Mies nalkuttaa ja arvostelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipottajan kotiväki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nipottajan kotiväki

Vieras
Olemme noin kolmekymppinen pariskunta. Itse teen monta asiaa kerralla, olen ripeä ja huomioin kokonaisuudet. Mies tekee asioita hitaasti, kysyy paljon neuvoa ja keskittyy yksityiskohtiin. Hänen mielestään kotona kaiken pitää olla jatkuvasti tiptop. Jos hän löytää murusia tms. hän syyttää minua ja puhuu loukkaavalla tavalla. Jos tiskatessa tiputan mukin, hän älähtää sohvalta että mitä oikeen sotken ja mokailen. Kun kannan painavaa kauppakassia ja hihna ratkeaa, hän haukkuu minua huolimattomaksi parin asiaankuuluvan kirosanan tahdittamana.
Hän on oppinut tällaiset tavat kotoaan. Puutun niihin aina, mutta en jaksaisi tällaista menoa. Tuntuu uskomattomalta selittää aikuiselle ihmiselle, että toiselle ei puhuta miten sattuu ja mollata jos tekee vahingossa virheen. Enhän minäkään mollaa miestäni siitä, että hän pyytää minulta apua ja neuvoja jatkuvasti moniin asioihin. Myös kiroilu ahdistaa minua, v-sana on minusta halventava ja tuo ikävän ilmapiirin koko kotielämään. Joskus lampun vaihto voisi onnistua ilman räyhäämistäkin. Etenkään en haluaisi, että lapsi joutuu kuuntelemaan tällaista.

Valtataistelu. Kumpi on oikeassa, kumpi parempi? Sinä tuot erinomaisuuttasi esiin, mies puolustautuu hyökkäyksin, jotta tuntisi edes jotenkin itsensä yhtä hyväksi.

En alkuunkaan usko, että olisit vaatimattomasti hiljaa ja näyttämättä jotenkin, että mielestäsi mies on sinua tyhmempi/saamattomampi/osaamattomampi. Alentuva puhetyyli on tosi paha - kerrothan selittäväsi hänelle asioita kuin lapselle!

Puutteesi on sinullakin, se näkyy tästä lyhyestä pätkästä tekstiä. Ei mitään aihetta ylemmyydentunteeseen.

Kokeilepa aitoa tasavertaisuutta. Unohda, että sinä olet kuitenkin oikeassa ja lakkaa itse halventamasta miestä. Muista, että niin kauki vastaa, kuin sille huudetaan.

Joo, varmasti virheet on minullakin. Meillä ei kuitenkaan lapsuudenkodissa nälvitty ja haukuttu, kiroiltu etc. enkä tee sellaista nykyäänkään - muuta kuin että nykyään tätä valtataistelua on pakko käydä, mikäli en halua alentua kuuntelemaan tuollaista kielenkäyttöä. Miehen kotona taas isänsä haukkuu ja arvostelee miehen äitiä aivan kaiken aikaa, vaikka miehen isä ei tee mitään ja äiti touhuaa kaiken aikaa. Siis tämä on sieltä opittu tapa, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millainen minä olen tai en ole.

Mikähän nyt kun tämä kuullostaa omissa korvissani ihan provolta ja keksityltä tarinalta

"Hänen mielestään kotona kaiken pitää olla jatkuvasti tiptop. Jos hän löytää murusia tms. hän syyttää minua ja puhuu loukkaavalla tavalla. Jos tiskatessa tiputan mukin, hän älähtää sohvalta että mitä oikeen sotken ja mokailen. Kun kannan painavaa kauppakassia ja hihna ratkeaa, hän haukkuu minua huolimattomaksi parin asiaankuuluvan kirosanan tahdittamana""

Siis ihanko totta "Jos hän löytää murusia tms. hän syyttää minua ja puhuu loukkaavalla tavalla." Siis siivoatko vain sinä ja mies kettuilee jos kaikki ei ole tiptop tai muki tiskatessa kolahtaa. Ei ole enää todellista. Itseltäni loppuisi tiskaaminen tuohon paikkaan ja antaisin tiskiharjan miehelle. Tulisipahan sitten tiskattua oikein, eikä kolise astiat ;)

Empä tiedä, en oikein osaa sanoa tuohon mitään. Aivan käsittämätön tilanne olisi ajatella tuollaista perhe-elämää omalle kohdalle.

Alkuperäinen kirjoittaja nainen 30+:
Mikähän nyt kun tämä kuullostaa omissa korvissani ihan provolta ja keksityltä tarinalta

"Hänen mielestään kotona kaiken pitää olla jatkuvasti tiptop. Jos hän löytää murusia tms. hän syyttää minua ja puhuu loukkaavalla tavalla. Jos tiskatessa tiputan mukin, hän älähtää sohvalta että mitä oikeen sotken ja mokailen. Kun kannan painavaa kauppakassia ja hihna ratkeaa, hän haukkuu minua huolimattomaksi parin asiaankuuluvan kirosanan tahdittamana""

Siis ihanko totta "Jos hän löytää murusia tms. hän syyttää minua ja puhuu loukkaavalla tavalla." Siis siivoatko vain sinä ja mies kettuilee jos kaikki ei ole tiptop tai muki tiskatessa kolahtaa. Ei ole enää todellista. Itseltäni loppuisi tiskaaminen tuohon paikkaan ja antaisin tiskiharjan miehelle. Tulisipahan sitten tiskattua oikein, eikä kolise astiat ;)

Empä tiedä, en oikein osaa sanoa tuohon mitään. Aivan käsittämätön tilanne olisi ajatella tuollaista perhe-elämää omalle kohdalle.

Minusta aloittajan tarina on täysin uskottava, jopa todennäköinen. Oli provo tai ei.
Tuollaista on ollut minunkin kotonani, olen nähnyt tuon rodun mieheiä enemmän ja vähemmän.
AP: miehesi on m**kku, kannattaa jättää se. Kun mies ei kunnioita perustavalaatuisesti naista, niin ei tule kunnioitus siitä nousemaankaan varsinkaan tavallisen arjen tiimoilla. tai sitten sinun täytyy uhata miestä jättämisellä ja tehdä se ainakin kerran, anna sille kuulua kuka käskee muuten on odotettavissa vuosikymmenien perhehelvetti.

Tuollaiset miehet ihailevat sellaisia naisia joita eivät tunne, kuuluisia ja armeijan käyneitä miehisiä naisia, mutta eivät lähietäisyydellä kestä pystyvää ja osaavaa naista. Keksii mollattavaa vaikka kirjaimellisesti tikusta. nimimerkillä puhdistelin kerran kontaten lattialautojen välejä yöllä kolmelta, kun mies oli herännyt siihen että kukaan ei välitä "täällä p*rkele mistään mitään, kaikki on vi**u päin saat**an perk**een p*rsettä"

Ei tämä provo ole. Meillä siivoamme molemmat aika tasapuolisesti, mutta mies on näissä asioissa paljon tarkempi. Minua ei häiritse jos tiskipöytä jää märäksi tiskaamisen jälkeen, mutta mies motkottaa siitä heti. Eli hän tekee itse myös, mutta puuttuu mun juttuihin. On noissa roskaamisissa jne. paljon minua tarkempi, joten olettaa että sotkut on minun aiheuttamiani.

Minusta on mukava siivota kerran viikossa, kun imuroidessa näkee, miten villakoirat lähtevät sängyn alta ja eteisessä ropisee hiekka imuriin. Minusta on kivaa, kun näkee, miten paikat puhdistuvat. Sen sijaan en yhtään innostu siitä, että joka päivä pitäisi imuroida ja jynssätä paikkoja. Olen sanonut miehelle, että jos siisteystaso ei miellytä, hän saa ihan vapaasti itse tarttua siivousvehkeisiin ja siivota.

MIKSI siisteys on niin tärkeää miehelle? Joskus oman pään kaoottisuus on helpompi hallita, kun keskittyy hoitamaan jotakin yhtä yksittäistä asiaa pakkomielteenomaisesti. Siitä seuraa hassuja tilanteita, kun joku saattaa imuroida monta kertaa päivässä jne. En kylläkään tiedä, miten siitä pääsee eroon. Pakkomielle lienee kyseessä silloin, kun se haittaa jo normaalia elämää esim. keittiötä ei voi käyttää, jottei se likaannu tms.

Niin se on kyl kauheeta, jos toinen yrittää vihjailla, että asian voisi tehdä toisin tai paremmin. Millanen äiti on ollut, joka kasvattaa niin herkkähipiäisen ihmisen? Jumatsukka, olen katsellut elämänkumppanin "kotityötä" ja kun se jättää asian puolitiehen aina, niin vituttaa. Ja SE asia olisi hyvä hoitaa toisin. Tiskirätillä ei pestä vessanpönttöä/ pöydältä kaatuneen maidon pyyhkimisen jälkeen rätti huudotaan ja väännetään EIKÄ JÄTETÄ TISKIPÖYDÄLLE HAISEMAAN! Mutta tästähän ei saa sanoa, ettei toinen pahastu.

Alkuperäinen kirjoittaja omaan kämppään:
Tiskirätillä ei pestä vessanpönttöä / pöydältä kaatuneen maidon pyyhkimisen jälkeen rätti huudotaan ja väännetään EIKÄ JÄTETÄ TISKIPÖYDÄLLE HAISEMAAN! Mutta tästähän ei saa sanoa, ettei toinen pahastu.

Pakkohan tuollaisista on sanoa. Jos suhde siihen hajoaa, sitten se hajoaa! Ja jos toinen (mies?) pahastuu, niin sitten pahastukoon. Minä en vessanpöntössä tai lattialla käynyttä tiskirättiä huushollissani katsele.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipottajan kotiväki:
Jos hän löytää murusia
Kun kannan painavaa kauppakassia ja hihna ratkeaa
Joskus lampun vaihto voisi onnistua ilman räyhäämistäkin
-Siivotkoon miehesi itse muruset. Hanki hänelle oma pienimuri ja rätti.
-Anna miehelle ostoslista ja pyydä häntä käymään kaupassa.
-Pyydä naapuri vaihtamaan sähkölamppu tai vaihda se itse, jos miehesi ei osaa tehdä sitä rähisemättä. Tai palkkaa sähkömies.

Eniten maailmassa inhoan murusia sängyssä, tiskipöydällä, lattiallla. Siivoan jotakin joka päivä, mutta mies ei koskaan. Sotkee vain. Aina saa olla hänen perässään.
Meillä on eri arvot. Minä nautin siististä ja mies ei näe siistiä, hänelle on ihan sama. Ei kai tämä tästä muutu. Mie lähen.Lähetä se murunvartija minulle. Tuntuu sopivalta ja mukavalta, osaisin arvostaa häntä kunhan hän ei ole insinööri.Niitä ei ihminen kestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Inhokki A:
Eniten maailmassa inhoan murusia sängyssä, tiskipöydällä, lattiallla. Siivoan jotakin joka päivä, mutta mies ei koskaan.

Hanki itsellesi pikkuimuri. Murut sängyssä voi välttää sillä ettei syö sängyssä. Minä en jaksaisi siivota joka päivä. Kerran viikossa riittää. On muutakin tekemistä. Väitän, että enemmistö ihmisistä ei jaksaisi kerran päivässä siivoavan kanssa, jos hän vaatisi sitä vielä muiltakin.

Tunnistan nipottaja-nalkuttajassa itseni. Meillä on lapsuuden kodissa aina nälvitty, haukuttu, ivattu virheitä ja nalkutettu. Olen vasta päälle 20 ja siirtänyt tämän piirteen itseeni. Mulla on joku pakonomainen tarve pahoittaa kumppanini mieli jatkuvasti, ihan turhista. En halua olla sellainen! Kumppaneiltani en ole saanut samanlaista osakseni.

Yhteistyössä