Mielipiteitä (liittyen munasolun luovutukseen)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
voi kauhee, kyllä me 46 ollaanki jo ihan hautaan kaatuvia mummeroosia :snotty:

Mutta et sä varmaan enä hedelmöityshoitoihin lähtis?
Kyse ei ole ninkään sitä onko vanha, vaan sitä mikä kuuluu mihinkin ikään...äh, en mä osaa selittää, mutta ihan samalla tavalla kun on outoa haluta lapsi 16 vuotiaana on outoa haluta se 46 vuotiaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en ole ikinä ennen ajatellu tuota ikä kysymystä, mutta tosiaan, kyllä 46 vuotias on liian vanha! Siis sen ikäisenä on normalia olla isoäiti!
Mä olen van aina ajatellu, että ne luovutukseen kuuluvat hormoonihoidot on niin rankkoja, ettei tulis mieleenkään ryhtyä moiseen, en ole edes ajatellu, että siitä seurais moraalistakin pohdintaa.

Vai, että normaalia olla isoäiti =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en ole ikinä ennen ajatellu tuota ikä kysymystä, mutta tosiaan, kyllä 46 vuotias on liian vanha! Siis sen ikäisenä on normalia olla isoäiti!
Mä olen van aina ajatellu, että ne luovutukseen kuuluvat hormoonihoidot on niin rankkoja, ettei tulis mieleenkään ryhtyä moiseen, en ole edes ajatellu, että siitä seurais moraalistakin pohdintaa.

Vai, että normaalia olla isoäiti =)

No mun mielestä on normaaliasaada lapsia 20 vuotiaana =) JOten 46 vuotias isoäiti ei edes ole kovin nuori isoäidiksi.
 
Mä en osaa ajatella tuota 46-vuotiasta liian vanhana, vaikka onhan se jo aika vanha ikä äidiksi tulemiseen. Meillä on suvussa paljon yli 40-vuotiaana lapsen saaneita, ihan luonnollisin menetelmin. Joten minusta tuossa ei ole mitään luonnotonta. Ja kaikki lapset olleet terveitä ja äidit näyttäneet hyvin jaksavan lastensa kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en ole ikinä ennen ajatellu tuota ikä kysymystä, mutta tosiaan, kyllä 46 vuotias on liian vanha! Siis sen ikäisenä on normalia olla isoäiti!
Mä olen van aina ajatellu, että ne luovutukseen kuuluvat hormoonihoidot on niin rankkoja, ettei tulis mieleenkään ryhtyä moiseen, en ole edes ajatellu, että siitä seurais moraalistakin pohdintaa.

Vai, että normaalia olla isoäiti =)

No mun mielestä on normaaliasaada lapsia 20 vuotiaana =) JOten 46 vuotias isoäiti ei edes ole kovin nuori isoäidiksi.


No joo sinusta, mut jos kattelee synnytystilastoja ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en osaa ajatella tuota 46-vuotiasta liian vanhana, vaikka onhan se jo aika vanha ikä äidiksi tulemiseen. Meillä on suvussa paljon yli 40-vuotiaana lapsen saaneita, ihan luonnollisin menetelmin. Joten minusta tuossa ei ole mitään luonnotonta. Ja kaikki lapset olleet terveitä ja äidit näyttäneet hyvin jaksavan lastensa kanssa.

Mun mielestä 40-42/43 v on vielä täysin normaali ikä saada lapsi. Mutta 46 v...en tiedä, se on jo liikaa. Nuorekaskin neljäkutonen on neljäkutonen, ja yli kuusikymppinen kun lapsi on teini.
Luonnollisuudesta ei tässä asiassa kannata puhua, onhan tästä luonnollisuus sanan varsinaisessa merkityksessä kaukana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en ole ikinä ennen ajatellu tuota ikä kysymystä, mutta tosiaan, kyllä 46 vuotias on liian vanha! Siis sen ikäisenä on normalia olla isoäiti!
Mä olen van aina ajatellu, että ne luovutukseen kuuluvat hormoonihoidot on niin rankkoja, ettei tulis mieleenkään ryhtyä moiseen, en ole edes ajatellu, että siitä seurais moraalistakin pohdintaa.

Mä en sit oo tossakaan asiassa normaali ku en kyl toivo et mun olessa 46 neiti olis äiti, hän ku on tuolloin vasta 13 vuotias.
 
Mä en tiedä. Ehkä mä painottuisin enemmänkin tolle henkiselle puolelle. Nykyään kun ihmiset taitaa voida keskimäärin huonommin, niin mulle olisi tärkeää saada varmuus ihmisen tasapainoisuudesta.

Sitä paitsi mä luulen että 46 on siellä vaan numeroina kun johonkin on tarvinnut rajaa vetää. Tuskin kovinkaan moni tuon ikäisenä hoitoja haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en ole ikinä ennen ajatellu tuota ikä kysymystä, mutta tosiaan, kyllä 46 vuotias on liian vanha! Siis sen ikäisenä on normalia olla isoäiti!
Mä olen van aina ajatellu, että ne luovutukseen kuuluvat hormoonihoidot on niin rankkoja, ettei tulis mieleenkään ryhtyä moiseen, en ole edes ajatellu, että siitä seurais moraalistakin pohdintaa.

Mä en sit oo tossakaan asiassa normaali ku en kyl toivo et mun olessa 46 neiti olis äiti, hän ku on tuolloin vasta 13 vuotias.

En mäkään haluaisi olla isoäiti vielä 46-vuotiaana; esikoinen on tuolloin 19 v ja kuopus 17 v, ja toivon heille kuitenkin hieman erilaisia teinivuosia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en ole ikinä ennen ajatellu tuota ikä kysymystä, mutta tosiaan, kyllä 46 vuotias on liian vanha! Siis sen ikäisenä on normalia olla isoäiti!
Mä olen van aina ajatellu, että ne luovutukseen kuuluvat hormoonihoidot on niin rankkoja, ettei tulis mieleenkään ryhtyä moiseen, en ole edes ajatellu, että siitä seurais moraalistakin pohdintaa.

Mä en sit oo tossakaan asiassa normaali ku en kyl toivo et mun olessa 46 neiti olis äiti, hän ku on tuolloin vasta 13 vuotias.

No eihän se, että joku asia on normaalia, tarkoita että kaikki tekee sen niin...siis että 20 vuotiaana lapsia saava ei ole nuori, vaan ihan normaali ikäinen saamaan lapsia, eikä 46 vuotias isoäiti ole nuori isoäiti, vaan ihan normaali ikäinen isoäiti, muta 46 vuotias synnyttäjä on kyllä vanha :o !
On normaalia ola 46 vuotiaana isoäiti, muta ei vauvan äiti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys ap:lle:
Mieti tosi tarkasti, mikä sulla on se motiivi luovutukselle. Onko se halua auttaa lapsetonta naista vai joku muu.

Halu auttaa lapsetonta.
Tämä asia on käyty tarkkaan läpi keskusteluissa klinikan lääkärin, hoitajan ja psykologin kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys ap:lle:
Mieti tosi tarkasti, mikä sulla on se motiivi luovutukselle. Onko se halua auttaa lapsetonta naista vai joku muu.

Halu auttaa lapsetonta.
Tämä asia on käyty tarkkaan läpi keskusteluissa klinikan lääkärin, hoitajan ja psykologin kanssa.

Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?

 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en ole ikinä ennen ajatellu tuota ikä kysymystä, mutta tosiaan, kyllä 46 vuotias on liian vanha! Siis sen ikäisenä on normalia olla isoäiti!
Mä olen van aina ajatellu, että ne luovutukseen kuuluvat hormoonihoidot on niin rankkoja, ettei tulis mieleenkään ryhtyä moiseen, en ole edes ajatellu, että siitä seurais moraalistakin pohdintaa.

Mä en sit oo tossakaan asiassa normaali ku en kyl toivo et mun olessa 46 neiti olis äiti, hän ku on tuolloin vasta 13 vuotias.

No eihän se, että joku asia on normaalia, tarkoita että kaikki tekee sen niin...siis että 20 vuotiaana lapsia saava ei ole nuori, vaan ihan normaali ikäinen saamaan lapsia, eikä 46 vuotias isoäiti ole nuori isoäiti, vaan ihan normaali ikäinen isoäiti, muta 46 vuotias synnyttäjä on kyllä vanha :o !
On normaalia ola 46 vuotiaana isoäiti, muta ei vauvan äiti.

No noita jotka tulevat äidiksi ihan luomustikin 46 vuotiaina kuitenkin löytyy ja kyllä mun mielestä on ihan yhtä normaalia haluta lasta 16 vuotiaana ja vielä jopa isoäiti-ikäsenäkin.
Mut mä oon iältäni jo yli 40 vuotias et varmasti tämäkin vaikuttaa mun mielipiteisiini tässäkin asiassa, niin ku monissa muissakin asioissa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys ap:lle:
Mieti tosi tarkasti, mikä sulla on se motiivi luovutukselle. Onko se halua auttaa lapsetonta naista vai joku muu.

Halu auttaa lapsetonta.
Tämä asia on käyty tarkkaan läpi keskusteluissa klinikan lääkärin, hoitajan ja psykologin kanssa.

Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?


Olisko sun mielestä sit eriasia jos kaavakkeeseen merkkais ettei halua antaa solujaan naisparien tai yksinäisten naisten käyttöön, mut iällä ei olis heteroiden kans mitään merkitystä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys ap:lle:
Mieti tosi tarkasti, mikä sulla on se motiivi luovutukselle. Onko se halua auttaa lapsetonta naista vai joku muu.

Halu auttaa lapsetonta.
Tämä asia on käyty tarkkaan läpi keskusteluissa klinikan lääkärin, hoitajan ja psykologin kanssa.

Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?


Olisko sun mielestä sit eriasia jos kaavakkeeseen merkkais ettei halua antaa solujaan naisparien tai yksinäisten naisten käyttöön, mut iällä ei olis heteroiden kans mitään merkitystä?

keltä sä kysyt?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys ap:lle:
Mieti tosi tarkasti, mikä sulla on se motiivi luovutukselle. Onko se halua auttaa lapsetonta naista vai joku muu.

Halu auttaa lapsetonta.
Tämä asia on käyty tarkkaan läpi keskusteluissa klinikan lääkärin, hoitajan ja psykologin kanssa.

Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?

Mun mielestä se on silloin jo kyseenalaista. Lasta ajatellen. Jos ajattelen itseäni, niin haluaisinko että äitini olisi jo kahdeksankymppinen? No en. Enkä osaa kuvitella että vanhemmillani olisi nyt kymmenenvuotias lapsi, hehän ovat selkeästi mummo- ja vaari-iässä. Mielummin äiti ja isä- ikäiset vanhemmat, ja isovanhemmat sitten erikseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?


Olisko sun mielestä sit eriasia jos kaavakkeeseen merkkais ettei halua antaa solujaan naisparien tai yksinäisten naisten käyttöön, mut iällä ei olis heteroiden kans mitään merkitystä?

[/quote]

keltä sä kysyt?

[/quote]

Häneltä joka kirjotti ton mikä on tässä ylimpänä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys ap:lle:
Mieti tosi tarkasti, mikä sulla on se motiivi luovutukselle. Onko se halua auttaa lapsetonta naista vai joku muu.

Halu auttaa lapsetonta.
Tämä asia on käyty tarkkaan läpi keskusteluissa klinikan lääkärin, hoitajan ja psykologin kanssa.

Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?

Mun mielestä se on silloin jo kyseenalaista. Lasta ajatellen. Jos ajattelen itseäni, niin haluaisinko että äitini olisi jo kahdeksankymppinen? No en. Enkä osaa kuvitella että vanhemmillani olisi nyt kymmenenvuotias lapsi, hehän ovat selkeästi mummo- ja vaari-iässä. Mielummin äiti ja isä- ikäiset vanhemmat, ja isovanhemmat sitten erikseen.

Niin, mä taas ajattelisin tän tosiaan tapauskohtaisesti ja antaisin lääkärille päätäntävallan tässä ikä asiassa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja hoidoilla lapsen saanut:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja hoidoilla lapsen saanut:
Mä näkisin asian niin, että sä luovutat ja mahdollisesti autat jotain sen lapsen saamaan, mut sun oikeudet munasoluihisi päättyy siihen ku punktio on tehty.

Totta, mutta luovuttajana mulla on kuitenkin valta päättää siitä, saako munasoluja antaa sinkkunaisille, naispareille, ja saan myös päättää tuosta ikäasiasta. Siksihän tuossa lomakkeessa näitä asioita kysytään.

Laitan ikärajan 42 vuoteen, sillä mun mielestä 46-vuotias on jo liian iäkäs tulemaan raskaaksi.


Minusta se on vähän hmm.. hassua, että maallikkoluovuttaja voi päättää sellasista asioista. Mä antasin sen päätäntävallan asioista tietävälle naista hoitavalle lääkärille. Luottaisin siihen, että hän tietää ja tuntee riskit ja, mitä niistä riskeistä kunkin tapauksessa kannattaa ottaa.

Itsekin pari kertaa luovuttaneena taivun nimimerkin hoidolla lapsen saanut-kantaan. Luovuttaja luovuttaa sen vuoksi että haluaa auttaa. Ei sen vuoksi, että haluaa auttaa, jos...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?


Olisko sun mielestä sit eriasia jos kaavakkeeseen merkkais ettei halua antaa solujaan naisparien tai yksinäisten naisten käyttöön, mut iällä ei olis heteroiden kans mitään merkitystä?

keltä sä kysyt?

[/quote]

Häneltä joka kirjotti ton mikä on tässä ylimpänä.

[/quote]


Mä haluaisin vain auttaa sitä naista hetero tai ei, yksin tai ei ja iän puolesta päätösvalta ois sillä hoitavalla lääkärillä. Se lapsen kaipuu on niin iso asia lapsettomalle, että luottaisin siihen, että hoitotiimit osaavat luovuttaa mun munasoluni oikeille ihmisille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?


Olisko sun mielestä sit eriasia jos kaavakkeeseen merkkais ettei halua antaa solujaan naisparien tai yksinäisten naisten käyttöön, mut iällä ei olis heteroiden kans mitään merkitystä?

keltä sä kysyt?

Häneltä joka kirjotti ton mikä on tässä ylimpänä.

[/quote]


Mä haluaisin vain auttaa sitä naista hetero tai ei, yksin tai ei ja iän puolesta päätösvalta ois sillä hoitavalla lääkärillä. Se lapsen kaipuu on niin iso asia lapsettomalle, että luottaisin siihen, että hoitotiimit osaavat luovuttaa mun munasoluni oikeille ihmisille.
[/quote]


Kiitos.

Mä oon aikoinaan juossu hoidoissa useita useita vuosia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä haluaisin vain auttaa sitä naista hetero tai ei, yksin tai ei ja iän puolesta päätösvalta ois sillä hoitavalla lääkärillä. Se lapsen kaipuu on niin iso asia lapsettomalle, että luottaisin siihen, että hoitotiimit osaavat luovuttaa mun munasoluni oikeille ihmisille.

Noin mäkin ajattelin aikaisemmin, ennen kun tosiaan menin luovuttajaksi ja sain tietää yläikärajan olevan niinkin korkea kuin 46 vuotta. Nyt, kun asia on päivä päivältä konkreettisempi, niin tuo ikäkysymys mietityttää, ja siis nimenomaan hoidoista ehkä syntyvän lapsen kannalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mut siinä tapauksessa ei, jos se nainen on 46v?


Olisko sun mielestä sit eriasia jos kaavakkeeseen merkkais ettei halua antaa solujaan naisparien tai yksinäisten naisten käyttöön, mut iällä ei olis heteroiden kans mitään merkitystä?

keltä sä kysyt?

Häneltä joka kirjotti ton mikä on tässä ylimpänä.


Mä haluaisin vain auttaa sitä naista hetero tai ei, yksin tai ei ja iän puolesta päätösvalta ois sillä hoitavalla lääkärillä. Se lapsen kaipuu on niin iso asia lapsettomalle, että luottaisin siihen, että hoitotiimit osaavat luovuttaa mun munasoluni oikeille ihmisille.
[/quote]


Kiitos.

Mä oon aikoinaan juossu hoidoissa useita useita vuosia.
[/quote]

Samoin.

 

Yhteistyössä