Mies veti herneet nenään! Kuka teki nyt väärin?

• Viestiketjun aloittaja mikänyttaas
  • Ensimmäinen viesti
mikänyttaas
Mitä mieltä olette? Taustoja, eli lapsemme on kiusattu. Paljolti varmaan koska on rauhallinen, taiteellinen luonne. 13 vuotias, että sen ikäisen kans pystyy jo keskustelemaan asioista, ja mitään suurempaa angstia ei kotona esiinny. Tottakai jotain pientä ikään kuuluvaa tuittuilua joskus.
Harvoin käy kukaan pyytämässä ulos, mikä tietenkin meitä koko perhettä harmittaa.

Tänään on siivouspäivä. Lapsi tietää, että hänen siivottavanaan on alakerran aula(ei kovin iso) ja yläkerran hänen omassa käytössään oleva televisiohuone. Reilu puolentunnin homma yhteensä, jos sitäkään.

Nyt sitten kävi niin, että tuo on vielä siivoamatta ja yllättäen tulikin kaveri pyytämään ulos! Näin kuinka lapsemme ilme kirkastui. Muistin kyllä siivoamisen, mutta päästin ulos ja sanoin tarkasti että takaisin tullessa on siivottava, ja se on tehtävä tänään. Lapsi hyväksyi tämän ja lähti iloisena.

Nyt kuitenkin mieheni(lapsen isä siis) veti herneen nenään ku päästin eka ulos! Kuulemma ensin työt sitten huvi. Periaatteessa olenkin samaa mieltä, mutta kun lasta ei ikinä kukaan pyydä mihinkään, ja nyt pyysi.. Näin kuinka lapsi ilahtui.Tunsin, että oli vähän katsottava läpi sormien, tämän kerran.
Teinkö nyt sitten ihan typerästi niinkuin mieheni sanoo? Minä haluan luottaa lapseeni ja sanoinkin sen lapselle, että luotan siihen, että hän tullessa siivoaa. Uskon että hän sen tekeekin.

Mitä mieltä? Miten sinä olisit tehnyt?

vieraas
Olisin päästänyt ulos ja olisin sopinut siivouksesta juurikin noin. Juurikin tuon kaverittomuuden takia. Ei olisi ollut reilua vaatia ensin siivousta.
Jos mies olisi ollut poissa niin olisin siivonnut itse vaivihkaa ja laittanut lapselle viestin, "Pidä hauskaa, siivosin jo sun osuuden." :) p.s Tämän kerran.

viera.s
Ihme nipottaja miehesi. En minä kyllä muutenkaan olisi joustamaton tuollaisessa asiassa, saati jos taustalla olisi tuollaista. Se kaveri kun olisi hyvinkin todennäköisesti pyytänyt ulos jotain toista eikä odotellut sitä puolta tuntia-tuntia yksin ulkona.

Mutta minä kyllä muutenkin antaisin 13-vuotiaan päättää, missä vaiheessa siivouspäivää osansa hoitaa, eikös se ollut siivouspäivä eikä siivousaamu? Ainoastaan jos olisi ollut ongelmia eli teini olisi jättänyt aiemmin kokonaan siivoamatta, määräisin että pitää siivota ennen kuin tekee mukavampia asioita. En minäkään tee kotitöitä aina aikaan x, vaan ne kyllä joutaa odottamaan, jos vaikka minulla olisi omien ystävieni kanssa jotain suunnitelmia. Vai sanotteko te muut, jos ystävä pyytää aamupäivällä vaikka kävelylenkille, että en voi tulla, koska pitää ensin siivota? Ja sitten jäisi ystävän tapaaminen väliin, jos hänelle ei enää iltapäivällä sopisi?

Bbierrras
Totta ihmeessä olisi nuori lähtenyt kaverin kanssa. Ja pitäkää huoli, ettei tule nipotusta yhtään, kun hän palaa. Ehtii sitä siivota huomennakin herranenaika sentään!!! ...tulee mieleen, että on siksi epäsuosittu ja kiusattu, kun kotona on liian tiukka kuri ja säännöt ja kasvatettu pelolla...

HippuTAR
[QUOTE="---";30612829]Miksi ihmeessä edes kysyt, kun tiedät kuitenkin varsin hyvin, että tällä ämmien miesvihapalstalla kaikki on automaattisesti sinun puolellasi.[/QUOTE]

Mä ainaki oon lapsen puolella.

• Tykkää
Reactions: Alfa Lyrae
Kyllä määkin ton kanssa joskus joustan. Enkä näe sitä vääränä kun pidän huolen että sovittu silti tehdään. Et ap tehny typerästi. En minäkään aina tee kaikkea kellolleen sovitusti, miksi lapsen pitäisi.

"viiden äiti"
Hyvä AP! Näin minäkin olisin tehnyt. Olet sensitiivinen äiti, joka ymmärtää lapsen tarpeet. Jos minun mies olisi antanut negatiivista palautetta ko. tilanteesta, avaisin verbaalisen arkkuni ja antaisin miehen kuulla kunniansa ja muutaman tiukan elämän faktan.

Minusta lasten kanssa pitää osata joustaa, ja se on hyvä taito myös lapsen oppia. Tuossa tilanteessa syy joustamiseen oli vieläpä erittäin hyvä.

Muutenkin näin talvella kun valoisa aika on lyhyt, voisi ne siivoukset ja muut sisällä nyhjäämiset jättää iltaan.

vierass
En usko. Koska tosiaan kuka mies muka nipottaa siivoamisesta, ja kuka 13v muka tänä päivänä tulee ihan ovelta saakka kysymään että voiko joku hengata?
Meidän keskimmäisen kaveri tulee, jolta on kännykkä usein hukassa ja joka tietää, että tuo meidän keskimmäinen on huono lähtemään, ainakin jos soittaa. Tietää, että me lykkäämme sitten tuon lapsen kaveriksi ulos. Ihan kivaa heillä on, mutta tuo lähteminen on aina vaikeaa.

Ja mies nipottaa meillä siivoamisesta, mutta hänkin on laittamasta tuota lasta kaverin kanssa ulos, jos tulee hakemaan.

"vvvv"
Muistappa sitten joku kerta myös opettaa miehelle miltä hänen vaatimukset tuntuvat. Tyylii, jos on sovittu että lähdetää mummolaan, nii sitten ei lähdetäkään pikkujouluihin tai lätkämatsiin vaikka jätkät pyytelisivätkin.

[QUOTE="Jepjep";30612485]Mistä lähtien miehet edes kiinnittää siivoukseen huomiota?
Keksitty juttu[/QUOTE]

Heh, meillä kotona mun lapsuudessa se oli lähes aina isä, joka siivouksesta nipotti ja oli tarkka. :D

Äiti oli ja on aika boheemi, elettiin joissain asioissa (kuten siivon suhteen) aika pellossa, kun isä oli työmatkoilla.
Hänen kotimatkan aikana me lapset äidin kanssa aina siivottiin hirveällä tohinalla talo "iskäkuntoon", ettei se saa slaagia kotia saapuessaan.

Mut joo, mun mielestä teit ihan reilusti ap.
Periaatteessa joo siivous eka, eli ymmärrän kyllä miestäsikin, mutta teidän tapauksessa perusteellisesti kaverit menee edelle silloin harvoin kun niitä on.

Yhteistyössä