Mies sitte tehny tarjouksen isosta talosta ja en tykkää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttekee...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttekee...

Vieras
Ollaan kyllä asiasta keskusteltu, kun vuosia jo taloa etsitty. Ite kuitenkin kotiäitinä, 4 lasta ja vain miehen tuloilla elellään. Omat tuet tietysti kanssa. Nyt ukko sitte tehnyt 250000e tarjouksen isosta okt, joka kyllä hyvällä paikalla iso piha ym. Mutta mua pelottaa kyllä suunnattomasti, että tajuaako ollenkaan mitä tollasen talon hoitaminen maksaa, kaikki kulut ym...Ei kuulemma halua isoa vuokraa enää maksella vaan omaa...Vähän huonot fiilikset vaan, en tiä miten ikinä muka maksuista selvittäis vaikka miehen mielestä kyllä :(

Kai te olette laskeneet ihan yhdessä mitä lainanhoitokulut ovat kuukausittain myös korkotason noustessa ja mitä maksaa ylläpitokulut ko talon kohdalla noin suurinpiirtein? Vertailleet mikä on teidän kipuraja paljonko pystytte laittamaan kuukausittain asumiseen kokonaisuudessaan?

ole nyt vaan tyytyväinen. Jos maksatte nyt isoa vuokraa niin kyllä pankki on varmasti laskenut teidän maksukyvyn.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Pankit myöntää vielä tälläkin hetkellä aivan ylimitoitettuja asuntolainoja vaikka finanssivalvonta on jo huomauttanut asiasta monta kertaa. Riippuu todella paljon työnäkymistä ja perheen kulutustottumuksista mikä on realistinen lainanhoitokulu kuukausittain, sitä ei tosiaan voi laskea pelkän kuukausitulon perusteella. Plus vuokraan saa huomattavasti helpommin tarpeen tullen avustuksia kuin lainanlyhennykseen, jos hätätilanne tulee.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Pankit myöntää vielä tälläkin hetkellä aivan ylimitoitettuja asuntolainoja vaikka finanssivalvonta on jo huomauttanut asiasta monta kertaa. Riippuu todella paljon työnäkymistä ja perheen kulutustottumuksista mikä on realistinen lainanhoitokulu kuukausittain, sitä ei tosiaan voi laskea pelkän kuukausitulon perusteella. Plus vuokraan saa huomattavasti helpommin tarpeen tullen avustuksia kuin lainanlyhennykseen, jos hätätilanne tulee.

Eiköhän se mies osaa ihan itse laskea tulonsa ja menonsa. Näin mekin tehtiin lainaa ottaessa. Tyhmät ihmiset maksavat vuokraa.

meillä kävi niin että mies kävi sopimassa lainasta ja talopaketista kertomatta mulle yhtään mitään. minä olen kotona kotihoidontuella ja mies töissä. en käsitä miten sillä muka tulee oleen varaa tähän kaikkeen varsinkin kun mulla ei ole työpaikkaa valmiina odottamassa. toisaalta eipähän ole mun ongelma kun on kaiken omiin nimiinsä ottanut.

Yksi mies lähti lätkimään kun kymmenien tutkittujen asuntojen joukosta ei löytynyt vaimolleen mieleistä. Aina oli jotain napistavaa. Jos te olette jo vuosia etsineet taloa niin pitäisi jo älytä tehdä päätöksiä.

Eiköhän se mies osaa ihan itse laskea tulonsa ja menonsa. Näin mekin tehtiin lainaa ottaessa. Tyhmät ihmiset maksavat vuokraa.

Kuule jos jokainen osaisi ihan itse laskea ne tulonsa ja menonsa, tai edes pankit katsoisivat maksukyvyn realistisesti, ei niin moni olisi kusessa lainojensa kanssa ja itkemässä lyhennysvapaiden perään tai myymässä taloa kun ei olekaan varaa pitää vaikka niin toivottiin. Tyhmät ihmiset ottavat liian isoja lainoja.

Kuule jos jokainen osaisi ihan itse laskea ne tulonsa ja menonsa, tai edes pankit katsoisivat maksukyvyn realistisesti, ei niin moni olisi kusessa lainojensa kanssa ja itkemässä lyhennysvapaiden perään tai myymässä taloa kun ei olekaan varaa pitää vaikka niin toivottiin. Tyhmät ihmiset ottavat liian isoja lainoja.

Suurin osa ei kuitenkaan ole kusessa lainojensa kanssa, vaan pystyy maksamaan ne pois ihan normaalisti.

Suurin osa ei kuitenkaan ole kusessa lainojensa kanssa, vaan pystyy maksamaan ne pois ihan normaalisti.

Mitä luulet, onko tämä suurin osa sellaisia jotka ovat ihan yhdessä parina tai lainanottaja yksin miettinyt tarkkaan mihin kuukausittaiseen summaan pystyy ja paljonko tulee kustannuksia päälle juuri esim. ok-talon ylläpidosta, vai ovatko he sellaisia jotka menevät ja ottavat lainaa ison summan ja toinen puolisko on kauhusta jäykkänä kun pelko hiipii persauksissa ettei näistä kyllä selvitä? Jotenkin veikkaisin tuota ensimmäistä, ongelmia taas voisin povata helpommin kakkostyypin ehdokkaalle. Kumpaa ap mielestäsi edusti miehineen?

Kyllä se niin on, että vaikka maksatte nyt isoa vuokraa, talossa on aina enemmän kuluja.. yllättävän paljon sellaisia, joita ei heti tule ajatelleeksi. Ei mene yks yhteen. Ja pankit antaa kyllä aika hövelistikin lainoja, esim. meille, vaikkei nyt taloa olekaan. Lainan päälle vielä kysyttiin, onko Ikeassa käyty, olis siis saatu vielä "huonekalulainaa"! No ei otettu, omalla rahalla tollaset jutut. Mutta että millä ihmeellä ne laskee, että me vielä asuntolainan päälle olis maksettu jotain hömppälainaa. Vastaus: Eivät millään.

Mitä luulet, onko tämä suurin osa sellaisia jotka ovat ihan yhdessä parina tai lainanottaja yksin miettinyt tarkkaan mihin kuukausittaiseen summaan pystyy ja paljonko tulee kustannuksia päälle juuri esim. ok-talon ylläpidosta,

Kyllä lainanottaja yleensä ihan itse miettii, pystyykö maksamaan lainansa. Eiköhän näin ole tehnyt myös ap:n ukkokin.

Ymmärrän kyllä ap:n tunteen. Itsellekin meinasi tulla rimakauhu juuri ennen lainanottoa, mutta tajusin sen myöhemmin ihan turhaksi huoleksi. Onneksi emme antaneet turhien pelkojen estää meitä tekemästä yhtä elämämme fiksuimmista päätöksistä eli ostaa oma talo.

[QUOTE="vieras";23623695]No sun on sitten aika mennä töihin, kun kerran tuntuu että rahat ei muuten riitä, simppeliä.[/QUOTE]

Ja neljä lasta vieraalle? Jos he ovat pieniä, niin minä panostaisin lapsiin. Uran joutaa tehdä myöhemminkin, jos vain aikoo yhdessä pysyä. Lapset nauttivat siitä että toinen vanhemmista on kotona, ainakin meidän lapset. Olin itse kanssa kotona hoitamassa lapsia vuorollani ja se oli minusta hyvää aikaa.

Ei ne uuden talon kulut välttämättä hirveän isot ole. Meillä kävi niin, kun muutettiin vanhasta 100-neliöisestä talosta uuteen 130-neliöiseen, että lämmityslaskut pieneni. Vanha talo veti joka nurkasta ja lämpö meni harakoille. Uudessa on lämmöntalteenotto eikä vedä mistään, lämmityslaskut on olleet nyt talvellakin iloisia yllätyksiä. Toki meillä on varaava takkakin, muttei paljon viime talvena ehditty sitä käyttää.

Vesilasku on pysynyt suunnilleen samana, eikä sähkölaskukaan paljon ole noussut. Kyllä miehesi on varmaan ottanut tämmöiset asiat huomioon lainaa hakiessaan. Tosin en ymmärrä, miksei ole keskustellut sun kanssasi, talon osto on kumminkin suuri päätös. Ja sullako ei sitten ole mitään sanomista taloon, jos laina on miehesi..? Oletteko naimisissa?

[QUOTE="mies";23623746]Ja neljä lasta vieraalle? Jos he ovat pieniä, niin minä panostaisin lapsiin. Uran joutaa tehdä myöhemminkin, jos vain aikoo yhdessä pysyä. Lapset nauttivat siitä että toinen vanhemmista on kotona, ainakin meidän lapset. Olin itse kanssa kotona hoitamassa lapsia vuorollani ja se oli minusta hyvää aikaa.[/QUOTE]

Aivan varmasti oli, minä olen itse ollut kotona vuodesta 05 ja on kaksi lasta, mutta en minä olisi jos joka senttiä pitäis metriksi venyttää. Aivan sama se on montako niitä lasta sinne hoitoon viet, kaksi niistä maksaa isot maksut ja loput tulee siivellä.

Miehesihän se talon maksaa. Sinä tuskin tuillasi siihen kykene. Älä nyt narise jos pääset väljempiin tiloihin. Ja ainahan voi palata entiseen jos ei miehes rahat riitäkkään. Varmaan mies on laskenut,että riittää jos vuosia olette jo taloa katsellut.
Mikä sua pelottaa eniten....se että sä jousut tekee enemmän siivoushommia ku neliöitä enemmän viako se raha. Luulen etttä laiskottelupäivät on sulta ohi ja se ottaa päähän. Toivottavasti menee tarjous läpi niin saat persees ylös penkistä.

tämä ketju on maailman hauskinta luettavaa.

Joku kysyy uskaltaako kolmentonnin kuukausituloilla ottaa x summan lainaa yhdessä kumppanin kanssa ja hänet haukutaan lyttyyn että älä edes haaveile.

Tässä taas kotihoidontuella oleva ihminen miettii sitä että onko varaa isoon lainaan JONKA kaikenkenlisäksi ukko on ottanut kysymättä vaimolta mitään.

Ja jo se on huolestuttavaa. Mennä nyt ostamaan taloa kysymättä puolisolta mitään.

Ja tottahemmetissä ap:ta huolestuttaa rahatilanne. Enemmän ne pienet lapset arvostavat sitä että äiti on kotona kuin että lähtee töihin ja he päätyvät hoitoon.
Se iso talo ei ole sen arvoista.

Ja toisekseen jos talo ja laina ovat ukon nimissä ei ap:n edes kannata taloa maksaa ukolleen.

ihan uskomatonta kyllä, niin tämä ketju kuin ap;n ukkokin.

Kyllä lainanottaja yleensä ihan itse miettii, pystyykö maksamaan lainansa. Eiköhän näin ole tehnyt myös ap:n ukkokin.

Ymmärrän kyllä ap:n tunteen. Itsellekin meinasi tulla rimakauhu juuri ennen lainanottoa, mutta tajusin sen myöhemmin ihan turhaksi huoleksi. Onneksi emme antaneet turhien pelkojen estää meitä tekemästä yhtä elämämme fiksuimmista päätöksistä eli ostaa oma talo.

Minä en olisi niinkään varmaa, että lainanottajat ihan itse REALISTISESTI aina laskisivat, että kuinka ison lainan pystyisivät maksamaan. Tämäkin palsta on täynnä kyselyitä "kuinka paljon lainaa saa tälläisillä tuloilla" eli luotetaan siihen että pankki laskee ja otetaan niin paljon kun suinkin pankilta irtoa. Ja pankit antavat lainaa toisinaan todella höveliästi, mutta eihän pankki siinä häviäkään....

Ja vuokralla asuminen ei todellakaan ole aina tyhmä tai kannattamatonta. Fiksu ihminen osaa katsoa tilanteen realistisesti eikä näe asioita niin mustavalkoisesti, että vuokralla tyhmää - omistusasunnossa fiksua. Täytyy muistaa, että lainarahaa ei ole ilmainen ja omistusasunnon myötä tuleva vastu ja sitomus eivät ole joka elämäntilanteessa mitenkään parhaimpia valintoja.

Miehesihän se talon maksaa. Sinä tuskin tuillasi siihen kykene. Älä nyt narise jos pääset väljempiin tiloihin. Ja ainahan voi palata entiseen jos ei miehes rahat riitäkkään. Varmaan mies on laskenut,että riittää jos vuosia olette jo taloa katsellut.
Mikä sua pelottaa eniten....se että sä jousut tekee enemmän siivoushommia ku neliöitä enemmän viako se raha. Luulen etttä laiskottelupäivät on sulta ohi ja se ottaa päähän. Toivottavasti menee tarjous läpi niin saat persees ylös penkistä.

Vähänkö KATEELLISTA höpöstystä joltain! :D

Elä ap ota onkees tota panattelua! Ihan selvää kateellisen höpönöitä! Jotkut eivät voi sietää sitä, että toisilla pyyhkii paremmin. Olet onnistunut elämässäsi paremmin kuin nuo kateelliset!

Kyllä omiin lapsiin ja kotiin satsaaminen on järkevä ratkaisu. Lapset saavat kasvaa kotona äidin helmoissa ja isä uurastaa perheelle kauniin kodin. Ihailtavaa! Huoli pois. Oma on oma. Vuokraa ei kannata maksaa, jos suinkin on vara sijoittaa omaan!

Yhteistyössä