vanhainkoti on vähän eri asia kun vankila. Kyllä, vankilan ylläpito maksaa älyttömästä ja sinne pääsee helposti, mutta vangit osaavat hoitaa itse itsensä. Omat huoneet taidetaan siivota itse yms. Vankiloissa ei ole paljon tehtävää. Ainoastaan se ylläpito maksaa (ruoat, asuminen yms.). Vanhukset tarvitsevat jatkuvaa hoitoa yötä päivää. Vaipanvaihtoa, syöttämistä. Tiedän, että osa vanhuksista joutuu sairaalaan makaamaan, koska vanhainkodeissa ei ole tilaa. Onhan se kamalaa, mutta tottakai vanhusten kohdalla on toimittava näin, koska vanhukset eivät pärjää yksin.
Kun on tarpeeksi monta kertaa saanut kuulla "saanko puristella sun tissejä" yms. muuta vastaavaa, ei välttämättä osaa enään suhtautua vanhuksiin kuten pitäisi. Kyllähän sitä pitäisi ymmärtää vanhan ihmisen mieltä ja vaikeuksia, mutta tottakai ahdistelu on varmasti ahdistavaa ja vaikuttaa työntekoon (vaikka ei saisi). En ole ollut töissä mutta tutuilta olen kuullut. En tietenkään väitä, että kaikki käyttäytyvät näin.
Mielisairaalan luulisi olevan samantasoinen kuin vankila, mutta sinne ei taida yhtä helposti päästä. Tietysti vaikeat potilaat voivat saada huonoa kohtelua, jos tarvitsevat vaativaa ympärivuorokautista hoitoa.