Mies haukkuu varkaaksi minua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen tehnyt kulutusluotolla aikanani (ollaan oltu yhdessä silloin) velkaa.Velkaa olen lyhentänyt tietyn summan kk omalta tililtä.

Mies sai velasta tietää ja olen kuulemma varas,olen häneltä ja perheeltä varastanut.Meillä on erilliset tilit ja kumpikin on maksanut yhteisiä laskuja,ostanut ruokaa ja elänyt kummankin tilillä.Syy miksi en ole miehelle kertonut kulutusluotosta on se,että miehellä on tapana närppiä pitkään jälkikäteen esim.asioista joita olen itselleni ostanut.

Nyt eilen sitten mies otti puheeksi auton vaihdon.Minä en halua autoa vaihtaa,koska se on täysin tyhjä kuluerä ja meillä on kaksi toimivaa,joskin vanhaa autoa.Kerran ollaan virhe tehty ja ostettiin uudehko auto isolla velalla ja tunsin että 300e/kk meni niin,että olisi ollut sama laittaa wc pytystä alas sama summa.Auton arvo oli alempi,kuin mitä auton velka.

Nyt sitten alkoi närppiä,että no sulla on sitten lisää tulossa jotain laskuja,kun kerran noin aloit puolustella autoa asiassa.Sinähän oletkin vaan varas,sinä olet joka puolelta varastanut.
Ja minä hölmö luulin että asia on sovittu jo.
Tiedän itse että olen hölmö ja tyhmä,kun en ole asiasta sanonut mitään,mutta miehen käytöksen tietäen en taas yhtään ihmettele.

Onko tämä nyt oikeutettua haukkua varkaaksi?Olenko minä varas?

Riippuu, millainen suhteenne oli siihen aikaan, kun lainat otit. Kuinka yhteinen talous teillä oli tuohon aikaan? Olitteko kihloissa tai naimisissa, asuitteko yhdessä, oliko lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Kyllä minä ainakin oletan että parisuhteessa kerrotaan jos otetaan luottoja tms. Ymmärrän miehesi kiukun.

Samoilla linjoilla täällä. Suuttuisin kovasti jos vaikka mies olisi ottanut velkaa kertomatta minulle.

Ymmärrän toisaalta miehesi kiukun, salaa ei oteta velkoja. Mutta silti miehesi tekee mielestäni väärin kun syyttelee varkaaksi tms. Onko nyt niin että hän kiristää tuolla velalla sinulta uutta autoa?

Pettyisin jos mieheni ottaisi kulutusluoton kysymättä minulta :(
Exäni otti ja koin hänet varkaaksi ja ällöttäväksi.. Tosin hän myös manipuloi minut suostumaan rahoittamaan harrastuksiaan kun omat rahat eivät riittäneet. Mutta rahasotkujen takia erosin aika nopeaan. Yht äkkiä mies muuttui kuin lapseksi joka ottaa rahaa sieltä täältä ja sotkee talouden. Tavallaan siis varasti minulta.

Kyllä minua ainakin ihmetyttäisi jos oma puoliso olisi salaa ottanut kulutusluottoa. Olisin loukkaantunut, että sellainen asia pitäisi salata. Toisaalta ymmärrän halusi salata asia, jos miehellä on tapana piikitellä omista ostoksistasi, mutta kuitenkin.. kyllä asia olisi pitänyt kertoa. Ja etenkin isommat hankinnat (jos luottoa tarvitaan tai muutenkin) tulisi päättää yhdessä. Vähän sama kuin miehesi nyt vaihtaisikin auton uudempaan kysymättä sinulta mitään; varmasti sinuakin ärsyttäisi.

Varkaaksi haukkuminen nyt kuitenkin on lapsellista.

Niin jos luitte yhtään niin miehellä on tapa närppiä minun tekemistä ostoista ym.Miehen työtilanteiden takiakin on ollut rahan kanssa vaikeaa niin olen tehnyt kulutusluottoa.Vaihtaa yhtä äkkiä työpaikkaa kun ei vaan tule toimeen työnantajan kanssa,liitoon ei kuulunut silloin ja uudesta työpaikasta ei ollut tietoa.

Paras ostos mistä olen kuullut 4v.on takki,jonka silloin ostin.Maksoi 129e ja olin töissä.Ei ollut keneltäkään pois ja syy tähän haukkumiseen takista joka riidan yhteydessä,oli että en ollut lupaa kysynyt ostokseen.

Miten sinä olet varas, jos olet maksanut osasi laskuista? Jos et ole, niin tilanne on eir, muttet siltikään ole varas. Jos et ole voinut maksaa osaasi laskuista, niin kulutusluotoista olisi pitänyt keskustella. Mutta jälkiviisaus on aina jälkiviisautta. Leikkaa kahtia nuo kortit, koska ne tuottavat sinulle ongelmia.

Ja toisekseen mun mielestä on aika epäkypsää tämän tästä syytellä toista varkaaksi jne. Sano, että mies voi ihan omilla rahoillaan ostaa uuden auton, jos haluaa. Eihän se ole toiselta pois, jos toinen haluaa ostaa auton ja voi kuitenkin perheen kuluihin osallistua tasapuolsiesti. Ei se tarkoita, että su ntarttisi sitä autolainaa ottaa. Ei ole pakko ostaa mitään, jos ei halua.

Kyllä meilläkin mies omistaa auton. Jos haluaa ostaa uuden, niin ostakoot. Ei häiritse. Ellei sitten käy niin, ettei pystyisi osallistumaan asumiskuluihin, sitten kieltäisin (varsinkin kun on uus auto jo). Ja saan ihan ajella autolla niin paljon kuin lystään. Ei yhteisessä perheessä voi ajatella, että tää on sun ja tää on mun.."tää viili kaapissa on mun, ku ostin sen, tuo perunapussi on sun". Tai itse en ainakaan tuollaiseen parisuhteeseen lähde. Ja jos toisella on vaikeaa, niin toinen auttaa toista ja toisin päin. Myös taloudellisesti. Ei ole oikein, että jos toinen on vaikkapa kotiäitinä/koti-isänä ja ei ole varaa ostaa koskaan uusia vaatteita..ja toinen ei antaisi esim. sitä varten käteistä. Ja noista ehdoistahan kannattaa sopia jo etukäteen. JOs toinen hoitaa kodin ja lapset pääosin, niin pitäisi siitä jotain palkkiota saada. VArsinkin jos tuet menee lähinnä vaikkapa lasten ruokaostoksiin ja muihin lapsia varten tarkoitettuihin asioihin.

Näistä kannattaa oikeesti keskustella. Turha tapella raha-asioista.

ja eihän miehellä ole masennusta tai muita mielenterveyshäiriöitä, add/adhd tms? Tuli vaan noista työpaikan äkäsistä vaihoista mieleen.

Yhteistyössä