Mies ei anna jäädä hoitovapaalle

• Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti
km
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Onko muilla ollut tilannetta, että isä ei anna äidin jäädä hoitovapaalle? Taloudellisesti pärjättäisiin, kun karsittaisiin ns. turhia menoja. Mies on sitä mieltä, että en halua mennä töihin laiskuuttani. Nyt olenkin miettinyt ehdottavani miehelle, että hän jäisi hoitovapaalle ja minä menisin töihin. Haluan, että lapsi saisi olla kotona 1,5-vuotiaaksi. Siihen asti säästöt rittäisivät.
meillä mies ei yhtään tykännyt kun menin takaisin töihin 5 kotiäitivuoden jälkeen. Olis halunnu että olisin ollu vielä vuoden kotona eli siihen asti että kuopus olis täyttäny 3v. No, on se nyy kuitenki tyytyväinen kun on huomannu miten paljon toinenkin tilipussi vaikuttaa perheen talouteen :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sori luin huonosti:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se käytännössä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieraus:
No meillä sillä tavalla samanlainen tilanne, että mun pitää mennä töihin kun mulla on työpaikka odottamassa. Mies on työttömänä mutta saa kyllä hyvin rahaa liitolta vielä jonkin aikaa. Mies siis jää lapsen kanssa kotiin. Me ei haeta kai sitä kotihoidontukea koska se olis miehelle vaan +/-0 kun se vähennetään käsittääkseni siitä liitonrahasta.
Ei tuo mies mua sillain "pakota" töihin menemään mutta onhan se järkevää että joku sitä rahaa tienaa, varsinkin kun toinen voi lapsen kanssa jäädä kotiin. Olisin kyllä mielelläni minäkin jäänyt lasta hoitamaan :/
Ei kai sitä mistään liitonrahasta vähennetä??? Saahan sitä kotihoidon tulea, vaikka molemmat vanhemmat kävisivät töissä JOS lapsi ei ole päivähoidossa.
vähennetään. Me tarkistettiin asia. Meilleki ois tullu + - 0 tilanne..
Ja ainakin meidän lapsi olisi nyt paljon sopeutuvaisempi hoitoon 1,5 vuotiaana kuin mitä olisi ollut 10kk iässä. Ehkä lapsikohtaista..? (viitaten siihen kun joku sanoi et sopeutus aiemmin paremmin)
joo siis kotihoidon tukea saa jos molemmat käy töissä, mut läskiks menee kun toinen liiton (työttömyyskassan) rahoilla, sillon se kotih tuki katotaan hälle tuloiks jotka vähentää kassasta saatavaa päivärahaa. Niin se vaan menee..
Eikö siinä tapauksessa äiti voi hakea kotihoidontukea, jolloin se ei vaikuttaisi miehen liitto-rahoihin?? Vaikka isä siis jäisi kotiin..

ööh
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Siis mikä toi sun pointti on tossa, että 1,5vee on se hyvä aika siirtyä toisten hoitoon. Sen mä ymmärrän, että halutaan hoitaa lasta kouluikään asti kotona, mut jos sä ihan oikeasti olet sitä mieltä, että lapsi joka tapauksessa menee 1,5-vuotiaana hoitoon, niin todellakin miehesi ymmärtää lapsesi parasta paremmin kuin sinä. 10kk sopeutuu paljon helpommin hoitoon kuin 1,5v.
Niin kuin jo viestissäni kirjoitin, säästöt riittäisivät siihen asti, että lapsi olisi 1,5-vuotias. Mitä pidempään lapsi saisi olla kotona sen parempi. Tämä on minun mielipiteeni. En lähde keskustelemaan kanssasi sopeutumisasioista.
1,5v on kaikista pahin ikä hoidossa aloitukseen. Parempi oikeastaan milloin tahansa myöhemmin tai aikasemmin. 1,5-vuotiaana hoidossa aloittaneiden lasten vanhemmat valittavat vielä vuosiakin aloituksen jälkeen kaikista eniten sitä, kuinka lapsen hoitoon vieminen ja siellä oleminen on vaikeaa.
Sinä ilmeisesti tunnet joka ikisen 1,5-vuotiaana hoitoon menneen äidin tai isän että osaat noin kattavasti sanoa yksiselitteisen iän jolloin on huonon mahdollinen hetki mennä hoitoon? Hieno yleistys :)
Kyllähän niistä aika hyvän otoksen tuolla päiväkodin pihalla on saanut näiden kolmen vuoden aikana.

ihmettelen
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja sori luin huonosti:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se käytännössä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieraus:
No meillä sillä tavalla samanlainen tilanne, että mun pitää mennä töihin kun mulla on työpaikka odottamassa. Mies on työttömänä mutta saa kyllä hyvin rahaa liitolta vielä jonkin aikaa. Mies siis jää lapsen kanssa kotiin. Me ei haeta kai sitä kotihoidontukea koska se olis miehelle vaan +/-0 kun se vähennetään käsittääkseni siitä liitonrahasta.
Ei tuo mies mua sillain "pakota" töihin menemään mutta onhan se järkevää että joku sitä rahaa tienaa, varsinkin kun toinen voi lapsen kanssa jäädä kotiin. Olisin kyllä mielelläni minäkin jäänyt lasta hoitamaan :/
Ei kai sitä mistään liitonrahasta vähennetä??? Saahan sitä kotihoidon tulea, vaikka molemmat vanhemmat kävisivät töissä JOS lapsi ei ole päivähoidossa.
vähennetään. Me tarkistettiin asia. Meilleki ois tullu + - 0 tilanne..
Ja ainakin meidän lapsi olisi nyt paljon sopeutuvaisempi hoitoon 1,5 vuotiaana kuin mitä olisi ollut 10kk iässä. Ehkä lapsikohtaista..? (viitaten siihen kun joku sanoi et sopeutus aiemmin paremmin)
joo siis kotihoidon tukea saa jos molemmat käy töissä, mut läskiks menee kun toinen liiton (työttömyyskassan) rahoilla, sillon se kotih tuki katotaan hälle tuloiks jotka vähentää kassasta saatavaa päivärahaa. Niin se vaan menee..
Mut pystyykö ton kiertämään niin, että tuki maksetaan työssäkäyvälle äidille? Silloinhan sitä ei voida päivärahoista vähentää? Näitä keskusteluja on täällä käyty aiemminkin ja jotkut on tällaisesta puhuneet, käytännön toteutuksesta en tiedä.
mut pitäähän se tulo kuitenkin miehellä kassaan kertoa? Ja se sitten taas vähentää päivärahaa, vai olenkohan väärässä?

Keittiönoita
Mikä on miehesi mielestä se hyöty, minkä noin pieni lapsi saa "ahkeran" äidin viedessä lapsen vieraalle hoitoon verrattuna siihen, että "laiska" äiti hoitaa lasta kotona?

dd
Alkuperäinen kirjoittaja Mirkku:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Miehesi taitaa olla henkisesti aika epäkypsä kun ei tajua että äiti on paras hoitaja omalle lapselleen.. eri asia jos on pakon takia laitettava hoitoon mutta jos mahdollisuus.. ei kai mies teillä yksin tällaista päätä??
Ihan yhtä hyvä hoitaja on myös isä!! taidat itse olla epäkypsä!
Mirkku nyt ei tainnut tajuta.. äiti / isä parempi kuin vieras.

-
Siis mikä toi sun pointti on tossa, että 1,5vee on se hyvä aika siirtyä toisten hoitoon. Sen mä ymmärrän, että halutaan hoitaa lasta kouluikään asti kotona, mut jos sä ihan oikeasti olet sitä mieltä, että lapsi joka tapauksessa menee 1,5-vuotiaana hoitoon, niin todellakin miehesi ymmärtää lapsesi parasta paremmin kuin sinä. 10kk sopeutuu paljon helpommin hoitoon kuin 1,5v.

Tämä on minusta outo ja varmaankin asiantuntematon kommentti. Päiväkodinjohtaja sanoi, että lapsen olisi hyvä olla n. 1,5v hoitoon tullessaan, jos on valittu päiväkoti. Tietysti ottavat nuorempiakin, mutta hoidon kannalta olisi parempi olla hiukan vanhempi. Jo ihan neuvolasta saadussa oppaassa (jokainen odottaja saa) sanotaan, että lapsen vienti tarhaan 9-10kk:n iässä on haastavaa ja muutaman kuukauden kotihoidon pidennys voi tuoda helpotuksen eroahdistukseen. Ehkä vain yritit provoilla.

Kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mikä on miehesi mielestä se hyöty, minkä noin pieni lapsi saa "ahkeran" äidin viedessä lapsen vieraalle hoitoon verrattuna siihen, että "laiska" äiti hoitaa lasta kotona?
Se on varmaan se parempi taloudellinen tilanne. Niin kuin Chala mainitsi, kyseessä on varmasti osittain se, ettei mies haluaisi kituuttaa.

Uskon, että osittain on myös syynä miehen kateus siitä, että hän joutuu käymään töissä ja minä saan "vain olla" kotona. Siksipä ajattelinkin ehdottaa asetelmaa "äiti töissä - isä kotona".

vieras
Tiedän hyvinkin monta perhettä, joissa isä ei ole "antanut" äidin jäädä hoitovapaalle taloudellisista syistä. Taitavat nämä äidit vaan olla töissä tähän aikaan päivästä eikä täällä palstailemassa... :)

Meillä myös oli näin, että mieheni ei yhtään tykännyt mun kotiin jäämisestä. Kotivuosia tulee kuitenkin 4 vuotta, syksyllä meen tekemään 4 päivää viikossa töitä. Tähän asti on tehty sellainen kompromissiratkaisu, että teen töitä välillä viikonloppuisin, jotta saamme ekstrarahaa, mies hoitaa tällöin lapset, joten hoitopaikkaa ei tarvita. Tsemppiä ja sisua "neuvotteluihin", pidähän pääsi!

ööh
Alkuperäinen kirjoittaja -:

Tämä on minusta outo ja varmaankin asiantuntematon kommentti. Päiväkodinjohtaja sanoi, että lapsen olisi hyvä olla n. 1,5v hoitoon tullessaan, jos on valittu päiväkoti. Tietysti ottavat nuorempiakin, mutta hoidon kannalta olisi parempi olla hiukan vanhempi. Jo ihan neuvolasta saadussa oppaassa (jokainen odottaja saa) sanotaan, että lapsen vienti tarhaan 9-10kk:n iässä on haastavaa ja muutaman kuukauden kotihoidon pidennys voi tuoda helpotuksen eroahdistukseen. Ehkä vain yritit provoilla.
Kyllä löytyy omakohtaista kokemusta 10kk ikäisen hoitoon viennistä, kahdelta kerralta. Ja oikein helppoa on ollut. Päiväkodin johtajan lausunto on siinä mielessä huono, että siinä ei paina pelkästään lapsen hyvinvointi vaan myös esim. kunnan hoitopaikkojen riittävyys. Minullakin kunta toki yritti tarjota alkuun vieläpä sitä kauimmaista hoitopaikkaa lapselle, että elämä olisi mennyt liian hankalaksi ja olisin taipunut kotihoitoon...

Keittiönoita
Se on varmaan se parempi taloudellinen tilanne. Niin kuin Chala mainitsi, kyseessä on varmasti osittain se, ettei mies haluaisi kituuttaa.

Uskon, että osittain on myös syynä miehen kateus siitä, että hän joutuu käymään töissä ja minä saan "vain olla" kotona. Siksipä ajattelinkin ehdottaa asetelmaa "äiti töissä - isä kotona".
Miehesi kuitenkin varmaan ymmärtää, että noin pieni lapsi ei vielä tajua taloudellisesta tilanteesta hölkäsen pöläystä. Mä varmaan edelleenkin vaatisin perusteluja sille, miksi lapsen on parempi olla päiväkodissa kuin kotona enkä kelpuuttaisi tuota parempaa taloudellista tilannetta lapsen eduksi. Siis siinä tapauksessa, että miehesi ei itse suostu jäämään kotiin, mutta vaatii sua menemään töihin.

Kysymys
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Miehesi kuitenkin varmaan ymmärtää, että noin pieni lapsi ei vielä tajua taloudellisesta tilanteesta hölkäsen pöläystä. Mä varmaan edelleenkin vaatisin perusteluja sille, miksi lapsen on parempi olla päiväkodissa kuin kotona enkä kelpuuttaisi tuota parempaa taloudellista tilannetta lapsen eduksi. Siis siinä tapauksessa, että miehesi ei itse suostu jäämään kotiin, mutta vaatii sua menemään töihin.
Oot ihan oikeassa. Täytyy jatkaa sitkeästi kamppailua.

Keittiönoita
Oot ihan oikeassa. Täytyy jatkaa sitkeästi kamppailua.
Mä ymmärtäisin miestäsi paremmin, jos olisit aikeissa jäädä vuosiksi kotiin. Mutta nyt on kyse kuitenkin vain kuukausista. Vaikka se lapsen kotona hoitaminen rasittaisikin talouttanne, niin noin lyhyen aikaa täytyy isänkin pystyä olemaan vähän tiukemmalla. Ja jos teillä on asuntolainaa, niin tuon ajan voitte maksaa vain lainan korkoja.

h,,

Sä et oo saanu miestä tossun alle niinku muut palstan mammat. Uskon että moni on päättänyt kyseisen asian itse ja ilmoitusluontoisesti kertoneet miehilleen että jäävät kotiin vielä seur.vuosiksi

ww
Alkuperäinen kirjoittaja ww:
Alkuperäinen kirjoittaja jes:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
olisitpa mun miehen kanssa se ei anna lasta laittaa hoitoon ennekuin on 3v.
Millä perusteella?
Valitunut mies.. lukenut ettei alle 3-vuotias tarvitse leikkiseuraa.. tai ei kai kotihoidontuki ole suurempi kuin opintotuki..?
Siis valistunut.. :D

Mutta yleensä se kyllä se on niin päin että miehet haluaa että äiti on siellä kotona..

Yhteistyössä