Mies hermostui ihan tajuttomasti kun vaadin ennakoivaa turvallisuuskäytöstä kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paskapää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paskapää

Vieras
Meillä on iso talo, johon ollaan just muutettu. Vauva syntyy parin kuukauden päästä. Olen laittanut merkille sellasia turvallisuuspuutteita mihin pitää puuttua viimeistään sitten, kun vauva alkaa lähteä liikkeellä. Vauva on jo vatsassa aika vilkas, epäilen että lähtee aikaisin liikkeelle.

Alakertaan menee jyrkät kiviset portaat. Ovi sinne on vähän rikki, eli kahvan jousi ei toimi, eli ovi ei mene "kunnolla kiinni", vaan vain kiinni, "kieli" ei kloksahda paikalleen, oven saa auki kun vähän sormilla vetäsee oven alahelmasta.
Ei vaadi siis mitään kahvan kääntämistä.

Ja se ovi on aina auki !
Olen sanonut siitä miehelle: pitää opetella jo nyt menemään niin, että sulkee oven perässään!

Nalkutin siitä viikonlopun.

Sanoin, että hankin siihen semmosen portin, joka läpsähtää takaisin kiinni, eli sitä ei voi jäättä / unohtaa auki. Miehen mielestä se kuulosti ihan turhalta.
Sanoin, etten ota sitä riskiä, että vauva ryömii ja putoaa päälleen kiviportaista, se on menoa sitten vauvalle.

Kuten sanottu, talo on ISO. Kun minä olen yhdessä nurkassa tekemässä jotain, vaikkapa auttamassa isompaa lasta vessa-asioilla, en millään ennätä, enkä edes näe mitä juuri liikkeelle lähtemään oppinut vauva tekee.. Koti on siis saatava niin turvalliseksi, että se vauva pystyy aikanaan liikummaan ilman vaaraa.
Ilmeisesti minä vaadin liikaa. En tiedä sitten miten käytönnössä arkeni kotona hoidan, jos en kahden perään repeä..

Viikonlopun olen sitten teatraalisesti ja mielenosoituksellisesti hakannut tätä ovea kiinni kun muut -mies ja hänen viikonloppulapsensa - jättivät sen auki.

Tänään vitutti kaikki edelleen liittyen viikonloppuun ja karjuin miehen paikalle. siitä ovesta.
Että siinä vaiheessa kun tämä vauva putoaa noista portaista minä lähden etkä sen jälkeen näe.

Mies veti herneet nenäänsä, karjui ja huusi ja poltti päreensä ihan kokonaan, olin kuulemma tosi rumasti hänelle sanonut - kun sanoin samasta asiasta aikuiselle sadannennen kerran, ja että vastuu on hänekin!
MIes paukautti alakerran oven kiinni, se on nyt lukossa eikä siihen ole olemassakaan avainta.
Pääsen suihkuun ja pyykkikoneelle jos kierrän ulkokautta, epäsiistin pannuhuoneen läpi.
Autotallinkin kautta pääsee, mutta se ovi on niin raskas nostaa, etten jaksa, - olen raskaana ja minulta "puuttuu" tietyt lihakset, esim. vatsalihakset. Yllättäen. :o

MIes lähti asioilleen, viipyy koko päivän.

EN tiedä milloin menen seuraavan kerran kaupnkiin, milloin ostan sen portin.. ja asennan itse? KUn en osaa porakonetta käyttää.

Yläkerrasta puuttu kaide ja portti, onneksi ipana on iso (3 1/2 v) eikä putuoa. Alakertaan on kuitenkin kaide laitettava, portti tai jotain, ettei tämä vauva aikanaan karkaa rappusia ylöspäin. Ne on kapeat ja jyrkät.

Mies pitää tätäkin jonain hätävarjelun liioitteluna. Ovi ei estä mitään: senkin kahva on rikki samalla tavalla kuin kellariin menevän oven kahva.

Ilmeisesti minun pitäisi sitten keskittyä silmät selässäkin seuraamaan, että missä konttaava taapero on, seuraavat 2 vuotta siitä kun vauva syntyy ja liikkumaan oppii..

On nimittäin kokemusta vilkkaasti lapsesta, esikoinen oli ja on semmonen, vaikka oli esikioinen, ainoana siis pitkään, en kerinnyt perässä pysymään, mm. roskiksen purki kokonaan lattialle alle vuoden ikäisenä.. ja paljon muuta, ja asunto oli tavallinen pikku kaksio. Tämä on mieletön herovoton lukaali, jos olen eteisessä pukemassa kuravaatteita 4-vuotiaalle, en tiedä mitä keittiöössä tapahtuu. JOs olen keittiössä, en näe mitä muualla talossa tapahtuu..

Ja kun yrittää, että mieskin alkaisi jo nyt kiinnittä turvallisuuskysymyksiin huomiota, hän vetää hillittömät raivarit, karjuu ja huutaa ja ovet on auki ja naapurit pihalla.

Eihän sulla vielä ole hätää sen asennuksen kanssa, jos vauva ei ole vielä edes syntynyt? :| Sullahan on hyvinkin ½v aikaa saada miehesi tajuamaan asian laita. Eikä se nalkutuksella tai huutamisella sitä kyllä tajua. Eli "myyt" sen asian pikkuhiljaa ja jos sekään ei auta, niin asennat sitten itse kun sen aika on. Turhaa niitä vempaimia etukäteen asentelee.

No hohhohhoijaa...Ei sulla nyt vielä mikään hengenhätä ole et ehkäpä hieman liikaa vauhkoot asiasta ja ihan yhtä hyvinhän se 3 ½ vuotias tippuu jos ei kaiteita jne......Harvapa se toisesta huoneesta näkee talon toiselle puolelle että mitä mukulat tekevät....

Noh, ei viel hätää. mut sen oven voit korjata vaikka itse. Mee rautakaupasta ostamaan hakanen ja ruuvaat sen paikoillee, suht ylös mihin lapset ei yllä.
Ja porttejakin on minkä osaat itse asentaa, ne vaan pigotetaan karmeihin kiinni.

on mun mielipide ja ahdottomasti pitää miehenkin kiinnittää siihen huomiota.

mutta ei kai teillä vielä hengen hätää ole kun kerta vaaveli onturvallisesti masussa vielä :)

Minusta olit aika törkeä sanoessasi noin toiselle, kun vauva ei ole vielä edes syntynyt! Ota nyt ihan rauhassa, vauva on vauva melkein 6kk syntymisen jälkeenkin ja tuskin liikkuu vielä mihinkään. Ota naapurin ukko laittamaan se portti jos mies ei ymmärrä.

siis oikeesti? nyt tuntuu että miehesi on oikeessa ja vauhkoot turhasta. sulla on ollu kiltti esikko kun roskat on levittäny vaan lattialle. mein esikko on kiivenny mein talon katolle (kulkee jotenkin suvussa) portaat on jo rälläkällä vedetty poikki. laittaa mein koiran etuovesta vaan aamuisin pihalle (siis vapaaksi, hei vaan!) meillä oli vielä viime vuonna portteja pitkin poikin mein huushollista, mutta esikkopa keksi miten niiden yli pääsee, ja myöhemmin oppi niitä avaamaankin. sen johdosta meni digikamera rikki, mutta oli sillä kuitenkin hienoja kuvia otettu. ja tehty hienoja aamupaloja. lattiat täynnä maitoa ja ym.
Mulla on 2 lasta, silmät päässä, niskassa ja perseessä. mutta ne vaan kerkii. Jos miehes ei sitä porttia suostu laittamaan niin rouva ottaa sen poran käteen ja provosoinnin takia laittaa.

Meillä tuli portaisiin portti seuraavasti: olin tekemässä ruoka ja ihmettlin mölyä yläkertaan johtavissa portaissa, siellähän se esikko könysi. Hätävaraksi vein portaiden eteen saunan penkin kalelleen, jonka esikko keksi hyvin pian siirrettäväksi. Soitin miehelle, että tuo portti tullessasi kotiin. Näin tapahtui.

Älä panikoi. Oli mullakin vilkas lapsi vatsassa ja liikkuminen on työn takana.

Yhteistyössä