Mies on käyttänyt säästötilin rahat ja minun pitäisi jäädä hoitovapaalle nyt huolettaa miten pärjätään :(

• Viestiketjun aloittaja "Tiuku"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiuku"
Olen hakenut vuoden hoitovapaata äitiysloman perään. Mies on opiskelija ja ollaan säästetty rahaa sitä varten, että minä pystyn jäämään vielä vuodeksi hoitovapaalle ja mies jatkamaan opintojaan samalla. Vanhempainvapaakausi alkaa tammikuun puolivälissä ja säästötilillä onkin enää 1200€ kun aikaisemmin siellä oli 9000€. Aikaisemmin mies on tehnyt töitä ihan ahkerasti mitä nyt on koulun ohessa pystynyt. Nyt viimeaikoina ei kuitenkaan ole jaksanut paljoa töissä käydä mutta sen sijaan, että olisi tinkinyt harrastuksista tai muista menoista tai pyytänyt minua siirtämään rahaa tililleen (meillä omat käyttötilit) on nostanut säästötililtä rahaa. Muutaman kerran on kysynyt olisiko ok jos ottaisi säästötilitä parisataa ja laittaisi takaisin kunhan rahaa tulee. Nämä siis tilanteita kun kummankin käyttötilillä on ollut vähän rahaa. Jotenkin en ole sen tarkemmin katsonut säästötilin saldoa viimeaikoina ja nyt järkytyin. Meillä ei kuitenkaan niin tiukkaa ole ollut kuluvan vuoden aikana, että olisi pitänyt tinkiä esim. ruokamenoista tai etteikö oltaisi pystytty jotain ostamaan jos tarve vaatii. Toki ei olla mitään matkoja tehty tai vastaavaa. Minä olen siis käynyt ruokakaupassa ehkä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta nyt kun olen ollut kotona ja kaikki pakolliset laskutkin tulevat minun verkkopankkiini hyväksyttäviksi sen takia, että miehellä vain opintotuki säännöllisinä tuloina eli kuittaan ne minun tililtä. Paljoa ei ole tilille jäänyt ennen seuraavaa kelan maksupäivää mutta jos olisin tiennyt, että mies käyttää säästötilin rahoja (eikä kehtaa pyytää minua siirtämään rahaa tililleen) olisin kyllä helposti karsinut ruokakaupassa yms. Menoja.

Mitä hittoa tässä pitäisi tehdä. Se on fakta ettei tulla toimeen opintotuella ja kotihoidontuella. Keikkatöitä olen katsellut mutta ei kovin lupaavalta näytä ja arkisin ei kyllä saada lapselle hoitajaakaan. Omaantyöhön en kai voi palata koska olen jo hakenut hoitovapaan ja sijainen hankittu. Mies ei halua viivästyttää opintoja vuodella, tästä jo keskusteltu monet kerrat kun mietittiin jäänkö hoitovapaalle. Suututtaa koko tilanne. Onkohan tässä nyt muita vaihtoehtoja kun, että otan johonkun hanttityöpaikan pikkupalkalla ja lapsi joutuukin jo ennen kun täyttää vuoden päiväkotiin. En edes tiedä kehtaanko soittaa töihin ja kysyä voisiko minun hoitovapaan sittenkin perua :(

näin
On kyllä kinkkinen tilanne. Mun mielestä tilanne on nt miehen ratkaistava. Hänhän tämän rahatilanteen on aiheuttanutkin. Itse jäisin suunnitelman mukaisesti hoitovapaalle ja mies saisi opiskelun ohessa käydä töissä jotta pärjääminen taloudellisesti onnistuisi. Hän on itse tilanteen aiheuttanut käyttämällä rahat, joten hän saa nyt myös tilanteen ratkaista.

"katja"
Mihin mies on rahat käyttänyt? Törkeetä noin paljon kuluttaa ilman että siitä on sovittu. Ei kai tossa oo vaihtoehtoja, mies tekee sitten opiskeluidensa ohella töitä niin paljon että pärjäätte. Yritä sä säästää nyt viimeisistä äippärahoista säästöön koska kotihoidontuki on niin pieni (toki varmaan hoitolisää saatte mutta ei sekään tuota lovea kyllä paikkaa).

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29231788:
On kyllä kinkkinen tilanne. Mun mielestä tilanne on nt miehen ratkaistava. Hänhän tämän rahatilanteen on aiheuttanutkin. Itse jäisin suunnitelman mukaisesti hoitovapaalle ja mies saisi opiskelun ohessa käydä töissä jotta pärjääminen taloudellisesti onnistuisi. Hän on itse tilanteen aiheuttanut käyttämällä rahat, joten hän saa nyt myös tilanteen ratkaista.
Samaa mieltä.
Mies ne säästötilin rahat on käyttänyt, ja vielä asiasta keskustelematta. Joten menkööt nyt sitten töihin.

"vierailija"
No höh! Jo on inhottava tilanne. :(

Kyllä minäkin sitä mieltä olen, että penää vaan mieheltäsi ratkaisua asiaan. Hän saa ratkaista tilanteen ja keksiä jostain rahat.

"Tiuku"
Ei siis mitään isompaa tai kummempaa ole ostanut. Mutta meneehän sitä rahaa kun koulumatka on aika pitkä reilu 200 km/suunta (kulkee junalla) niin matkoihin ja syö usein junassa tai koulun jälkeen jossain ennen kotimatkaa, ostaa iltapäivälehdet, koulukirjatkasn ei ilmaisia ole, harrastusten takia joutuu yöpymään välillä viikonloppuja hotelleissa , vaatteisiin jne. Eli ei varmaankaan ole mitään kallista ostanut mutta päivittäinkin jos menee muutama kymppi syömisiin ja lehtiin niin kyllähän siitä kertyy.

"Tiuku"
En edes ole osannut epäillä tätä kun aikaisemmin raha-asiat ovat toimineet ja säästötililtä on otettu vain jos yhdessä sovitaan. Yhdessä ollaan oltu 12 vuotta ja kokoajan ollut sama systeemi. Kummallakin omat käyttötilit ja sitten yhteinen säästötili mistä on otettu rahaa esim. Matkoja tai uutta kodinkonettavarten eli sellaisiin isompiin menoihin mitä ei käyttötililtä pysty maksamaan.

"vieras."
[QUOTE="Tiuku";29231947]Ei siis mitään isompaa tai kummempaa ole ostanut. Mutta meneehän sitä rahaa kun koulumatka on aika pitkä reilu 200 km/suunta (kulkee junalla) niin matkoihin ja syö usein junassa tai koulun jälkeen jossain ennen kotimatkaa, ostaa iltapäivälehdet, koulukirjatkasn ei ilmaisia ole, harrastusten takia joutuu yöpymään välillä viikonloppuja hotelleissa , vaatteisiin jne. Eli ei varmaankaan ole mitään kallista ostanut mutta päivittäinkin jos menee muutama kymppi syömisiin ja lehtiin niin kyllähän siitä kertyy.[/QUOTE]

Jotenkin kuitenkin saa sellaisen kuvan, että sinun mielestä ihan oikeutettua oli rahat ottaa ja puolustelet miestä. Oma mielipiteeni on, että jos ei rahaa ole niin silloin ei harrasteta säästörahoilla, jotka on tarkoitettu hoitovapaalla elämiseen eikä siis todellakaan yövytä hotelleissa ja ostella iltapäivälehtia.

Onko mies nostanut opintolainaa. Nyt on sitten varmaankin aika nostaa ja mies sitten opintolainalla mahdollistaa sinun hoitovapaalla olon.

---
[QUOTE="Tiuku";29231947]Ei siis mitään isompaa tai kummempaa ole ostanut. Mutta meneehän sitä rahaa kun koulumatka on aika pitkä reilu 200 km/suunta (kulkee junalla) niin matkoihin ja syö usein junassa tai koulun jälkeen jossain ennen kotimatkaa, ostaa iltapäivälehdet, koulukirjatkasn ei ilmaisia ole, harrastusten takia joutuu yöpymään välillä viikonloppuja hotelleissa , vaatteisiin jne. Eli ei varmaankaan ole mitään kallista ostanut mutta päivittäinkin jos menee muutama kymppi syömisiin ja lehtiin niin kyllähän siitä kertyy.[/QUOTE]

Ja sä kuvittelit sen maksavan tuon kaiken pelkällä opitotuella?

• Tykkää
Reactions: Hansu81
"outoa"
Mitä mies sanoi asiasta? Mitä sinä sanoit hänelle? Eikö mies ole sitä mieltä, että rahojen korvaaminen on hänen hommansa? Vai etkö ole edes ehdottanut sitä hänelle? Minunkin mielestäni tilanne on miehen syytä ja törkeä teko. En myöskään tiedä, miten antaisin anteeksi.

ja sä

uskot ton kaiken?:D

Täh ?? Aivan turhia menoja kaikki jos yritetään säästää kotonaoloa varten.
Miksi ihmeessä sun pitäisi ratkaista tilanne menemällä johonkin huonopalkkaiseen työhön? Mies on kuluttanut ja nyt hän voi korvata aiheuttamansa vajeen teidän taloudessa menemällä sinne töihin ja tienaamalla rahaa. Ihan turha itkeä että opinnot viivästyy... olisi pitänyt ajatella ennen kuin käytti säästöt..
Tämä siis mun mielipide.

"vierailija"

Uskomatonta! Jos miehelläsi on varaa ostaa iltapäivälehtiä ja koulukirjat (ainakin osan saa hankittua kirjastosta/käytettynä), syödä junassa/ravintolassa ja yöpyä hotellissa, niin hän todellakin elää "isompaa/kummempaa" elämää kuin moni muu suomalainen. Enkä puhu nyt vain opiskelijoista...

"Vierailija"
Oletko nyt ihan tosissas, vai onko tämä taas provoilua?

Mies on salaa tuhlannut säästönne, jotka on säästetty hoitovapaatasi varten ja nyt kieltäytyy menemästä töihin tai viivyttämästä opintojaan?

Jos olisin sinä, kyllä mies menisi töihin ja alkaisi tienaamaan tai saisi lähteä ja yksinhuoltajana saat tukia huomattavasti enemmän. Elättäjäkö olet miehelle?
Tuohan on yhdenlaista pettämistä (tuo säästöjen tuhlaaminen salaa), rikkoo luottamuksen kokonaan.

Siis, kun toinen on opiskelija ja toinen kohta opintotuella EI:
-ei syödä junassa, otetaan eväät/ ostetaan kaupasta jotain mukaan
-ei harrasteta sellaista, että pitäisi yöpyä hotellissa (eikä välttämättä harrasteta kauheasti yhtään mitään tuolla tulotasolla)
-ei osteta iltapäivälehtiä vaan lainataan matkalukemiset kirjastosta
-ei osteta uusia vaatteita kuin hätätilanteessa

Ja jos haluaa kuluttaa entiseen malliin, ei ole mahdollista että pienentää tulojaan eli lopettaa työssä käynnin.

Eniten mua ärsyttäis tossa, että ei ole jääny oikein mitään käteen, mutta rahat on menny. Itse kyllä laittaisin miehen töihin tai sitten etsimään uutta osoitetta...

Yhteistyössä