaan vahingossakaan tykkäisi äidistä enemmän).

Meillä on jo yli 10v erosta ja edelleen ex-mies harrastaa tuota mustamaalaamista....nyt oli kertonut lapsille (nyt jo teinejä) mm. että äiti on pettäny iskää ja nykyisen mieheni kanssa myös pettänyt exän kanssa:o.... Eli ihan pimeitä juttuja.
Pitkään lasten kanssa juteltiin ja kerroin, että ei oo totta. Ja olen ylpeä itsestäni, etten tuossakaan kohtaa lähtenyt kertomaan totuutta isästä ja lähtenyt mustamaalaamaan häntä lapsille!
Mutta ihan paska, hullu ukko se on!!!!!

Hyvä kuitenkin, että asia kerrottiin lapsille. Meillä sama tilanne, paitsi että mies kieltäytyi tyystin puhumasta asiasta lapsille ja käyttäytyi erittäin aggressiivisesti, kun joku sitä ehdotti. Lapsia kiusattiin paljon koulussa, monet ihmiset ympärillä tiesivät ja ihmettelivät ja lopulta isä jäi kiinni esikoiselle pussailemasta toisen miehen kanssa. Asiaa piti puida terapiassa pitemmän aikaa kun yöunet menivät jne esikoiselta.

Edelleen isä ei suostu puhumaan asiasta, mutta ei kuitenkaan salaile elämäänsä muille. Hyvin vaikea tilanne lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama täällä:(;29979078:
Hyvä kuitenkin, että asia kerrottiin lapsille. Meillä sama tilanne, paitsi että mies kieltäytyi tyystin puhumasta asiasta lapsille ja käyttäytyi erittäin aggressiivisesti, kun joku sitä ehdotti. Lapsia kiusattiin paljon koulussa, monet ihmiset ympärillä tiesivät ja ihmettelivät ja lopulta isä jäi kiinni esikoiselle pussailemasta toisen miehen kanssa. Asiaa piti puida terapiassa pitemmän aikaa kun yöunet menivät jne esikoiselta.

Edelleen isä ei suostu puhumaan asiasta, mutta ei kuitenkaan salaile elämäänsä muille. Hyvin vaikea tilanne lapsille.

Oho...onko muitakin, joiden mies on yhtäkkiä "hoksannut" olevansa homo..? Itselle se oli kova paikka, mutta olen kuitenkin tyytyväinen että lapset tietävät. Ei sitten tosiaan tartte jäädä kiinni housut nilkoissa ja paljastua siten.