Mies tilasi huomiseksi lasagnea, antakaas parhaat vinkkinne! Kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokki toivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokki toivoton

Vieras
Siis, että onnistuisin kerrankin tuossa touhussa, syödään sitä usein ulkona ja onhan se hitsin hyvää kun sen osaa, mutta miten sen tekisi..
Niin ja jauheliha täytteellä.. Mitä juustoja? mausteita? jne.
Fetasalaattia tarjoan alkupalaksi..
Kiitos teille!

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
mä käytän aina niitä knorr:in pussikastikkeita missä on levyt mukana vähän juustoraastetta päälle ja meillä ainakin osuu ja uppoo ja vielä aika vavaton :)

Samma här, mutta laitan vielä sekaan porkkanaraastetta.

olen ehdottomasti omatekemän kannalla.. Olen siis ennen keittänyt tomaattimurkasta ja yrteistä kastikkeen, ruskistanut lihan ja tehnyt juustokastikkeen itse, mutta tulos on jäänyt kuivaksi ja mauttomaksi. Etsinkin nyt sellaista todella maukasta reseptiä, mutta omatekemää. Kiitos kaikille!

Itse se täytyy tehdä, pussijutut on pahoja.

Teet jauhelihakastikkeen, johon mausteet, tomaattimurskaa. Valkokastike, johon emmental-juustoraastetta, viherpippuria, suolaa. Kokoat lasagnen ja päälle vielä valkokastikekerrosken päälle juustoraastetta.

Mä teen aina ite jauheliha/juustokastikkeen on taatusti parempaa kuin knorrin. :x

Jauhelihakastike

n.500g jauhelihaa
1prk tomaattimurskaa
1prk tomaattipyrettä
1-2 sipulia
2-3 valkosipulinkynttä
2 lihaliemikuutiota
2-3dl vettä
oreganoa
mustapippuri rouhetta

Annetaan hautua n.30min

Juustokastike

Vehnäjauhoja
marg
sinihomejuustoa

sen valkokastikkeen joskus ostan kaupasta, mut jauhiskastikkeen tekee helposti itekki. Jauhelihaa, pippuria, jauhelihamaustetta, suolaa, vettä, vehniksii, tomaattimurskaa, sinappia ja sipulia ainaski... ja pinnalle emmental-juustoa. ja sit vielä pizzamaustetta päälle:) :p

Teen jauhelihakastikkeen Raguletto-tomaattikastike purkista. Eli ruskistan jauhelihan, lisään Raguletto purkin ja annan hetken hautua. Juustokastikkeen teen ihan perinteisesti voista, jauhoista, maidosta ja esim. emmental raasteesta tai sekoituspusseista, mausteeksi vähän pippuria ja suolaa. Sitten vaan kerroksittain vuokaan, päälle juustoa ja noin 1h.

vinkkinä: pinnalle purkki creme fraichea ja juustoraastetta, ihana kullankeltainen kuorrutus. Ja meidän lasagneen ei laiteta juustokastiketta, silti paras lasagne mitä ikinä syöty :p

Lasagnessa maitokastikkeen onnistuminen on SE juttu. Rasvasuurus sen olla täytyy: vehnäjauhot on maltettava kypsentää runsaassa VOISSA kunnolla, ja sitten lisätä maitoa vähän kerrallaan, niin, että kastike kiehuu kokoajan. Kastikkeeseen runsaasti emmentalia, itse käytän punaista. Valmis maitokastike on paksua.
Paistaminen: ensin ihan kuumaan (250 astetta) uuniin ja hetikohta lasket lämmön 175:een. Lopussa folio päälle ettei kuivu liikaa pinnalta.

Mä teen lasagneen tomaattikastikkeen jauhelihasta tai pavuista. Riippuu siis siitä, tuleeko lasagne junnulle vai likalle. Tomaattimurskaa, sipulisilppua, jauhelihaa/papuja, mustapippuria, valkosipulia, suolaa ja oreganoa. Valkokastikeen teen ihan perinteiseen tapaan maidosta ja vehnäjauhoista. Mausteeksi valkopippuria, juustoraastetta ja vastaraastettua muskottipähkinää. Suolaa tarvittaessa.

mä teen paksun jauhelihakastikkeen ja sitten aika löysän juustokastikkeen...
vuokaan eka juustokastiketta sitte levyjä, sitten j-liha-juusto-levyt-j-liha-juusto-levyt ja vielä pinnalle j-lihakastiketta ja juustokastiketta ettei pinnasta tule sellanen koppura, ja on hyvää... :p
mä en kanssa suosittele mitään valmispusseja :/

meill tehdään itse, ei mitään valmis aineksia. Juustokastikkeessa on tärkeää että jauhoseos on oikeanlainen, juustoista ollaan käytetty mesikämmentä ja olympia sulatejuustoja. Sekaan myös jotain ihan tavallista leivänpäällysjuustoa tai siis kuorrutukseen. nam pitisiköhän alkaa tekeen=)

Se on oikeasti helppoa.

400 grammaa jauhelihaa
tomaattimurskapurkki
lihaliemikuutio, mustaapippuria, ripaus sokeria, timjamia (valkosipulia) (chiliä )

ja kastikkeeseen klöntti voita, puoli desiä vehnäjauhoja, reilu puoli litraa maitoa ja kourallinen juustoraastetta ja mausteeksi mustaapippuria sinnekin

10-12 lasagnelevyä, kerroksia siis 5-6 (jos vuoka on neliskanttinen kahden levyn vierekkäin mentävä ) ja uuniin 200 astetta kolmisen varttia

paistan jauhelihat ja siihen sekaan tomattimurskapurkki (400g) ja tietenkin mausteita maun mukaan.
valkokastike tulee näin:
100g voita kattilaan ja sinne sekaan 1dl jauhoja. siitä teet tasasen mössön ja pikkuhiljaa litra maitoa sekaan. maitoon voi myös laittaa tuorejuustoa tai aurajuustoa
ne ladot lasagnelevyjen kans vuokaan. kastikkeet vuorotellen kerroksiin. ja uuniin vaan...

Kun laittaa uuniin lasagnen kanssa pellille vettä, tulee ihanan mehukas lasagne. Ei tosiaankaan mikään kuiva korppu.

Ja valmislasagne (edes pussikastikkeesta itse koottu) ei kuuna päivänä ole itse tehdyn veroista, ei tosiaan. Ellei sitten ole ihan kädetön keittiössä.

Kivasti onnistui,valkokastikkeeseen laitoin sitä koskenlasikijan voimakasta ja punaleimaista emmentaalia, tomaattikastikkeessa oli valkosipulia ja basilikaa. Tykkättiin! : )