"Tiuku"
Olen hakenut vuoden hoitovapaata äitiysloman perään. Mies on opiskelija ja ollaan säästetty rahaa sitä varten, että minä pystyn jäämään vielä vuodeksi hoitovapaalle ja mies jatkamaan opintojaan samalla. Vanhempainvapaakausi alkaa tammikuun puolivälissä ja säästötilillä onkin enää 1200 kun aikaisemmin siellä oli 9000. Aikaisemmin mies on tehnyt töitä ihan ahkerasti mitä nyt on koulun ohessa pystynyt. Nyt viimeaikoina ei kuitenkaan ole jaksanut paljoa töissä käydä mutta sen sijaan, että olisi tinkinyt harrastuksista tai muista menoista tai pyytänyt minua siirtämään rahaa tililleen (meillä omat käyttötilit) on nostanut säästötililtä rahaa. Muutaman kerran on kysynyt olisiko ok jos ottaisi säästötilitä parisataa ja laittaisi takaisin kunhan rahaa tulee. Nämä siis tilanteita kun kummankin käyttötilillä on ollut vähän rahaa. Jotenkin en ole sen tarkemmin katsonut säästötilin saldoa viimeaikoina ja nyt järkytyin. Meillä ei kuitenkaan niin tiukkaa ole ollut kuluvan vuoden aikana, että olisi pitänyt tinkiä esim. ruokamenoista tai etteikö oltaisi pystytty jotain ostamaan jos tarve vaatii. Toki ei olla mitään matkoja tehty tai vastaavaa. Minä olen siis käynyt ruokakaupassa ehkä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta nyt kun olen ollut kotona ja kaikki pakolliset laskutkin tulevat minun verkkopankkiini hyväksyttäviksi sen takia, että miehellä vain opintotuki säännöllisinä tuloina eli kuittaan ne minun tililtä. Paljoa ei ole tilille jäänyt ennen seuraavaa kelan maksupäivää mutta jos olisin tiennyt, että mies käyttää säästötilin rahoja (eikä kehtaa pyytää minua siirtämään rahaa tililleen) olisin kyllä helposti karsinut ruokakaupassa yms. Menoja.
Mitä hittoa tässä pitäisi tehdä. Se on fakta ettei tulla toimeen opintotuella ja kotihoidontuella. Keikkatöitä olen katsellut mutta ei kovin lupaavalta näytä ja arkisin ei kyllä saada lapselle hoitajaakaan. Omaantyöhön en kai voi palata koska olen jo hakenut hoitovapaan ja sijainen hankittu. Mies ei halua viivästyttää opintoja vuodella, tästä jo keskusteltu monet kerrat kun mietittiin jäänkö hoitovapaalle. Suututtaa koko tilanne. Onkohan tässä nyt muita vaihtoehtoja kun, että otan johonkun hanttityöpaikan pikkupalkalla ja lapsi joutuukin jo ennen kun täyttää vuoden päiväkotiin. En edes tiedä kehtaanko soittaa töihin ja kysyä voisiko minun hoitovapaan sittenkin perua
Mitä hittoa tässä pitäisi tehdä. Se on fakta ettei tulla toimeen opintotuella ja kotihoidontuella. Keikkatöitä olen katsellut mutta ei kovin lupaavalta näytä ja arkisin ei kyllä saada lapselle hoitajaakaan. Omaantyöhön en kai voi palata koska olen jo hakenut hoitovapaan ja sijainen hankittu. Mies ei halua viivästyttää opintoja vuodella, tästä jo keskusteltu monet kerrat kun mietittiin jäänkö hoitovapaalle. Suututtaa koko tilanne. Onkohan tässä nyt muita vaihtoehtoja kun, että otan johonkun hanttityöpaikan pikkupalkalla ja lapsi joutuukin jo ennen kun täyttää vuoden päiväkotiin. En edes tiedä kehtaanko soittaa töihin ja kysyä voisiko minun hoitovapaan sittenkin perua