Mies löi minua

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Riita oli ihan tyhmä. Tilanne alkoi, kun mies tuli lapsen kanssa kotiin. Hän oli ollut lapsen kanssa (reilu 1 v) vanhempiensa luona pesemässä autoa. Lapsen hän otti mukaan sen vuoksi, että saisin kotona siivottua ja pestyä ikkunoita heidän poissaollessaan. Lapsi oli mamman hoidossa sen aikaan, kun mies pesi autoa. Tulivat sitten takaisin puolenpäivän paikkeilla, kun on lapsen ruoka-aika. Mies rupesi heti valittamaan, miksi en ollut tehnyt ruokaa valmiiksi, et hän kuvitteli et mä oisin edes ruuat tehny. (En tehnyt ruokaa, kun lapselle oli ruokaa ja ajattelin, että me vanhemmat syömme sitten mitä syömme) Käytin tosiaan koko ajan siivoamiseen. Pesin edelleen ikkunoita, kun he tulivat.

Hän jatkoi sitä valitusta vaan ja sitten aloin valittamaan sille takaisin, että pää kiinni, että kuvitteleeko hän, että tekisin hälle ruuan valmiiksi ja oisin jättänyt siivoomisen kesken. Miten hänen auton pesunsa? Oliko se tärkeämpää kuin mun siivoominen? Miksei hän sitten jäänyt kotiin laittamaan ruokaa, jos se niin v.tun tärkeetä oli. Hän rupesi tekemään itselleen (ja periaatteessa mulle) ruokaa, eikä antanut lapselle ruokaa. Muutenkin lapsi oli mun jaloissa pyörimässä, kun jatkoin ikkunan pesua loppuun. Hän jatkoi vaan sitä ruuan tekemistä ja omaa valitustaan ja mun töiden aliarvostamista eikä tehnyt elettäkään lapsen ruuan eteen (joka olis ollu lämmitystä vaille valmiina), jolloin mulla tuli todella kiukku. Sanoin, että pää kiinni ja jätin lasin pesun ja lähdin valmistelemaan lasta syömään. Mies vaan valitti. Sanoin uudestaan, että nyt turpa kiinni, että mä varoitan. (Ollaan sovittu "koodisana" riitatilanteessa, jolloin toisen oikeasti tulisi lopettaa ja asiaa puidaan myöhemmin, koska lapsi on koko ajan siinä tilanteessa läsnä.)Mies vaan jatkoi valitusta, jolloin mä toistin varoituksen ja nipistin häntä selästä lapselta salaa. (Olen nipistänyt häntä ennenkin ja tiedän, että se ärsyttää sitä. Sillä'kin uhalla sen tein, jotta saisin hänet lopettamaan.) Mulla oli lapsi sylissä, mies ei välittänyt tästä vaan löi mua voimalla reiteen. Lapsi oli tietysti pelästyneen näköinen ja yritin itse pidätellä siinä itkuun repeämistäni.

Mulla oli hetken olo, että oisin voinut tappaa miehen siihen paikkaan. En sen tähden, että hän löi, vaan sen tähden että hän ei välittänyt mitä lapsi näkee ja kokee. Pelkään niin miten se vaikuttaa lapseen. Tällainen samanlainen tilanne on tapahtunut kerran ennen ja silloin sanoin, että hän saa lähteä meidän elämästä, jos tää toistuu. En tiedä mitä tekisin? Mua satuttaa niin lapsen puolesta, että tulee fyysisesti niin paha olo, että oksettaa. Tapahtuman jälkeen yritin olla normaali ja vähän ajan pyysin "näennäisesti" anteeksi mieheltä, yritin esittää lapselle, että kaikki olisi hyvin. Tuskin oli kovinkaan uskottavaa. Yritin selostaa, että lapsi on kiltti eikä riita johdu hänestä, mutta eihän reilu yks vee sitä voi käsittää selostettuna. Hän näkee mitä näkee.

En sano ettei minussa ole mitään vikaa, kummassakin meissä on. En vaan voi hyväksyä tapaa enkä antaa anteeksi miehen tapaan toimia tällaisessa tilanteessa. En jaksa uskoa, että kahden kerran jälkeen se jäisi siihen. Lupasihan hän ensimmäisenkin kerran olla sitä enää tekemättä.

Anteeksi pitkä selostus, oli vain pakko purkaa mieltä.
 
bdt
Älä nyt sotke lasta tähän ollenkaan heti ensi alkuun.
ON tärkeää että saat jatkossa ja todella pian oman henkisen tasapainosi kuntoon ilman miestä tai miehen kanssa. Minusta tuo kertomasi tilanne viestii että kyse ei ole ikkunapesusta, ruuanlaitosta eikä siivouksesta. Kyse on siitä että teillä on miehen kanssa useita selvittämättömiä asioita joko koskien omaa kehitystänne tai yhteiseloanne. Ne pitäisi selvittää.
Haluaisin vielä painottaa että älä käytä lasta peitsenäsi teidän kahden , sinun ja miehesi, välienselvittelyssä. Varmasti on paha tilanne lapselle kuulla kovaa huutoa, riitaa ja nähdä aggressiivisuutta vanhempien puolelta, mutta teidän ongelmienne pääsyy ei nyt ole se mitä lapsi näkee eikähän tuossa vielä veri lentänyt. Ei ole myöhäistä yrittää korjata tilannetta mutta jokainen voi muuttaa vain itseään.

 
No sen verran voin lohduttaa, että itse olen semmoisesta kodissa missä on väkivaltaa ollut, että vasta n. 3-4 vuotiaasta on muistoja mitä kaikkea on tapahtunut. Että 1v ei vielä luultavasti muista myöhemmin tuosta mitään.
Mutta jos on kerta tuollasta et saattaa vaikka nyrkistä tulla, niin en suosittele suhdetta jatkamaan, koska ei se mies sitä lyömistä luultavasti myöhemminkään lopeta vaikka niin lupailisikin, että ei enää koskaan.. Senkin näin kotona tämän ei enää koskaan..
 
mene itseesi
Alkuperäinen kirjoittaja :
Niin, että sinä saat "salaa" nipistellä=pahoinpidellä miestäsi, mutta sinuun ei saa koskea?
peesi. ei lyöminen ole oikein, mutta olisin kyllä varmaan minäkin lyönyt tossa tilanteessa ja kyllä sä ihan itse aloitit fyysisyyden. ja jos kerran reiteen pamautti niin hyvä. jos olis hakkaaja niin varmaan olis voinu leipoa oikeasti turpaan. mietippä vähän itse mitä teet ennen kuin tulet tänne itkemään järkytystäsi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mites tuo sun nipistys? Oliko se jotenkin oikeutetumpi?
Ei ollut, ei. Kuten sanoin, koitin "koodisanalla" pyytää miestä lopettamaan. Se on sovittu mahdollisesti tällaisia riitatilanteita varten, ettei tarvitsisi alkaa huutamaan/riitelemään lapsen kúullen. Mies ei lopettanut ja mulla alkoi mennä hermot kokonaan, kunnes nipistin. Ei tosiaan ollut sen oikeutetumpaa.

Ja "bdt" on oikeassa, ei todellakaan kyse ole siivoamisista eikä muistakaan vähäpätöisistä asioista. En tiedä mitä nämä mun/meidän "suuremmat" ongelmat mahtavat olla, en tiedä tai tunnista niitä. Riitoja nyt kuuluu jokaisen elämään ja yleensä ne alkavatkin ihan pikkujutuista, mutta haluaisin saada niihin/niiden selvittelyyn järkevän ratkaisun.

Jo tämä keskustelu helpottaa, miesei keskustele asiasta vaan lähtee, vaikenee ja poistuu paikalta vähin äänin. Illalla pitäisi olla niin kuin ei tätä olisi tapahtunutkaan, ilman asian selvittämistä tai käsittelyä.
 
bud
Alkuperäinen kirjoittaja Laura-vm86:
No sen verran voin lohduttaa, että itse olen semmoisesta kodissa missä on väkivaltaa ollut, että vasta n. 3-4 vuotiaasta on muistoja mitä kaikkea on tapahtunut. Että 1v ei vielä luultavasti muista myöhemmin tuosta mitään.
Mutta jos on kerta tuollasta et saattaa vaikka nyrkistä tulla, niin en suosittele suhdetta jatkamaan, koska ei se mies sitä lyömistä luultavasti myöhemminkään lopeta vaikka niin lupailisikin, että ei enää koskaan.. Senkin näin kotona tämän ei enää koskaan..
Kyllä kuule ihan pienellä lapsella järkkyy perusturvallisuuden tunne, jos joutuu jatkuvasti tollasta katteleen, kun ap kirjoitti. Vaikkei 1v muista konkreettisia tapahtumia, selittämätön paha olo jatkuu silti vaikka aikuisuuteen saakka. Eli lapsi ei todellakaan ole turvassa 3-4-vuotiaaksi asti.
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja Laura-vm86:
No sen verran voin lohduttaa, että itse olen semmoisesta kodissa missä on väkivaltaa ollut, että vasta n. 3-4 vuotiaasta on muistoja mitä kaikkea on tapahtunut. Että 1v ei vielä luultavasti muista myöhemmin tuosta mitään.
.
Ihminen muistaa NORMAALINkin lapsuuden keskimäärin 4-vuotiaasta.
Vaikkei muista, asiat vaikuttaa.
 
öegt
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura-vm86:
No sen verran voin lohduttaa, että itse olen semmoisesta kodissa missä on väkivaltaa ollut, että vasta n. 3-4 vuotiaasta on muistoja mitä kaikkea on tapahtunut. Että 1v ei vielä luultavasti muista myöhemmin tuosta mitään.
Mutta jos on kerta tuollasta et saattaa vaikka nyrkistä tulla, niin en suosittele suhdetta jatkamaan, koska ei se mies sitä lyömistä luultavasti myöhemminkään lopeta vaikka niin lupailisikin, että ei enää koskaan.. Senkin näin kotona tämän ei enää koskaan..
Kyllä kuule ihan pienellä lapsella järkkyy perusturvallisuuden tunne, jos joutuu jatkuvasti tollasta katteleen, kun ap kirjoitti. Vaikkei 1v muista konkreettisia tapahtumia, selittämätön paha olo jatkuu silti vaikka aikuisuuteen saakka. Eli lapsi ei todellakaan ole turvassa 3-4-vuotiaaksi asti.
selittämätön pahaolo tulee jos aikuinen ei pysty hallitsemaan tilanteessa itseään ja tunteitaan. mistä se lapsi tietää mikä on normaalia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura-vm86:
No sen verran voin lohduttaa, että itse olen semmoisesta kodissa missä on väkivaltaa ollut, että vasta n. 3-4 vuotiaasta on muistoja mitä kaikkea on tapahtunut. Että 1v ei vielä luultavasti muista myöhemmin tuosta mitään.
Mutta jos on kerta tuollasta et saattaa vaikka nyrkistä tulla, niin en suosittele suhdetta jatkamaan, koska ei se mies sitä lyömistä luultavasti myöhemminkään lopeta vaikka niin lupailisikin, että ei enää koskaan.. Senkin näin kotona tämän ei enää koskaan..
Kyllä kuule ihan pienellä lapsella järkkyy perusturvallisuuden tunne, jos joutuu jatkuvasti tollasta katteleen, kun ap kirjoitti. Vaikkei 1v muista konkreettisia tapahtumia, selittämätön paha olo jatkuu silti vaikka aikuisuuteen saakka. Eli lapsi ei todellakaan ole turvassa 3-4-vuotiaaksi asti.
Samaa mieltä olen, että pienikin vauva aistii ongelmat ja kokee tällöin olonsa turvattomaksi. Siksi mua ahdistaa nää meidän riidat aivan kamalasti. Ei meillä nyt elämä ihan jatkuvaa riitelyä ole, välillä on tosi pitkiä jaksoja ettei riitaa ole ollenkaan ja välillä taas on. Tällainen "isompi" tilanne oli vasta toinen kerta meidän yhteiselossa.

Yhtenä keinona riitojen käsittelyyn ollaan juuri sovittu toi "koodisanan" käyttö. Muutaman kerran se on onnistunut, riita ollaan keskeytetty, kunnes sitä on voitu käsitellä ilman lapsen läsnäoloa ja ehkä se on voinut jopa laantuakin osittain, kun on joutunut odottamaan.
 
Karuski
kaveri otti osumia kesällä ja nyt syksyllä uudestaan..Itse tilanteen ns. aihutti, enkä häntä todellakaan puolusta, mutta sellasta tilannetta ei voi syntyä,että mies kävisi naiseen kiinni/löisi/koskisi naiseen..
Nyt perhe elää "happy family"-leikkiä, mutta minä en sitä katsele..Yritin kuunnella ja vastailla ja auttaa..Mikään heidän perusongelmistaan ei ole kadonnut, mutta nyt kaikkea peitellään tä'llä "happy family"-leikillä.
 
anniwanni
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Te molemmat satutitte toisianne fyysisesti. Oisko aikalisän paikka, kissa pöydälle ja puhutte asiat halki ennen kuin sattuu ketään yhtään enempää.
"Te molemmat satutitte toisianne fyysisesti". Heh-heh. Entä jos ap nipistää vielä uudelleen ja mies lyö sitten lapiolla päähän? Jotain suhteellisuudentajua nyt sentään.

Väkivalta ei jää tähän. Seuraavalla kerralla teko on jo vakavampi. Itse laittaisin ukon pihalle heti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja anniwanni:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Te molemmat satutitte toisianne fyysisesti. Oisko aikalisän paikka, kissa pöydälle ja puhutte asiat halki ennen kuin sattuu ketään yhtään enempää.
"Te molemmat satutitte toisianne fyysisesti". Heh-heh. Entä jos ap nipistää vielä uudelleen ja mies lyö sitten lapiolla päähän? Jotain suhteellisuudentajua nyt sentään.

Väkivalta ei jää tähän. Seuraavalla kerralla teko on jo vakavampi. Itse laittaisin ukon pihalle heti.
No joo, ei mun nipistely varmaan oikein mitään fyysistä pahoinpitelyä ole... Tiedän vain, että se ärsyttää toista tosi paljon. Se on ehkä se pahempi puoli. Fyysistä koskemista se tietty silti on.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mites tuo sun nipistys? Oliko se jotenkin oikeutetumpi?
Ei ollut, ei. Kuten sanoin, koitin "koodisanalla" pyytää miestä lopettamaan. Se on sovittu mahdollisesti tällaisia riitatilanteita varten, ettei tarvitsisi alkaa huutamaan/riitelemään lapsen kúullen. Mies ei lopettanut ja mulla alkoi mennä hermot kokonaan, kunnes nipistin. Ei tosiaan ollut sen oikeutetumpaa.

Ja "bdt" on oikeassa, ei todellakaan kyse ole siivoamisista eikä muistakaan vähäpätöisistä asioista. En tiedä mitä nämä mun/meidän "suuremmat" ongelmat mahtavat olla, en tiedä tai tunnista niitä. Riitoja nyt kuuluu jokaisen elämään ja yleensä ne alkavatkin ihan pikkujutuista, mutta haluaisin saada niihin/niiden selvittelyyn järkevän ratkaisun.

Jo tämä keskustelu helpottaa, miesei keskustele asiasta vaan lähtee, vaikenee ja poistuu paikalta vähin äänin. Illalla pitäisi olla niin kuin ei tätä olisi tapahtunutkaan, ilman asian selvittämistä tai käsittelyä.
Ymärrätkö tuon kierteen? Miehesi ei totellut sua (koodisana) niin sä kostit sen nipistämällä (tahallasi ärsytit lisää) ja miehesi raivostui ja löi. Nyt sinä syytät, kun miehesi on lyönyt sua.
Luultavasti riita olisi säilynyt sanojen tasalla, jos itse et olisi käynnyt välivaltaiseksi. Mahtaa miestäsikin vituttaa lyöminen... Ja se syyttä siitä mielessään sua, jos sä et olis nipistänyt niin se ei olis lyönyt.
Teillä on selvästikkin taistelu siitä, että kumpi saa sanoa viimeisen sanan joskus se on vain ihan viisasta jättää sanomatta ja keskustella tilanteesta rauhallisimmissa tunnelmissa vasaavien tapausten ennalta ehkäisemiksesi.
Miehet saattaa ajatella, että tehtyä ei voi muuttaa keskustelulla, mutta voisit tuoda muuta näkemystä asiaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mites tuo sun nipistys? Oliko se jotenkin oikeutetumpi?
Ei ollut, ei. Kuten sanoin, koitin "koodisanalla" pyytää miestä lopettamaan. Se on sovittu mahdollisesti tällaisia riitatilanteita varten, ettei tarvitsisi alkaa huutamaan/riitelemään lapsen kúullen. Mies ei lopettanut ja mulla alkoi mennä hermot kokonaan, kunnes nipistin. Ei tosiaan ollut sen oikeutetumpaa.

Ja "bdt" on oikeassa, ei todellakaan kyse ole siivoamisista eikä muistakaan vähäpätöisistä asioista. En tiedä mitä nämä mun/meidän "suuremmat" ongelmat mahtavat olla, en tiedä tai tunnista niitä. Riitoja nyt kuuluu jokaisen elämään ja yleensä ne alkavatkin ihan pikkujutuista, mutta haluaisin saada niihin/niiden selvittelyyn järkevän ratkaisun.

Jo tämä keskustelu helpottaa, miesei keskustele asiasta vaan lähtee, vaikenee ja poistuu paikalta vähin äänin. Illalla pitäisi olla niin kuin ei tätä olisi tapahtunutkaan, ilman asian selvittämistä tai käsittelyä.
Ymärrätkö tuon kierteen? Miehesi ei totellut sua (koodisana) niin sä kostit sen nipistämällä (tahallasi ärsytit lisää) ja miehesi raivostui ja löi. Nyt sinä syytät, kun miehesi on lyönyt sua.
Luultavasti riita olisi säilynyt sanojen tasalla, jos itse et olisi käynnyt välivaltaiseksi. Mahtaa miestäsikin vituttaa lyöminen... Ja se syyttä siitä mielessään sua, jos sä et olis nipistänyt niin se ei olis lyönyt.
Teillä on selvästikkin taistelu siitä, että kumpi saa sanoa viimeisen sanan joskus se on vain ihan viisasta jättää sanomatta ja keskustella tilanteesta rauhallisimmissa tunnelmissa vasaavien tapausten ennalta ehkäisemiksesi.
Miehet saattaa ajatella, että tehtyä ei voi muuttaa keskustelulla, mutta voisit tuoda muuta näkemystä asiaan.
Tässäkin on varmaan pointia. Mutta toi koodisana ei ole mikään mun keksintö ja päätös, vaan se on yhteisesti päätetty asia. Eli siinä mielessä mulla ei ollut tarvetta kostaa sen tottelematta jättämisestä, vaan tosissaan yritin katkaista koko riidan hetkeksi. Tiedän kyllä -ainakin näin jälkikäteen-, että nipistämättä jättäminen olisi estänyt ehkä lyömisen. Mutta mä koen, että pelkkä riitely ja huutaminenkin on liikaa lapsen kuullen. Se koko tilanne olisi pitänyt estää. Kyllä mä yhden mustelman reidessä kestän, mutta en sitä ajatusta miten nämä riitelyt vaikuttavat lapseemme.
 
ddd
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
lapsellista sepostusta anteeks vaan
Lapsellista on mielestäni meidän riitely, mutta ei mielestäni se keskustelu jolla sen voisi välttää.
On todella lapsellista, että edes kuvittelet miehen rauhoittuvan/olevan hiljaa, kun tarkoituksellisesti teet sellaista fyysistä kiusaa, jonka tiedät vain ärsyttävän miestäsi lisää!

Miksi ärsytät, jos oikeasti muka haluat tilanteen rauhoittuvan??!!!

Kyseessä on typerä valtapeli, kuka alistaa ja ketä, saa hiljaiseksi alistamalla...

Menkää terapiaan.
 

Yhteistyössä