Mielipiteitä ilokaasusta?

  • Viestiketjun aloittaja hempukka
  • Ensimmäinen viesti
barbamamma
Käytin ilokaasua kuopusta synnyttäessäni. Se auttoi jonkinverran ja kipu huiput tasoittui. Mulla oli ensin maski päällä vain hengittäessäni ilokaasua ja otin maskin välillä pois. Lopulta maski oli sekä ulos että sisäänhengityksessä päällä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2006 klo 18:40 sussu-r kirjoitti:
Mä vedin ilokaasua ihan huolella. Hauskaa oli vaikka oli kipeitä suppareita. Avolla oli kans tosi kivaa kun katteli mua. :LOL:
Kätilö sano että ottaa pitkiä vetoja ja niin kauan kun tarvii. Avo katteli kun supistus käyrä piirty monitprilla ja aina kun lukemat lähti nousuun mä aloin vetään ilokaasua. Koska sen vaikutus on vähän myöhässä, sitä pitää ottaa jo pari hönkää etukäteen.
Mulla se toimi hyvin, niin kauan kunnes oli pakko pyytää epiduraalia kun kivut alko oleen kovia koska supparit tihenty ja pidenty.

Kannattaa kokeilla, kyllä sen huomaa heti et auttaako vai ei.
Mulla oli aikas samanlailla.. :D

Hyvä juttu oli loppupelissä! Vaikkei tosiaan niihin pahimpiin kipuihin auttanu, mutta jotain piti saada epiduraalia odotellessa kun oli jo niin kipee että meinas taju lähteä..
 
Minä vetelin ilokaasua lähes tauotta nopean synnytykseni kaksi viimeistä tuntia. Olin niiiiin kipeä, supistuksilla ei ollut taukoja juurikaan, joten siihen turvauduin. PCB:nkin sain, mutta lisäapua kipuun tarvitsin. Oksensinkin, kun tuli paha olo, mutta siitä viis. Jälkeenpäin en muista ilokaasu-vaiheestani juuri mitään, ajantaju myös aivan hukassa. Liekö syy ilokaasussa?

Ei sitä kaasua mun mielestä kannata pelätä. Itse en heikkoa oloa kerennyt edes miettimään. Ja apua kaasusta oli suuresti. Sen huomasin, kun olin osastolla sitä ennen kerennyt kiemurtelemaan kipeänä ilman kivunlievitystä!
 
Kannattaa kokeilla. Se huono olo tulee yleensä juuri siitä, ettei sitä ole ruennut ottamaan ajoissa (pitäs rueta imee heti, kun tuntuu että supistus alkaa). Mulla toimi alkuun, mutta sitten nappailin sitä jo vähän liikaakin, kätilö tuli rajoittamaan ilokaasun nappailua, kun rupesi näyttämään siltä, etten pysy enää linnunradan tällä puolen :LOL: . Ilokaasun voimalla saivat laitettua mulle sitten epiduraalin (mulla tosi paha piikkikammo ja ilokaasuhöyryissä en edes huomannut tuota epiduraalin laittoa...).
 
nirppurotta harmaana
Mulla ilokaasu autto tosi hyvin ennen epiduraalin saantia. Kun vaan huomas heti alkaa imaileen, kun tunsi supparin alkavan, niin vei tosi hyvin sen terävimmän kivun pois. Pari kertaa myöhästyin ja....auts! Mulle ei tullut huono eikä edes höntti olo ilokaasusta.
 
Minä sain vain ja ainoastaan ilokaasua. Ekan supistuksen aikana ilokaasua tuli liikaa ja meinasin sängyn laidalta tippua kun pää meni niin sekaisin. Nauraa hihitin ties kuinka kauan :LOL: Kätilö sit vähensi kaasun määrän tuloa.

Ilokaasua piti hengittää nenän kautta sisään ja suun kautta ulos sinne maskiin. Muutoman kipeän supituksen aikana hengitin kaasua suun kautta sisään ja silloin meinas laatta lentää heti.
Viimeisten senttien aikana kaasu ei enään auttanut ollenkaan, mut alkuun oli todella hyvä! Ukko katto ihmeissään kun akka vaan nauraa höhöttää vaikka ilmeet on sen mukaiset et sattuu ja kovaa :D

 

Yhteistyössä