Mies vauvan kanssa oma-aloitteisesti?

  • Viestiketjun aloittaja valittaja?
  • Ensimmäinen viesti
valittaja?
Onko muilden miehet vauvan kanssa ihan oma oloitteisesti? Siis sillätavalla että saat itse tehtyä oikeasti jotain, vaikkapa sitten siivottu tai ihan vaan vietettyä omaa aikaa.

Musta tuntuu että miehelle on jotenki taakka/vaikeaa olla puolivuotiaan lapsemme kanssa ihan yksin. Olis ihanaa jos hän jokupäivä tulis töistä, ottaisi oma-aloitteisesti lapsen ja lähtis vaikka käymää lähellä mummolassa jotta saan siivottua rauhassa. Aina saa pyytää :/ Tai olis sitten vaikka tässä kotona, mutta niin ettei mun tarvitsis puuttua, et hän olis lapsen kanssa vaikka sitten tunnin tai kaksi :/

Lapsi on ollut muutaman kerran hoidossa tädeillä ja mummoilla, mutta ei kertaakaan vain ja ainoastaan isänsä kanssa. Tai siis on yhen tunnin mittaisen autoreissun, jonkun auton osan kävi hakemassa, vauva nukkui kokoajan.

Vali vali :/
 
Esikoisen (2,5) kanssa viettää enemmän aikaa. Ja sopii mullekin paremmin, helppoa vauvan kanssa on siivota ja touhuta verrattuna tuohon yli-innokkaaseen apuriin.
Joskus tietysti lähtevät kolmistaan ulos tms.
 
Bio
Osaan kuvitella mistä tuo johtuu. Kun lapsi syntyy, niin nainen "omii" vauvan itselleen, ja miehen on vaikea päästä siihen enää kolmanneksi pyöräksi. Varmasti moni mies yrittää kaikkensa aluksi, mutta luovuttaa kun nainen sättii että "ei noin, kuin näin".

Kuvitelkaa itsenne päinvastaiseen tilanteeseen - yhtäkkiä mies tuuppaa teille vauvan kainaloon, ja sanoo että mä lähden nyt viikoksi reissuun. Ei varmaan tuntuisi kauhean luontevalta, jos on puolivuotiaalle vaihtanut 2 kertaa vaipat ja neljästi syöttänyt.
 
kohta neljän äiti
kyllä meillä mies on kaikkien kolmen (ja varmasti neljännenkin tulokkaan kanssa, näin uskon) kanssa ihan oma-aloitteisesti viettänyt aikaa, nuorimmaista jopa hoiti puolivuotiaasta ylöspäin kotona, kun menin itse töihin. Ja oli ihan innoissaan siitä!
 
onnekas
meillä mies on ollut kyllä hyvin oma-aloitteinen heti kun lapset syntyivät. ikää oli esikoisen syntyessä 24v ja heti oli täysillä mukana kaikessa :) Täytyy kyllä sanoa, että minulla on aivan mahtava mies ja todella omistautunut lapsilleen. Nyt toki jo ihan erilaista kun lapset jo 4v ja 5v, mutta silloin kun olivat vauvoja ja vuoden ikäerolla niin hienosti hoiti kaksi pientä lasta, koiraa, kotia ym. kun kävin välillä tekemässä keikkaa kolmivuorotyössäni. Nyt toki kaikki jo huomattavasti helpompaa.
 
pöö
Harvemmin oma-aloitteisesti ottaa ja lähtee lapsen kanssa mihinkään, mutta jos "joutuu" olemaan lapsen kanssa kaksin jos minä olen asioilla niin lähtee ajelemaan sitten autolla. Kai ajatelee pääsevänsä helpommalla.
 
Upea mies
Mulla on maailman ihanin mies...tykänyt alusta asti olla tuon likan (10kk) kanssa ja ihan pyytämättäkin.Nytkin mulla tiedossa viikonlopun mittainen leiri elokuussa ja mies hoitaa...siksi uskalsin uudestaan ruveta raskaaksi, kun tiedän että tuo mies ei pulaan jätä ja osallistuu lastenhoidon lisäksi vielä kotitöihinkin!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Bio:
Osaan kuvitella mistä tuo johtuu. Kun lapsi syntyy, niin nainen "omii" vauvan itselleen, ja miehen on vaikea päästä siihen enää kolmanneksi pyöräksi. Varmasti moni mies yrittää kaikkensa aluksi, mutta luovuttaa kun nainen sättii että "ei noin, kuin näin".

Kuvitelkaa itsenne päinvastaiseen tilanteeseen - yhtäkkiä mies tuuppaa teille vauvan kainaloon, ja sanoo että mä lähden nyt viikoksi reissuun. Ei varmaan tuntuisi kauhean luontevalta, jos on puolivuotiaalle vaihtanut 2 kertaa vaipat ja neljästi syöttänyt.
Meillä mies on kyllä osallistunut kiitettävästi vauvan hoitoon, puki ja vaihtoi vaippoja jo sairaalassa käydessä. Imetys ei ottanut sujuakseen joten korvikkeella ja pullolla meny. Siihenkin on siis päässyt osallistumaan. Syöttää ja kylvettää siis kyllä. Mutta ei ole kahdestaan vauvan kanssa että minä saisin tehtyä jotain..
 
Minä
Alkuperäinen kirjoittaja Bio:
Osaan kuvitella mistä tuo johtuu. Kun lapsi syntyy, niin nainen "omii" vauvan itselleen, ja miehen on vaikea päästä siihen enää kolmanneksi pyöräksi. Varmasti moni mies yrittää kaikkensa aluksi, mutta luovuttaa kun nainen sättii että "ei noin, kuin näin".

Kuvitelkaa itsenne päinvastaiseen tilanteeseen - yhtäkkiä mies tuuppaa teille vauvan kainaloon, ja sanoo että mä lähden nyt viikoksi reissuun. Ei varmaan tuntuisi kauhean luontevalta, jos on puolivuotiaalle vaihtanut 2 kertaa vaipat ja neljästi syöttänyt.

Meillä ei oo kyse ainakaan tuosta. En oo ikinä moittinut... päinvastoin.
Mut kaikkia miehiä ei perhe-elämä kiinnosta. :/
 
iippu
ei meilläkään, tuntuu et ihan ku miestä pelottais jäädä kaksin 8kk vauvamme kanssa, on ollut isän kanssa 4 kertaa ja aina alle 30min kerrallaan, silleen et olen ite ollu pois kotoa, mut jos laitan ruokaa ja pyydän vahtimaan, äijä vaan kattoo töllöö ja huutelee mulle vähän väliä et nyt se kiipes tonne, nyt se menee tonne jne, eikä ukolle puhe auta, kun ei tajua ei tajua!
 
kahden äiti
Meillä pojat toinen melkein 2v ja toinen 9kk. Mies hoitaa heitä kyllä aina pyynnöstä ja joskus oma-aloitteisestikin ehdottaa, että mene vaikka kävelylle tai kaupoille.
On tosiaan hoitanut heitä vastasyntyneestä asti, joten siksi varmasti jää mielellään heidän kanssa nykyisinkin. Nyt varsinkin kun en enää imetä, on vielä helpompaa.

Yleensä kyllä miestä saa pyytää, koska miehillä ei vaan ole samanlainen ajatustenjuoksu kuin naisilla. Helpommalla pääsee, kun sanoo asiat suoraan ääneen eikä vaan mieti mielessään.
Itsekin liian usein sorrun siihen, että kuvittelen miehen osaavan lukea ajatuksiani.
 
Vapaaehtoisia? Ei?
Ei se aina niinkään ole, että naiset "omisivat" vauvan niin ettei isä sitten osaakaan tarpeen tullen hoitaa omaa lastaan. Minusta tästäkin ketjusta on käynyt ilmi, että osa miehistä on omaehtoisesti kiinnostuneempia lapsen hoitamisesta kuin toiset. Naisissakin on varmasti eroja tämän asian suhteen, mutta useammin naiselle se lapsenhoito ikään kuin vain "jää".

Oma mieheni sekä tarjoaa apua että hoitaakin lapsiamme, mutta vapaaehtoisesti ei vietä aikaansa lasten kanssa koskaan. Ei siis esim. ehdota, että isä lähteekin teidän kans nyt leikkipuistoon/pihalle/uimaan tms. Toisaalta hän onneksi tekee kotitöitä, joten minä olen sitten lasten kanssa. Ja toki töitä tehdään lastenkin kanssa.
 
E
Meillä mies ei oikeen ekaan puoleen vuoteen ollu vauvan kanssa. Minä täysimetin ja oli muutenin semmonen vaihe et mies sano "tee sinä ku osaat paremmin". Sit vauva alko syyä muutakin ja alko liikkumaan niin miehenki oli helpompi olla sen kanssa.
 
julia
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kyllä tietysti. Olihan se tottakai kiinnostunut lapsistaan ja halusi pitää niitä sylissä ja hoitaa niitä. Hänen lapsiahan ne on.
ootko sä varma että ne on sen? siis ku aika harva nainen oikeest on varma siitä...
 

Yhteistyössä