Mielipiteesi riidasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Kiinnostaa puolueeton mielipide äsken sattuneesta tapahtumasta.

Historiaa sen verran että poikaystävälläni on ollut läpi suhteen tapana monien riitojemme aikana tokaista että ero tuli nyt tai muuten "lopettaa" suhde, varmaan kymmeniä kertoja muutaman vuoden aikana. Tämä on traumatisoinut minua käsittämättömän paljon ja siitä on kättä väännetty, nyt mies on luvannut ne lopettaa kuten tosin monta kertaa aikaisemminkin.

Sitten. Mies teki lähtöä töihin äsken.
Meillä on tällaista omalaatuista huumoria aamuisin, pelleilemme miehen ilmavaivoista, pöräyttelee tahallaan ja minä nauran ja kommentoin pöräyttelyään ja hän nauraa ja meluaa lisää.

Äsken sitten tätä tavanomaista hulluttelua ja naurahdin jotain "...en tiedä kauanko jaksan töräyttelyä kuunnella enääää..." nauraen.

Mies ihan yhtäkkiä naps vaan muuttui huvittuneesta inhottavaksi, olin kuulemma uhkaillut häntä erolla!

Niin, ja kuulemma "minun pitäisi vähän miettiä mitä sanon ja ottaa opikseni!" Totesin superärsyyntyneenä ettei voi olla totta ja onko tosissaan, oli kuulemma ja häipyi hyvästelemättä ulos sanoen "ettei jaksa tällaista."

Uskomatonta. Millä planeetalla tämä käsitetään erouhkaukseksi? Kertoisitko sinä mielipiteesi?

Itse olen sitä mieltä että kun olen miehen erouhkailuja minua vastaan käynyt läpi hänen kanssaan ja hänen mukaansa häntä niistä syyllistänyt, on miehellä nyt tarve saada minut myöntämään että minäkin uhkailen erolla...

Eipä tässä muuten mitään mutta en miehen mieliksi tule sanomaan että olisin muka erolla uhkaillut ja tämä johtaa ilmiriitaan aivan varmasti. Joka, erittäin mahdollisesti sitten poikii mieheltä sellaisen oikean erouhkauksen. Jollaisia ei enää pitäisi tulla...

Mielipide?

Miten tuo erolla uhkailua on?
Vai pelästyikö kun itse sillä uhkailee ja sinä päästit saman lauseen suustasi että nyt sinä olet tosissani,kun kyllästynyt kuuntelemaan sitä virttä.

Oon samaa mieltä sun kanssa, että miestä on jäänyt kaivelemaan kun itse on erolla uhkailuun syyllistynyt ja häntä siitä "ojennettu". Mä varmaan sanoisin miehelle kun palaa töistä, että en tarkoittanut sitä erouhkailuksi, mutta olen pahoillani jos hän sen niin käsitti. Ja sen jälkeen unohtaisin koko jutun. Ja käyttäytyisin niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. TUrha jäädä jauhamaan tuollaista, kun et ole mitään väärää tehnyt.

no mikä sun miestä sitten vaivaa? huono itsetunto vai mikä? vai oletko sinä oikeesti hankala, et sun kanssas on mahdoton tulla toimeen? ei tuo normaalilta kuulosta! sun miehen erouhkailut...en kattois, kuten et sinäkään, kun olet ottanut asian puheeksi. Hänen huumorintajuttomuus? Leikitkö usein hänen kustannuksellaan? Meneekö usein hyvän maun yli sun huumori? Sun mies ylireagoi kyllä. Mutta miksi??

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
no mikä sun miestä sitten vaivaa? huono itsetunto vai mikä? vai oletko sinä oikeesti hankala, et sun kanssas on mahdoton tulla toimeen? ei tuo normaalilta kuulosta! sun miehen erouhkailut...en kattois, kuten et sinäkään, kun olet ottanut asian puheeksi. Hänen huumorintajuttomuus? Leikitkö usein hänen kustannuksellaan? Meneekö usein hyvän maun yli sun huumori? Sun mies ylireagoi kyllä. Mutta miksi??

Taikka vain niin että ei kestä samanlaista juttua toiselta.
Niitäkin on melkoisen paljon jotka heittelevät mitä sattuu kommentteja toisista,mutta auta armias jos takaisin tulee samaa niin johan on naama väärinpäin tai meteli pystyssä.

En teidä mikä on ongelma. Huumori ei voi olla ongelma sillä kuten korostin, tämä pieremispelleily on lähes joka-aamuinen yhteinen, siis yhteinen huom. leikki, mies yleensä oikein yllyttää minua kommentoimaan töräyttelyään ja kaipaa kommentteja ja yhtymistä pelleilyyn. Itse olen meistä kahdesta muuten se huomattavasti hienotunteisempi puolisko enkä mitään pieremisjuttuja tosiaan kommentoisi ellei mies itse niistä pilke silmässä puhuisi.

Tiedän! Se tässä onkin niin lapsellista ja surkuhupaisaa että tällaisesta asiasta tulee tällainen ongelma. Siis uskomatonta. Teistä tämä kuulostaa lapselliselta ja naurettavalta ja sitä se onkin täysin mutta on kuitenkin tosielämää ja tästä 99% syttyy suuri sota joka raastaa ihan mielettömästi minua jo valmiiksi. Maha alkaa olla ihan sekaisin ja koko päivä menee uskomattomassa stressissä. Mä en jaksaisi tällaista. Mies osaa olla tosi inhottava jos ei saa tahtoaan läpi. Mä en voi periaatteesta valehdella että olisin pahoillani jostain erouhkauksesta jollaista en ole sanonut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedän! Se tässä onkin niin lapsellista ja surkuhupaisaa että tällaisesta asiasta tulee tällainen ongelma. Siis uskomatonta. Teistä tämä kuulostaa lapselliselta ja naurettavalta ja sitä se onkin täysin mutta on kuitenkin tosielämää ja tästä 99% syttyy suuri sota joka raastaa ihan mielettömästi minua jo valmiiksi. Maha alkaa olla ihan sekaisin ja koko päivä menee uskomattomassa stressissä. Mä en jaksaisi tällaista. Mies osaa olla tosi inhottava jos ei saa tahtoaan läpi. Mä en voi periaatteesta valehdella että olisin pahoillani jostain erouhkauksesta jollaista en ole sanonut.

Ei se lapsellista ole jos pitää jokaista sanaa miettiä ettei toinen niistä pulttaisi.

No mä en nyt ota kantaa muuhun kuin tuolla erolla uhkailuun. Mä nimittäin olen itse syyllistynyt samaan, sekä edellisissä suhteissa että nykyisessä. Mutta nyt yritän päästä eroon tavasta, ja olen selittänyt miehelle mistä se johtuu. Ja kerron sen nyt tässä, koska musta sun pitäs jutella miehen kanssa ja selvittää miksi sanoo niin jos ei tarkoita sitä kuitenkaan.
Eli kun me riidellään miehen kanssa, niin mulle tulee ihan suunnaton ahdistus. Ja kun mies vielä mököttää tai heittäytyy marttyyriksi, niin se tilanne on ylitsepääsemättömän vaikea. En pysty elämään normaalisti ennenkuin riita on selvitetty, ja tuolla mököttämisellä ja marttyyriasenteella se ei onnistu. Ja koska musta tuntuu sillä hetkellä etten kestä, niin uhkaan erolla, vaikka se on typerää ja tiedän ettei siitä mitään hyvää seuraa. :( Tuo on mun impulsiivisuutta, ja ehkä jotain halua herättää mies että selvitettäs nyt eikä tapeltas. En mä sitä oikeasti ikinä tarkoita, ja pyydänkin aina anteeksi ja selitän. Ennen myös heittelin samalla sormuksen menemään tai annoin miehelle, mutta siitä olen päässyt eroon, onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
No minusta kuulostaa, että miehen suuttuminen ei oikeastaan liity sinuun, eroon, pieruihin, eikä mihinkään. Unohda koko juttu, aika naurettavaa.

Jep. Luultavsti nyt on jotain hampaankolossa ja sit riidellään niistä "sukista olkkarin lattialla" kun sitä todellista pahan olon aihetta ei joko tunnista tai ei kehtaa puhua siitä.
Riitojem todellinen syy on aika harvion se, mistä huudetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No minusta kuulostaa, että miehen suuttuminen ei oikeastaan liity sinuun, eroon, pieruihin, eikä mihinkään. Unohda koko juttu, aika naurettavaa.

Jep. Luultavsti nyt on jotain hampaankolossa ja sit riidellään niistä "sukista olkkarin lattialla" kun sitä todellista pahan olon aihetta ei joko tunnista tai ei kehtaa puhua siitä.
Riitojem todellinen syy on aika harvion se, mistä huudetaan.

Voi olla ihan vaan joku hetkellinen ärtymys, joku pieni asia toisen sanomisissa, joku sävy, jonka muistaa ja viha tulee selkärangasta. Erimerkiksi jos on jonkinlaista hylkäämistä kokenut joskus, niin aika helposti saattaa tulkita hylkäämiseksi, kun toinen vitsailee. Ja voihan olla muutenkin paha päivä. Illalla luultavasti riitapukari ei edes muista, minkä takia suuttui, eikä osaa selittää miksi.

En usko että riitaa olisi syntynyt ellei mies olisi herännyt 5min aikaisemmin. Eli siis, jos olisi nukkunut pidempään olisi ollut paremmalla tuulella, ainakin itse olen aamuisin ärtynyt, oletan että se vaikutti hänelläkin.

Se on kuitenkin sivuseikka sillä päivän aikana kun mies on töissä sen viha vain kasvaa ja ihan sama mitkä hommat on myötävaikuttaneet, suhteellisuudentaju katoaa ja lopputuloshan on että minä olen inhottava ämmä joka uhkailee erolla eikä myönnä sitä, näin kuvittelen miehen mielessä liikkuvan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Ja voihan olla muutenkin paha päivä. Illalla luultavasti riitapukari ei edes muista, minkä takia suuttui, eikä osaa selittää miksi.

Kyllä varmasti muistaa. Minun pitää nyt myöntää pahat virheeni ja räikeät uhkailuni ja kertoa "ottaneeni opiksi" ennen kuin mies leppyy. Ja koska minulla on itsetuntoa jäljellä enkä niin tee... Pelottaa miten tässä käy.

No laita sille tekstaria,jossa kerrot,että toinen ymmärsi väärin sun lauseen ja oot siittä pahoillas.
tän jälkeen voit olla sit elää normi elämää niin sanotusti.
se on sit miehes ongelma,jos ei osaa olla :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
En usko että riitaa olisi syntynyt ellei mies olisi herännyt 5min aikaisemmin. Eli siis, jos olisi nukkunut pidempään olisi ollut paremmalla tuulella, ainakin itse olen aamuisin ärtynyt, oletan että se vaikutti hänelläkin.

Se on kuitenkin sivuseikka sillä päivän aikana kun mies on töissä sen viha vain kasvaa ja ihan sama mitkä hommat on myötävaikuttaneet, suhteellisuudentaju katoaa ja lopputuloshan on että minä olen inhottava ämmä joka uhkailee erolla eikä myönnä sitä, näin kuvittelen miehen mielessä liikkuvan. :(

Toivotaan, ettei näin käy. Ei kannata kuvitella, mitä se ajattelee, vaan sitten ihan kysyä, kun se tulee kotiin. Sitten sanot, että se oli vitsi8 ja ihmettelet, miten se saattoi ottaa sen ihan tosissaan ja edes luulla semmoista, ettet haluaisi sen kanssa olla (vaikka tämmösinä päivänä varmaan tuleekin mieleen, että...)

Onko miehelläsi itsetunto-ongelmia? Käyttäytymistä, jonka luokittelet henkisesksi väkivallaksi, vaikket ehkä haluaisi myöntää sellaisen olemassaoloa?

Kyllä varmasti muistaa. Minun pitää nyt myöntää pahat virheeni ja räikeät uhkailuni ja kertoa "ottaneeni opiksi" ennen kuin mies leppyy. Ja koska minulla on itsetuntoa jäljellä enkä niin tee... Pelottaa miten tässä käy.
Niin mutta siis jos oikeasti muistaisi, osaisi selittää, mikä siinä loukkasi, että sanoit niin vitsinä. Tosiasia on, että asia vääristyy hänen päässään, eikä hänellä ole käsitystä mitä oikeasti tapahtui.

näin kuvittelen miehen mielessä liikkuvan. :(

Ja tuolla kuvitelmalla lietsot itseesi hirveän ahdistuksen ja epävarmuuden ja kun mies tulee ovesta olet jo niin hermona, että riita ei ole ältettävissä.
Koita keskittyä sen miettimiseen, miten saat tilanteen laukaistua, eli miten voisit aloittaa keskustelun ilman että kummankaan tyarvitsee alistua tai perääntyä.
Jos on mahdollista olla vastassa kun mies tulee töistä, laita vaikka pullakahvit tai ruoka ja koita ihan rauhassa puhua "mikä aamulla mahtoi tulla, kun mä en ymmärtäny ollenkaan mitä tapahtui? Se on vaivannut minua koko päivän, että suutuitko oikeasti minulle vai oliko kyse jostain ihan muusta?"

Vielä noista erouhkauksista; itse olen myös harrastanut niitä paljon ja mies tulkitsee nykyään hyvin helposti mun tyytymättömyyden ihan mihin tahansa erouhkauksena. Syy on aivan selkeästi hylätyksitulemisen pelko. On parempi jättää itse ennen kuin tulla jätetyksi, joten parempi huutaa ihan riidan alkajaisiksi että "haluan eron". Tuosta on päässyt eroon puhumalla ja luottamusta kasvattamalla, mutta se vaatii molemmilta osapuolilta sitoutumista ja sitä että siitä puhutaan avoimesti yhdessä. Se on kuitenkin aina parisuhdeongelma, ei yksin toisen ongelma ja myös siitä irti pääsemiseen tarvitaan molempia.

Niin, se vain että perustan tämän arveluni aikaisempiin samanlaisiin tapauksiin. Mies ei ole oikeastaan koskaan yllättänyt minua olemalla se rauhallinen, periksiantava osapuoli vaan tunnen miehen käytöksen ja tiedän mitä se on. Ja siksi uskon tietäväni mitä se tulee olemaan tänäänkin. Ahdistaa. Pelottaa. Itkettää.

Niin, se vain että perustan tämän arveluni aikaisempiin samanlaisiin tapauksiin. Mies ei ole oikeastaan koskaan yllättänyt minua olemalla se rauhallinen, periksiantava osapuoli vaan tunnen miehen käytöksen ja tiedän mitä se on. Ja siksi uskon tietäväni mitä se tulee olemaan tänäänkin. Ahdistaa. Pelottaa. Itkettää.

Mutta jos sinä yllätät miehen olemalla aivan toisenlainen kuin yleensä vastaavassa tapauksessa, myös hänen käytöksensä saattaa muuttua.
:hug:
Toisaalta pistää miettimään onko sinun elämäsi suhteessa jossa sinua ahdistaa ja pelottaa sellainen, että tuohon kannattaa alistua?

Äh, toi on inhottavaa. :hug: Mutta et sä ole tehnyt mitään väärää. Laita tekstari ja kerro, että se oli vitsi, eikä mikään uhkaus ja ettet millään muotoa ole vakavissasi, kuten ei hänkään, kun kerta pieree. Jos vielä kiukuttelee, niin anna kiukutella. Sehän on naurettavaa.

Voi kun mä haluaisin suhtautua tähän ihan kevyesti, mä niin haluaisin hinnalla millä hyvänsä mutta se tuntuu mahdottomalta kun nää stressivaivat ei kysy tahtoa (kyyneleet ja mahasekaisin). Että jos kiukuttelee niin antaa kiukutella. Miten mä ton saisin onnistumaan!

Kiitos teille kovasti nyt.

Yhteistyössä