Mies ruokkii lapsiaan liikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Tarvitsisin neuvoja tähän ongelmaan. Nykyisellä kumppanillani on 2 nelivuotiasta lasta aiemmasta suhteesta ja lapset vierailevat täällä joka toinen viikonloppu. Lapset ovat muuten mukavia eikä minulla ole mitään heitä vastaan mutta olen hieman huolissani heidän syömisestään. He nimittäin ryntäävät jääkaapille heti kun tänne tulevat ja kun on ruoka-aika niin kaksikin suurta annosta ruokaa voi mennä. Sitten hetken päästä lapset ovat taas vaatimassa leipää, piirakkaa, jogurttia tai vastaavaa kevyempää ruokaa. Kun ne on sitten syöty, mieheni antaa vielä jälkiruuaksi sipsejä, karkkeja tai jäätelöä. Pitkin päivää lapset saavat hakea kaapeista ruokaa, ihan mitä vaan haluavat ja kuinka paljon haluavat eikä tarvitse syödä keittiössä vaan vaikka sänkykin käy. Kaiken lisäksi mieheni "muokkaa" ruuan lasten vaatimusten mukaan eli leivistä ja karjalanpiirakoista otetaan reunat pois, kasvikset nypitään pois ruuasta jos lapset vaan niin haluavat jne. Tytöllä on ylipainoa kymmenisen kiloa eli todennäköisesti heidän äitinsäkin antaa syödä mitä vaan. Tytöstä olenkin huolissani, sillä hänellä on astma eikä hän jaksa harrastaa liikuntaa yhtä aktiivisesti kuin muut. Olen vihjaillut miehelleni että tuollainen yliruokinta pitäisi lopettaa, mutta vastauksena on aina samantyyliset "antaa lasten syödä jos haluavat" tai "ei heitä voi kieltää syömästä". Vierailuviikonlopun alussa (perjantaina) kaapit ovat täynnä mutta joskus joudutaan jo lauantaina hakemaan täydennystä jääkaappiin, viimeistään sunnuntaina. Onhan se aika kova kolaus lompakkoonkin kun joka toinen viikonloppu menee hiukan vajaa 50 euroa ruokiin ja juomiin... Osaisiko joku antaa edes hiukan neuvoja?

Kyllä aikuisten pitää rajoittaa, tuon ikäiset lapsethan nyt syövät koko ajan herkkuja jos heidän antaa syödä. Ehkä miehesi yrittää olla hyvä isä, niin että antaa lasten syödä?

No kuule. Sinuna sanoisin miehelle ihan suoraan, että oletko huomannut lastesi olevan lihavia? Haluatko todella, että heitä kiusataan koulussa siksi, että sinä annat heidän syödä rajattomasti kaikenlaista epäterveellistä moskaa?

Mun mielestä ruokaa saa syödä niin paljon, kuin jaksaa. Ruoka syödään ruoka aikoina. Aamiainen. Lounas. Välipala. Päivällinen. Iltapala. Ruoka syödään ruokapöydässä. Joskus voidaan herkutella ja voi saada jonkin pienen jälkkärin tai lakupätkän.

Niin,miehen lasten syömiset.Vähän vaikea asiaan puuttua,ja jos mies on sillä kannalla että lasten saatava syödä,eikä voi kieltää syömästä ni aika vaikee.Niin,ei voi kieltää syömästä,mutta voi kieltää antamasta herkkuja ja muita epäterveelisiä pöperöitä.Ostakaa terveellistä ruokaa esille,ja opettakaa lapsille että maassa maan tavalla.

Taitaa olla niin, että toiset viikonloppuisät eivät vaan millään tahdo kieltää lapseltaan mitään, saati asettaa mitään ns. ikäviä rajoja, ettei vaan missään nimessä olisi mikään ikävä iskä lapsen silmissä. Tuttua huttua meilläkin.

[QUOTE="vieras.";29837290]Ostaa isä ruuat vai äitipuoli?[/QUOTE]

Isä ostaa, käy yksin kaupassa. Olen ehdottanut jotain kevyempää mutta ei käy koska "ei lapset tykkää". En varmaankaan osaa tarpeeksi pitää puoliani :/

Seurustelen miehen kanssa, jolla aivan ihanat lapset, mukavat, sympaaattiset ja empaattiset mutta mutta molemmat ylipainoisia, vanhemmalla 8-vuotiaalla yli 10 kg ylipainoa ja nuoremmalla 5 v. kymmenisen kiloa. Kumpikaan ei syö vihanneksia eikä hedelmiä, limpparia, järkyttävät määrät karkkeja, vaahtokarkkeja iso pussi kerrallaan, sipsejä, kaikkea sellaista miltä pitäisi lasta varjella. Vanhemmalla lapsella astmaa, kuorsaa kuin rekkakuski ja kasvot alkavat mennä muodottoman näköisiksi. Äitinsä on reilusti päälle 100-kiloinen, jolla liikkuminen vaikeaa. Lisäksi lapsilta ei vaadita hampaiden pesua ja hmpaat on huonossa kunnossa, suu haisee. Olen yrittänyt puuttua diplomaattisesti mutta mies sanoo jyrkästi, että tämä on sellainen aihealue, johon sinulla ei ole asiaa. Lapset ovat hyvin nirsoja ja mies ruokkii heidän nirsouttaan, kysyy aina mitä he haluavat ja tekee niin kuin he haluavat, unohtaa olevansa aikuinen. Tein yksi päivä karjalanpaistia kattilallisen koska tiesin kaikkien siitä pitävän. Vanhempi lapsi tuli poikkeuksellisesti meille suoraan koulusta, olin etäpäivällä kotona ja ihmettelin keittiöstä kuuluvia ääniä, kun menin sinne varovasti näin kun lapsi söi sen karjalanpaistin suoraan kattilasta, meni jääkaapille ja veti 1 1/2 l:n cokiksesta suoraan pullon suusta puolet limusta. En meinannut uskoa silmiäni. Minä en juo koskaan limua, mies ostaa sitä lasten varalta ja sitä on aina jääkaapissa. Sitten kun mies tuli töistä ja ihmetteli tyhjää kattilaa sanoin, että kysy R....ltä, hän kysyi ja lapsi vastasi maistaneensa, mies suuttui minulle että mikä juttu tämä oli. sen jälkeen mies teki iltapäivällä ruokaa, lapsi halusi nuudeleita, joita mies vedenkeittimellä teki hänelle ison pussin (jättipussista puolet), lapsi vetäisi sen, 3 lasia maitoa, sen jälkeen karkit päälle ja meni tyytyväisenä katsomaan cd:tä. Olen ollut järkyttynyt tästä enkä tiedä mitä minun pitäisi tehdä. en oikein voi katsoa vastuullisena aikuisena sivusta kun mies hankkii lapselleen diabeteksen ja lihottaa hänet muodottomaksi. Ihan kauheaa katseltavaaa. Itse yritän tehdä terveellisiä ruokia mutta niitä ei kukaan miestä lukuunottamatta syö, hyi hyi itsetehdyt jauhelihapihveille. danone jugurtit neljän pakkauksessa lapset vetävät kahdestaan ja haluavat yleensä jotain lisää. Yhden tällaisen mässäilyillan jälkeen kysyin lapsilta nukkumaan mennessä ovatko he pesseet hampaat niin nauroivat etteivät ole kuin kahteen päivään pesseet, aamulla yritin huolehtia hammaspesuista niin isänsä sanoi, että äläpäs puutu tähän millään lailla. Mulla on tekemiset vähissä tämän asian suhteen, ei auta hyvällä puhuminen ja jos sanoisin diabeteksen vaaroista tms. ulkonäöstä niin siitä nousisi sota etten hyväksy hänen lapsiaan vaikkei siitä ole kysymys lainkaan. Miten mies unohtaa olevansa aikuinen kun lapset luonamme joka toinen viikonloppu ja antaa periksi kaiken maan ja taivaan välillä. Muutenkin on vaikeaa asua "lelukaupassa" kun niitä ja vaatteita joka paikassa ja mitään ei saa hävittää mutta tämä ruokailu- ja hammaspesuasia on ongelmista suurempi. Surulllisena katson vierestä lasten lihomista ja huononevia hampaita.