Mielisairaala VS vankila

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vankilasta ei ole kokemusta, mutta suljettu osasto on väkivaltainen, ihmisarvoa alentava ja kaikin puolin surullinen paikka jossa tapahtuu myös paljon laittomuuksia.. avo-osastot ovat paljon siedettävämpiä.

vanhainkoti on vähän eri asia kun vankila. Kyllä, vankilan ylläpito maksaa älyttömästä ja sinne pääsee helposti, mutta vangit osaavat hoitaa itse itsensä. Omat huoneet taidetaan siivota itse yms. Vankiloissa ei ole paljon tehtävää. Ainoastaan se ylläpito maksaa (ruoat, asuminen yms.). Vanhukset tarvitsevat jatkuvaa hoitoa yötä päivää. Vaipanvaihtoa, syöttämistä. Tiedän, että osa vanhuksista joutuu sairaalaan makaamaan, koska vanhainkodeissa ei ole tilaa. Onhan se kamalaa, mutta tottakai vanhusten kohdalla on toimittava näin, koska vanhukset eivät pärjää yksin.

Kun on tarpeeksi monta kertaa saanut kuulla "saanko puristella sun tissejä" yms. muuta vastaavaa, ei välttämättä osaa enään suhtautua vanhuksiin kuten pitäisi. Kyllähän sitä pitäisi ymmärtää vanhan ihmisen mieltä ja vaikeuksia, mutta tottakai ahdistelu on varmasti ahdistavaa ja vaikuttaa työntekoon (vaikka ei saisi). En ole ollut töissä mutta tutuilta olen kuullut. En tietenkään väitä, että kaikki käyttäytyvät näin.

Mielisairaalan luulisi olevan samantasoinen kuin vankila, mutta sinne ei taida yhtä helposti päästä. Tietysti vaikeat potilaat voivat saada huonoa kohtelua, jos tarvitsevat vaativaa ympärivuorokautista hoitoa.

Viimeksi muokattu:
Vankiloissa ei ole paljon tehtävää. Ainoastaan se ylläpito maksaa (ruoat, asuminen yms.).

Onhan vankilassa tehtävää. Viriketoiminta työllistää helposti 20 - 30 ihmistä. Vanhainkodissa on 1 - 2 askarteluohjaajaa. Vankilassa on oma lääkäri ja sairaanhoitaja. Vanhainkodissa käy lääkäri silloin kun ehtii. Vankia kohden käytetään tuplasti rahaa verrattuna vanhainkotiin.

[QUOTE="hmm";27675449]vankilasta ei ole kokemusta, mutta suljettu osasto on väkivaltainen, ihmisarvoa alentava ja kaikin puolin surullinen paikka jossa tapahtuu myös paljon laittomuuksia.. avo-osastot ovat paljon siedettävämpiä.[/QUOTE]

Oletko ollut suljetulla?

itse olen ja siellä oli kyllä surullisia tapauksia. Mutta silloin ainakin se oli täynnä vain väsyneitä, loppuunpalaneita itsemurhaa yrittäneitä ihmisiä. Eivät olleet vaaraksi muille.

Annat ikävän kuvan suljetusta. Kaikkialla ei ole tuollaista.

Mielenkiintoista! Katsotaanpa.

Mona Lisa, kyllähän se sosiaaliministerikin vai mikä lie, myönsi että vankiloissa täytyy olla toiminnanohjausta ettei vangit pitkästy ja niillä pitää olla hyvät olot. Koska koko vankilatoiminta tähtää siihen, että vangit palautetaan yhteiskuntaan ja niistä pitää tulla toimivia yhteiskunnan jäseniä.
Siltä jäi vaan sanomatta, että vanhuksista ei ikinä tule enää toimivia yhteiskunnan jäseniä, eivätkä ne jaksa edes pitää puoliaan, siksi on samantekevää missä ja miten niitä säilytetään kunnes kuolevat.
Tää on totuus.

Oletko ollut suljetulla?

itse olen ja siellä oli kyllä surullisia tapauksia. Mutta silloin ainakin se oli täynnä vain väsyneitä, loppuunpalaneita itsemurhaa yrittäneitä ihmisiä. Eivät olleet vaaraksi muille.

Annat ikävän kuvan suljetusta. Kaikkialla ei ole tuollaista.

olen joka vuosi tietyn jakson ajan suljetulla. potilaina on täällä paljon psykoottisia ja harhaisia ihmisiä. varsinkin yököt käyttäytyvät hyvinkin väkivaltaisesti, myös niitä kohtaan jotka eivät ole niinkään harhaisia ja arvaamattomia. kun selvistä hoitorikkeistä yrittää valittaa, kukaan ei välitä.

Mä olin suljetulla, samaan aikaan oli eräs mielentilatutkimuksessa ollut tyyppi. Tämä selitti, että hän katsoo, kummassa on parempi olla, ja "valitsee" sen mukaan. No, saahan sitä sanoa, mutta lopputulos oli se, että hän oli sitä mieltä, että vankilassa oli paremmat olot...

Yhteistyössä