Mies haluaa että pysyn eristyksessä sikainflunenssan takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut ja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut ja huolissaan

Vieras
Hoidan kotona hieman alle 1.5 ikäistä lastamme ja olen raskaana. Mies käy töissä. Nyt kun odotetaan sikaflunssan iskevän niin mieheni haluaisi että välttäisin kaikkea mahdollista mistä voisimme saada tartunnan. Siis en saisi matkustaa julkisilla (en pääse kenenkään äitikaverin luokse enkä kerhoihin kävellen eikä meillä ole toista autoa), eli pitäisi jättää käytännössä väliin kaikki tapaamiset. Kerhoissa/ avoimissa päiväkodeissa hän ei myöskään haluaisi minun ja lapsen käyvän, ettei saataisi sieltä pöpöjä. Kaupassa nyt on pakko käydä ja pihalla kävelyllä, mutta puistoon meno onkin jo epävarmempaa.

Ihan ymmärrettäväähän mieheni ajatus on, mutta minua itseäni ahdistaa! En tiedä miten pääni kestää jos epidemia jatkuu esim jouluun asti enkä voi tehdä mitään lapsen kanssa päivisin. Jos en saa nähdä ketään toisia äitejä& lapsia ja olemme vain kotona /käymme kaupassa / omalla pihalla yksin, niin syksystä tulee todella pitkä. Toisaalta en tiedä miten kestäisin sen jos aiheuttaisin sitten omalla toiminnallamme meidän perheelle sikaflunssan ja karmeat jälkitaudit, ja jos jotain tapahtuisi vaikka syntymättömälle lapselle (raskaana olevat riskiryhmää) kun se sitten olisi ollut estettävissä sillä etten olisi käynyt missään...

En saa miehelle puhuttua tässä asiassa "järkeä" koska hän on niin vahvasti sitä mieltä että haluni olla sosiaalinen on nyt toissijaista koska perheemme on riskiryhmässä. :( Onko ketään kohtalotovereita, tai mitä mieltä muut raskaana olevat/pienen lapsen äidit ovat sikaflunssasta ja onko kukaan muu ajatellut eristäytyä syksyllä?

Kuulostaa tosi pahalta liioittelulta toi sun miehesi touhu.
Onko hän kenties kuullut, että sikainfluenssaan on lääkitys?? Tai että perusteellinen käsienpesu on riittävä tapa välttää tartunta? Edes käsidesiä ei tarvita.
Meillä on myös miestä lukuunottamatta koko muu perhe riskiryhmässä, eikä ole tullut mieleenkään eristäytyä!!
Melkoista panikointia ja ylireagointia.
Sun miehes vois vaikka lukea THL:n suositukset asiasta ja lopettaa ton hysterioinnin.
Tai soittais edes neuvolaan, jos ne siellä puhuis sille järkeä.

Eiks sun mieheskin pitäis sit pysyä kotona, voihan hänkin sen kotiin kuljettaa jostain.

Ihme touhua, älä vaan alistu tohon.

En ole raskaana, mutta olen myös 1,5-vuotiaan lapsen äiti ja me eletään kyllä ihan normaalia elämää. Lapsi aloitti juuri päiväkodissa, iltaisin käydään kavereiden luona, kaupassa yms. Ja kaiken lisäksi minä olen sairaalassa töissä ja useita potilaskontakteja päivittäin. Median liioittelemaa koko tuo sikainfluenssakohu, normaali varovaisuus tietysti paikallaan, mutta rajansa silläkin.

Totta, niin muuten olikin, että alle 3 veet ei oo enää riskiryhmässä. Eli meillä sit 1 vähemmän riskiryhmässä.

Sen ison epidemian piti vissiin alkaa jo, eikä oo näkynyt..... Tavallista nuhaa kaikki tyynni.

Toi pointti oli ihan hyvä, että sittenhän sun mieheskään ei pitäis käydä missään, koska yhtä hyvin (ja ehkäpä todennäköisimminkin) se voi olla hän, joka pöpöt mukanaan kotiinne tuo. Eli vaikka te linnottautuisitte kotiin lasten kanssa, niin ette silti olisi 100 prosenttisesti "turvassa". Eli näin ollen, kannataako muumioitua kotiinsa, ehkei, ja ehkei muutenkaan. Normaalit varotoimenpiteet, eli käsienpesu, hihaan niistäminen ym varmaan riittää. Ja jos nyt jotain haluat vältellä, niin ehkei niitä lapsia kannata aina kauppaan ym raahata, jos ei ole pakko. Ärsyttää kyllä tuo median kohkaaminen ja paisuttelu, saavat ihmiset (itsenikin, myönnän) lietsottua aika turhaan paniikkiin.

tästä asiasta ovat viranomaiset kyllästymiseen asti jauhaneet , jokainen tietää kyllä ja muistaa pestä kätensä ja miten suojautua . asiasta voi kertoa ilman vouhottamistakin ja turhan pelon aiheuttamista. moni ihminen reagoi paniikilla ja pelolla .siis järki käteen viranomaiset , ei millään pahalla.

Meillä on 6 kk ja 2 v ikäiset lapset ja vaikka he eivät kuulukaan riskiryhmään olen pysynyt poissa perhekerhoista ja -kahviloista. Ehkä näin olisin tehnyt ilman sikainfluenssaakin, koska täällä päin äidit tuovat noihin perheaktiviteetteihin todella räkäisiä lapsia ja koko viime syksy meni sairastellessa, kun jokaisen perhekerhokäynnin jälkeen oltiin flunssassa. Nyt kun lapsia on kaksi, niin jokainen sairastelu tuntuu entistäkin rankemmalta, joten en vaan jaksa enää sitä flunssakierrettä. Nyt käymmekin lähinnä puistossa ulkoilemassa. Jos sieltä tulee flunssa, niin ei voi mitään, mutta lähinnä nuo pahimmat tautipesäkkeet yritän kiertää kaukaa.

tuli vaan mieleen että kannattais varmaan koittaa parantaa lasten, ja tietysti meidän aikuistenkin vastustuskykyä maitohappobakteerien ja D-vitamiinin saannin lisäämisellä.

Kiitos vastauksistanne! Olen kyllä itsekin sitä mieltä että mieheni liioittelee asiaa, ja olen puhunut myös terveydenhoitohenkilökunnan kanssa ja KAIKKI ovat sanoneet minulle että mieheni ajatus on liioiteltu. Kukaan ei ole sanonut että pitäisi eristäytyä. Eri asia tietysti jos tulee flunssa (mikä tahansa) että sitten ollaan karanteenissa ettei tartuttaisi muita. Ja jos joku kaveri on kipeänä niin sinne ei sitten silloin mennä. Mutta esim julkisilla voi ihan rauhassa mennä ja kerhoissa käydä, pitää vaan muistaa hyvä käsihygienia. Media on liioitellut asiaa ja saanut ihmiset, kuten mieheni pelästymään.

Mutta mutta... mieheni ei vain usko minua. Kysyin häneltä saisinko käydä joku ilta kaupungilla katselemassa kaulakorua (siis muovista, n. kympin-parin hintaista) jota olisi kiva pitää nyt sykysllä kun uusia vaatteita ei kannata ostaa kun on raskaana, mutta jotain piristystä kaipaisin (rahatilanteemme on ihan ok). Mies suuttui ja sanoi että onko mun pakko nyt just sika-epidemian akaan mennä kaupungille, eikö se voi odottaa epidemian jälkeen?!

Lannistuin jotenkin aivan tuostakin kommentista ja olin sitten vain että no kai sitten voi... Mutta siis tällaista meillä. Ihan oikeasti, en saa miestäni millään tajuamaan etten voi jäädä neljän seinän sisälle koko syksyksi eikä se mitään välttämättä auttaisikaan, sillä kaupassa on käytävä ja käy hänkin töissä ja mistä tahansa muualtakin se voi tarttua kun juuri sieltä lasten kerhosta tai bussista tai jos mä kerran käyn kaupungilla ostoksilla...

Mutta siis, mun tilanne näyttää nyt tosi "valoisalta" päivät eristykssä lapsen kanssa kotona, missään ei sit käydä paitsi omalla pihalla yksin tai kaupassa, ja iltaisinkaan en saa yksin mennä kaupungilla käymään, edes kerran... Ihan oikeasti, miten saan mieheni ymmärtämään ettei tämä ole tarpeellista??

Kiitos vastauksistanne! Olen kyllä itsekin sitä mieltä että mieheni liioittelee asiaa, ja olen puhunut myös terveydenhoitohenkilökunnan kanssa ja KAIKKI ovat sanoneet minulle että mieheni ajatus on liioiteltu. Kukaan ei ole sanonut että pitäisi eristäytyä. Eri asia tietysti jos tulee flunssa (mikä tahansa) että sitten ollaan karanteenissa ettei tartuttaisi muita. Ja jos joku kaveri on kipeänä niin sinne ei sitten silloin mennä. Mutta esim julkisilla voi ihan rauhassa mennä ja kerhoissa käydä, pitää vaan muistaa hyvä käsihygienia. Media on liioitellut asiaa ja saanut ihmiset, kuten mieheni pelästymään.

Mutta mutta... mieheni ei vain usko minua. Kysyin häneltä saisinko käydä joku ilta kaupungilla katselemassa kaulakorua (siis muovista, n. kympin-parin hintaista) jota olisi kiva pitää nyt sykysllä kun uusia vaatteita ei kannata ostaa kun on raskaana, mutta jotain piristystä kaipaisin (rahatilanteemme on ihan ok). Mies suuttui ja sanoi että onko mun pakko nyt just sika-epidemian akaan mennä kaupungille, eikö se voi odottaa epidemian jälkeen?!

Lannistuin jotenkin aivan tuostakin kommentista ja olin sitten vain että no kai sitten voi... Mutta siis tällaista meillä. Ihan oikeasti, en saa miestäni millään tajuamaan etten voi jäädä neljän seinän sisälle koko syksyksi eikä se mitään välttämättä auttaisikaan, sillä kaupassa on käytävä ja käy hänkin töissä ja mistä tahansa muualtakin se voi tarttua kun juuri sieltä lasten kerhosta tai bussista tai jos mä kerran käyn kaupungilla ostoksilla...

Mutta siis, mun tilanne näyttää nyt tosi "valoisalta" päivät eristykssä lapsen kanssa kotona, missään ei sit käydä paitsi omalla pihalla yksin tai kaupassa, ja iltaisinkaan en saa yksin mennä kaupungilla käymään, edes kerran... Ihan oikeasti, miten saan mieheni ymmärtämään ettei tämä ole tarpeellista??

Yleensähän influenssakausi kestää koko talven, joten sinähän joutuisit olemaan eristyksissä jonnekin huhtikuun loppuun saakka.

Koska olet raskaana, niin mielestäni ei olisi huono ajatus käyttää käsidesiä ja huolehtia muutenkin käsihygieniasta. Sen lisäksi monipuolista ruokaa ja maitohappobakteereita, jotta suolisto pysyy vahvana. Voi olla aiheellista myös vältellä flunssaisia ihmisiä ja käydä kaupassa tai muussa tungoksessa lähinnä silloin, kun ei ole ruuhkaa.

Varokaa, nyt tulee tyhmä kysymys ja vähän aiheen vierestä: alkoi kiinnostaa meikäläistäkin, eli mitä maitohappobakteerivalmisteita te äidit/raskaanaolevat syötte? Voiko jotain sellaista valmistetta tilata vaikka netitse? Asun ulkomailla, ja täälläpäin ei moisista juuri puhuta.
t. tietämätön

Älä nyt hemmetissä alistu tuohon eristyksissä oloon. Sanot miehelles, että sori vaan, me kyllä käydään ihmisten ilmoilla ja that's it. Ei kai se mikään natsi ole?? Ei aikuista ihmistä noin voi määräillä. Toi on ihan pimeetä. Käske mieheskin pysyä sit kotona, hän voi tuoda viruksen esim töistään.

Ja EI mitään käsidesiä (tekee viruksesta vastustuskykyisemmän) vaan pelkkä huolellinen käsienpesu saippualla riittää.

Komppaan edellisiä, maitohappobakteereita ja d-vitamiinia vastustuskyvyn lisäämiseksi.

Tietämättömälle, meidän perheessä syödään Gefilus tuotteita pääasiassa. Ja päivittäin. Siis mehuja, jogurtteja yms maitotuotteita joissa tuota Gefilusta on. Sitä saa myös kapseleina ainakin apteekeista. Täällä Suomessa siis.

Ei ole muuten vuosiin ollut kellään mahatautia tai influenssaa meidän perheessä. Joku pikku nuha vuosittain. Eli jotain perää niissä on. Ja tietysti monipuolinen ruokavalio ja vitamiinien saaminen.

Kehottaisin kans tuota yhtä äitiä lisäämään lasten vastustuskykyä, jos joka pikku flunssa omiin lapsiin tarttuu.

Pyydä miestäsi soittamaan itse neuvolaan tai terveysneuvontanumeroon ja puhumaan asiasta asiantuntijan kanssa. Kysy influenssasta -puhelin: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/uutinen?id=15456

Kuullostaa todellakin, että hänellä on mennyt asia liian pitkälle. Riskit kuuluvat elämään, niitä pitää vaan opetella sietämään.

Influenssakausi kestää ensi kevääseen, on minusta suurempi terveysriski (mielenterveys) olla koko tuo aika "varmuuden vuoksi" karanteenissa kuin käydä esim. hieman tavallista valikoivammin liikkeellä ja huolehtia käsihygieniasta. Miltä tuntuisi, jos mies tai lähisukulainen sitten tuokin taudin kotiinne kaikesta hysteriasta huolimatta ja tauti menee ohi tavallisen flunssan tapaan? Katkeruutta tuosta on todennäköisenä seurauksena, se ei tee hyvää perheelle.

Okei... Jos ei asialle aio kuitenkaan mitään tehdä ja haluaa vain alistua olemaan kotona, niin siitä ei sitten kannata hirveästi valittaa. Toivottavasti keksitte kuitenkin kotona jotain puuhaa! Enemmän pelkäisin kuitenkin ehkä hermoromahdusta kuin sikainfluenssaa, jos ei ole erakkoluonne.

Voi juma... minen ainakaan kysy mieheltäni saanko mennä kaupungille! Muttei mun mies kyllä muutekaan sanele kaapin paikkaa, meillä se tehdään yhteisymmärryksessä.

Älkää ny ruvekko kynnysmatyoiks NAISET >:(

Miehesi kyllä nyt ylireagoi todella pahasti ja tosiaan voisi auttaa jos hän juttelisi jonkun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Sikainfluenssa on tullut eikä se mihinkään häviä. Kun tämä epidemia (jos sellainen tulee) on ohi, virus muuntuu ja ensi vuonna (pahimmassa tapauksessa jo keväällä) tulee uusi epidemia. Näiden pöpöjen kanssa on nyt opittava elämään ja onhan niihin lääkkeet olemassa jos jostain syystä menisi huonoon kuntoon. Mä olen ymmärtänyt, että riskiryhmään kuuluvat saavat lääkityksen heti. Niin ja meille tavallisille pulliaisille possunuha on vaaraton. Johan Briteissäkin sitä on sairastettu kuukauden verran eikä mitään normaali influenssasta poikkeavaa ole ilmennyt. Normaalia elämää siis vaan! Media on oikeesti saanut ihmisiä ihan hysteerisiksi!

Mun korvaan särähti pahasti toi:

"Kysyin häneltä saisinko käydä joku ilta kaupungilla katselemassa kaulakorua"

Siis "SAISINKO"!!!! Eihän tollaiseen asiaan kysytä mieheltä LUPAA. Tai ylipäänsä, miten aikuinen ihminen voi tarvita toisen LUPAA johonkin??

"Voisinko" olisi jo piirun verran ymmärrettävämpi sana, olettaen, että se pitäisi sisällään "olen menossa kaupungille joku ilta, olethan kotona lapsen kanssa silloin".

Miehesi on kyllä niiiiiin hakoteillä kuin olla ja voi noiden eristäytymisvaatimustensa kanssa...

Et sinä mieheltäsi mitään lupia tarvitse ulkoiluun tai kaupassa käyntiin. Senkus lähdet vain aina kun siltä tuntuu. Yhtä hyvin hän voi tuoda töistä mukanaan tauteja ja tartuttaa koko perheen. Sitäpaitsi tavalliseen flunssaan kuolee paljon enemmän ihmisiä kuin sikafllunssaan.

Todennäköisyys saada tauti ulkoilmassa eli esimerkiksi leikkipuistossa on kyllä häviävän pieni, vielä pienempi kuin esimerkiksi kaupoissa, varsinkin jos huolehtii sisään tullessa hyvästä käsihygieniasta. Olen samaa mieltä, että jos mies käy töissä eikä linnoittaudu teidän kanssanne kotiin, niin teidän karanteenistanne ei ole mitään apua. Ja älkääkä siis missään tapauksessa ainakaan sisälle jääkö, minulla ainakin hajoaisi pää muutamassa päivässä sisällä terveen ja energisen lapsen kanssa.