Mies ja vauvan hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiinu

Vieras
Miten saan mieheni osallistumaan vauvan hoitoon? Hän ei halua vaihtaa vaippaa tai pukea / riisua vauvaa. Luulen, että häntä jännittää tuo touhu, koska hän ei ole ollut vauvojen kanssa juurikaan tekemisissä. Hän on sitä mieltä, että minä voin hoitaa tämän puolen, koska minulta se luonnistuu. Minä taas toivoisin, että hänkin osallistuisi.
Laitoksella kätilö opetti miehelleni vauvan hoitoa, menin itse tuosta tilanteesta pois. Toivoin, että sieltä hän olisi saanut rohkeutta, mutta ei nyt siltä näytä. Reilu vikko ollaan oltu kotona ja yksi pukemiskerta takana.

Kyllä mies siitä rohkaistuu, kun vauva saa vähän massaa, eikä enää näytä niin särkyvältä. Rohkaise miestä, äläkä vaan mene pyytämättä neuvomaan ja marmattamaan. Kehu kuinka hienosti hän osaa ja kuinka varmasti hän jo käsittelee vauvaa. Muistuta, että vauva ei ole äärimmäisen herkästi särkyvä, normaali hellä kohtelu riittää, vauva ei räjähdä käsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinu:
Miten saan mieheni osallistumaan vauvan hoitoon? Hän ei halua vaihtaa vaippaa tai pukea / riisua vauvaa. Luulen, että häntä jännittää tuo touhu, koska hän ei ole ollut vauvojen kanssa juurikaan tekemisissä. Hän on sitä mieltä, että minä voin hoitaa tämän puolen, koska minulta se luonnistuu. Minä taas toivoisin, että hänkin osallistuisi.
Laitoksella kätilö opetti miehelleni vauvan hoitoa, menin itse tuosta tilanteesta pois. Toivoin, että sieltä hän olisi saanut rohkeutta, mutta ei nyt siltä näytä. Reilu vikko ollaan oltu kotona ja yksi pukemiskerta takana.

laitat sen hoitamaan. Vauva nenän alle ja itse pois. Mun piti potkia omaa miestä asiassa ja oppihan se kun joutui eikä päässy selittelemällä pois. Eihän se äiti voi olla aina vaan saatavilla kun vauva tarttee vaippaa jne.

Jäät itse aamulla nukkumaan, ja sanot miehelle että vaihtaa vauvalle päivävaatteet päälle :) Ja muista ettet sitten naputa jos väriyhdistelmät on hassuja tai vaippa vähän huonosti...

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Jäät itse aamulla nukkumaan, ja sanot miehelle että vaihtaa vauvalle päivävaatteet päälle :) Ja muista ettet sitten naputa jos väriyhdistelmät on hassuja tai vaippa vähän huonosti...

näin. Miehet on herkkiä sille että aletaan neuvoa/säätää. koska ei se ole kuitenkaan pääasia minkä väriet ne vaatteet on.

Ja kannattaa aloittaa tarpeeksi varhain tuo "miehen kouluttaminen", meidän esikoinen nyt 1v4kk, tänään tulin lääkäristä kotiin niin kotona lapsi ilman vaatteita vaippa _väärin päin_, kun ei osaa niin ei osaa... En sitten itse aloittanut tarpeeksi aikaisin, joten tuollaista tapahtuu kun jättää nämä kaksi kahdestaan. Eikä mies edelleenkään mielellään pue lasta saati vaippaa vaihda, kun sitä kuulemma "sattuu". Siis mikä, eipä satu jos minä sen puen...

Lapsi tosiaan jo miltei 13kg. Ei mikään hento hempula.:)

meillä oli sama tilanne, mutta mä en yksinkertaiseti antanut vaihtoehtoja. Saatoin sanoa, että vauvalla on kakka, mutta en todellakaan aio vaijtaa vaippaa. Joten miehen oli pakko opetella :D

Sen mä tein että annoin tilaa kysyä. Olin kuulolla mutten siinä vieressä. Näytin mallia jos pyysi. Ja jo laitoksella laitettiin hommiin eka kerran. Se on ihan totta että jos on isot kourat niin se pieni vauveli varmasti tuntuu hentoselta ja särkyvältä.

Jospa sitä jännittää tai sitten kokee vaipan vaihdon jotenkin vastenmieliseksi. Toivottavasti ei jälkimmäinen.

Vauvan hoitohan on mukavaa puuhaa. Meillä pienin on 1v3kk eli ei enää ihan vauva mutta vaipan vaihto on sen sisältämästä tuotteesta riippumatta ihan hauskaa.
Ja kyllä ihan pikkupikku vauvalle voi jutella kaikkea. Meillä on aina mennyt vaipan vaihdossa ties kuinka kauan aikaa kun se menee leikkimiseksi ja jutteluksi. Varpaiden päristelyä ynnä muuta ja kainalopierun mallisuorituksen näyttämistä.

Kyllä se siitä kunhan et vahtaa olan yli mitä mies tekee. Mies ei nimittäin ohjeita ja arvostelua kaipaa :D

Yhteistyössä