?
-
Vieras
Tarvitsisin neuvoja tähän ongelmaan. Nykyisellä kumppanillani on 2 nelivuotiasta lasta aiemmasta suhteesta ja lapset vierailevat täällä joka toinen viikonloppu. Lapset ovat muuten mukavia eikä minulla ole mitään heitä vastaan mutta olen hieman huolissani heidän syömisestään. He nimittäin ryntäävät jääkaapille heti kun tänne tulevat ja kun on ruoka-aika niin kaksikin suurta annosta ruokaa voi mennä. Sitten hetken päästä lapset ovat taas vaatimassa leipää, piirakkaa, jogurttia tai vastaavaa kevyempää ruokaa. Kun ne on sitten syöty, mieheni antaa vielä jälkiruuaksi sipsejä, karkkeja tai jäätelöä. Pitkin päivää lapset saavat hakea kaapeista ruokaa, ihan mitä vaan haluavat ja kuinka paljon haluavat eikä tarvitse syödä keittiössä vaan vaikka sänkykin käy. Kaiken lisäksi mieheni "muokkaa" ruuan lasten vaatimusten mukaan eli leivistä ja karjalanpiirakoista otetaan reunat pois, kasvikset nypitään pois ruuasta jos lapset vaan niin haluavat jne. Tytöllä on ylipainoa kymmenisen kiloa eli todennäköisesti heidän äitinsäkin antaa syödä mitä vaan. Tytöstä olenkin huolissani, sillä hänellä on astma eikä hän jaksa harrastaa liikuntaa yhtä aktiivisesti kuin muut. Olen vihjaillut miehelleni että tuollainen yliruokinta pitäisi lopettaa, mutta vastauksena on aina samantyyliset "antaa lasten syödä jos haluavat" tai "ei heitä voi kieltää syömästä". Vierailuviikonlopun alussa (perjantaina) kaapit ovat täynnä mutta joskus joudutaan jo lauantaina hakemaan täydennystä jääkaappiin, viimeistään sunnuntaina. Onhan se aika kova kolaus lompakkoonkin kun joka toinen viikonloppu menee hiukan vajaa 50 euroa ruokiin ja juomiin... Osaisiko joku antaa edes hiukan neuvoja?