Mies ei tajua, että olen lähes masennuksen partaalla töihin menon takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
On tässä muutakin ollut, kun avioliitto on ollut viimeisen parivuota kriisissä ja jo sitä ennen oli aka vakavia juttuja, jotka vaikeutti perhe- ja parisuhde-elämää.

Mutta olen ollut siis 6vuotta kotiäitinä ja nauttinut siitä. Nyt pitäisi joskus toukokuussa palata työelämään, kun kuopus täyttää 3v. Olen mielestäni ihan ymmärrettävistä syistä aika paineessa asian suhteen. Olen parturi-kampaaja joten ala ei ole ihan se helpoin mihin palataan näin pitkän tauon jälkeen. Lisäksi painin melko syvissä mudissa, kun mietin että uskallanko pienten lasten äitinä ryhtyä vielä tekemän töitä toiminimellä vuokratuolilla vai pitäisikö yrittää saada palkallinen paikka. Ja koska en edes vielä tiedä, että minne menen ja pääsen ja koska työt alkaisi niin kaiken miettiminen on sitäkin hankalampaa. Ilmassa on paljon kysymysmerkkejä jo pelkästään työn takia.

Ja mies hermostui, kun minä en ole yhtä hymyä kun sanoi eilen, että hän mietti lenkillä, että miten hienoa se on kun minäkin menen töihin ja arki "normalisoituu" ja tasoittuu. Oikeasti ei tunnu tajuavan, että ihan helvetisti vaikeampaa kaikesta tulee nyt. Mies on tottunut menemään tosi paljon omissa menoissaan ja se ei tietysti ihan enää sitten onnistu. Itse mietin lasten hoitoa, minne ja mihin, entä miten ekaluokkalaisen päivät tulevaisuudessa, keskimmäinen menee eskariin syksyllä, miten paljon lapset mahtaa sairastaa jatkossa.... Miten jaksan sitä, että alkaa ne kiireiset aamut ja iltaisin näkee lapsia kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa. Noin karkeesti sanottuna. Miehen mielestä siinä ei ole mitään ihmeelistä. Se on kuulemma vain ihmisten normaalia elämää, että käydään töissä ja lapset on hoidossa ja hienoo ja jeejee.

Ja se että minä teen kuulemma asioista liian vaikeita. On vain järjestelykysymyksiä tuollaiset lastenhoidot sitten, kun hänellä on niitä menojaan jne. Tosiasiassa meillä ei ole mitään sellaista tukiverkkoa, että suit sait aina onnistuis lastenhoidot. Jos se on jo nyt pari kertaa vuodessa ollut vaikea järjestää niin entäs jatkossa, jos mies kuvittelee lentävänsä samaan tahtiin.

Ja lapsilla on harrastuksia, mies harrastaa paljon ja nyt syksyllä aloin itsekin harrastaa tämän aviokriisin myötä.

Beckin masennustesti antoi 29 pistettä, kun tein sen eilen. :(

Mutta siis teenkö minä kärpäsestä härkäsen ja onko tämä vain tosiaan ihan normielämää ja kaikki sujuu hienosti ja mietin vain turhaan asioita?

No yksi masennuksen oire on juurikin se, että sellaiset asiat, jotka monelle on pikujuttuja, tuntuu vuoren korkuiselta. Ja onhan se mullistava muutos koko perhedynamiikkaan, kun lähtee pitkän tauon jälkeen töihin. Eikä se ole helppoa kenellekään perheessä!

Mä olin ollu kotona töissä koko meidän suhteen ajan, lapset ei koskaan ole ollu hoidossa, kunnes nyt pari vuotta sitten hankin oman työn ja kylä se oli kaikille tosi iso juttu, ei pelkästään mulle. Ehkä mies ei osaa ajatella, miten iso muutos se on koko perheelle, kun se kuitenkin on "normaalia" että molemmat aikuiset perheessä käy töissä.

Jos on jo valmiiksi masennusta ja iso muutos elämään tulossa, minusta kannattaisi hakea apua ajoissa, ennen kun tilanne menee pahemmaksi. jatkaa vaikka tarvittaessa hoitovapaan jälkeen sairauslomalla, js kertakaikkiaan tuntuu, ettei ole työkunnossa.

Minusta sinä kyllä teet kärpäsestä härkäsen. Siis nimenomaanhan se on tavallista elämää että käydään töissä jolloin lapset on hoidossa. Etsit ensin sen sopivan työpaikan ja sen jälkeen mietitte YHDESSÄ niitä hoitojärjestelyjä. Hoitajia löytyy aina, jos ei muuten niin jostain lastenvahtipalvelusta. Ja kun aikaakin on vielä puolivuotta niin ihan turhaan stressaat noin paljoa. Kyllä ne asiat loksahtaa paikoilleen kun aloitat niitä yhdestä päästä ratkomaan, etkä kerää koko kakkua palloksi jota on hankala niellä.

Miehes on ilmeisesti tottunut siihen, että sä hoidat kaikki käytännön asiat? Riippuu niin ihmisestä sttressaako tälläsiä asioita. Miehes varmaan ajattelee asiaa vain taloudelliselta kantilta, eikä näe että senkin elämään ja menoihin on tulossa suuri muutos.

Siperia opettaa vai miten se meni! Ennen sitä yritä saada miehes mukaan niihin hoitopaikkojen hakemisiin ja valitsemisiin niin se alkaa tajuta mihin sitä oikein ollaan menossa.

Ei varmaan kevyt ja helppo tilanne sinulle. Itseäni helpottaa tuollaisissa, kun ottaa asian kerrallaan. Ensin ehkä se työsi. Kartoita aluksi, olisiko palkkapaikkaa. Jos ei, mieti vuokratuolia. Sitten mieti lasten kuljetukset ja sitä rataa. Ja pidä huoli, että saat käytyä omassa harrastuksessasi.

No, itse olen vuosia ollut kotiäitinä ja ymmärrän nuo tunteet.

En oikein käsitä missä maailmassa miehesi elää, jos kuvittelee arjen normalisoituvan työhön menosi jälkeen.
Vai onko niin, että miehesi jatkaa samaan malliin, sinä hommaat hoitopaikat, olet töistä pois, kun lapset sairastaa, hoidat lasten harrastuksen, kodin ym töittesi lisäksi?

Saat varmasti täältä roppakaupalla vastauksia, että menet vain töihin, niin ne muutkin tekee ja haukut miehen siivellä elämisestä, jos kotona olet.

Minulta saat täydet sympatiat. Kotiäitiys on ihanaa, joskin välillä tosi raskastakin ilman aikuiskontakteja yms.
Ja lasten paras paikka on olla kotona, näkeehän sen nykysuuntauksesta, millaisia hirviöitä lapsista on tullut.

Meillä on koululaisetkin onnessaan, kun äiti on kotona koulupäivän päätteeksi. Passattu ei ole kuitenkaan pilalle, vaan lapset osallistuu kotitöihin ja isommat osaavat ja tykkäävät ruokaakin laittaa.

Älä tekemällä tee itsellesi masennusta jotta saat jatkaa kotonaoloa. Teet itsellesi loppujen lopuksi karhunpalveluksen vaikka sairasloma tuntuukin nyt "helpolta" ratkaisulta jatkaa kotona oloa.

Se on normaalia elämää, se työssäkäynti yms. Hoitovapaa on poikeustila johon suomalaisilla on oikeus. Ota itseäsi niskasta kinni ja työelämään reippaasti.

Minusta sinä kyllä teet kärpäsestä härkäsen. Siis nimenomaanhan se on tavallista elämää että käydään töissä jolloin lapset on hoidossa. Etsit ensin sen sopivan työpaikan ja sen jälkeen mietitte YHDESSÄ niitä hoitojärjestelyjä. Hoitajia löytyy aina, jos ei muuten niin jostain lastenvahtipalvelusta. Ja kun aikaakin on vielä puolivuotta niin ihan turhaan stressaat noin paljoa. Kyllä ne asiat loksahtaa paikoilleen kun aloitat niitä yhdestä päästä ratkomaan, etkä kerää koko kakkua palloksi jota on hankala niellä.

Oletko joskus ollut kotona lasten kanssa 6 vuotta ja sitten joutunut vielä miettimään, että alatko yrittäjäksi ollessasi pienten lasten äiti? Teenkö tosiaan kärpäsestä härksen? Totta hitossa on normaalia, että ihmiset käy töissä, mutta ihan yhtä normaalia on että kokee näin ison muutoksen isona, koska se on sitä.

Ja aikaa on itseasiassa 2,5kk. En tiedä minkä kalenterin mukaan toukokuuhun on puolivuotta? Hoitovapaani loppuu 31.3. mutta olen antanut itselleni armonaikaa kesäkuuhun asti... mielessäni siis.

Joo, teet kärpäsestä härkäsen. Kyllähän valtaosa vanhemmista töissä käy, mitäs ihmeellistä siinä on. Kyllä ne lapsenhoidot saa järjestettyä. Laitat miehesi etsimään hoitajan, jos hänellä kerran eemmän menoja on. Eikös kampaajan duunissa voi sitä paitsi aika hyvin päättää työaikansa itse.

Ehkä miehesi pelkää että alat ehdotella ettet menekään töihin vaan jäät kotiin ja hän maksaa elämisen.

Kyllä siihen töissä oloon tottuu. Kuukauden jälkeen sujuu jo hyvin, vaikka muutos onkin aina hankalaa.

Älä tekemällä tee itsellesi masennusta jotta saat jatkaa kotonaoloa. Teet itsellesi loppujen lopuksi karhunpalveluksen vaikka sairasloma tuntuukin nyt "helpolta" ratkaisulta jatkaa kotona oloa.

Se on normaalia elämää, se työssäkäynti yms. Hoitovapaa on poikeustila johon suomalaisilla on oikeus. Ota itseäsi niskasta kinni ja työelämään reippaasti.

Tämä on asian toinenpuoli. masenhus vaan paranee sitä huonommin, mitä pitemmälle sen päästää, ennn kun suostuu myöntämään tilansa. jos odottaa täydellistä romahdusta vaan siksi, että "kun muutkin tekee näihn ja pystyy tähän" niin sieltä romahduksesta nouseminen on aika paljon rankempi juttu, myös perheelle, kun se, että hiljentyy keskittymään itseensä ja tilaansa ajoissa.

Näinhän se menee. Meillä esikoinen meni hoitoon 1-vuotiaana. Pääkaupunkiseudulla asuvana työmatkat ja työmatka-aika pitkä. Lapsi hoitoon aamulla 6.30 ja iltapäivällä hyvä jos pääse siihen klo 17 mennessä hakemaan. Siinä sitä on lapsella pituutta hoitopäivässä. Kotona oloaika melkein välipala, suihku, iltasatu ja nukkumaan ja aamulla sama rumba. Tätä kai se normisti monella on.
Ikävää, että parisuhdekriisissä. Mutta mitä se töihin meno siihen vaikuttaa? Onko kysymys rahasta? Ehkä ymmärtäisin kriisin, jos molemmat vanhemmat sen 24h kotona, että jossain vaiheessa se toisen naama alkaa ärsyttää, mutta kun mies käy töissä. Kai se joku kohta suosittelee pariterapiaa. Asiasta en tiedä kun ei ole kokemusta. Ja kai kaikki riippuu mitä ongelmia on takana ja yrittääkö KUMPIKIN selvitä niistä yhdessä. Jos taustalla pettämistä tms. niin voi olla vaikeaa.

Minä en tekemällä tee masennusta itselleni. Olen tunnistanut sen oireita jo pitkään, koska tämä elämä on ollut melkoisen raskasta. Keskimmäisen vauva-aikana mies sairasti syövän jolloin viimeistään tämä avioliitto notkahti selvästi ellei se jo sitä ennen ollut notkahtanut. Olen kantanut siis todellakin lapsista ja kodista vastuuta hyvin suurissa määrin yksin. Mies kyllä touhuaa lasten kanssa, mutta seon kaikki sitä kivaa harrastuspuuhaa ja minä hoidan ne velvollisuudet.

No yksi masennuksen oire on juurikin se, että sellaiset asiat, jotka monelle on pikujuttuja, tuntuu vuoren korkuiselta. Ja onhan se mullistava muutos koko perhedynamiikkaan, kun lähtee pitkän tauon jälkeen töihin. Eikä se ole helppoa kenellekään perheessä!

Mä olin ollu kotona töissä koko meidän suhteen ajan, lapset ei koskaan ole ollu hoidossa, kunnes nyt pari vuotta sitten hankin oman työn ja kylä se oli kaikille tosi iso juttu, ei pelkästään mulle. Ehkä mies ei osaa ajatella, miten iso muutos se on koko perheelle, kun se kuitenkin on "normaalia" että molemmat aikuiset perheessä käy töissä.

Jos on jo valmiiksi masennusta ja iso muutos elämään tulossa, minusta kannattaisi hakea apua ajoissa, ennen kun tilanne menee pahemmaksi. jatkaa vaikka tarvittaessa hoitovapaan jälkeen sairauslomalla, js kertakaikkiaan tuntuu, ettei ole työkunnossa.

Ihan helpolla en sairaslomaa lähtisi hakemaan, mutta yhtenä päivänä mietin, että onko sellaista mahdollista saada, jos tilanne siihen menee? Ja miten se vaikuttaa jatkossa työllistymiseen ja muuhun elämään, jos on saanut tuollaisen leiman itselleen, että on masentunut?

Yrittäjänä on helpompaa olla pienten lasten äitinä, kuin palkkatyössä. Minusta. Samalla alalla työskentelen kanssasi ap.

Onhan yrittäjällä tietty vapaus, mutta sitten jos esim. sairastuu edes flunssaan, niin ei olekkaan yhtä helppoa olla rittävän pitkään riittävän lomalla. Vaikka asennekysymyshän tuo useimmiten on, mutta yrittäjällä on yleensä se tunne, että hän ei voi jäädä sairauslomalle edes silloin, kun on todella sairas, saati sitten, kun on "vaan" uupunut.

Minun mielestä täässä ns. normaalissa elämässä ei ole mitään järkeä. Oikeasti. Heräät aamulla kuudelta, revit väsyneet lapset sängyistä, raahaat ne vieraille ihmisille hoitoon, menet itse jonkun eväspussin kanssa tekemään selkä limassa duuia, lähdet töistä, haet väsyneet lapset hoidosta, teet ruuat ja panet väsyneet lapset nukkumaan. Teet yöllä kotityöt aj sama rumba seuraavana päivänä.

Ei ihme , että ihmiset ovat sairaita niin henkisesti kuin fyysisesti.

Tämä on asian toinenpuoli. masenhus vaan paranee sitä huonommin, mitä pitemmälle sen päästää, ennn kun suostuu myöntämään tilansa. jos odottaa täydellistä romahdusta vaan siksi, että "kun muutkin tekee näihn ja pystyy tähän" niin sieltä romahduksesta nouseminen on aika paljon rankempi juttu, myös perheelle, kun se, että hiljentyy keskittymään itseensä ja tilaansa ajoissa.

Hei, onko ap masentunut vai vain haluton menemään töihin? Ihmeen hyvin ainakin tekosyitä keksii miksi arki olisi niin kovin vaikeaa jos menisi töihin. Masentunut ei pysty tähän. Masentunutta ei juuri tulevaisuus yms suunnittelu kiinnosta vaan elää tässä hetkessä. Hyvn harva masentunut pystyy ajattelemaan tulevaisuutta maaliskuulle.

Mutta ok, jos ap on masentunut niin lääkäriin sitten. Saat apua jo nyt niin voit työt aloittaa sitten hoitovapaan loputtua.

[QUOTE="alkup";22923199]Minä en tekemällä tee masennusta itselleni. Olen tunnistanut sen oireita jo pitkään, koska tämä elämä on ollut melkoisen raskasta. Keskimmäisen vauva-aikana mies sairasti syövän jolloin viimeistään tämä avioliitto notkahti selvästi ellei se jo sitä ennen ollut notkahtanut. Olen kantanut siis todellakin lapsista ja kodista vastuuta hyvin suurissa määrin yksin. Mies kyllä touhuaa lasten kanssa, mutta seon kaikki sitä kivaa harrastuspuuhaa ja minä hoidan ne velvollisuudet.[/QUOTE]

No sinä olet sitten uuvahtanut siihen kotonaoloon. Hyvää tekee päästä töihin muihin hommiin ja luovuttaa miehellekin sitä vastuuta. Mies kyllä ottaa sitä sitten kun on pakko.

No, en ole itse helposti sairastelevaa tyyppiä, saati että jäisin pienestä flunssasta kotiin tms. Tietysti tämä yrittäjyys edellyttää usein sitä, että mies jää omasta palkkatyöstään kotiin hoitamaan lapsia kun sairastavat.
Saan itse päättää työaikani. Tällä hetkellä teen 3-päiväistä viikkoa. Voin lähteä töistä kotiin aikaisemmin jos ei ole asiakkaita.

Hei, onko ap masentunut vai vain haluton menemään töihin? Ihmeen hyvin ainakin tekosyitä keksii miksi arki olisi niin kovin vaikeaa jos menisi töihin. Masentunut ei pysty tähän. Masentunutta ei juuri tulevaisuus yms suunnittelu kiinnosta vaan elää tässä hetkessä. Hyvn harva masentunut pystyy ajattelemaan tulevaisuutta maaliskuulle.

Mutta ok, jos ap on masentunut niin lääkäriin sitten. Saat apua jo nyt niin voit työt aloittaa sitten hoitovapaan loputtua.

Jaa minä en tiennyt, että masentuneet ei saa miettiä elämää eteenpäin. Katsos, kun minä olen nimenomaan masentunut sen takia, että elämä on ollut raskasta ja se, että se on raskasta olla ja elää tässä nyt näin lasten kanssa kotonakin niin tuntuu ylitsepääsemättömän suurelta muutokselta tuo vielä epäselvä työkuvio. En ole ajatellut todellakaan, että sairasloma olisi vaihtoehto ennen kuin eilen tai toissapäivänä aloin miettiä, että pitääköhän se mahdollisuus huomioida, jos tuntuu ettei pää kestä. Toisaalta tiedän olevani vahva ja jaksava ihminen ja ennenkin pärjännyt vaikeissa paikoissa niin uskon, että selviän.

[QUOTE="alkup";22923209]Ihan helpolla en sairaslomaa lähtisi hakemaan, mutta yhtenä päivänä mietin, että onko sellaista mahdollista saada, jos tilanne siihen menee? Ja miten se vaikuttaa jatkossa työllistymiseen ja muuhun elämään, jos on saanut tuollaisen leiman itselleen, että on masentunut?[/QUOTE]
Helpompaahan se elämä on, kun on rehellinen itselleen ja myöntää uupumuksensa, kun jos yrittää väkisin hakata päätä seinään, vaikka ei jaksisi. Eihän sitä kaikille tarvitse kertoa ja kun itse suhtautuu masennukseen sairautena sairauksien joukossa, niin kyllähän poikki menyt jalkakin pitää hoitaa, miksi ei sitten poikki mennyttä mieltä?
Siinämielessä katkenut raaja ja masennus on jopa varsin samanlaisia, että molemmat on jossakin tilanteessa luonnollisa tapahtumia. Ihminen olisi todella sairas, psykopaatti, jos ei tietyissä tilanteissa masentuisi! Yleensä normaalin masenuksen, siis sellaisen luonnolliseen reaktioon epäluonnolliseen tapahtumaan, riittää asian tiedostaminen, myöntäminen ja hiljentyminen asian äärelle. Siis lepo (siksi usein tarvitaan se sairausloma) ja asiasta puhuminen (ja jos ei ole ystäviä joille puhua tarvitaan psykologia).

Eikö se että vanhemmat käy töissä ole myöskin ihan normaalia elämää? Saat se kuulostamaan joltain kaottiselta maailmalta josta ei hengissä voi selvitä.

Työ tuo mukanaan muutoksi, kuten vaikka nuo harrastukset joita mainitsit teillä olevan paljon. Se on toki hienoa, mutta harvempi harrastus tuo ruokaa pöytään. En minäkään tahtoisi aamuisin pakata lapsi hoitoo, tai väsyneenä työpäivän jälkeen laitella ruokia ym. Mutta kun en ole syntynyt rikkaaseen perheeseen, kun mies ei ole rikas eikä sitä lottovoittoakaan ole vielä tullut...niin köyhän on pakko silloin yrittää. Ei elämässä vaan aina saa kaikkea mitä haluaisi. Ja usko mua, se työ saattaa kuule vaan virkistää mieltäsi kun piirit vähän kasvaa. Uusi vaan on se mikä aina pelottaa alkuunsa

Siis mitä sä ap haluat? Että miehesi sanoo että sun ei tarvitse mennä töihin, ja sitten et mene,

VAI

että menet töihin ja mies vaan ymmärtää että se stressaa sua?