eevan tyttärissä (1984) esitetty näkemys on vanhentunut, sillä antiikissa esiintynyttä pederastiaa on tutkittu runsaasti ihan tämänkin vuosisadan puolella, ja nykynäkemykset eroavat aika tavalla tuosta 80-luvun esityksestä. historiatiedekin kehittyy...Alkuperäinen kirjoittaja jo muinaiset:Minä luin tämän kirjoittamani tekstin Kaari Utrion Eevan Tyttäristä, joka on ainakin olevinaan naisten historiaa. Uskoin, ettei Utrio valehdellut.
Hyvin pitkälle samaa mieltä, mutta noissa isoissa asioissa, niin voiko niissä toinen milloinkaan joustaa, eli antaa periksi. Esimerkkinä, nainen ei halua, mutta mies haluaa lapsen. Silloinko erotaan? Entä jos toinen vaan haluaa erota, niin joutuuko silloin toinen joustamaan?Alkuperäinen kirjoittaja vastaus 50-luvulle:Ei kaikkia erimielisyyksiä tarvitse ratkaista. En nyt puhu sellaisista asioista, että mistä ostetaan asunto tai tehdäänkö lapsia, vaan esim. siitä mitä tehtäis illalla. Jos toinen kovasti haluaisi vaikka ulos syömään, mutta toista väsyttää ja haluaisi löhötä kotona, niin ihan hyvin voidaan tehdä niin että toinen jää kotiin rentoutumaan ja toinen lähtee vaikka jonkun ystävänsä kanssa ravintolaan illalliselle.Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:Jääkö se ongelma sitten ratkaisemattomaan tilaan?Pienemmissä jutuissa tietysti on erimielisyyksiäkin, mutta niissä sillä ei ole niin väliäkään, ja molemmat kunnioittaa toistensa mielipiteitä
Onko niitä elämänne aikana syntynyt jo suurikin määrä?
Itsestään selvää on, että molemmilla saa olla omat näkemykset esim. politiikasta, uskonnoista yms. asioista sekä omat mielipiteet eri asioista. Näistä ei saada edes riitaa aikaan, vaikka tietysti aiheista keskustellaankin - ja ne ovat varsin kiinnostavia keskusteluja
Jos taas jossain _todella_ isossa asiassa oltaisiin ehdottomasti eri mieltä, niin silloin ero olisi yksi vaihtoehto. Erokin voi syntyä yhteisymmärryksessä, sopuisasti ja toista kunnioittaen. Mutta näitä merkityksellisiä näkemyseroja ei ole vielä vastaan tullut, toivottavasti ei tulekaan. Missään tapauksessa en voisi edes puolisoni antaa määrätä puolestani esim. sitä, teenkö lapsia vai en.
Näin meillä ainakin, muut saavat tahollaan päättää miten asiassa edetään. Kellekään en silti suosittelisi tekemään lapsia vastoin tahtoaan, mielestäni yksi lapsen perusoikeuksista on syntyä molempien vanhempiensa toivomana.Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:Esimerkkinä, nainen ei halua, mutta mies haluaa lapsen. Silloinko erotaan?
Suomessa ei kenenkään ole pakko pysyä parisuhteessa, jossa hän ei halua olla. Väittäisin myös, että ne maat joissa ero ei ole mahdollista, inhimillinen kärsimys pakotetuissa avioliitoissa on epäilemättä huomattavan suurta. Ja jos katsotaan Suomessakin taaksepäin aikaan, jolloin ero oli paitsi vaikea saada, myöskin suuri häpeä, niin siltä ajalta on paljon tarinoita ns.perhehelveteistä, joissa kaikki kärsivät, erityisesti lapset.Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:Entä jos toinen vaan haluaa erota, niin joutuuko silloin toinen joustamaan?
itse asiassa tarkoittamasi maailman "sekasortoinen tila" alkoi siitä, kun naisen asema yhteiskunnassa kyseenalaistettiin ja naisesta tehtiin arvoton miehen rinnalla. (kristinuskoa harjoittavat tahot ovat olleet tässäkin asiassa ahkeria toimeenpanijoita. nainen oli uhka kirkolle, historiaa tästä voitte lukea mm. 'pyhä veri, pyhä graali' -nimisestä kirjasta. tästä alkoivat muun muassa maailmassa merkittävimmät sota- ja lamavuodet.)Alkuperäinen kirjoittaja Sakari6:Mies on perheen pää ollenkaan riippumatta siitä, kumpi sattuu ansaitsemaan paremmin. Yhteiskunnat niin meillä kuin muuallakin ovat sekasorrossa ja epäjärjestyksessä täsmälleen sen takia. että naissukupuoli on kaapannut miehelle kuuluvan aseman ja vallan.
Olen ihan samaa mieltä. Ei se, että jos mies ottaa vastuun perheestään tarkoita sitä, että nainen on alistettu. En ymmärrä ollenkaan miksi miehet ja naiset ovat koko ajan sotajalalla ja lasketaan sitä, mitä toinen tekee ja mitä ei.Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona:Mutta miksi ei ymmärretä sitä, että perheenpäänä oleminen ei ole naisen alistamista miehen tahtoon?
Perheenpää ajattelee aina perheen parasta ei itseään.
Perheenpää ei myöskään ole milloinkaan väkivaltainen.
Väkivaltainen ja sotaisa mies on jotain ihan muuta, kun perheenpää.
Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:Miksi ihmeessä tasa-arvoisessa suhteessa pitäisi miehen olla perheenpää? Eikö toimivampaa ole, että kukin hoitaa velvoitteensa kykyjensä mukaan? Usein juuri miehiltä puuttuu toiminnallinen maalaisjärki ja monen perheen talous olisi kuralla ilman pontevan pikkurouvan tiukkoja ohjaksia.
Miksi mies haluaa jonkun symbolisen tittelin, jonka arvoinen hän ei edes välttämättä pysty olemaan? Aika harva mies ansaitsee perheenpää-titteliä. Joku Timo-Tauno-Antero on sellaisen itselleen ominut, mutta miten mahtanee siinäkin perheessä pikkurouvan suu mennä, jos mies lähtee autuammille tahi vihreämmille metsästysmaille?
En muista, olenko jo aiemmin kirjoittanut myös tästä, että nyky-yhteiskunnassa kuten myös jo muinoin, oli naisen heittäytyminen perheenpään huomaan katastrofi jos miehelle sattuu jotain tai jos hän huomaa aidan toisella puolella rehottavan vihreän ruohon.
Siis miten ollaan naisellisia naisia? Kuulostaa nyt kyllä luutuneelta sukupuolinäkemykseltä, että "näin ovat naiset ja näin ovat miehet..." Vahvistat tolla kannalla perinteisiä sukupuolinäkemyksiä, jotka ovat palvelleet patriarkaalisen yhteiskunnan valtarakenteita.Alkuperäinen kirjoittaja Heleena A.:Ihmettelen vain sitä, että miksi naiset haluavat olla miehiä ja miksi pitää kaikesta riidellä ja vänätä ja miksi ei uskalleta eikä haluta olla naisia? Naisellinen nainen ei ole heikko, päinvastoin. Myöntyminen ja periksiantaminen ei ole heikkoutta.
Alkuperäinen kirjoittaja olemista:Siis miten ollaan naisellisia naisia? Kuulostaa nyt kyllä luutuneelta sukupuolinäkemykseltä, että "näin ovat naiset ja näin ovat miehet..." Vahvistat tolla kannalla perinteisiä sukupuolinäkemyksiä, jotka ovat palvelleet patriarkaalisen yhteiskunnan valtarakenteita.Alkuperäinen kirjoittaja Heleena A.:Ihmettelen vain sitä, että miksi naiset haluavat olla miehiä ja miksi pitää kaikesta riidellä ja vänätä ja miksi ei uskalleta eikä haluta olla naisia? Naisellinen nainen ei ole heikko, päinvastoin. Myöntyminen ja periksiantaminen ei ole heikkoutta.
Kumpikin, mies ja nainen, voivat tehdä ja olla siten kuin miten he yksilöinä ovat. Välillä riitelevät, välillä myöntyvät ja antavat periksi jne. Mutta ei niin, että naisen tulisi olla automaattisesti se, joka antaa periksi ja hymyilee autuaan "naisellisena". Se menee alistussuhteeksi pahimmillaan.
Ei automatioita vaan olemista siten miten on.
Teksistäsi vain sai sen käsityksen, että naisen tulisi olla se periksiantaja, mutta hyvä kun selvensit kantojasi ja sen, minkälaisena käsität naisellisen naisen.Alkuperäinen kirjoittaja Heleena A.:En ole väittänytkään sitä, että naisen tulisi automaattisesti antaa periksi.
Toivon edelleen, että ei vääristellä sitä mitä kirjoitan. Olen konservatiivinen, onko siinä jotain pahaa?
Naisellinen nainen on sellainen jonka tunnistaa naiseksi ja jonka ei tarvitse "esittää" miestä tunteakseen itsensä vahvaksi. Esimerkiksi feministit jotka huutavat tasa-arvon perään ja ovat olevinaan naisia, miksi he näyttävät miehiltä? Silläkö se tasa-arvo toteutuu, kun aletaan mallaamaan miestä?
Eli jos on pariskunta, jossa nainen harrastaa voimailua ja vaikkapa itämaisia taistelulajeja, ja mies on hoikkarakenteinen ja harrastaa korkeintaan pingistä, niin silloin perheenpää on nainen? Onhan järkevämpää että fyysisesti voimakkaampi ja itseään (ja puolisoaan) todennäköisesti tehokkaammin puolustava menee rosvoa kohtaamaan?Alkuperäinen kirjoittaja Heleena A.:Tehdäänpä nyt vaikka tällainen aika karski esimerkki. Pariskunta on nukkumassa ja heidän kotiinsa murtaudutaan. He heräävät kolinaan. Kumpi menee katsomaan, mikä se ääni oli? Peheenpää, eikö niin?
Niinpä, meidän suhde toimii loistavasti vielä 10 vuoden jälkeenkin, tasa-arvoisena kumppanuutena. Ei ole kertaakaan tarvinnut kummankaan nostaa heiveröistä itsetuntoaan vaatimalla jotain perheensisäistä "toimitusjohtajan" titteliä itselleen.Alkuperäinen kirjoittaja sivhos:Hyvintoimivassa parisuhteessa ei tollasia asioita tarvitse pohtia.