Mies kertoi 90 000e:n säästöistä,nyt minua suututtaa ja itkettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eshanns
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eshanns

Vieras
Ollaan naimisissa ja meillä on kaksi lasta. Ollaan elelty aika niukasti ja olen mm. käyttänyt kaikki lapsilisät ja kotihoidontuet myös laskuihin ja kauppareissuihin. Nyt mies paljasti, että hänen yrityksensä on tuottanut parissa vuodessa 90 000e säästöjä, joista mies ja hänen äitinsä ja isänsä on tiennyt koko ajan, mutta minulle ei ole kerrottu mitään. Mies sanoi, että näitä voi EHKÄ hyödyntää jos ostamme yhteisen isomman talon.

Ensin olin ilahtunut. Nyt tyrmistynyt ja tuntuu, että mua on petetty. Olen luullut että meillä ei ole varaa mihinkään ja mies kerännyt 90 000e säästöjä selkäni takana, joista anoppi ja appi on tiennyt.

Ja ei, en ole luottotiedoton himoshoppaaja, vaan ihan järkevä, hyvin pienituloinen taloudenpitäjä. Ja nyt mulla on kylmä hiki ja itkettää ja tuntuu että mieheen ei voi luottaa.

Eikös kht ja lapsilisät oo tarkoitettu laskuihin ja elämiseen?

Säästöt on säästöjä, ei niitä ole tarkoitettu hassatavaksi elämiseen ellei ole pakko, vaan niillä tehdään isompia hankintoja..Mä ymmärrän sun harmituksen siltä osalta ettei sulle ole kerrottu, mut jos toimeen on tultu muutenkin, niin mitä niistä säästöistä ottamaan..

No kahdessa vuodessa ollaan käyty ähtärissä KERRAN, mitään uusia huonekaluja tms. ei ole ostettu, kumpikaan ei ryyppää eikä tupakoi ja meillä on vauva ja taapero, ja mun tulot on khh+lapsilisät. S

Arvasin, että täällä vaan lynkataan, musta tuntuu vaan pahalta tuo selän takana säästäminen ja asian pimittäminen. Tuntuu kurjalta kun monesti olen puhunut että isompi asunto tulee olemaan varmaan ASO, koska säästöjä ei ole, ja mies ollut hiljaa. Mutta sainpahan purkaa, kiitos ja hei!

Eikös ne ole yrityksen rajoja ja varoja? Joita on mahdollista esim osinkona joskus nostaa, jos näin yrityisessä päätetään?

Ja onhan siitä teille hyötyä mm asunnonvaihdossa tai rakentamisessa, eikö tämä lohduta?

Miehelläni on myös yritys, enkä todellakaan ajattele yrityksen voittoa omakseni. Se voi joskus olla mahdollista mutta ei kuitenkaan konkreettisesti.

Yritykset rahat ovat yrityksen rahoja. Ette voi käyttää niitä noin vain. Hienoa, että miehelläsi on menestyvä yritys eikä näkyvissä ole konkurssin varaa, vaikka huonot ajat ovat käsillä.

Oletteko muutoin puhuneet yrityksen asioista? Jos olette, niin ihmettelen, ettei mies ole puhunut sinulle säästöistä aiemmin. Jos taas mies ei yleensäkään puhu työasioistaan, niin silloin on ymmärrettävää, ettei hän ole maininnut rahoistakaan.

Mies on yksityisyrittäjä, ja sen verran tuo yritys on läsnä elämässämme että niin monet illat ja viikonloput olen pyörittänyt yksin kotia kun mies on ollut hommissa. Ja kyllä mies on kaikenlaista puhunut hommistaan, kyllä se firma on läsnä joka päivä tavalla tai toisella puheissa. Siksi LOUKKAA, että tällainen asia on pimitetty.

Kyllä mies ansaitsee palautetta! Ei tuollaista saa salata toiselta. Sinäkin olet ollut mahdollistamassas miehen yrittämisen. Mutta älä kuitenkaan esitä asiaan siten että "olet joutunut käyttämään lapsilisät ja kodinhoitotuen laskuihin", vaan ota lähtokohdaksi se, että mies on salannut taloudellisen tilanteen ja siten aiheuttanut sinulle turhaa huolta toimeentulosta (= riittääkö rahat ja pystytäänkö laskut maksamaan) .

No tuo on kyllä yritysmaailmassa pikkusumma. ja toisekseen, jos nyt on vasta varmaa, että rahaa ei tarvi yrityksen pyöritykseen, niin ymmärrettävää, että ei ole antanut sulle turhaa toivoa puhumalla rahoista aiemmin.
Toisaalta vaikea sanoa miten appi ja anoppi liittyy asiaan onko perinyt yrityksen heiltä? Ovatko osakkaita? Ovatko allan asiatuntijoita? ovatko takaamassa yrityslainoja tms.? Jolloin ymmärrän, että he tiesivät asiasta.
Ja toisaalata tuo EHKÄ hyödyntää kertoo se, että ei välttämättä pysty nostamaan noita rahoja vieläkään satavarmasti. Veroakin tuosta summasta tarvii ihan mukavasti maksaa...

en hyväksyis salailua.

säästäminen on ok, mekin säästetään isoa rahasummaa ja eletään tosi niukasti, sitä pidän vaan fiksuna.

mutta saatana jos mies pitäis multa salaisuuksia niin olis entinen mies.

[QUOTE="vieras";24707581]Kyllä mies ansaitsee palautetta! Ei tuollaista saa salata toiselta. Sinäkin olet ollut mahdollistamassas miehen yrittämisen. Mutta älä kuitenkaan esitä asiaan siten että "olet joutunut käyttämään lapsilisät ja kodinhoitotuen laskuihin", vaan ota lähtokohdaksi se, että mies on salannut taloudellisen tilanteen ja siten aiheuttanut sinulle turhaa huolta toimeentulosta (= riittääkö rahat ja pystytäänkö laskut maksamaan) .[/QUOTE]

Mutta hyvänen aika, eikö rahat ole edelleen yrityksen? mahdollisesti yrityksessä on osakkaan myös miehen äiti ja isä? millä prosentilla mies on mukana yrityksessä?
Ei saa sekottaa omia ja yrityksen varoja. Yrityksellä voi edelleen olla jotain investointeja edessä? onko mahdollisesti tarkoitus ostaa vanhemmat ulos yrityksesta...?? voi tulla huonot ajat ja siinä on hyvä että yrityksellä on varoja että voi palkkoja nostaa.

Ymmärrän ap:tä. Oman vaimon pitäisi olla se, jonka kanssa pidetään yhtä ja jolle kerrotaan asiat eikä suinkaan oma äiti ja isä. Sitten tietysti on eri asia, jos anoppi ja appi ovat mukana poikansa yritystoiminnassa. Siinä tapauksessa tuosta ei pidä loukkaantua ainakaan pahemmin.

Varmaan miehellä on ollut hyvänä ajatuksena kerätä rahaa säästöön tulevia tarpeita kuten yrityksen toiminnan kehittämistä tai asunnon ostoa varten. Mutta miksei siitä olisi voinut kertoa vaimolle.

Kyllä mäkin loukkaantuisin. Kuulostaa oudolta, ettei omalle vaimolle kerro. Ehkä ymmärtäisin paremmin, ellei olisi kertonut kellekään, mutta että omille vanhemmille muttei vaimolle... Tuntisin, että kokee perheensä olevan se lapsuuden perhe, ei nykyinen perhe omien lasten ja vaimon kanssa.

Mammat ei taida ymmärtää, että se on kuitenkin pikkasen eri asia, että mies siirtää säästöön omasta palkastaan erilliselle tilille. kun että miehen yrityksellä (vaikka kuin yksityisyrittäjä) on säästöjä. Ehkä hänellä on niitä säästöjä myös sitä varten, jos yritykselle täytyy ostaa uusia koneita, laitteita yms. mitä nyt miehesi yritys tarvitsee. Vai onko kenties miehelläsi haaveena kasvattaa yritystä ja joku päivä palkata lisää väkeä. Myös sitä varten on hyvä olla ylimääräistä. Ylipäätään olisin tyytyväinen tuossa tilanteessa, että yksityisyrittäjämiehelläni menee niin hyvin, ettei tarvitse sitä konkurssia pelätä. Moni yrittäjä elää ihan kädestä suuhun, eivätkä pysty joka kuukausi edes palkkaa nostamaan.

[QUOTE="huh";24707606]Mutta hyvänen aika, eikö rahat ole edelleen yrityksen? mahdollisesti yrityksessä on osakkaan myös miehen äiti ja isä? millä prosentilla mies on mukana yrityksessä?
Ei saa sekottaa omia ja yrityksen varoja. Yrityksellä voi edelleen olla jotain investointeja edessä? onko mahdollisesti tarkoitus ostaa vanhemmat ulos yrityksesta...?? voi tulla huonot ajat ja siinä on hyvä että yrityksellä on varoja että voi palkkoja nostaa.[/QUOTE]
Mulle tuli kyllä sellainen kuva, etteivät anoppi ja appi ole mukana yrityksessä. Varmastikin säästöt ovat ensisijaisesti yritystä ja yrityksen tarpeita varten, mutta kyllä vaimon tulee tietää missä mennään. Hyvä, että yrityksellä on rahaa, mutta se ei ole tässä se pääpointti.

Yhteistyössä