Mies vankilassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva vangin vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva vangin vaimo

Vieras
Te joiden mies on tai on ollut linnassa... Meillä mies on lähdössä piakkoin istumaan useammaksi kuukaudeksi. Rikokset on tehty jo lähes kaksi vuotta sitten ja sittemmin mies on ollut kaidalla polulla, mutta vankilaan passitus tuli nyt.
Miten olette selittäneet lapsille tilanteen? ootteko käyneet katsomassa miestä lasten kanssa? Entä miten olette selittäneet tilanteen sukulaisille, ystäville, tuttaville yms yms?? Miten teihin on suhtauduttu?
Minun mieheni on ollut istumassa myös aiemmin, mutta silloin meillä ei ollut laspia ja aikakin oli lyhyempi. Nyt pelottaa tuleva tosi paljon.

Entä muut palstailijat... Miten suhtautuisitte tällaiseen perheeseen?

Mä olen siitä kiero, että mua ei niin hetkauta jos jollain toisella on asiat noin. Saatanpa miettiä että mitähän lapset ajattelee, ja että kiusataanko niitä siitä hyvästä että iskä on linnakundi... Tai omasta lapsuudesta & nuoruudesta muistan, että muutamalla oli isä ollut vankilassa, ja heitä pilkattiin :(
Toivottavasti teidän lapsia ei siitä pilkata, syyttömiähän he siihen ovat.

Niin se kierous, kun itse en voisi kuvitella koskaan eläväni kenenkään kanssa kuka on rötöstellyt itsensä vankilaan asti. Olkoonkin vanhoja juttuja, mutta kertoo ihmisestä paljon jos se on jo kerran istunut ja sitten pöllöilee lisää ja joutuu uudelleen... *pään pudistelua*

Voimia teidän perheellenne kuitenkin, periaatteessahan tuo asia ei muille kuulu ollenkaan.
:hug:

ihmisiähän me kaikki ollaan ja jokainen tekee joskus virheitä =)
mä en ainakaan tuomitse ihmisiä sillä perusteella et onko ollu vankilassa ym...
voimia sulle vaan :hug:

En kattois teitä sen kummemmin, kun muitakaan... Eihän se sun ja lasten vika ole, jos isi on tehnyt "pahojaan"! Mun ystävän mies oli istumassa, (ainakin 10. kerta) kyllä hän kävi lapsen kanssa katsomassa vankilassa. Olin mukana monesti, katsomassa lapsen perään, kun he halusivat lopuksi olla kaksin hetken. Ei ole traumoja lapseen jäänyt. Kaikki tiesivät missä isä on.
Voimia sinulle, jotta jaksat hoitaa perheen isän poissaollessa! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja jansku32:
ihmisiähän me kaikki ollaan ja jokainen tekee joskus virheitä =)
mä en ainakaan tuomitse ihmisiä sillä perusteella et onko ollu vankilassa ym...
voimia sulle vaan :hug:

samoilla linjoilla sillä erolla että riippuu mitä on tehnyt.

Huumeiden käytöstä johtuvia rikoksia. Ei käytä enää huumeita, eikä edes alkoholia, vaan käy töissä ja on kaikin tavoin parantanut tapansa.

mä oon sitä mieltä kans ettei se sun tai lasten vika oo. jokainen tekee virheitä ja maksaa niistä tavallaan. toivon todellakin ettei miehes enää käytä aineita koskaan ja teidän perheen tulevaisuus olisi turvallinen ja onnellinen.

jaksamisia ja voimia perheellenne.

lapsillehan voi selittää että isi joskus ollu oikein tuhma ja joutuu arestiin vankilaan ja selittää ettei tuhmat lapset joudu sinne ja että isi tulee takaisin. kyllä mä kävisin lasten kanssa katsomassa aina kun mahdollista ja perhetapaamisia hakisin. sukulaisille et ole selitys velvollinen,mutta voi sanoa vaikka että mies maksaa menneisyyden töppäilystään nyt tällaisen hinnan eikä sille enään mitään voi.voi se vankila kundikin olla hyvä isä ja parantaa tapansa!! voimia sulle odotukseen ja lastenhoitoon.

Mä suhatutuisin itse teihin ihan normaalisti, mutta tiedän, ettei kaikki välttämättä niin tekis. Kannattaa ehkä miettiä kenelle kertoa asiasta. Tietysti kaikille heille, jotka tietää miehen menneisyydestä tuo vankilaan meno ei varmastikkaa ole mikään yllätys.
Se veisinkin itse lapsia vankilaan riippuu ehkä siitä minkä ikäsiä lapset ovat ja onko miehesi esim avovankilassa....

Onneksi miehes on nyt kuivilla ja muutenkin kunnossa. Toivon ja uskon että tää linnareissu jää hänellä viimeiseks kun on kerran humeiden käytön lopettanu... niistähän käsittääkseni Suomessa suurin osa rikoksista johtuu....

Jaksamista!!!

Ilmeisesti sinä ja lapset ootte pitäneet miehen kaidalla polulla. Hyvä niin. Musta sellaseen ei olis. Enkä välttämättä uskaltaisi laskea omia lapsiani kyläpaikkaan, jossa isä entinen huumeidenkäyttäjä. Ainakin kuivilla oloa sais mieluummin olla ollut liki 10 vuotta eikä vain kaksi.

Mulla eikä miehellä ei olis enää asiaa ammattiin, jos tollasesta kakku napsahtaisi.

Voimia sinulle ja perheellesi!
Mieheni on ollut vankilassa kolme vuotta, vapautui vajaa puoli vuotta aikaisemmin kuin tavattiin eka kerran... meillä siis sikäli eri tilanne ettei poissa oloa tarvinnut selitellä, mut mun vanhemmille haluttiin kertoa tuomiosta syistä joita nyt en ala tähän ruotimaan. asiat kerrottiin niinkuin ne oli. no, vastaan otto oli huono... ihmiset vaan ovat sellaisia, hirveän epäluuloisia ja jopa tuomitsevia. kun kerran on tehnyt jotain, on aina epäilyksen alla. Mieheni on nyt kuitenkin kunnon kansalainen (vaik yleisesti ajatellaan ettei sellaisesta retkusta enää mitään tule), hankkinut kaksi ammattia vapautumisen jälkeen (siitä on nyt n9 vuotta), käy vakituisessa työssä ja elättää perheensä... yhtäkään YSTÄVÄÄ emme ole menettäneet tämän asian ilmi tultua, johtuu kai sit siitä että olemme itse uskossa ja suurin osa ystävistämme myös uskossa, ja jokainen ymmärtää sen että kaikki me teemme virheitä. ja kuitenkin, niinkuin miehesikin, munkin mies on muuttanut tapansa!! Mennyt on mennyttä eikä sitä voi enää muuttaa mut se vaan pitää hyväksyä osana historiaansa. Valitettavasti nämä linnatuomiot vaan joskus tulevat käytäntöön jälkijunassa... Toivotaan myös miehellesi voimia vankeusajalle, meneeko avotaloon vai suljettuun? minusta kyllä voit viedä lapset tapaamaa isää ja heille voi selittää asian ikänsä mukaisesti (esim isi on tehnyt tosi tuhmasti ja nyt täytyy hyvittää se) ja myös se ettei isi enää niin tee.Omille ei ole vielä kerrottu isän menneisyydestä kun ovat niin pieniä vielä, mutta kunhan kasvavat ja ymmärrys lisääntyy.
Tärkeää on että jaksat seisoa miehesi rinnalla, uskoa ja luottaa häneen ja muuttuneeseen elämään! valitettavasti sen muutoksen todistaminen voi kestää kauan kanssaihmisillemme, mutta kyllä se siitä. Ajastaan ihmiset huomaavat että kunnon mieshän tuo on. Hyviäkin asioita tapahtuu ex-rikollisten elämässä!
Kaikkea hyvää teidän perheelle!

Alkuperäinen kirjoittaja karsastaja:
Ilmeisesti sinä ja lapset ootte pitäneet miehen kaidalla polulla. Hyvä niin. Musta sellaseen ei olis. Enkä välttämättä uskaltaisi laskea omia lapsiani kyläpaikkaan, jossa isä entinen huumeidenkäyttäjä. Ainakin kuivilla oloa sais mieluummin olla ollut liki 10 vuotta eikä vain kaksi.

Mulla eikä miehellä ei olis enää asiaa ammattiin, jos tollasesta kakku napsahtaisi.

Mikset päästäisi lapsiasi tuollaiseen kyläpaikkaan? Jos kerran huumeita ei enää käytetä?
Entä saisko lapses leikkiä pihalla tällaiset lasten kanssa?

Miksi linnatuomio tulee vasta parin vuoden viiveellä? Jos kerran on todettu syyllistyneen rikokseen niin miksi ei välittömästi ei passiteta vankilaan? Ymmärrän jos on tutkinta kesken. Vai onko tässä tapauksessa kyse siitä, että on ollut ehdollisessa ja töpännyt ja siksi päädytty nyt ehdottomaan?

Joka tapauksessa voimia ap:lle!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi linnatuomio tulee vasta parin vuoden viiveellä? Jos kerran on todettu syyllistyneen rikokseen niin miksi ei välittömästi ei passiteta vankilaan? Ymmärrän jos on tutkinta kesken. Vai onko tässä tapauksessa kyse siitä, että on ollut ehdollisessa ja töpännyt ja siksi päädytty nyt ehdottomaan?

Joka tapauksessa voimia ap:lle!

noin siinä yleensä käy.rikoksen tapahduttua oikeudenkäynti voi olla esim 1v päästä, ja täytäntöön pano saattaa venyä esim hovioikeuteen menon ym takia todella pitkään.
Yleensä kai vaan nämä isot rikokset (henkirikokset ym) käsitellään mahdolisimman nopeasti ja nämä pienemmät sit kun on aikaa..

Linnakundin tyttärenä voin sanoa, että lapset aika todennäköisesti jossain elämän vaiheessa saavat asiasta kuulla kettuilua. Olisi hyvä, jos lapsille selitettäisiin asian todellinen laita heti alkuunsa, että isi on tehnyt rikoksen ja rikoksesta poliisit laittaa vankilaan, siittä saa rangaistuksen. Ja että kun rangaistus on loppu, niin sitten asia voidaan unohtaa. Ja pidä lastesi puolia!! Kyllä lapset pärjää, jos vain saavat tukea. Ja sukulaisillekkin kertosin totuuden, koska jotain spekulaatioita kuitenkin tulevat kuulemaan, jos jokseenkin lähellä asuvat.

En todellakaan katsois kieroon tai ajattelis mitään pahaa.Oman elämäni kiemuroissa ja taisteluissa on elämänkuva laajentunut,ja en ole tuomitsemassa heti ihmisiä heidän ongelmiensa mukaan

Mulla ei ole varaa katsoa muita yhtään mitenkään. Mun veljeni istui vankilassa melki kaks vuotta. On päideriippuvuus, oli tilillä pahoinpitelyjä, törkeä ryöstön yritys jne. Meni naimisiin, kun vapautui vankilasta ja nyttemmin eronnu, ei oikein toiminu tuo avioliitto, koska veljen vaimo oli myös päihderiippuvainen. Veljelle riitti siinä vaiheessa, kun hänen ex- vaimonsa meni riidan päätteeks toisen miehen luo, eikä suostunu tulla selvittämään asioita. Veli otti tavaransa ja meni isän luo. Tuon päätteeks laitto avioeron vireille, vaihto numeron, jätti viinan ja huumeet. Käytti pitkään ja vissiin edelleenkin antabusta ja on kuulema veljellä toiminu :). Käy päihdeklinikalla aina, kun pyytävät ja kaikkiin testeihin suostuu aina menemään :). Oon onnellinen, että veljeni heräs ja tajus, mutta sanoo, että katuu noita vuosia ja sitä, että aiheutti meille muille hirveetä huolta, hätää ja kärsimystä.

Ihminen voi todellakin parantaa tapansa, mutta se pitää tajuta itse. Eli pitää myöntää omat ongelmat ja hakea niihin apua jos ei kykene itse selviytymään.

Yhteistyössä