Mies jää koti-isiksi ja tämä neiti lähtee töihin, palstaennustuksia tulevaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
:xmas:

Ja ihan muitten kokemuksiakin olisi kiva kuulla :)

En ole ehtinyt kouluttaa miehestä kotikokkia, joten ruoanlaitto on yhä minun hommani. Se nyt ei sinänsä ole ongelma, iltaisin tulee nykyäänkin sen verran laiskoteltua että ehtii ruoat seuraavalla päivälle pyöräyttää..

Lapset on vajaa 3v ja 8kk kun aloitan työt. Todennäköisesti minä myös latailen pesukoneenkin pääosin jatkossa (en jaksa eritellä miehelle jokaista hametta ja paitaani, mihin ei saa laittaa huuhteluainetta tai mitä vaatteita ei saa laittaa kuivausrumpuun), mutta kuivausrummun käytön ja pyykin viikkauksen mies toki osaa.

Melkoinen virtuoosi se oli muksujen kanssa muutama kuukausi sitten, kun olin muutaman päivän sairaalassa, oli sillä aikaa mm. järjestellyt keittiön astiakaapit ja vieläpä niin fiksusti, ettei tarvinnut edes korjailla astioitten paikkoja minnekään :D

Tilanne on näin päin siihen asti, että mies löytää uusia töitä jonne lähtee "kotoa lepäämään" B)

Hyvin on meillä mennyt, tytöstä vain on tullut niin isin tyttö, ettei äiti ole enää siinä rinnalla läheskään yhtä ihana. Silloin kyllä saan nauttia hänen ylhäisestä seurastaan kun ollaan kahdestaan kotona :D Voin kyllä sanoo että olen ollut sata kertaa väsyneempi ja kiireisempi töissä ollessa, illat menee totaalisesti perheen parissa ja illalla ei tarvitse unta houkutella. Se perheen ja työn yhteensovittaminen ei ole niin helppoa kuin mitä täällä monet tuntuu luulevan. :/

Yksi psykologi sanoi, että vauvalla on neurologisesti mahdollisuuksia vain yhteen ensisijaiseen kiintymyssuhteeseen. Ja useimmilla tuo suhde on rakennettu juuri äidin kanssa. Näin ollen hän sanoi, että alle 1-v lasta ei pitäisi erottaa ensisijaisesta kiintymyssuhteestaan edes työpäivän ajaksi. Varsinkaan 9-kuisena, kun on eroahdistuskin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vieras:
Yksi psykologi sanoi, että vauvalla on neurologisesti mahdollisuuksia vain yhteen ensisijaiseen kiintymyssuhteeseen. Ja useimmilla tuo suhde on rakennettu juuri äidin kanssa. Näin ollen hän sanoi, että alle 1-v lasta ei pitäisi erottaa ensisijaisesta kiintymyssuhteestaan edes työpäivän ajaksi. Varsinkaan 9-kuisena, kun on eroahdistuskin.

Eroahdistus ketä kohtaan? Mies on hoitanut vauvaa tosi paljon, sen jälkeen kun vauva oli 4kk ja imetys loppui samoihin aikoihin kun olin kipeänä, niin vauva on ollut niiiin isin tyttö että. Sen lisäksi mies on tehnyt vuorotyötä tähänkin asti, joka on tarkoittanut sitä ettei ole ollut lasten seurasta pois niin paljon kuin 8-16 työajalla olisi (esim. ilta ja yötyöt)

Jos tilanne olisi eri yllä mainitun osalta, niin en lähtisikään töihin.

Just. Entäs jos se suhde on luotu sekä äidin että isän kanssa samalla tavalla alusta asti. Hyvin on meillä mennyt, kun isi on tytölle ihan yhtä tärkeä kuin minäkin. Ja eihän lasta edes repäistä pois kotiympyröistä, vaan on turvallisesti tutuissa kuvioissa, tutun ja turvallisen ihmisen kanssa.

Pöh pöh. Hyvin tuo mukula eli 7kk ikäisenä isänsä kanssa. Kas kun kaikilla ei ole eroahdistusta ja erityisesti eroahdistus voi olla pienempi, kun mukula on ollut muiden kanssa paljon vauvasta alkaen. Lapsella voi olla useampia turvallisia henkilöitä. Ainakin meitin mukulalla, vaikka äidin ykkösasemaa ei kyllä mikään ole murtanut.

Yksi psykologi saattaa sanoa noin, mutta suurin osa psykologeista uskoo useamman yhtäaikaisen primaarisuhteen muodostukseen. Olisihan se evoluution kannaltakin tuhoisaa, jos vauva voisi luottaa vain yhteen aikuiseen.

Isä on kiistattoman tärkeä ihminen lapselle, sitoutuva isä, jonkalainen ap.n mies mitä ilmeisimmin on kun koti-isän rooliin on valmis. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Hyvin on meillä mennyt, tytöstä vain on tullut niin isin tyttö, ettei äiti ole enää siinä rinnalla läheskään yhtä ihana. Silloin kyllä saan nauttia hänen ylhäisestä seurastaan kun ollaan kahdestaan kotona :D Voin kyllä sanoo että olen ollut sata kertaa väsyneempi ja kiireisempi töissä ollessa, illat menee totaalisesti perheen parissa ja illalla ei tarvitse unta houkutella. Se perheen ja työn yhteensovittaminen ei ole niin helppoa kuin mitä täällä monet tuntuu luulevan. :/

Minä olen onneksi tottunut jo aikaisiin aamuherätyksiin muksujen kanssa ja sen myötä siihenkin, että iltaisin väsyttää jos on herännyt jo klo 5.. toki työnteko tuo siihen vielä oman lisänsä, yritän etsiäkin sellaista paikkaa jossa se työ ei olisi niin fyysistä (no, vanhustyötähän tässä lähinnä on tarjolla). Harrastuksista joutuu kyllä tinkimään.

Itse odotan eniten sitä, mitä miehen ajatusmaailmassa tapahtuu kun näkee konkreettisesti sen millaista on olla lasten kanssa kaikki päivät. On se jo aiemmin todennut, että se on hänen mielestään raskaampaa kuin töissä olo. Toisaalta taas tiedä, vaikka hän koti-isyydestä innostuisikin enemmän mitä luulee :D Aika näyttää..

Meillä mies on toista kertaa jäämässä koti-isäksi, hyvin meni viimeksikin. Ei tosin ollu ruoka valmiina pöydässä ja huusholli kiiltänyt kun kotiin tulin vaan eipä niin ole ollu minunkaan kotona ollessa.. Hieman toki omalla tavalla lapsiakin hoitaa, esim vaatteet eivät minun mielestä ole aina niin yhteensopivia tai siistejä kun ottaa mitä kaapista löytää. Pyykkääminen jäi silloin ja jää varmasti nytkin minun vastuulle.
Itse olin muistaakseni aika väsy alkuun, toisaalta ei tarvinnut viedä lapsia hoitoon aamuisin kuin huolehtia vain itsensä, luksusta sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Minä olen onneksi tottunut jo aikaisiin aamuherätyksiin muksujen kanssa ja sen myötä siihenkin, että iltaisin väsyttää jos on herännyt jo klo 5.. toki työnteko tuo siihen vielä oman lisänsä, yritän etsiäkin sellaista paikkaa jossa se työ ei olisi niin fyysistä (no, vanhustyötähän tässä lähinnä on tarjolla). Harrastuksista joutuu kyllä tinkimään.

Itse odotan eniten sitä, mitä miehen ajatusmaailmassa tapahtuu kun näkee konkreettisesti sen millaista on olla lasten kanssa kaikki päivät. On se jo aiemmin todennut, että se on hänen mielestään raskaampaa kuin töissä olo. Toisaalta taas tiedä, vaikka hän koti-isyydestä innostuisikin enemmän mitä luulee :D Aika näyttää..

Ei se väsymys niistä aamuheräämisistä tule, vaan siitä kun päivän on tiiviisti ajatuksineen töissä, (joudun laskemaan paljon ja puhumaan asiakkaiden kanssa puhelimessa), niin sitten alkaa se normi iltarumba. Yhden lapsen äitinä voin sanoo että kotona oli helmpompaa, koska oli koko päivä aikaa tehdä niitä juttuja ja sai vapaasti olla ja mennä. Tietysti kahden lapsen kanssa on hankalampaa. Mies onneks meillä on mielellään kokki, mun ei tarvii ruokia juuri miettiä. Kaupan kautta jos menee kotiin, niin ilta on kyllä tekemistä täynnä sinne 22-24 saakka.
Mies on hyvin viihtynyt kotona, tosin oon kyllä hälle sitten suonut vapaa-aikaa viikonloppuisin ja iltaisin harrastusten parissa. Tiedän miten pitkiä ne päivät voi varsinkin huonolla säällä kotona olla.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Eiköhän se ihan hyvin suju, miksei sujuisi. Onko miehelläsi tarkoitus olla koti-isänä, kunnes tuo nykyinen vauveli täyttää 3v?

Siihen asti, että se löytää uusia töitä, todennäköisesti menee ainakin ensi vuoden puolelle jos ei pitempäänkin. Kotihoidossa kuopuskin tulee olemaan ainakin siihen asti että on vaipoistaan päässyt (eli jos/kun mies työllistyy, jään minä taas kotiin), meitä lähellä on päiväkoti jonne saisi lapset sitten aikanaan samaan ryhmään. Siltä osin voisin kuopuksen raaskia hoitoon laittaa jo reilu 2-vuotiaanakin, kun olisi isosisko mukana :)

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
Mistä sä oot tollasen miehen löytänyt ? :o :flower:

Irc-galleriasta :whistle: :heart:

Ooh, kerro teijän stoori, kuulostaa kivalta =) Bongasitko sä sen vai se sut?

Se oli jäänyt mun vieraslistaan, jonka jälkeen bongailin sille jotain kommentteja, siitä siirryttiin meseen, heti perään vaihtui puhelinnumerot ja siitä se sitten lähti.. :heart: Tästä 1,5 vuotta aikaa ja tähän aikaan on mahtunut niin käsittämättömän paljon asioita joita on käyty läpi, ettei uskoiskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihanaa kuulla että näitä ap:n kaltaisia fiksuja äitejäkin on olemassa, jotka eivät ole itsekkäästi omimassa lasten kanssa kotonaoloa itselleen. :)

Oon samaa mieltä. Ei tarte ihmetellä miks monet isät ovat vieraantuneet lapsistaan kun äidit jyrää sitä isä-lapsi-suhdetta kun ei luoteta tai anneta mahdollisuutta. Sitten marttyyrina märistään miten ei mies hoida. Vaikka alun perin halukkuutta olis ollu, mutta mamma ei oo antanu tai latistanu yrityksen.

Ja mie kyllä uskon että mullakin helpottaa väsymys heti kun nuo yöt tytöllä rauhoittuu =)

Meillä on ainakin tällä hetkellä rauhallisia öitä, jos ei sitten mitään poikkeavaa jossain kohtaa tule. Ihan mielenkiinnolla odotan itsekin roolien vaihtoa, mitä ajatuksia se molemmissa herättää siitä toisen asemasta, mikä se on siihen asti ollut.

Ja mie kyllä uskon että mullakin helpottaa väsymys heti kun nuo yöt tytöllä rauhoittuu =)

Meillä on ainakin tällä hetkellä rauhallisia öitä, jos ei sitten mitään poikkeavaa jossain kohtaa tule. Ihan mielenkiinnolla odotan itsekin roolien vaihtoa, mitä ajatuksia se molemmissa herättää siitä toisen asemasta, mikä se on siihen asti ollut.

Meillä on herättänyt positiivisia ajatuksia puolin ja toisin. Varmasti molemmat osaa paremmin kunnioittaa toinen toistaan. =)

Yhteistyössä