Mies mukaan neuvolaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinmenevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
että aika monella esikoisen odottajista mies tulee mukaan. Meillä ainakin mies on tullut mukaan aina kun mahdollista, vaikka kyse ei enää olekaan esikoisesta... Eihän se mies siellä hirveästi mitään tee, mutta osa miehistä haluaa mukaan ja osa naisista haluaa miehen mukaan... Ihan miten itse tykkää... Enpä usko, että ne siellä sitä ihmettelevät miten toimitaan.

Tämäkään ei ole välttämätöntä, mutta jos miehestä nyt jotain erikoista hyötyä siellä on joku kerta, niin yleensä se on sen esikoisen odotusajan ensimmäinen kerta... Kyselevät nimittäin suvun sairauksista ja niin päin pois, joten voi auttaa jos mies on mukana. Voit tietty kysyä nämä mieheltä jo etukäteenkin ja sitten raportoida eteenpäin jos on jotain raportoitavaa... Eipä tuokaan siis ole välttämätöntä, mutta kaiken varalle... En myöskään tiedä onko kaikkialla samat käytännöt, mutta näin oli meilläpäin Helsingissä.

Mutta siis, on täysin normaalia mennä yksinään! :)

Ultraan olen ottanut miehen mukaan, mutta en neuvolaan. Neuvola kun kuitenkin keskittyy niin paljon mun tutkimiseen, että mitä se mies siellä tekis.

Meillä mies ei ole ollut mukana missään. Työajat vaan eivät ole sattuneet kohdalleen. Monella on äitiyspolilla mies mukana mutta neuvolassa en ole nähnyt vielä yhtään miestä, vaikka kai se aika tavallista on.

Esikoista odottaessa mies oli alkuvaiheessa joitakin kertoja (2-3?) mukana neuvolassa, mutta sitten loppua kohti, kun siellä ravattiin yhtenään, ja vauvan liikkeet tuntuivat ulospäin (eli sydänäänten kuunteleminen ei ollut enää niin ihmeellistä), niin kävin yksin. Silloin mies oli mukana myös molemmissa ultrissa.

Nyt tokaa odottaessa kävin ekassa ultrassa yksin (miehellä työkiireitä) ja tokassa mies oli mukana. Kaikki neuvolat olen käynyt yksin.

Neuvolassahan kovasti kannustetaan miehiä mukaan, joten jos se itsestä tuntuu hyvältä ajatukselta niin sinne vaan :) Meidän tapauksessa se ainakin oli selvästi alkuvaiheessa miehelle tapa jotenkin osallistua odotukseen, ja hänestä oli kiva nähdä sikiö ultrassa ja kuulla sydänäänet neuvolassa - se ilmeisesti jotenkin konkretisoi asian (niin kuin kyllä minullekin :). Mutta jos mukaan tuleminen tuntuu turhalta tai on liian kiire tms, eikä äiti koe tarvitsevansa sinne miestä mukaan, niin ei sitä varmasti kukaan pahalla katso.

Meillä oli mukana ekalla neuvolatapaamisella ja vissiinkin parilla muulla kun työajat sallivat. Ultrissa oli mukana myös. Meillä mies halusi osallistua myös tähän puoleen. Ei se todellakaan ole mitenkään harvinaista että mies on mukana.

Meillä mies oli mukana melkein joka kerta, yritettiin ajatkin ottaa niin että pääsee mukaan. tätä kyllä helpotti huomattavasti se että oltiin samassa työpaikassa (: Mutta miehelle ei ollut edes eka lapsi, halusi kuitenkin nyt olla mukana niin paljon kun mahdollista kun ekan aikana ei pystynyt...

Meillä mies oli melkein joka kerralla mukana, paitsi niiden viimeisten käytien aikana kun kävin joka viikko, mutta mies harmitteli silloin ettei pääse kun ajat olivat huonot hänelle. Mutta alkuun otettiin aina sellaiset ajat että kummatkin pääsevät. Nyt pojan synnyttyä harmittelee, ettei pääse neuvolaan mukaan. Kerran otin sellaisen ajan, että mieskin pääsi mukaan, mutta nyt meillä on rytmi muuttunut niin että se aika ei enää onnistuisi. Onneksi mies jää kotiin vähäksi aikaa ja siksi ajaksi tulee ainakin yksi neuvola käynti ja mies saa hoidella sen. :)

Mikäli mies haluaa, niin saahan sitä tulla vaikka joka kerralle mukaan. Meillä mies oli innostunut alusta asti lapsesta ja nyt pojan synnyttyä poika on tosi tärkeä hänelle. Ja haluaa osallistua paljon hänen elämään. Musta oli ainakin tosi kiva että mies oli mukana, vaikka varsinaista hyötyä hänestä ei ole. Mutta ainakin mulle osoitti, että hän on kiinnostunut, minusta ja lapsesta. Luulen, että jos meille tulee joskus toinen lapsi, niin kyllä hän silloinkin tulee mahdollisuuksien mukaan neuvolaan mukaan.

Meillä mies on ollut mukana vain rakenneultrassa. Minusta olisi ihan turhaa, että hän tulisi mukanani neuvolaan, eikä ole kyllä itsekään hinkunut mukaan. Eikä tämä tarkoita ollenkaan sitä, etteikö mies olisi innoissaan raskausajastani tai olisi kiinnostunut tulevasta vauvasta. Omat neuvolakäyntini ovat olleet hyvin lyhyitä, siellä tehdään lähinnä ne rutiinijutut, joten mitäpä se mies siellä tekisi. Minä sitten kyllä kerron hänelle, mitä neuvolassa tapahtui.

Esikoisen odotusaikana mies oli mukana joka neuvolassa ja ultrassa...se oli ihan päivän selvää että tulee mukaan. Halusi itsekkin. Kyllä se terkkari jututtaa sitä isääkin kun hän on paikalla. (ainakin meillä)
Mutta seuraavissa raskauksissa hän on jäänyt aina kotiin lapsen/lasten kanssa ja mä olen päässyt yksin rauhassa käymään neuvolassa. Olen siis kotiäitinä. Yleensä otan neuvola ajan heti aamulle niin mies lähtee sitten töihin kun kotiudun.

Yhteistyössä