mies käskee siivoamaan koko kämpän ylimääräisenä "vapaapäivänäni" osittaisella hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä miehen mielipide on osittain ymmärrettävä. Siis sitä en ymmärrä, miksi naisen pitäisi herätä tarkoituksella aiemmin, ja pistää sitä varten kello soimaan. Toki hän herää siinä vaiheessa kun lapsikin herää.

Mutta kyllä mun mielestä kyseisellä tapauksessa nainen tai kotona oleva ihminen on tietyllä tapaa "velvollinen" tekemään kotityöt. Joka sisältää myös siivouksen. Pakkoko sitä kämppää on pistää siihen kuntoon viikon aikana, että joutuu koko perjantain siivoamaan?

Jos apn tulotaso laskee siksi, että haluaa olla kotona lapsen kanssa, niin kyllä mielestäni hän voi osittain korvata sen tulotason menetyksen sillä, että tekee silloin palkattomia kotitöitä. Täten viikonloppuna vastaava aika jää yhteiseen kivaan. Mielestäni kotona olevien vanhempien on syytä huolehtia tietyistä asioista. Vähintä, mitä mielestäni voi tehdä, on tehdä ruoan valmiiksi iltapäivällä sekä siivota päivän aikana tulleet sotkut (astianpesukoneen täyttö + tyhjennys, keittiön siivous + lelujen keräys + mahdollinen imurointi).

Itse olen ollut kohta neljä vuotta lasten kanssa kotona ja kyllä mielestäni minun velvollisuuksiin kuuluu tehdä iltapäiväksi ruoka. Lisäksi tyhjennän ja täytän tiskarin. Pyykkään tarvittaessa ja viikkaan vaatteet. Siivoan keittiön. Leluja en kerää, kun ne ehtivät illan aikana kuitenkin leviämään, mutta sen sijaan imuroin tai moppaan vapaat lattiapinnat kyllä päivittäin (meillä on kaksi koiraa). Lämmitän joka päivä talvisin myös uunin. Lisäksi kolaan lumet tai leikkaan nurmikon tarvittaessa. Tämän lisäksi ulkoulutan lapset kerran päivässä.

Mielestäni minut on velvoitettu tekemään kotona työtä, siis normaalia kotityötä, koska mies tuo rahan pääasiassa taloon, joten miten niin minä olisin oikeutettu silloin vapaapäiviin???
Tasa-arvo kehiin :D

Ollaan sovittu, että tämän lisäksi mies imuroi kerran viikonlopussa ja pesee toisen vessan kerran viikossa. Muuta hänen ei tarvitse tehdä. Paitsi yleensä tekee ruoat joka toinen viikonloppu. Oikeastaan tämä ruoanlaittosääntö on tehty siksi, että mies oppisi tekemään ruokaa kunnolla ja hyvin ja "rutiini" säilyisi.

Meillä on monta naapuria, joiden kotona olevat emännät eivät ikinä leikkaa nurmikkoa tai kolaa pihaa. Kaikkien lähinaapureiden naisten tiedän olevan kotiäitinä, mutta kukaan heistä ei ole KOSKAAN kolannut pihaa tai leikannut nurmikkoa. Ihmettelen tätä syvästi, kuinka he kehtaavat, vaikka heilläkin on jo isommat lapset kuin minulla. Siinäpä sitten isukki töistä tultuaan raivaa ensimmäisenä lumikolalla reitin pihalle, että pääsee edes kotiin.

- Yksi ei tee edes ruokaa valmiiksi ja siinä sitten mies ensimmäisenä kotiin päästyään tekee itselleen ja lapsilleen ruoan, että emäntä pääsee lepuuttamaan itseään telkkarin ääreen. .

-Yksi tekee ruoat ja siivoaa kämpän, mutta ikinä ei ulkoile lapsiensa kanssa. Siinäpä sitten isukki töistä saavuttuaan ja syötyään lähtee lasten kanssa ulos, vaikka on työnsä puolesta jo ollut ulkona koko päivän.

-Yksi puolestaan ei siivoa kämppää, omia tai lasten jälkiä tai keittiötä koskaan. Miehen harteille jää. Ruoan sentään tekee, muttei koskaan pihatöitä tai lasten ulkoilutuksia.

Jaa ja mistäkö minä tämän tiedän? No kun ne miehet sitten viikonloppuisin tuppaavat ottamaan hieman olutta ja vuodattavat tätä minulle. Että laiska akka on kotona. Hmm.. pohtivat eroakin.

Olen tehnyt lyhennettyä työviikkoa ja silloin vapaaehtoisesti siivosimme lapsen kanssa vapaapäivänä. Mies ehdotti, että siivottaisiin vasta kun hänelläkin on vapaata, mutta minusta oli hauskempi viettää yhteistä vapaata viikonloppua. Niinpä lasten kanssa nukumme pitkään, syömme rauhassa ja sitten siivoamme. usein valmistelen siivousta vähän edellisenä iltana keräämällä leluja ym. joten siivous ei vie koko päivää, vaikka veisin matot ulos ja luutuaisin ja pesisin vaikka saunankin. Lapsille siivous on vähän kuin leikkiä. Kun on siivottu, ehditään tehdä kaikkea mukavaa. Ja viikonloppuna ei tarvitse enää siivota! on kaksi päivää aikaa tehdä kaikkea kivaa.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
kun meillä on useampia lapsia.
Alkuperäinen kirjoittaja enpä osaa sanoa mitään;28046800:
Olen tehnyt lyhennettyä työviikkoa ja silloin vapaaehtoisesti siivosimme lapsen kanssa vapaapäivänä. Mies ehdotti, että siivottaisiin vasta kun hänelläkin on vapaata, mutta minusta oli hauskempi viettää yhteistä vapaata viikonloppua. Niinpä lasten kanssa nukumme pitkään, syömme rauhassa ja sitten siivoamme. usein valmistelen siivousta vähän edellisenä iltana keräämällä leluja ym. joten siivous ei vie koko päivää, vaikka veisin matot ulos ja luutuaisin ja pesisin vaikka saunankin. Lapsille siivous on vähän kuin leikkiä. Kun on siivottu, ehditään tehdä kaikkea mukavaa. Ja viikonloppuna ei tarvitse enää siivota! on kaksi päivää aikaa tehdä kaikkea kivaa.

Se, ettei mies antaisi teidän nukkua, kertoo, että on kateellinen. Muuten kyllä olen samaa mieltä hänen kanssaan, että voisit siivota sinä päivänä. Tosin meillä on varmaan ihan eri planeetalta noi siivousstandardit, koska ei todellakaan menisi koko päivää ruoanlaittoon ja siivoukseen. Itse en kyllä pitäisi siitä, että mies ikävällä tyylillä sanoisi, että siivoat sitten.

Olen itse myös viettänyt osittaista hoitovapaata. Silloin nukuttiin aamulla pitkään. Ulkoiltiin. Nautittiin kiireettömästä ajasta yhdessä. Mutta kyllä vaan silloin myös siivottiin, en minä koko viikkosiivousta tehnyt, mutta osan kuitenkin, jotta viikonloppuna oli sitten enemmän aikaa perheenä tehdä muuta!

Minusta kuulostaa siltä, että ap:n mies ei hyväksy tulojen vähentymistä. Ja totta mielestäni on, että yhdessä tuommoisista asioista pitää sopia. Lisäksi haluan kertoa ap:lle omasta kokemuksestani, että sopimus osittaisesta hoitovapaasta kannattaa tehdä mahdollisimman lyhyeksi. Sopimusta kun ei ole työnantajan pakko katkaista. Meillä kävi niin, että mies jäi pian minun osittaisen hoitovapaan aloittamisen jälkeen työttömäksi, ja vaikka olisin halunnut, en minä päässyt takaisin täydelle viikolla, koska firmalla oli tuolloin taloudellisia ongelmia.

Aloita siivous to iltana jos pe vapaa. Ulkoilet lapsen kanssa pe aamupäivän.
Syötte yhdessä edellispäivältä jäänyttä ruokaa.
Lapsi päiväunille jolloin siivoat loppuun.
Alkuillasta teet teille kaikille päivällisen.

La ja su saatte olla ja viihdyttää vain lastanne, laatuaikaa hänelle.:)

[QUOTE="Vieras";28046817]Aloita siivous to iltana jos pe vapaa. Ulkoilet lapsen kanssa pe aamupäivän.
Syötte yhdessä edellispäivältä jäänyttä ruokaa.
Lapsi päiväunille jolloin siivoat loppuun.
Alkuillasta teet teille kaikille päivällisen.

La ja su saatte olla ja viihdyttää vain lastanne, laatuaikaa hänelle.:)[/QUOTE]

Hyvä idea. Paitsi jos viilaan pilkkua, sanon, että on yleensä la ja su tehtävä muutakin kuin annettava laatuaikaa lapselle ;) Laatuaika on loppujen lopuksi turmiollista, koska silloin vanhemmat huonoa omatuntoaan lievittääkseen käyttäytyvät epänormaalisti.

Siivoa joka päivä ja pidä koti siistinä niin ei tarvi vapaapäivää tuhlata siivoamiseen.
Kunka paskasta teillä oikein on yhden lapsen kanssa jos sulla menee koko päivä kämppää puunatessa?
Ja tottaki teet miehelle ruuan valmiiksi vapaapäivänäsi kun se on ollut koko päivän töissä, sehän on itsestäänselvyys.

Kumpikin olette hiukan väärässä. Jos molemmat suhtautuisitte ymmärtäväisemmin toista kohtaan, niin mitään ongelmaa ei olisi. Se, että siivoisit vapaapäivänäsi olisi hieno juttu. Huonoksi sen tekee se, että se on miehen ehdotus eikä sinun ajatuksesi. Noiden asioiden pitäisi lähteä itsestä eikä toisesta. Meillä mies on kotona (lapset isoja eivätkä tarvitse hoitoa). Silti mies herää aamuisin aina samaan aikaan kuin minä, välillä kuudelta ja välillä seitsemältä.

Mies saa ihan vapaasti "käskeä" mua tekemään kotitöitä. Katotaan sitten tuleeko ne tehtyä.

Minä minä minä. Mun mun mun. Nyt kun Venakko Milanna sai bannin, niin palstasta on tullut Datan ja astrolaben parisuhdepalsta. Ettekö te oikeasti kotona keskustele ollenkaan, vaan notkutte netissä ja käyttä kommentoimassa kaksplussalle toistenne mielipiteitä?

siksipä meillä käy siivooja niin kenenkäänei tarvitse "käskeä" ketään tekemään mitään vaan jokainen voi tehdä siivouksen suhteen sen mitä haluaa ja viettää aikaa perheen kanssa niin paljon kuin haluaa.

Minä minä minä. Mun mun mun. Nyt kun Venakko Milanna sai bannin, niin palstasta on tullut Datan ja astrolaben parisuhdepalsta. Ettekö te oikeasti kotona keskustele ollenkaan, vaan notkutte netissä ja käyttä kommentoimassa kaksplussalle toistenne mielipiteitä?

Tuo oli kyllä suunnattu palstalle eikä minulle. Kiinnität turhan paljon huomiota meihin, kun noin ärsyttää normaali keskustelu. Jos hän olisi sanonut tuon harmaana, et olisi kiinnittänyt huomiota ollenkaan.

Miehen asenne on typerää kiukuttelua.

En todellakaan tekisi siitä perjantaista mitään suursiivouspäivää tai ottaisi kaikkia viikon kotitöitä harteilleni heräten aamulla aikaisin vain siksi ettei mieskään saa nukkua. Kyllä se päivä olisi minun ja lapsen omaa aikaa jolloin voitaisiin yhdessä tehdä jotain kivaa.

Ja juu, luonnollisesti kotona ollessa hoidan kotihommia enemmän kuin työssäkäyvä ja varmasti tuossakin perjantaina kerkeäisin tekemään riittävän siivouksen, käymään kaupassa ja laittelemaan ruuatkin.

Nyt kotiäitinä hoidan kaikki pyykit (mies pesee itse treenivaatteensa ja jos on jotain mitä sillä hetkellä haluaa pestä mutta muuten), lähes kaikki ruuanlaitot ja varmaan 85% siivouksista sekä ehkä samanverran kaupassakäynneistä, huolehdin lasten koulutavarat ja -asiat, pidän huolta kaikista lääkäri- kuntoutus yms käynneistä ollen mukana valtaosassa sekä hoidan suurimman osan kotona tapahtuvasta treenauksesta. Ihan siksi että minulle jää siihen paremmin aikaa ja sujuu helpommin noin.

Siitä en tykkäisi kyllä yhtään jos mies rupeaisi määräilemään mihin aikaan minun kuuluu viikonloppuisin ja lasten vapaapäivinä heräillä, ottaisi asenteen ettei hänelle kuulu mitkään kotityöt jne. Silloin voitaisiin jo ruveta laskeskelemaankin töitä ja sitä mikä kuuluu kellekin.

Mulle olisi selviö että käyttäisin sen 2-3 tuntia siitä vapaapäivästä siivoamiseen niin koko viikonloppu on sitten aikaa olla perheen kesken yhdessä. Ja mikä sen mukavampi tapa aloittaa viikonloppu kuin puhdas koti ja hyvä ruoka?

Minä en oikein ymmärrä tätä mentaliteettia että MINÄHÄN EN TEE! Mies on kuitenkin sen päivän töissä. Jokainen tekee jotain, aikamoista lomailuahan se yhden 3-vuotiaan kanssa hengaaminen on :)

Ota lapsi mukaan siivoamaan; anna hänelle oma luuttu (saa valita värin), pyydä ojentelemaan pyykkejä ja kertomaan kenen/mistä vaatekappaleesta on kysymys, anna "siivota" vaikka joku keittiön kippolaatikko tms niin hyvin sillä välin ehtii itse esim. imuroida.

Kyllä tekee jotkut ihmiset vaikeaksi tuon elämän jos joku muutaman tunnin viikkosiivous on noin vaikea. Minä tein sen eilen illalla töiden jälkeen. Eipä ollut ongelmaa. Lapset oli siinä mukana hommassa.

[QUOTE="vieras";28046579]En ole väittänytkää sitä työksi. Mutta ei se omaakaan aikaa ole. Itse esim. käyn lapseni kanssa avoimessa päiväkodissa leikkimässä ja askartelemassa. Lapsi tykkää kovasti. Toki kotitöitäkin teen, jos en päivällä, niin sitten illalla. Mielestäni vaan se, että haluaisi tehdä jotain lapsen kanssa, ei ole sama kuin vaatisi itselleen kermaperseaikaa.

Eihän se miestenkään mielestä mitään omaa aikaa ole, jos illalla on lasten kanssa, vaikkei tekisi mitään siinä sivussa.[/QUOTE]

Neljän päivän hoitoviikon jälkeen lapsi varmasti nauttii enemmän siitä siivoilusta ja kotipäivästä enemmän kuin siitä että tungette VAPAApäivänä jonnekin kerhoon askartelemaan? Anna lapselle vaikkapa hamahelmiä tai kartonkia ja sakset ja ota itse siivoushetki sillä välin.

[QUOTE="wtf";28046564]Kolmevuotiaan kanssa "ajan viettäminen" on käytännössä vapaa-aikaa töissäkäyntiin verrattuna. Väitätkö että sitä aikaa pitää oikein viettämällä viettää aamusta iltaan täyden työpäivän verran eikä siinä samalla pysty tekemään mitään kotitöitä edes muutaman tunnin edestä? Sellaisia kotitöitä joiden tekeminen vapauttaisi sitten yhteistä aikaa koko perheelle sitten viikonloppuna?

Lapsen kanssa hengailu ei ole mitään työtä. Ei kannata yrittää nostaa sitä millekään jalustalle.[/QUOTE]

ai mun mies kyllä sanoi kun aloitti työt että se on kyllä niin paljon helpompaa kuin lasten kanssa olo oli.

se riippuu kuule ihan lapsesta mitä tuon ikäisen kanssa olo on! esimerkiksi esikoisellani on adhd.. ja kun hän oli 3v,niin mikä tahansa ol ihelpompa akuin hänen kanssa olo. jatkuvasti häntä sai vahtia joak sekuntti,taatusti ei voinut muuta tehä, poika kiipes kirjahylyyn,repi kaiken alas mihin ylsi, leluilla ei leikkinyt, vaan purkasi ne pois lelulaatikosta pitkin lattioita! mihinkään ei keskittynyt ilman aikuista.

voin kyllä sanoa että töihin kun lähdin niin oli aika helppoa, saattoi keskittyä yhteen asiaan kerralla, oli oikea ruokatauko.

ps. mun mies oli muuten monta kk sairaslomalla selän takia eli oli 5pv viikossa lomalla kotona,yksin,eikä siivonnut ollenkaan!

Neljän päivän hoitoviikon jälkeen lapsi varmasti nauttii enemmän siitä siivoilusta ja kotipäivästä enemmän kuin siitä että tungette VAPAApäivänä jonnekin kerhoon askartelemaan? Anna lapselle vaikkapa hamahelmiä tai kartonkia ja sakset ja ota itse siivoushetki sillä välin.

Kiitos, tämä oli taas ihana herätys todellisuuteen. :)

Siis kun välillä tavallisten lasten vanhemmat ovat sitä mieltä että yhtälailla niissä tavislapsissa on vahtimista ja hoitamista kuin erityislapsissa. Varsinkin kun on noin pienistä kysymys. Mutta tosissaan sen 3v:n (?) voi jättää itsekseen askartelemaan hamahelmien tai saksien ja kartongin kera itse viettäessä siivouspäivää. Meillä 6v:lle ei nykyään uskalla saksia antaa lain ja hamahelmien kanssakin on istuttava vieressä.

Luo taas uskoa tähän rentoon tulevaisuuteen normi-pienten kanssa.

Yhteistyössä