mielipiteitä sikiöseulonnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kataka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kataka

Jäsen
06.01.2010
74
0
6
Haluaisin kuulla mielipiteitänne miksi sikiöseulontaan kannattaa mennä ja miksi ei.

Minusta tuntuu tällä hetkeltä hyvin vaikealta päätökseltä mennäkö niskaturvotusultraan sekä ottaa verikoe vai ei. Hirvittää tutkimuksen luotettavuus, koska monilla riskin suureminen ei kuitenkaan tarkoita mitään poikkeavaa. Enkä haluaisi turhaa huolta. Toisaalta en myös ole valmis keskeyttämään raskautta muuta kuin aivan ääritapauksissa, joissa lapsen ei olisi mahdollista selviytyä. Mietin, että eikö noin vaikeat vammaisuudet pitäisi näkyä yleisessä ultrassakin viikoilla 11+0-14.

Kommentoikaa miten itse ootte asiaa pohtineet joko puolesta tai vastaan :)

Minä en mennyt, oon samaa mieltä th:n kanssa siitä asiasta että miksi suotta huolestuttaa itseään..Mulle on ainakin ihan sama olisko meidän pojalla joku juttu ollut vai ei, ei se rakkauden määrää vähennä ja ainakin sain olla huoletta raskausajan koska kuitenkin rakenneultrassa käytiin..Veriseulat antaa niin usein vääriä hälyjä että olisin saanut keskenmenon varmaan sillä stressaamisella minkä olisin alottanut jos sieltä jotain olis löytynyt, joten itse koin paremmaksi vaihtoehdoksi jättää väliin ja antaa luonnon hoitaa hommansa.

Olemme keskustelleet juuri aiheesta Sikiöseulonnoissa kiinni jääneiden keskustelussa. Siellä on hyviä mielipiteitä puolesta ja vastaan, käy lukemassa.

Itse en ole mennyt veriseulaan, mutta olen osallistunut ultriin.

Itse en ole mitenkään fanaattisesti asian puolesta enkä vastaan, mutta en ole itse veriseulassa käynyt. Suurin syy tähän se, että ensimmäinen raskaus oli kaksosraskaus eli veriseulaa ei tehty, siksi en siis kokenut tarvetta tässä toisessakaan raskaudessa moiseen. Toinen syy oli se, että miehen kanssa keskusteltuamme todettiin, ettei kuitenkaan välttämättä olisi lähdetty koholla olevan riskin takia jatkotutkimuksiin. Viimeinen niitti päätökselle jättää verikoe väliin oli se, kun np-ultrassa kätilö kertoi sairaalassamme kaikkien down-vauvojen jääneen viime vuonna kiinni pelkän ultrankin perusteella.

Jos et kuitenkaan edes harkitsisi keskeytystä, neuvoisin olemaan menemättä. Alkuraskauden uä:ssä voi käydä ilman, että mitataan niskaturvotusta ja otetaan veriseulaa. Puhun kokemuksella, odotan nyt neljättä lastani ja kolmen ensimmäisen kanssa en seuloissa käynyt, tehtiin vain uä, onnellisesti odotin ja murehdin niinku nyt normaalisti murehditaan kun raskaana ollaan. Tässä raskaudessa menin vailla mitään logiikkaa seulontaan ja "kärähdin", mutten sitten -edelleen vailla logiikkaa- halunnut lapsivesipunktiota. Vauvan pitäisi syntyä näinä päivinä, kaikki on mennyt hyvin, olen vain luottanut omiin tuntemuksiini ja uskonut, että hälytys oli väärä. Sen saan tietää piakkoin. Mutta jos vielä joskus vauvaa odotan, en takuulla mene seulontoihin.

Olen jokaisessa raskaudessa käynyt np sekä rakenneultrissa. Itse ajattelen että jos sieltä jotain poikkeavaa löytyy niin parempi sitten tietää siitä.
Viimeisiimmässä raskaudessani täällä oli tullut uutena mukaan veriseula np ultran yhteydessä ja itse narahdin kiinni juuri siinä veriseulassa. Istukkabiopsian kautta sain tiedon odottamani vauvan trisomiasta. Jonka jälkeen sai sitä fakta tietoa mitä kaikkea ongelmaa voi raskauden aikana tulla jos lapsella on downin syndrooma. Vaikka ei siihen keskeytykseen päätyisikään niin ainakin saisi vastaavassa tilanteessa riskiraskauteen liittyvän tiheän seurannan, joka jäisi ilman seulonnoissa kiinni jäämistä väliin.
Täytyy myös muistaa että kaikki trisomiatapaukset tai rakennepoikkeamat ei aina jää kiinni ultrissa tai veriseulassa.
Mielestäni se turha narahdus ja tulosten odottaminen on kuitenkin pieni murhe jis lopputuloksena on terve vauva!
Eli kyllä olen sikiöseulontojen puolesta.

On hyvä että seulontoja on olemassa mutta niihin mennessä kannattaisi etukäteen miettiä mihin on ryhtymässä ettei vain mene ultraan katsomaan vauvaa ja sitten huomataankin turvotusta yli raja-arvojen... Eli ihmiselle pitäisi olla mielessä jokin syy mennä noihin, ei ainoastaan se että niitä nyt satutaan tarjoamaan ja akikki mitä tarjotaan pitää tietysti käyttää hyväkseen.

Meillä ei tarjota normaaliraskauksissa muita seuloja kuin rakenneultra, esikoinen kuitenkin sattumien summana päätyi np-ultraan jossa turvotus todettiin olevan ok ja sitten aikanaan syntyi pieni down-poika. :heart: Seuraavassa raskaudessa sitten ei oltaisi oltu valmiita aborttiin, joten ajatus meille tarjottuun punktioon menemisestä tilanteessa jossa keskenmenoriskikin oli jo samaa luokkaa kuin mahdollisuus lapsen kromosomihäiriöön tuntui järjettömältä. Kuitenkin olin kuullut jo sen verran pelottavia tarinoita että pyydettiin kuitenkin varmuudeksi lähete np-ultraan ihan siltä varalta jos siellä sitten löytyisikin jotain todella huolestuttavaa. Ei löytynyt ja raskautta jatkettiin huolettomissa merkeissä.

Meidän onni oli se ettei pidetty lapsen vammaa keskeytyksen syynä. Aikanaans itten saimme terveen tytön jolla kuitenkin jo ensimmäisen puolen vuoden aikana alkoi ilmetä kehityksessä viivettä. Lopulta 3v ikäisenä varmistui autismi-diagnoosi. Samoihin aikoihin aloin sitten tosissaan huolestua myös esikoisen kehityksestä jossa en pystynyt pistämään kaikkea downin piikkiin. Kuopuksen diagnoosin myötä aloin nähdä hänessä melkoisestikin autistisia piirteitä ja jonkin aikaa kestäneen kädenväännön jälkeen sain hänetkin tutkimuksiin joissa sitten muutama päivä takaperin varmistui jälleeen autismi.

Nyt meille odotetaan kolmatta lasta rv19 ja tälläkin kertaa jätettiin tuo punktio väliin. Moninaisista syistä kuitenkin päädyttiin menemään np-ultraan ja seerumiseulaan joista saatiin hyvät tulokset. Downin osalta sitten nähdään tilanne lapsen synnyttyä ja autismin "tuloksia" saadaan odotella vielä joku vuosi eteenpäin.

Jos tilanne olisi ollut se että koettaisiin ettei enää jakseta kolmatta erityislasta ja downin kohdalla edessä olisi abortti, olisi luonnollisesti jätetty tämä kolmas lapsi tekemättä. Riskit autismiin on kuitenkin niin paljon isommat eikä niitä pysty mitenkään seulomaan. Monesti noita sikiöseulonta-ketjuja lukiessani huomaan olevani kovin onnekas kun ei ole koskaan tarvinut käydä tuota stressiä ja pelkoja läpi, miettiä aborttia jne. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Olen jokaisessa raskaudessa käynyt np sekä rakenneultrissa. Itse ajattelen että jos sieltä jotain poikkeavaa löytyy niin parempi sitten tietää siitä.
Viimeisiimmässä raskaudessani täällä oli tullut uutena mukaan veriseula np ultran yhteydessä ja itse narahdin kiinni juuri siinä veriseulassa. Istukkabiopsian kautta sain tiedon odottamani vauvan trisomiasta. Jonka jälkeen sai sitä fakta tietoa mitä kaikkea ongelmaa voi raskauden aikana tulla jos lapsella on downin syndrooma. Vaikka ei siihen keskeytykseen päätyisikään niin ainakin saisi vastaavassa tilanteessa riskiraskauteen liittyvän tiheän seurannan, joka jäisi ilman seulonnoissa kiinni jäämistä väliin.
Täytyy myös muistaa että kaikki trisomiatapaukset tai rakennepoikkeamat ei aina jää kiinni ultrissa tai veriseulassa.
Mielestäni se turha narahdus ja tulosten odottaminen on kuitenkin pieni murhe jis lopputuloksena on terve vauva!
Eli kyllä olen sikiöseulontojen puolesta.

Minä myös tätä mieltä. Olen itse jäänyt myöskin kiinni sekä veriseulan että niskaturvotusarvojen perusteella. Tilanne varmistettiin lapsivesipunktiolla. Olin itse ollut AINA sitä mieltä,etten pystyisi keskeyttämään raskautta jos lapsi ei olisikaan terve; mutta kun oikeasti oli siinä tilanteessa, joutui puntaroimaan niin paljon faktoja, omia ja perheen voimavaroja, tukiverkostoa ym. asioita etten olisi koskaan sitä uskonut.

Yhteistyössä