Mielipiteitä! Otanko karenssia vai en?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25629548]aika hassua ku täällä saa heti matkakorvauksen, 9e/pvä muuten lisää + korotukset lapsista ja muutenkin isompaa korvausta kuin normaalisti.[/QUOTE]

onpa omituista kun on eri säännöt! Saan saman peruspäivärahan kuin työttömänä ollessa ja siihen lisäksi matkakorvaus 9e/pv. Peruspäivärahaani on tottakai jo valmiiksi lapsikorotus, mutta työtuloni pudottavat sen pienemmäksi. Ja käyn siis harjoittelun ohella ihan oikeassa palkallisessa työssä.

[QUOTE="vieras";25629571]Perheessämme ei lasketa sinun tuloja ja minun tuloja vaan yhteiset tulot. Yhteisiin tuloihin tulee muutoksia kilometrikulujen ja päivähoitamaksun verran jos menen koulutukseen.

Minulla on alan työkokemusta vajaa vuosi, ja kaikki harjoittelut olen tehnyt palkallisena. Sen vuoksi onkin niin hullua lähteä nyt valmistuneena ja ns. pätevänä työntekijänä alan työhön josta en saa palkkaa vaan joudun jopa itse maksamaann siitä työssäkäymisen ilosta![/QUOTE]

Pidän sitä epäreiluna toista kohtaan, jos toisen töihinmeno tai kehittyminen estyy sen takia, että lapset pitää vielä maksulliseen hoitoon. Täytyihän niitä lapsia viedä hoitoon myös opiskellessakin - miten tämä eroaa siitä?

Vajaan vuoden työkokemus on hädin tuskin työkokemusta... Palkaton harjoittelu ei ole minustakaan ruusuista, mutta eihän sinulla ole töitä siunaantunut. pätevyys toki riippuu siitä, millaisiin töihin haet. Usein pätevyys tulee myös sen kokemuksen myötä, mitä sinulla ei juurikaan ole. Tämä on niitä ikäviä hetkiä, jolloin pitää miettiä kannattaako investointi vai ei. Kuinka työttömäksi jääminen parantaisi työllistymismahdollisuuksiasi enemmän? Kotona oleminen ei koskaan lyö leiviksi. Ja mikään ei estä sinua lopettamasta harjoittelua, jos saat sitä oikeata palkkatyötä kesken sitä...

Onko tuo "tavoite työllistyä harjoittelupaikkaan" oma tavoitteesi vai sen kurssin tavoite? Jos oma tavoitteesi, niin siitähän ei ole mitään takeita, että työllistyisit sinne, vaikka tekisit työsi kuinka hyvin tahansa. Jos taas koko kurssi ja sen harjoittelupaikat on suunniteltu siten, että harjoittelupaikan tarjoaja todellakin haluaa harjoittelun jälkeen palkata harjoittelijansa, niin tilanne on jo toinen.

Pidän sitä epäreiluna toista kohtaan, jos toisen töihinmeno tai kehittyminen estyy sen takia, että lapset pitää vielä maksulliseen hoitoon. Täytyihän niitä lapsia viedä hoitoon myös opiskellessakin - miten tämä eroaa siitä?

Vajaan vuoden työkokemus on hädin tuskin työkokemusta... Palkaton harjoittelu ei ole minustakaan ruusuista, mutta eihän sinulla ole töitä siunaantunut. pätevyys toki riippuu siitä, millaisiin töihin haet. Usein pätevyys tulee myös sen kokemuksen myötä, mitä sinulla ei juurikaan ole. Tämä on niitä ikäviä hetkiä, jolloin pitää miettiä kannattaako investointi vai ei. Kuinka työttömäksi jääminen parantaisi työllistymismahdollisuuksiasi enemmän? Kotona oleminen ei koskaan lyö leiviksi. Ja mikään ei estä sinua lopettamasta harjoittelua, jos saat sitä oikeata palkkatyötä kesken sitä...

Ymmärrän kyllä sinunkin kantasi. Ja olen itsekkin miettinyt asiaa monelta kantilta. Juuri kun on kolme vuotta kiristetty kukkaron nyörejä ja siirretty laskujen eräpäiviä ja laskettu mitä kaupasta voi ostaa, niin en ihan heti haluaisi paluuta siihen samaan.

Pätevyydellä tarkoitan sitä, että enään en ole opiskelija vaan oikeasti valmistunut joten voin hakea esimerkiksi virkoja. Ja eräällä sektorilla omaan jo hyvän kokemuksen ja tietotaidon.

Töiden haun kanssa käy kyllä huonosti jos olen harjoittelussa matkoineen päivässä kymmenen tuntia ja viikonloput osa-aikatyössäni sekä iltaisin vapaaehtoistyössä.

Se miksi minulla on tässä ollut parin kk työttömyys johtuu siitä, että olen sairastanut ja hoitanut itseni kuntoon, että pystyisin taas käymään töissä. Sairautta ei ole vielä voitettu, mutta paremmalla mallilla on.

Kuten olen jo aiemminkin sanonut, että luultavasti tulen koulutukseen menemään, vaikka se taas suistaisi talouden pois raiteiltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25629729:
Onko tuo "tavoite työllistyä harjoittelupaikkaan" oma tavoitteesi vai sen kurssin tavoite? Jos oma tavoitteesi, niin siitähän ei ole mitään takeita, että työllistyisit sinne, vaikka tekisit työsi kuinka hyvin tahansa. Jos taas koko kurssi ja sen harjoittelupaikat on suunniteltu siten, että harjoittelupaikan tarjoaja todellakin haluaa harjoittelun jälkeen palkata harjoittelijansa, niin tilanne on jo toinen.

Kurssin tavoitteena on, että mahdollisimman moni saisi harjoittelupaikasta töitä. Se on sitten eri asia ovatko löytäneet sellaisia harjoittelupaikkoja joissa on oikeasti rekrytarve. Esim. kunnalla ja valtiolla (siis omalla alallani) on sellainen tilanne, että töitä on ja tekijöitä tarvitaan, mutta palkkaa ei pystytä maksamaan.

Ja toisaalta olen sitä mieltä, että siihen harjoitteluun pitää sitoutua. Jos koko ajan olen pyytämässä vapaata työhaastattelun takia harjoittelupaikassa ihan varmasti ajatellaan etten viihdy heillä tai en halua jäädä heille töihin yms. Eli työnhaku ainakin osittain täytyy jäädyttää harjoittelun ajaksi.

[QUOTE="vieras";25629658]onpa omituista kun on eri säännöt! Saan saman peruspäivärahan kuin työttömänä ollessa ja siihen lisäksi matkakorvaus 9e/pv. Peruspäivärahaani on tottakai jo valmiiksi lapsikorotus, mutta työtuloni pudottavat sen pienemmäksi. Ja käyn siis harjoittelun ohella ihan oikeassa palkallisessa työssä.[/QUOTE]

tuopa se selittää kaiken "oikeassa työssä käynti..."

Mä en nyt oikein ymmärrä. Siis jos joudut karenssiin, niin etkös sitten menetä sen 300 euron sovitellun?
Ja jos sä olet jo töissä osa-aikasena, niin eikö lapset joudu oleen hoidossa jonkin aikaa?
Laskin, että jos saat harjoittelun ajalta käteen noin 470, ja menot on noin 670 (bensaahan menee huomattavasti enemmän kuin olet laskenut, jos se kerta 10ltr /100km kuluttaa), niin jäät kuukausittain tappiolle 200.
Jos taas et mene, menetät sen 300

[QUOTE="vieras";25629812]Kurssin tavoitteena on, että mahdollisimman moni saisi harjoittelupaikasta töitä. Se on sitten eri asia ovatko löytäneet sellaisia harjoittelupaikkoja joissa on oikeasti rekrytarve. Esim. kunnalla ja valtiolla (siis omalla alallani) on sellainen tilanne, että töitä on ja tekijöitä tarvitaan, mutta palkkaa ei pystytä maksamaan.

Ja toisaalta olen sitä mieltä, että siihen harjoitteluun pitää sitoutua. Jos koko ajan olen pyytämässä vapaata työhaastattelun takia harjoittelupaikassa ihan varmasti ajatellaan etten viihdy heillä tai en halua jäädä heille töihin yms. Eli työnhaku ainakin osittain täytyy jäädyttää harjoittelun ajaksi.[/QUOTE]
Tuota juuri ajoin takaa, että ovatko ne harjoittelupaikat sellaisia, johon on tosiaankin tarkoitus palkata joku. Varsinkin kuntapuolella käytetään mielellään harjoittelijoita eikä palkatakaan työntekijöitä.

Mä en kyllä tiedä, mitä sinuna tekisin. 2 kk työttömyyttä on vielä aika vähän. Sulla on kuitenkin jo amk-tutkinto, joten mä en ehkä lähtisi noin lyhyen työttömyyden jälkeen vielä kurssille, ellei se kurssi olisi jotain sellaista, mikä yhdistettynä amk-tutkintoon toisi lisämahdollisuuksia työllistymiseen. Enkä välttämättä silloinkaan vaan koittaisin ensin vielä pari kuukautta työllistyä vapailta markkinoilta ja vasta jos puolessa vuodessa töitä ei löydy, harkitsisin jatkokouluttautumista. Toki riippuu asuinpaikasta eli onko sulla ylipäätään mahdollista työllistyä amk-tutkintosi perusteella.

[QUOTE="essi";25629846]Mä en nyt oikein ymmärrä. Siis jos joudut karenssiin, niin etkös sitten menetä sen 300 euron sovitellun?
Ja jos sä olet jo töissä osa-aikasena, niin eikö lapset joudu oleen hoidossa jonkin aikaa?
Laskin, että jos saat harjoittelun ajalta käteen noin 470, ja menot on noin 670 (bensaahan menee huomattavasti enemmän kuin olet laskenut, jos se kerta 10ltr /100km kuluttaa), niin jäät kuukausittain tappiolle 200.
Jos taas et mene, menetät sen 300[/QUOTE]

Lapset eivät ole hoidossa minun osa-aikatyön aikana.

Ja aivan totta jos otan harjoittelun siitä jää sata euroa vähemmän tappiolle kuin jos ei ota.

[QUOTE="vieras";25629935]olen pahoillani jos jotekin aliarvostan palkatonta harjoittelua.[/QUOTE]

no mulle sama aliarvostatko vai et kun itse olen ihan oikeissa töissä=)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25629862:
Tuota juuri ajoin takaa, että ovatko ne harjoittelupaikat sellaisia, johon on tosiaankin tarkoitus palkata joku. Varsinkin kuntapuolella käytetään mielellään harjoittelijoita eikä palkatakaan työntekijöitä.

Mä en kyllä tiedä, mitä sinuna tekisin. 2 kk työttömyyttä on vielä aika vähän. Sulla on kuitenkin jo amk-tutkinto, joten mä en ehkä lähtisi noin lyhyen työttömyyden jälkeen vielä kurssille, ellei se kurssi olisi jotain sellaista, mikä yhdistettynä amk-tutkintoon toisi lisämahdollisuuksia työllistymiseen. Enkä välttämättä silloinkaan vaan koittaisin ensin vielä pari kuukautta työllistyä vapailta markkinoilta ja vasta jos puolessa vuodessa töitä ei löydy, harkitsisin jatkokouluttautumista. Toki riippuu asuinpaikasta eli onko sulla ylipäätään mahdollista työllistyä amk-tutkintosi perusteella.

Kiitos mielipiteestäsi! Ihanaa, kun joku viitsii käyttää aikaansa minun ongelman miettimiseen.

Töitä olen hakenut ja ensi viikollakin on kaksi haastattelua. Alan töitä on tarjolla jonkin verran, mutta niihin on sitten niitä hakijoitakin (ja tiedän, että minulla on työkokemusta varsin vähän). Harjoitteluun menemällä saisin toki taas muutaman kk lisää työkokemusta ja se ei tietenkään olisi haitaksi. Mutta voi motivaatio kärsiä kun rahoittaa harjoittelun omasta pussista ja pahoin pelkään, että harjoitteluni olisi valtion leivissä jossa olen jo aiemminkin ollut ihan palkallisena. Ja näin ollen minulla olisi jo jonkin verran enemmän kokemustakin niissä hommissa.

Toinen asia on se, että kun työkkäri etsii ne harjoittelupaikat niin siinä ei itse kyllä toivomuksia asetella vaan mennään sinne minne määrätään. Ehkä kuitenkin olisin mieluummin etsinyt paikan itse niin olisin voinut edes yrittää valkata sellaisia paikkoja jossa voisi mahdollisesti olla jatkossakin töitä.

Ajallisesti koulutus toki osuu nappiin, kun se loppuu kesäkuun lopussa ja silloin varmasti monessa paikassa on kesälomia ym. mutta eiköhän ne kesätyöntekijät ole lukkoon lyötynä tässä piakkoin.

Lisäkoulutusta olen ajatellut niin, että haen ehkä jo tässä keväällä yliopistoon opiskelemaan omaa alaani, pääsisin siis suoraan maisterivaiheeseen tai sitten haen erääseen toiseen omaa alaani tukevaan amk-koulutukseen.

[QUOTE="vieras";25629961]no mulle sama aliarvostatko vai et kun itse olen ihan oikeissa töissä=)[/QUOTE]

toivottavasti minäkin joskus oikeassa kokoaikaisessa työssä ja mielellään vielä vakituinen työsuhde.

[QUOTE="vieras";25630035]toivottavasti minäkin joskus oikeassa kokoaikaisessa työssä ja mielellään vielä vakituinen työsuhde.[/QUOTE]

mulla meni kotona lapsia tehden ja työttömänä reilu neljä vuotta ja arvaa monta hakemusta tein tuona aikana.... satoja, mutta lopulta tärppäs, joten pitää jaksaa vain yrittää ja luovuttaa ei saa!
tsemppiä!

[QUOTE="vieras";25630050]mulla meni kotona lapsia tehden ja työttömänä reilu neljä vuotta ja arvaa monta hakemusta tein tuona aikana.... satoja, mutta lopulta tärppäs, joten pitää jaksaa vain yrittää ja luovuttaa ei saa!
tsemppiä![/QUOTE]

Kiitos! Eiköhän tämä tästä!

eli aiot käydä osa-aikatöissä vieläkin vaikka menisit koulutukseen? Entä jos lopetat ne työt, saat täydet tuet? Etkä voi saada karenssia koska menet harjoitteluun, ethän näe lapsiakaan lainkaan jos olet koulussa ja sitten töissä vielä lisäksi. Ja paljonko saat palkkaa osa-aikatöistä? Itsekin saan soviteltua ja saan kuitenkin joka kuussa enemmän rahaa kuin olemalla vaan pelkkä työtön, tosin se rahasumma ei päätä huimaa, puolet siitä mitä tienaan.

eli aiot käydä osa-aikatöissä vieläkin vaikka menisit koulutukseen? Entä jos lopetat ne työt, saat täydet tuet? Etkä voi saada karenssia koska menet harjoitteluun, ethän näe lapsiakaan lainkaan jos olet koulussa ja sitten töissä vielä lisäksi. Ja paljonko saat palkkaa osa-aikatöistä? Itsekin saan soviteltua ja saan kuitenkin joka kuussa enemmän rahaa kuin olemalla vaan pelkkä työtön, tosin se rahasumma ei päätä huimaa, puolet siitä mitä tienaan.

Osa-aikatyöni on sen verran hyvä palkkaista niin en sitä halua lopettaa, kaiken lisäksi se on vakituinen työsuhde. Teen 10 tuntia viikossa, palkka 24e/h. Ehdin kyllä näkemään lapsiakin ja näin on menty melkein vuosi jolloin olin osa-aikatyön lisäksi myös oikeassa palkkatyössä ma-pe.

Mun mielestä jopa heikentää tulevia työnsaantimahiksia että on alentunut johonkin työkkärin orjakurssille eikä arvosta itseään sen vertaa että oikeita töitä hakisi suoraan.

Siis miten ihmeessä saat 300 euroa soviteltua 960 euron bruttotuloilla? En mä vaan...ja toisekseen haluatko sille kurssille? Mä teen nyt osa-aikatyötä 10 euron tuntipalkka ja saan vähemmän kuin sinä enkä todellakaan lähtis millekään kurssille vaan olen vaan tyytyväinen että muksut saa olla paljon kotona ja minä vain osa-aikainen. Pakottaako työkkäri kurssille?

[QUOTE="a p";25630596]Siis miten ihmeessä saat 300 euroa soviteltua 960 euron bruttotuloilla? En mä vaan...ja toisekseen haluatko sille kurssille? Mä teen nyt osa-aikatyötä 10 euron tuntipalkka ja saan vähemmän kuin sinä enkä todellakaan lähtis millekään kurssille vaan olen vaan tyytyväinen että muksut saa olla paljon kotona ja minä vain osa-aikainen. Pakottaako työkkäri kurssille?[/QUOTE]

Kuukauden palkka vaihtelee. En ole vielä saanut päätöstä, mutta laskurin mukaan kevään tulojen ajan saisin sen vajaan 300e. Palkkaa saan n. 700e/kk-900e/kk Mutta voihan kelasta tulla toisenkinlainen päätös, eli että en saa ollenkaan.

Kyllä työkkäri sinne kurssille pakottaa.

Onneksi sain duunia 2 kk työttömyyden jälkeen, työkkäri alkoi myös "uhkailemaan" harjoittelulla. Parasta olisi kun kukaan noihin ei suostuisi, koskaan, missään!!!

Onneksi sain duunia 2 kk työttömyyden jälkeen, työkkäri alkoi myös "uhkailemaan" harjoittelulla. Parasta olisi kun kukaan noihin ei suostuisi, koskaan, missään!!!

itse hain töitä 4vuoden kotona olon jälkeen ja sen aikana kokoajan oikeastaan( paitsi äitiysloma-ajat), ja loppuajasta olin onnellinen kun pääsin harjoitteluun ja pääsin näyttämään lopultakin osaamiseni jollekin vaikka sinun halveksimallasi tyylillä. ja lopputuloksena lopultakin sain oikeita töitä!

miksi ees oot työkkärin kirjoilla kun palkkaa saat jo saman verran ja enemmän mitä työmarkkinatuki on? Ja outoa että ne karenssin uhalla pakottas harjoitteluun koska jo olet töissä. Jos et halua harjoitteluun niin anna vaan karenssin tulla, samapa se koska saat jo palkkatuloja.

Yhteistyössä