Hei taas Sompio!
Olen samaa mieltä mamma67 kanssa, kaikki on niin yksilöllistä. Mutta voin kertoa vähän meidän systeemeistä, jos kokemuksien jakaminen jotain auttaa.
Olen aina ollut unikouluja vastaan, tai siis niitä vauva-unikouluja vastaan. Mutta tuossa 15kk jälkeen oli selvää, että tyttö ymmärtää jo verbaalisestikin ilmaistuna, että mistä on kyse, joten esim. yösyötöistä oli helppo luopua, ne jäivät pois 17kk:n tienoilla ilman sen kummempaa häslingiä, sanoin vain, että tissi nukkuu
Kun tyttö oppi, että yöllä ei siis enää syödä, oli seuraava askel tuo yksistään nukahtaminen. Ihan siis oman jaksamisen kannalta, kolme pullistumaa selässä kärsivät, kun silittelin uneen pinnikseen 2 krt päivässä, päikkäreille n. 30-45 minsaa, illalla jopa tunnin ja ylikin.
Eli ensteks tein illalla niin, että kun oli laitettu sänkyyn, menin itse isoon sänkyyn makaamaan. Ensin tyttö riehui sängyssä, luuli, että leikitään. Annoin riehua, ehkä vartin päästä sitten rauhoittui ja kävi maaten. Silloin alkoi itkeä tuhertaa, mutta rauhottui, kun hyssytin ja sanoin, että mamma on tässä vieressä, nyt nukutaan. Oli siis helppo tuon ikäiselle (siinä 18kk kieppeillä) sanallisesti vakuuttaa, ettei mitään hätää, kun tiesi, mitä vieressä tarkoittaa ja rauhoittui siis pelkistä sanoista.
Seuraavina iltoina sama juttu: jos ei itkenyt, makasin siinä ihan hiljaa ja meditoin mielessäni, jos alkoi kutsua mammaa tai oli itkuinen, rauhoitin heti sanallisesti, vaikka 10 kertaa peräjälkeen, jos tarvis. Pikku hiljaa en vastannutkaan enää jokaiseen mammaa-kutsuun, rauhoitin vain, jos olikin itkuinen. Ja silleen sain sanallisesti rauhoittumaa. Tämä oli siitä hyvä konsti, että tyttö nukahti itse, mutta ilman itkuja, koska olin samassa huoneessa ja rauhoitin aina sanallisesti. Sen jälkeen myös yöllä jos herää ja kutsuu mammaa tai itkeskelee, niin riittää kun hyssyttää ja kuiskaa, että nyt nukutaan. Jos oikein itkee, sanon, että mamma on tässä, jos ei tuolleen rauhoitu, niin haluaa peiton paremmin päälleen tai juoda vettä.
Päikkäreille taas aika pian aloin nukuttaa ihan yksin, eli pistin sänkyyn ja käskin pistää silmät kiinni, lauloin unilaulun ja lähdin pois. Silloin saattoi itkeä ja saattaa itkeä myös nykyään aina joskus, vaikka 90% kerroista ei välitä, mesoaa kyllä siellä aikansa, leikkii unilelujen kanssa, mutta nukahtaa lopulta itsekseen. Ja se itku on mileti aina selkeää protesti-itkua, jos on hätäitkua, niin sitten menen kyllä kattomaan, että mistä kiikastaa, mutta sellaista on harvoin. Ja jos huhuilee mammaa, niin oven raosta saatan taas hyssyttää ja kuiskata, että nyt nukutaan.
Nyt sitten pari päivää sitten tuli pinna täyteen myös illalla, kun alkoi kulua 1,5 tuntia, että nukahti, jos makasin siinä sängyllä vieressä. Eli nyt myös illalla annan nukahtaa itsekseen. Sanon, että olen keittiössä ja että tulen hetken päästä nukkumaan viereen myös itse, mutta että tytön pitää nukahtaa ensin. Nyt on ollut enemmän protesti-itkua kuin päivällä, käyn hyssyttelemässä taas ovelta samaan tyyliin kuin päivällä, eikä se montaa minuuttia kestäkään, jos ees minuuttia. Jos kuulostaa hätäitkulta ja huutaa hätääntyneen kuuloisena mammaa, niin käyn peittelemässä uudelleen ja rauhoitan, mutta olen sitä mieltä, että muuten kantsii korkeintaan sieltä ovelta hyssytellä, lapselle johdonmukaisuus on tärkeää. Muuten sieltä huhuillaan jatkuvasti toiveikkaana, ettei vielä mentäiskään nukkumaan vaan leikittäis...
Meille on siis sopinut tällainen