MIES EI OO KERTONUT, ETTÄ OMAISUUTTA MENEE ULOSOTTOON!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avovaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avovaimo

Vieras
Vai miten se sanotaankaan, kuitenkin laskuja eritellessäni löysin myös miehen muutaman laskun pinon (erillään muista), ja kävi ilmi, että ne olivat ulosottotoimistosta. Jotain että 2/3 palkasta ulosmitataan, ja että miehen poissaolo ei estä ulosmittausta (tai jotain).

Oon sanaton. Summa reilu 2000 euroa.

Miten tästä eteenpäin?! Vaikuttaako tämä miten meidän perheen elämiseen?
En tiedä mitään tällaisista ulosotto-jutuista, koska itse hoidan raha-asiani ja sama ollut aina meidän perheellä. Mua jotenkin myös suututtaa ja v**uttaa se, että mies ei sitten millään opi hoitamaan laskujaan ym. raha-asioitaan ajoissa ja kunnolla, sillä on aiemminkin ollu vaikeuksia. Oon niin kyllästynyt tähän. :'(

Ei se oo omaisuutta vaan palkkaa.
Voudin pitää jättää suojaosuus ja sen ylittävältä osalta ulosmitataan toi 2/3. Suojaosuuden määrän vaikuttaa mm se ootko sä töissä ja mahdollisten lasten lukumäärä.

Ja loppujen lopuks toi summa on aika pieni.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta esim. exällä oli ulosotossa kamalia summia. Palkasta voivat ottaa suoraan, mutta se joku pieni osuus on jätettävä. Arvokkaan omaisuuden voivat myös viedä. Esimerkiksi jos on velaton ja uusi auto niin sellanen kelpaisi (tosin eivät sellasta parista tonnista veisi), mutta jos vanhempi auto niin sellasta eivät ainakaan exältä vieneet. Niistä ulosottoasioista pystyy aika hyvin kai sopimaan. Onneksi summa ei ole tuon isompi ja ette ole naimisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Voudin pitää jättää suojaosuus ja sen ylittävältä osalta ulosmitataan toi 2/3. Suojaosuuden määrän vaikuttaa mm se ootko sä töissä ja mahdollisten lasten lukumäärä.

Kyllä tuo summa on aika iso, ja toisekseen itse summalle on yks lysti, kun mies ei ole minulle sanallakaan asiasta maininnut ja koskee kuitenkin myös minua ja muutenkin meillä on tapana jakaa asiat. Näköjään minä kerron miehelle kaiken, mutta mies ei edelleenkään minulle (liittyy siis paljon vanhoja riitoja asiaan myös, mies aina salaillut multa tärkeitä asioita). Tuntuu, että ei tuo mies muutu mihinkään suuntaan minkään asian suhteen ja toisekseen, aikuisen ihmisen pitäis raha-asiansa osata hoitaa!!! Varsinkin kun niin usein ollut ongelmia. :( Jos nyt tulee johonkin luottotietoihin merkintä (TULEEKO?) niin sepä siitä talohaaveesta ja lainajutuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta esim. exällä oli ulosotossa kamalia summia. Palkasta voivat ottaa suoraan, mutta se joku pieni osuus on jätettävä. Arvokkaan omaisuuden voivat myös viedä. Esimerkiksi jos on velaton ja uusi auto niin sellanen kelpaisi (tosin eivät sellasta parista tonnista veisi), mutta jos vanhempi auto niin sellasta eivät ainakaan exältä vieneet. Niistä ulosottoasioista pystyy aika hyvin kai sopimaan. Onneksi summa ei ole tuon isompi ja ette ole naimisissa.

Ahaa, eli PERIAATTEESSA summa ei siis olekaan iso, jos seuraukset voisivat olla tuollaisiakin... Mutta kyllä tuo pari tonnia silti aika isolta tuntuu :(

Alkuperäinen kirjoittaja Avovaimo:

Kyllä tuo summa on aika iso, ja toisekseen itse summalle on yks lysti, kun mies ei ole minulle sanallakaan asiasta maininnut ja koskee kuitenkin myös minua ja muutenkin meillä on tapana jakaa asiat. Näköjään minä kerron miehelle kaiken, mutta mies ei edelleenkään minulle (liittyy siis paljon vanhoja riitoja asiaan myös, mies aina salaillut multa tärkeitä asioita). Tuntuu, että ei tuo mies muutu mihinkään suuntaan minkään asian suhteen ja toisekseen, aikuisen ihmisen pitäis raha-asiansa osata hoitaa!!! Varsinkin kun niin usein ollut ongelmia. :( Jos nyt tulee johonkin luottotietoihin merkintä (TULEEKO?) niin sepä siitä talohaaveesta ja lainajutuista.

juu,jos mennyt ulosottoon niin luottotietoihin tulee merkintä, ja lainoille voit sanoo heipat.. :/

:hug:

Ite oon ollu vähän samantyylisessä tilanteessa; avasin viime syksynä luottokunnalta tulleen kirjeen jossa oli 1200 e lasku. Oltiin ostettu uusi puutarhakalusto, käyty ulkomaanmatkalla jne eikä mies ollu saanut kerrotuksi mulle että omalla rahalla maksamisen sijaan oli vinguttanut visaa! Ennemmin olisin ymmärtänyt jostain salaisesta peliriippuvuudesta tms johtuvan asioiden pimittämisen, mutta tuntui tosi pahalta että ei omalle puolisolleen kertonut rehellisesti meidän rahatilannetta, oltais voitu ihan hyvin tinkiä noista turhista menoista jos oisin tiennyt.. Mulla ei ole noista ulosottojutuista mitään käsitystä, mutta kyllähän tuo 2/3 aika suurelta summalta kuulostaa, tosin nopeastihan sen maksaa pois kun kerralla ulosmitataan palkasta paljon..

Alkuperäinen kirjoittaja Avovaimo:

Kyllä mun ymmärtääkseni on tullut luottotietoihin merkintä, jos laskut jo ulosotossa ja ulosmittaavat sitä palkasta.

Onhan se pari tonniakin toki paljon rahaa. Ihan miten sen ajattelee...Mutta ei kuitenkaan monia vuosia tarvi maksaa. Mulla kun se ex maksaa varmaan loppuikänsä eli eipä kannata paljon työnteko, kun menee aina se tietty summa palkastaan. Tosin onneksi ei ole mun päänsärkyni enää. Itse olen aina raha-asiani hoitanut ja kyllä se muakin silloin häiritsi ettei toinen hoida. Silloin ei onneksi ollut lapsia tai muutakaan suurempaa yhteistä maksettavaa. Kyllä se luottotietoihin taitaa merkintä tulla, jos asiat ulosottoon asti menee. Ainakin silloin, jos ulosotosta ruvetaan palkasta perimään. Varma en ole. Mutta ennen kuin asiat menee tuohon pisteeseen on jo yleensä mahdollisuuksia annettu ja joskus esim. velkasaneerausta jossa saattaa saada luottotietonsa pidettyä.

Luottotiedothan tuollasesta menee, ja ihan ymmärrettävästi. Itekin harkitsisin nyt tarkkaan ennen kuin alkaisin yhteistä lainaa ottamaan mieheni kanssa, sen verran vielä kannan kaunaa viime syksyisestä.. Kun ite valittelin tota meidän tilannetta, tosi moni sanoi että tuollaisen tunaroinnin takia he hoitavat perheen laskunmaksut ja joillakin jopa miehen palkka tuli tai siirrettiin heti puolison/yhteiselle tilille, mun mielestä tuollainen on vähän vääränlainen lähestymistapa koska miehenhän pitäis oppia hoitamaan asiansa ja olemaan luotettava, eikä tuollainen toisen puolesta tekeminen muuta mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja ulosmitattu kans:
hmm, ei ulosottoon mene 2/3 osaa, vaan enintään 1/3!!!

Joku aika sitten oli lehdessä juttua siitä ulosmitattavasta määrästä. Mun mielestä sitä summaa nostettiin minkä pystyy ottamaan. En kyllä yhtään määriä muista. Vain sen, että yllättävän paljon palkasta vievät. Mutta sitähän voi varmaan jonkun verran sopia. Luulisin.

Jos maailmakirjat ei oo muuttunu ni luottotiedoissa näkyy! Mä olin maksanu veron kuten kuuluu ja tositteet ja kaikki! Verohallinnossa sattunut pieni moka ja jostain syystä ilmoitus ulosotosta tuli noin 15? .Hypin seinille suurinpiirtein maksetun laskun kanssa ja oli verovirkailijalla naama punaisena kun yritti saada mulle selitettyä ettei tartte toista kertaa maksaa....Mut ei kuulema voida mitään sille et luottotiedoissa se näkyy.Lohdutteli onhan tuo pieni summa joten ei se vaikuta!Ei vaikuta mut kyllä muistavat ja minä muistan et luottotiedoissa oli!! Laskut oon maksanu ajallaan ja siitä aion pitää kiinni !

Mielestäni ikävintä koko tuossa jutussa on se, että mies ei ole kertonut sinulle tuosta ulosotosta mitään. Itse alkaisin varmaan heti pohtimaan, että mitähän mutta se minulta pimittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mites sit jos on naimisissa? Tai esim. yhteinen laina ja toinen ei hoidakaan maksuja?

Mulla on sellanen käsitys, että naimisissa olo aikana otetut velat voi olla kummankin ongelma. Vaikka ne olisikin ottanut vain toinen ja ilman toisen lupaa. Ennen naimisissa oloa otetut velat ei kai vaikuta. Ilman avioehtoa kai niin velat kuin varatkin on yhteisiä. Yhteisessä lainassa uskoisin myös, että lankeavat toisen maksettavaksi. Ainakin meidän asuntolaina on "yhteisvastuullinen", joten jos mä jätän maksamatta niin mies joutuisi maksamaan, vaikka paperilla lukeekin että laina on 50% ja 50%.

Alkuperäinen kirjoittaja XXS:
Mielestäni ikävintä koko tuossa jutussa on se, että mies ei ole kertonut sinulle tuosta ulosotosta mitään. Itse alkaisin varmaan heti pohtimaan, että mitähän mutta se minulta pimittää.

Olen itsekin samaa mieltä. Nimittäin tuolla jo "sivulauseessa" mainitsinkin, että ollut paljon ongelmia miehen kanssa juuri siksi, että salaillut multa paljon tärkeitä asioita, ja nyt taas tämä.

Mietityttää, eikö jumaliste tuo ihminen voi muuttua?! Itsekin olen tunaroinut ihmissuhteissani, mutta suuresta halustani muuttua olen myös muuttunut. Turhauttaa ja suututtaa, että toinen elää kuin pikkukakara, ei ota vastuuta tekemisistään eikä hoida asioitaan, tässä tapauksessa niin raha-asioita kuin suhdettaankaan.

Kaiken jälkeen ero luultavasti olisi paras ratkaisu; mies oppisi että mua ei pompoteta miten lystää, ja että parisuhteessa kuuluu kertoa tällaisista(kin) asioista. Mutta toisaalta rakastan miestä kyllä, enkä haluaisi elää ilman häntä. Missä lie viipyy se "raja", jonka jälkeen en vaan jaksa enää ja ihan HALUAN erota...

Yhteistyössä