Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..

  • Viestiketjun aloittaja Erimielisyyttä
  • Ensimmäinen viesti
Erimielisyyttä
lapsi toi matikankokeen näytille ja "kuitattavaksi". yhdessä tehtävissä ope oli sakottanut hieman ehkä epäreilusti. kyseessä oli kertolasku ja lapsi oli laittanut 3x4 vaikka piti olla 4x3.tulos kuitenkin sama. (laskussa siis esim. 4 riviä 3karkin ryhmää)
mies laitto mustekynällä viereen kommentin että naurettavaa pilkunviilausta :O ja laittoi open laskuun väärinmerkinät, sekä korjasi kokeen loppupisteet..

Mua kyllä nolottaa,ja varmaan lastakin :/ asian olisi ehkä voinut hoitaa fiksumminkin..vai mitä olette mieltä?
 
Juu olis varmaan voinut. Ei mullakaan ole nyt 14 vuotisen koulunkäynnin aikana ihan kaikki aina tuntunut reilulta, hyvä siihen on tottua jo nyt, kun ei ole ton isommasta jutusta kyse. Mun mielestä toi on sun miehes puolelta naurettavaa pilkun viilausta.
 
pimpom
mielestäni jos tehtävä on esim 2 pisteen arvoinen, siitä voisi vähentää 1 pisteen. vastaus on sama, mutta järjestyksellä on kuitenkin vähän väliä. minuakin nolottais miehen toimint.
 
"jojo"
Mä olen ennenkin törmännyt tuollaiseen pilkunviilaukseen kertolaskuissa. Kuulemma pitää seurata sanallista tehtävää.

"Marilla on neljä karkkiaskia ja jokaisessa kolme karkkia, montako karkkia on yhteensä?" 4*3=12.
"Marilla on kolme karkkia jokaisessa karkkirasiassaan. Karkkirasioita on neljä." 3*4=12.

Ja jos lasket toisinpäin, menee pisteitä.

Itse tutustuin koulussa kertolaskuihin jotakuinkin vuonna -90 ja silloin erityisesti painotettiin, että kertolaskun voi laskea kummin päin vain, tulos on silti sama. Mistä tämä pilkunviilaus on sen jälkeen tullut?
 
Blue
Mun lapsen kokeen opettaja oli kerran korjannut väärin. Eli oikein olleen tehtävän oli merkannut vääräksi ja näin ollen siis vähentänyt pisteitä turhaan.

Ei kuitenkaan miehen kanssa korjattu sitä itse, eikä varsinkaan laitettu mitään tyhmiä sivuhuomautuksia vaan pyydettiin lasta näyttämään se uudelleen opettajalle. Opettaja oli sitten korjannut kokeen oikein ja korjannut pisteet ja korottanut arvosanan. :)
 
En ole nähnyt tehtävää, mutta yleensä korjaamisessa noudatetaan sitä sääntöä, että osa pisteistä tulee siitä, että osaa tehdä oikean lausekkeen ja osa pisteistä siitä, että osaa laskea sen oikein. Se että osaa tehdä kertolaskulausekkeen oikein päin, kertoo siitä, miten syvästi on ymmärtänyt kertolaskun idean. Ja jos tehtävä oli sanallinen, niin sitten sitten tarvitaan vielä sanallinen vastauskin, että saisi täydet pisteet. Se on kuulkaa tarkkaa touhua:)
 
"vieras"
[QUOTE="jojo";25728203]Mä olen ennenkin törmännyt tuollaiseen pilkunviilaukseen kertolaskuissa. Kuulemma pitää seurata sanallista tehtävää.

"Marilla on neljä karkkiaskia ja jokaisessa kolme karkkia, montako karkkia on yhteensä?" 4*3=12.
"Marilla on kolme karkkia jokaisessa karkkirasiassaan. Karkkirasioita on neljä." 3*4=12.

Ja jos lasket toisinpäin, menee pisteitä.

Itse tutustuin koulussa kertolaskuihin jotakuinkin vuonna -90 ja silloin erityisesti painotettiin, että kertolaskun voi laskea kummin päin vain, tulos on silti sama. Mistä tämä pilkunviilaus on sen jälkeen tullut?[/QUOTE]

En mä pilkunviilauksesta tiiä mut meillä on ainakin korostettu sitä että pitää ymmärtää kumpi on kertoja ja kumpi kerrottava ja siitä muodostuu järjestys.

Meijän muksujen opettajat ovat väärin päin lasketusta antaneet puolet pisteistä samoin jos on yhtälö oikein mutta lopputulos väärin ja on lapseni kerran laskenut ihan väärän laskunkin yhtälö oikein, lopputulos oikein mutta luvut vääriä ja sai silloin 2 pistettä viidestä
 
hei hei hei
Molemmat ovat oikeassa.

Opettaja voi pistää merkinnän että tämä olisi pitänyt laskea näin päin - koska niin se koulussa opetetaan - mutta koska tulos on oikein ja lasku on matemaattisesti oikein, pisteitä ei pidä sakottaa.

Ehkä asia pitäisi kuitenkin hoitaa jotenkin muuten kuin koepaperin välityksellä!
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Salla07
"Niin"
Tietyssä vaiheessa vaativat niin ja muistan meilläki lapset menettäneet noista järjestyksistä pisteitä. Vähä hassua, mut ei niistä huomautettu. Kerran oli oikeasti opettajalla tullut virhe, eli korjannut oikean vastauksen vääräks ja siitä laitettiin kommentti, ettei kyl me ymmärretä, mikä on väärin:) - oli sitten myöntänyt et tuli lipsus ja korjas pisteet oikein.
 
"hah"
Taitaa vaan miehesi nolata itsensä :D Ihan oikein opettaja oli korjannut, vaikka kertolaskussa tulee sama tulos laskee kuinka päin vain, mutta se ei ole se pointti kun kertolaskuja lapsille opetetaan vaan heidän pitää oppia myös kumpi luku on kerrottava ja kumpi kertoja... Lapsi oli siis tehnyt laskussa virheen kun oli laittanut kerrottavan ja kertojan väärinpäin.
 
"vieras"
Tästä on ennenkin väännetty palstalla. Nykyvanhemmat eivät tajua, että noissa laskuissa on tarkoitus laskea sen järjestyksen mukaan mikään tehtävässä annetaan. Ja se lapsille opetetaan.

Lapsi ei ole tehnyt kuten on pitänyt, pisteitä on vähennetty. Ihan normaalia.
 
"opettaja"
Ymmärrettävästi tuntuu pilkunviilauksesta, mutta mikäli on pitänyt kuvan tai sanallisen tehtävän pohjalta muodostaa lauseke, niin silloin järestyksellä on väliä. Esim. jos ohjeistuksena on muodostaa lasku kuvan pohjalta ja kuvassa on neljä kolmen karkin ryhmää, niin silloin lasku on 4x3 eikä toisin päin. Luultavasti opettaja on tällöin halunnut samalla mitata lapsen hahmotuskykyä, ei pelkästään kertolaskuosaamista. Kun laskun sitten laskee päässä, niin silloin on aivan sama laskeeko 4x3 vai 3x4, koska tuloshan on tietenkin kummassakin laskussa sama. Mutta voisi laskusta silti vaikka puolet pisteistä antaa, mutta täysin oikein se ei ole.
 
"mä"
Kyllä miehesi nyt nolasi itsensä lisäksi sinut ja lapsensa oikein kunnolla :D :D :D Lasten tulee erottaa kerrottava ja kertoja ja miehesi osoitti todella suurta tyhmyyttä yrittäessään päteä tuossa asiassa. Lapsi kun ei ollut noita kahta osannut erottaa (eikä miehesikään ilmeisesti) niin ihan oikein opettaja teki kun virheeksi virheen luokitteli.

Tuo asia on takuulla sellainen, että se otetaan myös kahvitauolla puheeksi :D :D :D
 
,,,,,,
En ymmärrä tuossa sen järjestyksen tärkeyttä, koska eikö se osoita parempaa ymmärrystä kertolaskun periaatteesta että tajuaa 4 x3:n olevan sama kuin 3 x 4?

Jos on pakko vaan laittaa numerot samaan järjestykseen sanojen mukaan niin eihän siinä opi kertolaskun periaatetta vaan pelkästään mekaanisen kaavan.

Ei minulle ainakaan tullut lukion pitkässä ja yliopistonkaan matematiikassa kukaan nillittämään väärästä järjestyksestä :D
 
En ymmärrä tuossa sen järjestyksen tärkeyttä, koska eikö se osoita parempaa ymmärrystä kertolaskun periaatteesta että tajuaa 4 x3:n olevan sama kuin 3 x 4?

Jos on pakko vaan laittaa numerot samaan järjestykseen sanojen mukaan niin eihän siinä opi kertolaskun periaatetta vaan pelkästään mekaanisen kaavan.

Ei minulle ainakaan tullut lukion pitkässä ja yliopistonkaan matematiikassa kukaan nillittämään väärästä järjestyksestä :D
No jos on harjoiteltu viikkokaupalla kertolaskuja ja tulee koe, niin aika moni lapsi osaa tuiskaista laskusta löytyneet numerot lausekkeeksi ja kertomerkin väliin, mutta se ei kerro vielä sitä, onko ymmärtänyt laskun idean. Jos on lausekekin oikein, on ehkä ymmärtänyt tehtävänkin tai sitten vaan on parempi tuuri kuin jollakin toisella.
 
meak
[QUOTE="opettaja";25728306]Ymmärrettävästi tuntuu pilkunviilauksesta, mutta mikäli on pitänyt kuvan tai sanallisen tehtävän pohjalta muodostaa lauseke, niin silloin järestyksellä on väliä. Esim. jos ohjeistuksena on muodostaa lasku kuvan pohjalta ja kuvassa on neljä kolmen karkin ryhmää, niin silloin lasku on 4x3 eikä toisin päin. Luultavasti opettaja on tällöin halunnut samalla mitata lapsen hahmotuskykyä, ei pelkästään kertolaskuosaamista. Kun laskun sitten laskee päässä, niin silloin on aivan sama laskeeko 4x3 vai 3x4, koska tuloshan on tietenkin kummassakin laskussa sama. Mutta voisi laskusta silti vaikka puolet pisteistä antaa, mutta täysin oikein se ei ole.[/QUOTE]

Varsinkin kuvan pohjalta olisi ihan sama kumminpäin sen kirjoittaa.

Ihmiset nyt vaan näkee eri tavalla: kolme karkkia kasassa ja kasoja on neljä tai neljä kasaa joissa on kolme karkkia jokaisessa.

Mä olen pari kertaa meinannut valittaa opettajalle moisista korjauksista, reissuvihossa tai sähköpostilla en kokeeseen olis sentään kirjoittanut, mutta en ole sitten viitsinyt kun numero ei olisi muuttunut kuitenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
"opettaja"
No jos on harjoiteltu viikkokaupalla kertolaskuja ja tulee koe, niin aika moni lapsi osaa tuiskaista laskusta löytyneet numerot lausekkeeksi ja kertomerkin väliin, mutta se ei kerro vielä sitä, onko ymmärtänyt laskun idean. Jos on lausekekin oikein, on ehkä ymmärtänyt tehtävänkin tai sitten vaan on parempi tuuri kuin jollakin toisella.
Nimenomaan juurikin näin. Myöhemmin kun sanalliset tehtävät monimutkaistuvat, niin pitää ymmärtää siitä laskusta muutakin kuin vain poimia ne numerot sieltä ja sitten heittää siihen väliin kerto-/jako-/yhteen-/vähennyslaskumerkki. Ja silloin se sitten kostautuu, jos opettaja on aiemmin hyväksynyt minkälaisen lausekkeen tahansa. Yksinkertainen esimerkki: 5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä? Laskuksi pitäisi tulla 3x6€=18€. Oppilas joka osaa vain lukujen perusteella muodostaa lausekkeen ymmärtämättä sisältöä olisi tällaisesti laskusta sekaisin, koska laskussa mainitaan useampi eri numero (5, 3 ja 6) ja voisi ottaa vain kaksi ensimmäistä numeroa ja tehdä laskun 5x3.

Ja kertolaskuissa tosiaan painotetaan myös sitä, että osaa erottaa kumpi on kertoja ja kupi kerrottava.
 
"eee"
[QUOTE="opettaja";25728517]Nimenomaan juurikin näin. Myöhemmin kun sanalliset tehtävät monimutkaistuvat, niin pitää ymmärtää siitä laskusta muutakin kuin vain poimia ne numerot sieltä ja sitten heittää siihen väliin kerto-/jako-/yhteen-/vähennyslaskumerkki. Ja silloin se sitten kostautuu, jos opettaja on aiemmin hyväksynyt minkälaisen lausekkeen tahansa. Yksinkertainen esimerkki: 5 lasta menee kioskille. He ostavat 3kappaletta 6euroa maksavia karkkipusseja. Paljonko ostokset maksavat yhteensä? Laskuksi pitäisi tulla 3x6€=18€. Oppilas joka osaa vain lukujen perusteella muodostaa lausekkeen ymmärtämättä sisältöä olisi tällaisesti laskusta sekaisin, koska laskussa mainitaan useampi eri numero (5, 3 ja 6) ja voisi ottaa vain kaksi ensimmäistä numeroa ja tehdä laskun 5x3.

Ja kertolaskuissa tosiaan painotetaan myös sitä, että osaa erottaa kumpi on kertoja ja kupi kerrottava.[/QUOTE]

Mutta kyllähän laskuksi voisi aivan yhtä hyvin tulla 6€x3=18€. ;)
 
"vieras"
Virheestä voi valittaa, mieluiten kuitenkin tavalla, joka ei sysää välittäjän tehtävää lapselle. Ja rehellisesti sanottuna ei yhdellä, kahdella tai peräti kolmellakaan pisteellä ala-asteen kokeessa ole mitään merkitystä - ei niitä tule kukaan koskaan kyselemään eikä ne loppupäässä siihen arvosanaankaan vaikuta.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmin

Yhteistyössä