Mies haluaa toisen lapsen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annukkalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja toisaalta itsekkyyttä on sekin, jos tarkoitus on kuitenkin lapsia hankkia (joo, joo, tiedän, että kohta lässytetään, ettei lapsia hankita, vaan saadaan) ja lapsien edelle ajavat maailmalla huitelu (jota on niin helppo perustella ympäripyöreällä lausahduksella "en ole valmis äidiksi") ja muu tuhannen turhanpäiväinen puuhastelu.

No huh huh, siis jos todella tuntee "ettei ole valmis äidiksi", niin se on ympäripyöreää sanahelinää???! Siis mitähän varten meillä ihmisillä on tunteet, jos niitä ei saa kuunnella?? Jos todellakin tuntee, ettei halua lapsia tai lisää lapsia, niin kyllä se aika vahva merkki on siitä, ettei aika ole oikea ja kannattaa odottaa.
Oma jaksaminen on ensiarvoisen tärkeää, kun juuri esim. toista lasta mietitään. Lapsen hoito on yllättävän rankkaa ja monesti mies ei sitä ymmärrä, koska hän ei hoida lasta yleensä niin paljon kuin äidit. Kenelle siitä on iloa, jos äiti on väsynyt ja jaksamisensa äärirajoilla, ja vain siksi, että piti/pitää saada lapsiluku mahd. nopeasti täyteen??

Kyllä minun mielestä ap:n kannattaa kuunnella omia tuntemuksiaan, jos tuntuu, että et halua vielä toista lasta, niin sillä selvä. Et sinä minusta vielä vanha ole, aikaa on vielä. Nauti rauhassa esikoisestasi ja sano topakasti miehellesi, että nyt lopeta =)).

Kiitos vaan kaikille vastauksista...aina mahtuu näköjään myös mukaan näitä "arvostelevia" ja ikävään tyyliin kirjoitettuja. Niin, "Riskaabelille", mun mielestä tässä ei voida kyllä mistään itsekkyydestä puhua. Ei kai ole lapsenkaan etujen mukaista, jos "väkisin" sellainen hankitaan. Ja mielestäni jos itsekkyyden perusteella siirtää lapsen hankkimista, niin kannattaakohans itten ollenkaan. Ja se, että siirtää ja siirtää, ja ikää karttuu ja sitten huomataan että ollaan hedelmällisyysklinikalla. No, ainakin omassa tilanteessani, kun yksi lapsi jo on, en lähtisi mihinkään keinohedelmöitysrumbaan enää sen kakkosen takia. Silloin saisi sitten yksi riittää. Pelottavia asioita on myös esille tullut kaksosraskaus. Siis se ois "aivan Kauheaa" mun mielestä. Vaikkei se sitä oikeesti sit varmaan olis, mutta se pelottaa. Ja tiedän, että tosiaan se ikävuosi 35, on se maaginen, näin olen lukenut, jolloin riski eräissä asioissa kasvaa. Ja kyllä minun mieheni on lastamme hoitanut, joka päivä ovat noin 2 - 2,5 h kahdestaan ennenkuin mä tulen töistä ja hän kyllä alkuaikoina auttoi yösyötöissäkin, poikamme oli pulloruokinnalla. Ei tietenkää ole hoitanut häntä yhtä paljon kuin minä, mutta harvoin varmaan näin onkaan.

No, mie tässä mietin, että koska ois sopiva aika! Tsemppiä kaikille muillekin asiaa miettiville ;)

Sain poikani -01, 35 vuotiaana ja tyttäreni -05. Nyt olen 40 vee ja aivan terveet lapset olen saannut, vaikka vähän vanhempi äiti olenkin. Riskejä pidettiin minimaalisina, enkä kummaltakaan ollut erikois-seurannassa. Vaikka itse sitä olisin halunnut.
4,5 v. on mielestäni ehkä liian suuri ikäero. Nyt kun tyttö toisella ikävuodella touhuuvat enempi keskenään. Meidän tapauksessa lasten ikäero ei ollut meidän päätettävissä, luomulapsia kuitenkin.
Hyvin jaksan hoitaa lapset, kodin ja kerkeän jopa antamaan aikaa omille harrastuksilleni.

tuttavaltani, että ois jälkiviisaana halunnut pienemmän ikäeron lapsilleen. Ikäeroa just reilu 4v ja perusteluna juuri oma jaksaminen ja että esikoiselle riittää huomiota... nyt on seurannut sisartensa lapsien leikkivän yhdessä, ja harmittelee, että antoi ikäeron venyä, kun lapsista ei hirveesti ole seuraa toisilleen. Mutta tosiaan aina ikäerot eivät ole itse päätettävissä. Mä toivon, että tulisin uudelleen raskaaksi niin, että ikäeroksi jäisi alle 3 vuotta.. mahdollisuus annettu jo puoli vuotta vauvalle tulla, mutta eipä vielä näy. Esikoinen on kyllä vielä alle vuoden ikäinen, joten mahdollisuudet mukavaan ikäeroon ovat vielä olemassa.
Mä olisin kanssa halunnut lapsia jo nuorempana eli reilu parikymppisenä, mutta eihän tuokaan asia ole sellainen, jonka pystyisi päättämään.

Minä taasen en ymmärrä miksi oletetaan, että lapsia pitää olla hirmuinen katras. Ja sitäpaitsi mies on tällä planeetalla viimeisin eliö, joka voi edes sanallakaan painostaa naista raskautumaan ja synnyttämään.. Hyvin helppohan se miehen on lasta haluta, sen kun kiipeää vaan selkään, nainen hoitaa loput!!

Kannattaa tiedostaa realiteetit. Jos naisella on kuukautiset alkaneet nuorena (esim. 10 vuotiaana), kuukautiset vastaavasti myös päättyvät aikaisemmin. Kun ikää tulee lisää, hedelmöitymishäiriöt lisääntyvät. Esimerkiksi munasolut kypsyvät, muttei irtoa jne. Jos maalaisjärjellä ajattelee, niin se, että oma mummo on neljäviitosena tehnyt "luomuna" katrassarjan viimeisiä lapsia, niin sen ikäpolven ihmiset ovat myös eläneet paljon terveellisemmin. Ruoka on ollut omalla paikkakunnalla tehtyä kotiruokaa eikä ympäristösaasteille ole altistuttu siten kuten nykyisin.

AP:lle sanoisin, että kannattaa miehen kanssa jutella asiasta niin, että kumpikin osapuoli tajuaa toisen näkökannan. Jos AP on väsynyt, niin miehen pitäisi enemmän tarjota pitkäjänteisesti apuaan eikä vain tunti silloin ja toinen tällöin. Joka tapauksessa fakta on kuitenkin se, että jos lapsia tehdään kovin myöhäisellä iällä, niin sisarusten saamisen kannalta asiaa ei kannata siirtää liian myöhään, sillä ensinnäkään raskaus ei välttämättä ala heti ja toisaalta se esikoinenkin kasvaa kuukausi kuukaudelta isoksi, joten kyllähän siihen toisen lapsen syntymään ehtii totuttautumaan 9 kk:n ajan.

Jos kyse on jaksamisesta, niin sitten kannattaisi miettiä esimerkiksi sellaista, että palkattaisi vaikkapa siivouspalveluja ja voisiko niitä ruokajuttujakin tehdä toisella tavalla.

No enpä ole ihan samaa mieltä. Kyllä elinikä ja naisen elämän hedelmällinen ajanjakso ovat pikemminkin pidentyneet kuin lyhentyneet. Samoin terveydenhuollon kehittymisen ja elintason nousun myötä väestö ja naiset siinä mukana voivat paremmin kuin aiemmin. Itse olen kyllä kuullut, että jos kuukautiset alkaa aiemmin, ne myös jatkuvat pidempään. Mitään faktaa en siihen tähän hätään löydä, mutta ilmeisesti naishormooneja on näillä naisilla suurempi määrä. Muistan myös gynekologin joskus todenneen, että vaihdevuoteni alkavat todennäköisesti keskimääräistä myöhemmin (kuukautiset alkaneet aikaisin). Ja itse kirosin, että sekin vielä...

Jotkut ihmiset rationaalisesti miettii lastentulon, kaipa jopa rakastumisen. Että milloin on oikea hetki ja aika ja huomioivat kaikki riskit tieteellisen tarkasti. Itse ottaisin riskin ja teksin lapset silloin kun sitä TUNTUU. Rakkauslapsia riskillä, ei tieteellisesti laskelmoiden.

Yhteistyössä