Mies aikoo lopettaa työnteon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen1978
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muuten hyvä suunnitelma, mutta ansiosidennaiseen tai muihinkaan etuuksiin ei tuollaisella hakijalla ole mitään oikeuksia. Ei ansiosidonnainen päiväraha ole mikään ansaittu itsestäänselvyys (toisin kuin monet luulevat kun ovat kassojen jäsenmaksuja uskollisesti makselleet) jolla saa roikkua sen pari vuotta; se on tarkoitettu turvaksi yllättävään työttömyyteen, uuden työn etsinnän ajaksi! Jos ei ole aikomusta ottaa työtä vastaan tai sellaista aktiivisesti hae, oikeutta ansiosidonnaiseen ei ole.

No tietysti monet elämäänsä leipiintyneet omaan napaan tuijottajat käyttävät ansiosidonnaista lomarahanaan, ja siksi sitä ollaankin rajusti leikkaamassa, koska järjestelmä ei sellaista kestä.

Muuten hyvä suunnitelma, mutta ansiosidennaiseen tai muihinkaan etuuksiin ei tuollaisella hakijalla ole mitään oikeuksia. Ei ansiosidonnainen päiväraha ole mikään ansaittu itsestäänselvyys (toisin kuin monet luulevat kun ovat kassojen jäsenmaksuja uskollisesti makselleet) jolla saa roikkua sen pari vuotta; se on tarkoitettu turvaksi yllättävään työttömyyteen, uuden työn etsinnän ajaksi! Jos ei ole aikomusta ottaa työtä vastaan tai sellaista aktiivisesti hae, oikeutta ansiosidonnaiseen ei ole.

No tietysti monet elämäänsä leipiintyneet omaan napaan tuijottajat käyttävät ansiosidonnaista lomarahanaan, ja siksi sitä ollaankin rajusti leikkaamassa, koska järjestelmä ei sellaista kestä.

Sen verran pitää omaa miestä puolustella, että hän sanoi, että hänhän jättäytyisi pois töistä. Ja sellaisessa tilanteessa missä YT:t tulisi. Hänen osastollaan on selkeästi 4-5 ihmistä, jotka tekevät samantapaista työtä. Tehostamalla ja muuttamalla varmaan 1-2 saisi mennä. Eli jos mun mies ei mee, on siellä kortissa joku muu.

EI ne ikuisuuksia kestä juu ne korvaukset ja voi mennä altakin. Mieheni sanoi, että jos ottaa vaan korot ja osigot, niin saa vuodessa nettona 25 000. Nyt varmaan saa max 30 000. Ja sanoi, että silloin meille riittää 1 auto jne... Eli aika tasan varmaan menis.

Juu ei kerry eläkekkään. Mutta toisaalta ukko on noista aikaisemmistakin tuloista säästänyt hirveen siivun, joten eiköhän se noistakin vielä säästäis joten pesämuna vaan kasvais.

Mut emmä ees usko, että mun ukko kotona vaan oleskelis. Kai se opiskelisi jotain, sillä on ainakin aikoinaan jäänyt yliopisto-opinnot kesken tms... Tosin en tiä tekeekö nykyään mitään niin vanhentuneilla opinnoilla (20+)

Sulla taitaa olla liian ruusuinen kuva omasta työstäsi ja sen aikaansaannoksista. Yt-neuvottelujen jälkeen alkaa työttömyys, jonka jälkeen saa pari vuotta ansiosidonnaista ja sen jälkeen työmarkkinatukea. Vaikka töitä ei vieroksu ja hakee avoinna olevia töitä, niin silti mitään takeita työllistymiseen ei ole. Kun ikääkin on jo 45, niin nuoret menvät yleensä edelle. Ehkä Helsingissä tilanne on parempi ja ap:n mies saattaisi vielä saada töitäkin, jos tulee irtisanotuksi.

Sen verran pitää omaa miestä puolustella, että hän sanoi, että hänhän jättäytyisi pois töistä. Ja sellaisessa tilanteessa missä YT:t tulisi. Hänen osastollaan on selkeästi 4-5 ihmistä, jotka tekevät samantapaista työtä. Tehostamalla ja muuttamalla varmaan 1-2 saisi mennä. Eli jos mun mies ei mee, on siellä kortissa joku muu.

Mut emmä ees usko, että mun ukko kotona vaan oleskelis. Kai se opiskelisi jotain, sillä on ainakin aikoinaan jäänyt yliopisto-opinnot kesken tms... Tosin en tiä tekeekö nykyään mitään niin vanhentuneilla opinnoilla (20+)

Sillä ei ole merkitystä enää, kun... oliko jopa 50tuhatta korkeakoulutettua ilman työtä? Minkä alan entisiä opiskeijoita, oklis kiva tietää, mut en viitsi etsiä. Jos joku aihe on intohimo, siitä vaan, sillä saahan nykyään työtönkin opiskella.

Käytännössä usei voi käydä niin, kuin pankit asiat suunnittelevat useimman puolesta:
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1442204049283.html
Sinä menee lastenkin pesämuna.

Sinällään ymmärrän miestä, että kaipaa rauhaa stressaavasta työstä. YT-paikoissa on aina tavallistakin stressaavampaa ja jäljelle jääneet joutuvat tekemään entistä enemmän työtä. Jatkuvalla stressillä voi ruveta olemaan jo terveydellisiä vaikutuksiakin.

Mutta toisaalta kannattaa ottaa huomioon, että ikää on jo sen verran, että se työllistyminen jatkossa voi olla tosi hankalaa. Mitä kauemmin se työttömyys kestää, sitä hankalampaa se työllistyminen tulee olemaan. Ansiosidonnainen kestää vain rajoitetun ajan ja voi tulla vaikka minkälaisia työpaikkatarjouksia, mitä joutuu hakemaan, puhumattakaan kurssituksista. Pahimmillaan joutuu istumaan kurssille, jossa voisi itse toimia opettajana.

Meillä mies harkitsee kovasti työpaikan vaihtamista, nykyinen stressi ei tee hyvää verenpaineelle.

Hei!
Mielestäni harvinaisen itsekkäästi ajateltu. Entäpä jos kaikki lopettaisivat työnteon mitä erilaisimmista syistä? Kuka maksaisi työttömyyskorvaukset? Minkälainen malli on aikuistuville lapsille mies, joka ei viitsi enää tehdä töitä vaan elelee tahallaan muiden raatamisen sivutuotteena saaduilla verovaroilla? Siis tieten tahtoen tahallaan. Lapsellinen ajatus. Jokainen voi kohtuullistaa töitään, jos haluaa. Luulisi firmassakin siihen suostuvan. Kannattaisikohan pitää pitkä loma? Työt voisi varmaan maistua sen jälkee. Täytyy olla parisuhteessa tosi paljon paikkaamista, jos sille täytyy järjestää kokopäiväinen työ...

Hei!
Mielestäni harvinaisen itsekkäästi ajateltu. Entäpä jos kaikki lopettaisivat työnteon mitä erilaisimmista syistä? Kuka maksaisi työttömyyskorvaukset? Minkälainen malli on aikuistuville lapsille mies, joka ei viitsi enää tehdä töitä vaan elelee tahallaan muiden raatamisen sivutuotteena saaduilla verovaroilla? Siis tieten tahtoen tahallaan. Lapsellinen ajatus. Jokainen voi kohtuullistaa töitään, jos haluaa. Luulisi firmassakin siihen suostuvan. Kannattaisikohan pitää pitkä loma? Työt voisi varmaan maistua sen jälkee. Täytyy olla parisuhteessa tosi paljon paikkaamista, jos sille täytyy järjestää kokopäiväinen työ...
Joo vuoden vuorotteluvapaa tai parin vuoden opintovapaa on hyvä idea. Ainakin meidän työpaikalla suurin piirtein kaikki vapaalla olleet ovat jääneet sille tielleen eivätkä ole tulleet takaisin.

Hei!

Mun mielestä ei ole mitenkään itsekkäästi ajateltu. Tässä maassa on niin paljon työttömiä, että hyvä vaan jos jokus selviää siitä ja antaa toiselle mahdollisuuden.

Sitten olis eri asia jos olis työvoimapula, mutta ilmeisesti näin ei tämän miehen tapauksessa ole. Kai se on miehen omaa ansioita, että on osannut sijoittaa ja pelata korttinsa oikein.

Menoissa on helppo säästää, kun viitsii kiertää kaikki lähikaupat ja ostaa luomukananmunat 30% alella ja ehtii rikkoa ne yksitellen lasiin just ennen kuin sekoittaa munakkaaseen tai taikinaan. Siinä samalla saa liikuntaa. Tietysti tuo edellyttää sitä, ettei ostele mitään muuta niillä reissuilla. Kaikki ei siihen pysty, mut sitähän voi alkaa harjoitella vaikka tänään. Katsos - on toki tiedetty tämä jo vuosikausia, mut ei moni varmaan ole tiennyt, koska ihab uutisoidaan:
http://www.ruokala.net/uutiset/Alli...a-ennen-merkinta-saattaa-hamata/1442566506679

Hei!
Eikös se ole pikemminkin epäitsekästä antaa jonkun sellaisen pitää työpaikkansa, jolla ei ole sijoituksia ja pääomatuloja? Jokuhan tuolta ap:n miehen firmasta joka tapauksessa joutuu lähtemään. Miksei siis ap:n mies, joka pärjäisi taloudellisesti ilman työtäkin?

Eikös se ole pikemminkin epäitsekästä antaa jonkun sellaisen pitää työpaikkansa, jolla ei ole sijoituksia ja pääomatuloja? Jokuhan tuolta ap:n miehen firmasta joka tapauksessa joutuu lähtemään. Miksei siis ap:n mies, joka pärjäisi taloudellisesti ilman työtäkin?
Samaa mieltä. Ap ja hänen miehensä kyllä pärjäävät, vaikka mies jäisi työttömäksi. Toinen tilanne on sellaisella, jolla on asuntolainaa maksettavana. Sitä ehkä pystyy maksaa ansisidonnaisella ollessa, mutta työmarkkinatuella ollessa tilanne käy kestämättömäksi.

EI ne ikuisuuksia kestä juu ne korvaukset ja voi mennä altakin. Mieheni sanoi, että jos ottaa vaan korot ja osigot, niin saa vuodessa nettona 25 000. Nyt varmaan saa max 30 000. Ja sanoi, että silloin meille riittää 1 auto jne... Eli aika tasan varmaan menis.

Juu ei kerry eläkekkään. Mutta toisaalta ukko on noista aikaisemmistakin tuloista säästänyt hirveen siivun, joten eiköhän se noistakin vielä säästäis joten pesämuna vaan kasvais.

Eikö niitä osinkoja ja korkoja tule nytkin? Kuinka ne sitten vasta alkaa juosta kun mies jää työttömäksi? Luulen että miehen tulot on tällä hetkellä kaikkinensa 50.000€. Ja kun palkka jää pois, tulot putoaa puoleen. Ei sillä enää samaa elintasoa saa tai ei ainakaan enää voi sijoittaa niin kuin tähän asti.

Ihan fiksu mies.

Täällä palstalla ajatellaan että työtä tekemällä on kunnon kansalainen (palkka työtä toisen firmassa). Minä olen ollut monta vuotta pääomasijoittaja. Minulla työn tekee pääoma (ihan itse säästetty ja pistetty tuottamaan korkoa korolle). Teen max tunnin päivässä "töitä" ja saan saman summan pääoman tuottoa kuin ennen kokopäiväisessä palkkatyössä. Ja toki maksan verot voitosta. Kumpi on fiksua pönöttää toisen firmassa koko päivä ja muut saavat tuoton vai tehdä juuri sitä mitä itse tykkää puolen tunnin - tunnin ajan päivässä ja saada siitä itse tuotto.

Ihan fiksu mies.

Täällä palstalla ajatellaan että työtä tekemällä on kunnon kansalainen (palkka työtä toisen firmassa). Minä olen ollut monta vuotta pääomasijoittaja. Minulla työn tekee pääoma (ihan itse säästetty ja pistetty tuottamaan korkoa korolle). Teen max tunnin päivässä "töitä" ja saan saman summan pääoman tuottoa kuin ennen kokopäiväisessä palkkatyössä. Ja toki maksan verot voitosta. Kumpi on fiksua pönöttää toisen firmassa koko päivä ja muut saavat tuoton vai tehdä juuri sitä mitä itse tykkää puolen tunnin - tunnin ajan päivässä ja saada siitä itse tuotto.

Mikä on sellaista työtä, että sitä voi tehdä vain tunnin päivässä?

Pääomaa voi sijoittaa vaikka yhdessä kuussa 20 h putkeen ja sitten viettää koko kuukauden vapaalla ja katsoa kun pääoma tekee töistä. Eli minulla raha tekee töitä. Jos saat vaikka 10 % tuoton pääomalle niin sitten 500 000 euron pääomalla saat jo 50 000 euroa vuodessa (miinus verot). Ja korkoa korolle mahdollistaa tuon pääoman keräämisen. Toki tarvitaan vähän omaa ajattelua, ettei ajattele ihan niin kuin muut eli että kokopäiväisellä palkkatyöllä elää. Kyllä koko päiväisellä palkkatyöllä elää, mutta onhan siinä hirveä homma 7 h per päivä ja sitten sillä vaan elää. Ei sillä rikastu....

Minunkin mies pääätti jäädä vuorotteluvapaalle erinäisistä syistä,tosin korvaus summat jäi ihan miehen harteille ja kun lopulliset sumat tulivat,niin ei paljoo naurattanut,vaikka lasten päivähoitomaksut jäivätkin pois =(......olen tehnyt pitkää päivää töissä ,mutta siihenkin tuli stoppi,kun ei kukaan jaksa jatkuvasti niitätehdä.........en ikinä enää suostuisi tähän järjestelyyn....nyt on pakko olla ottaa pankkilaina ,että saadaan laskut maksettua ennen kun mies lopulta saa normi palkkaa.....

Mieheni on elänyt koko ikänsä pääomatulojen varassa. Ei ongelmia. Epäilen vaan ettei tavallinen palkansaaja pysty keräämään sitä noin 2 milj € pääomaa jolla tämä onnistuu. Paitsi jos koskee pääomaan = suoraan lapsilta pois.

Yhteistyössä